Gå til innhold

Konflikt på jobben- sliter meg ut!

Gjest fremdeles for anledningen: miss piggy

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt for tiden, pga depresjon. Har vært deprimert lenge nå, og det toppet seg litt for meg når jeg nå ganske nylig opplevde det som må kunne kalles en "konflikt på arbeidsplassen". Jeg har en sjef som jeg antar passer godt inn under psykopat-begrepet. Han tåler ikke å bli motsagt på noen punkter. Etter at det har bygget seg opp ekstrem misnøye med en del avgjørelser han har tatt, tok jeg mot til meg og pratet på vegne av de ansatte på et personalmøte. Det var forsåvidt ikke klage på ham, men en etterlysning av mer informasjon om det som foregikk og en begrunnelse for enkelte avgjørelser som var blitt tatt. Dette tålte han ikke og nå har han lagt meg fullstendig for hat.

Dette er en liten arbeidsplass med 15 ansatte, med fire avdelinger, og jeg har intet med sjefen å gjøre i det daglige. For et par uker siden, like etter det omtalte møtet, innkalte han meg til en samtale på kontoret hans. Han fortalte meg blant annet at de hadde forlenget prøvetiden min (i utg.punktet prøvetid på et halvt år) tilsvarende sykefraværet mitt i prøvetiden. Dette sa jeg ikke noe på da fordi jeg visste at det stod et punkt om dette i kontrakten, at det kunne bli aktuelt med forlengelse. Så begynte han å prate om at hans forventninger til meg som arbeidstaker ikke var blitt innfridd og så videre. Han mente også at jeg hadde vært ekstremt mye syk og at det var et problem. Jeg har vært en del syk, med sykemeldinger og jeg skjønner jo at det er et problem, men det har ikke vært noe jeg kunne ha gjort noe med (lungebetennelse, bronkitt og luftveisgreier gjennom hele vinteren..) Han sa at han lurte på grunnen til fraværet og jeg pekte på at jeg hadde vært syk, og at jeg hadde sykemelding. Til det svarte han at det i bunn og grunn bare var jeg som kunne vite hvorfor jeg hadde vært borte. Underbevisst; jeg tror ikke på deg! Jeg klarte ikke å ta til motmæle, for jeg ble helt tatt på senga. Samtalen endte med at han ba meg "tenke over ting" og at han ville kalle meg inn til en ny samtale litt senere.

Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og har full støtte hos min avdelingsleder som er meget fornøyd med mitt arbeid.

Jeg tenkte litt videre og spesielt på dette med forlengelse av prøvetiden. Så forhørte jeg meg med de andre på jobben, og ingen andre har fått forlengelse, til tross for at flere har betydelig mer sykefravær enn jeg.

Det er helt tydelig for meg at dette er en form for "markering" fra sjefen sin side. Jeg vet at han ikke har noe å klage på i forhold til jobben jeg gjør, jeg vet jo selvsagt også at han ikke kan si meg opp på grunnlag av sykdom. Dette må jo han også vite, så jeg tror han bare er ute etter å få meg til å forstå at jeg ikke skal motsi ham eller noe i den dur. Dette er også den gjengse oppfatning blant dem av mine arbeidskolleger som jeg har snakket med dette om.

Jeg er, og har i utgangspunktet vært deprimert i lengre tid og dette var dråpen som fikk meg til å synke sammen. Jeg fikser ikke slike tanker nå, jeg fikser bare ikke å vite at sjefen vil bli kvitt meg, og jeg fikser ikke en konflikt så sliten og langt nede som jeg er nå. Jeg fikk sykemelding av lege, og vet at det antageligvis strategisk sett er det verste jeg kunne ha gjort nå, men det får bare være. Min egen psykiske helse er viktigere.

Spørsmålet mitt er (laaaange utgreininger fra meg i dag, gitt...)

Sjefen sendte meg et brev like før helgen og innkalte meg til samtale nr. to i neste uke, mens jeg er sykemeldt. Er det noen som vet om jeg må møte opp på dette nå? Kan jeg be om å få det utsatt pga sykemelding? Det er jo nettopp dette jeg er sykemeldt fra...

Kan noen gi meg noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95338-konflikt-p%C3%A5-jobben-sliter-meg-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Takk for svar, det var det jeg håpte, og ante.

Jeg vil råde deg til å ta med en tillitsvalgt på samtale med sjefen, enten det skjer nå eller etter at du er kommet tilbake fra sykemelding.Det har du nemlig krav på.Håper for din (og dere alles skyld) at dere har en organisasjon i bakhånd. Jeg tror faktsik ikke at det er spesielt lurt å vente alt for lenge med en slik samtale, spesielt når det er forholdene på jobben du er sykemeldt fra. Selv om det er ubehagelig er det nok best å ta tyren ved hornene så snart som mulig.Det er videre en del bestemmelser i arbeidsmiljøloven, som selv en slik sjef ikke kan vri seg unna. Vi har faktsik lov til å være sjuke i dette landet, uten at arb.giver uten videre kan bruke det mot oss.

Gjest fremdeles; miss piggy

Du bør tenke ut om du orker å holde ut med sjefen i lengden. Du kan få støtte gjennom fagforeningen din eller tillitsvalgte. Men det viktigste er vel om du har helse god nok til å takle han i fremtiden også.

Hei, og takk for tilbakemeldinger.

Jo, jeg har tenkt på om jeg er interessert i å ta opp kampen med sjefen overhodet, og "holde ut med ham" i fremtiden. Jeg lander foreløpig på at jeg ikke tror jeg kommer til å gå tilbake på jobb overhodet, men vi får se. Jeg tenker frem og tilbake-tanker gjennom hele døgnet for tiden, og vet ikke min arme råd. Har ikke styrke til å "slåss", men har liten lyst til å la ham fortsette på den måten.

Forvirrede tanker fra

Annonse

Jeg vil råde deg til å ta med en tillitsvalgt på samtale med sjefen, enten det skjer nå eller etter at du er kommet tilbake fra sykemelding.Det har du nemlig krav på.Håper for din (og dere alles skyld) at dere har en organisasjon i bakhånd. Jeg tror faktsik ikke at det er spesielt lurt å vente alt for lenge med en slik samtale, spesielt når det er forholdene på jobben du er sykemeldt fra. Selv om det er ubehagelig er det nok best å ta tyren ved hornene så snart som mulig.Det er videre en del bestemmelser i arbeidsmiljøloven, som selv en slik sjef ikke kan vri seg unna. Vi har faktsik lov til å være sjuke i dette landet, uten at arb.giver uten videre kan bruke det mot oss.

Hei og takk for tilbakemelding.

Jeg har pløyet gjennom hele arbeidsmiljøloven i dag, og jeg har snakket med fagforeningen, så jeg har fått noen svar og gode råd å forholde meg til.

Jeg kommer til å ha tillitsvalgt med meg på møtet, ja, etter råd fra foreningen.

Men jeg kommer nok til å vente med samtalen til jeg eventuelt kommer tilbake, spørsmålet er om jeg overhodet kommer tilbake.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...