Gå til innhold

Habiliteringshjelp?

Gjest Hjelp til selvhjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp til selvhjelp

Jeg prøver å spørre om det finnes noen habiliteringsopplegg for sånne som er som meg, og har fått diagnosen asperger syndrom. Det er en vanskelig diagnose å ha fått, synes jeg, og jeg har mange spørsmål, et av dem i forhold til barn. Jeg er gift, og ønsker meg barn, men jeg vil heller ikke skade dem på noe slags vis, så jeg lurer veldig på dette med om det at jeg har dette syndromet, og følgelig ikke fungerer så veldig godt sosialt, kan skade dem og hva jeg eventuelt kan gjøre for at de skal utvikle seg normalt, til tross for mitt handikapp. Mitt hovedproblem for øyeblikket syns jeg går i retning av at jeg har angst, depresjon og at jeg er så sliten. Jeg har problemer med å få i meg sunn mat, og organisere hverdagen min på en måte som gjør at jeg ikke blir sliten hele tiden. Det er ingen som synes at jeg på noen måter opptrer upassende i forhold til andre mennesker. Det jeg lurer på, er om det finnes noen form for læreprogram/læreprosess å gjennomgå, mao voksenundervisning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95301-habiliteringshjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det har vært skrevet mye om asperger her de siste dagene. Siden det er mange nick som benyttes er det vanskelig å vite om den som skriver er den samme som har skrevet andre ting før. Jeg ville synes det var lettere å kommentere på ting som skrives hvis et fast nick brukes - fordi jeg da også kan bygge mine kommentarer på ting vedkommende har skrevet før.

Forøvrig så mener jeg å huske at Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo organiserer et stort forskningsprogram i forhold til ulike former for autisme. Kanskje du kan ringe dit og høre hva slags informasjonsmateriale som finnes. Jeg vet det er laget en video om voksne med asperger - men sånn som jeg husker videoen så tror jeg kanskje ikke den gir så mange råd til en som selv har diagnosen - den var laget som en opplysningsvideo blant annet for studenter.

Har du kontakt med en behandler for tiden slik at du kan stille spørsmål der?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95301-habiliteringshjelp/#findComment-533458
Del på andre sider

Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

Hei!

Det har vært skrevet mye om asperger her de siste dagene. Siden det er mange nick som benyttes er det vanskelig å vite om den som skriver er den samme som har skrevet andre ting før. Jeg ville synes det var lettere å kommentere på ting som skrives hvis et fast nick brukes - fordi jeg da også kan bygge mine kommentarer på ting vedkommende har skrevet før.

Forøvrig så mener jeg å huske at Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo organiserer et stort forskningsprogram i forhold til ulike former for autisme. Kanskje du kan ringe dit og høre hva slags informasjonsmateriale som finnes. Jeg vet det er laget en video om voksne med asperger - men sånn som jeg husker videoen så tror jeg kanskje ikke den gir så mange råd til en som selv har diagnosen - den var laget som en opplysningsvideo blant annet for studenter.

Har du kontakt med en behandler for tiden slik at du kan stille spørsmål der?

Hei. Først: som det er blitt kommentert: Det er riktig at jeg har skiftet nicks, det er fordi jeg ikke likte de første jeg valgte. Men heretter kommer jeg til å bruke dette her. Takk for svarene jeg har fått av alle. Det har vært forvirrende å få en slik diagnose uten samtidig å få noe særlig informasjon, en skjebne jeg forstår at jeg ikke er alene om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95301-habiliteringshjelp/#findComment-533719
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...