Gå til innhold

Zoloft eller Fluanxol

Anbefalte innlegg

abg1365380478

Møtte 'veggen' og ble utbrent/deppa/fikk GAD i sommer og begynte med fluanxol 1mg. (Dette fikk jeg av daglegevakten fordi min vanlige lege hadde ferie). Fikk god virkning nesten umiddelbart og gikk på Fluanxol 1 mg i ca 4 mnd. Ble stadig bedre sakte men sikkert, men liksom ikke helt god. Hadde ingen bivirkninger, men manglet fortsatt litt tiltakslyst og hadde fortsatt litt problemer med GAD og var litt ustabil i humøret,.men følte meg ikke spesielt deppa heller.

Legen mente da at jeg burde kutte ut Fluanxolen til fordel for Zoloft. Han sa han ikke hadde særlig erfaring med Fluanxol, men hadde mange og gode erfaringer med Zoloft, og mente altså at den var riktigere for meg i min situasjon og med mine symptomer. Dette gjorde jeg da, og har nå gått på 100-150 mg Zoloft i rundt 3 måneder. Har fortsatt birvirkninger, riktignok ikke så sterke, men jeg følte meg mye bedre rent kroppslig med Fluanxol'en. Med Zoloften har jeg liksom fått 'tablett-kropp', uro, småskjelvinger, magebesvær, ørhet/svimmelhet og sover 12-14 timer hver natt og er likevel trøtt om dagen, Men den hjelper jo mot depresjonen og GAD'en den også omtrent like godt som Fluanxolen gjorde, men jeg blir liksom holdt litt nede av bivirkningene som ikke vil gi seg helt.

Så til selve spørsmålene:

1. Ville det ikke vært bedre å forsøke å øke dosen på Fluanxol, i stedet for å skifte til Zoloft?

(Fluanxol ga som nevnt ingen bivirkninger eller 'tablett-kropp' som jeg kaller det, og hadde egentlig ganske god effekt)

2.Kan jeg håpe på at bivirkningene jeg fortsatt har av Zoloft forsvinner etterhvert selv om de ikke er borte etter 3 mnd bruk?

3.Er Fluanxol vanedannende og/eller mister effekten etter lengre tids bruk, slik som f.eks med Rivotril? Kan man gå på samme dose i 'mange' år uten å få problemer med dalende effekt?

4 Hva er det beste (minst verste) for kroppen av 2 mg Fluanxol og 100-150 mg Zoloft ved langvarig bruk? (1 år eller mer)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94685-zoloft-eller-fluanxol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zoloft har vist seg i svært mange tilfeller å fungere bra mot kombinasjonen "depresjon og angst". Hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt med dette.

Ubehagene du føler kan være bivirkninger, som etterhvert -forhåpentligvis- vil avta.

Dersom uroen i kroppen øker, hva med å forhøre deg om du kan øke Fluanxol (som forøvrig ikke er vanedannende.).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94685-zoloft-eller-fluanxol/#findComment-530958
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...