Gå til innhold

Passiv versus aktiv

Anbefalte innlegg

Gjest passiv verus aktiv

Jeg har nesten hele livet vært ganske passiv og følt meg styrt av omgivelsene. Jeg har ikke følt at jeg har noen særlig innvirkning på omgivelsene mine rundt meg. Har tatt venner/kjærester som har kommet til meg. Vært helt prisgitt andre sosialt. Nå har det endelig gått opp for meg at jeg må ta ansvar for mitt eget liv og gjøre noe selv og at andre mennesker krever at jeg er mer aktiv enn jeg er. Men jeg merker at dette er veldig vanskelig for meg. Det er akkurat som om jeg ikke kjenner meg selv og vet hva jeg vil. Jeg har skikkelig problemer med dette. Jeg lurer på hvorfor jeg har det slik. Jeg har riktignok fått en autoritær oppdragelse som kan forklare en del av det. Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95272-passiv-versus-aktiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leste innlegget ditt, kom jeg til å tenke på en av mine yndlingsbøker (fagbok) som heter "Aktør eller brikke" av Roald Nygård. Den omhandler betydningen av at mennesker opplever seg selv som aktører - og ikke brikker - og hvordan denne grunnleggende selvoppfatningen påvirker mange livsområder.

Det høres ut som om du har gjort en aha-opplevelse som kan få stor betydning for deg fremover.

Du må sikkert prøve og feile litt fremover for å finne ut av hvordan du vil være mer aktiv. Ikke vær for streng med deg selv - gjør det du tenker er fornuftig og ikke ta det så tungt om det ikke fikk den virkning du ønsket.

Lykke til med praktiseringen av din nye oppdagelse!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95272-passiv-versus-aktiv/#findComment-533070
Del på andre sider

Gjest appendix

Noen mennesker er naturlig mer passive av seg enn gjennomsnittet.

Det verste JEG vet er mennesker som bestandig må gjøre noe. Som aldri kan sitte i ro eller har tid til å prate. Noe må skje hele tida. Det synes jeg tyder på at de rømmer fra tankene sine på en måte. Og det må alltid være lyd på stereoanlegget eller på TV. Slitsomt.

Nå som du skjønner problemstillingen kan du jobbe med det. Trene deg. Uten at du bør ha som mål å bli som de som er mest aktiv.

Unger og dyr er gjerne veldig glad i mennesker som er rolige. Det er en grunn til det. De er mer ærlige om hva de trenger enn vi stressa voksne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95272-passiv-versus-aktiv/#findComment-533101
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...