Gå til innhold

bytte fra Litium til Lamictal pga vektøkning? -NHD og andre

Anbefalte innlegg

Jeg er jente på 22, har fått diagnosen bipolar lidelse.

Har hatt to alvorlige episoder. Den første alvorlig depresjon da jeg var 15, den andre mani/psykose da jeg var 21. Brukte ikke medisiner mellom de to første episodene, bortsett fra i starten. (Kuttet ut etter kort tid)

Var frisk mellom de episodene, litt oppstemt rett etter at jeg sluttet med Litium.(hypoman?)

Jeg har etter den maniske episoden for et år siden brukt Litium, men har gått opp 15 kg i vekt.

Har skjønt at NHD anbefaler Lamictal når man er stort sett plaget med depresjoner, men for min del føler jeg meg generelt ikke plaget og jeg har slik jeg ser det kun hatt 2 episoder av medisinsk betydning.

Pga vektøkningen ønsker jeg å bytte medikament.

Bør jeg eventuelt satse på et slankeopplegg + Litium først for å se det an, eller er det uproblematisk å forsøke Lamictal?

Jeg har inntrykk av at min behandler foretrekker Litium pga at det er et gammelt og godt middel.

Skal til behandling på fredag, så det hadde vært takknemlig for kommentarer.

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Hvis det er Litium som har gjort at du har gått opp 15 kg, og du altså ikke har spist mer eller annerledes, så nytter det vel ikke å slanke seg? Da er det jo isåfall litiumen som har gitt deg vektøkningen, og hvis du skal forsøke slanke bort det vil det sikkert være veldig vanskelig skulle en tro? Nederlag på nederlag med slanking ender ofte opp mes spiseforstyrrelser.

Ikke at jeg har greie på det, annet enn at jeg har lest veldig mye her inne, men jeg ville gått for Lamictal tror jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis det er Litium som har gjort at du har gått opp 15 kg, og du altså ikke har spist mer eller annerledes, så nytter det vel ikke å slanke seg? Da er det jo isåfall litiumen som har gitt deg vektøkningen, og hvis du skal forsøke slanke bort det vil det sikkert være veldig vanskelig skulle en tro? Nederlag på nederlag med slanking ender ofte opp mes spiseforstyrrelser.

Ikke at jeg har greie på det, annet enn at jeg har lest veldig mye her inne, men jeg ville gått for Lamictal tror jeg.

Lamictal har ikke samme gode forebyggende effekt på mani som Litium.

I ditt tilfelle vil muligens Orfiril være et bedre valg om du skal bytte medisin.

helga1365380152

I ditt tilfelle vil muligens Orfiril være et bedre valg om du skal bytte medisin.

hmm..jeg bruker lamictal..men da mot epilepsi... lider også av en depresjon og syns ikke lamictal har noen virkning mot det men..mulig det kan være for andre personer ...vet ikke helt jeg.. jeg har ingen bivirkninger av lamictal ..fleste sier man legger på seg og blir extra trøtt av dem men..jeg har ikke merka noe til det. tar extra sovepiller i dag for å få sove hver natt. burde kanskje prøve noe annet?

Nils Håvard Dahl, psykiater

hmm..jeg bruker lamictal..men da mot epilepsi... lider også av en depresjon og syns ikke lamictal har noen virkning mot det men..mulig det kan være for andre personer ...vet ikke helt jeg.. jeg har ingen bivirkninger av lamictal ..fleste sier man legger på seg og blir extra trøtt av dem men..jeg har ikke merka noe til det. tar extra sovepiller i dag for å få sove hver natt. burde kanskje prøve noe annet?

Dette viser at en bør være forsiktig med å lytte til hva "de fleste sier".

Det fine med Lamictal er bl.a. at en ikke legger på seg og ikke blir trøtt.

Selv om Lamictal hjelper mot depresjon, er det ingen 100% garanti mot at en blir deprimert.

Jeg synes ikke du skal vurder et skifte.

*Sukk*

Har lest litt om Orfiril nå og bivirkningen vektøkning er også nevnt her.

Vil ikke slutte med medisiner, men jeg liker ikke å veie 15 kg mer enn normalvekta mi heller.

Sist jeg sluttet med Litium gikk det bra i 7 år, men det er vel ikke verdt å riskikere nye anfall. Hva med å ikke bruke stemningsstabilisator til vanlig, men begynne ved stemningsendring med medikamenter?

Merket begge gangene at jeg begynte å bli syk på forhånd.

Nei, nå tok nok forfengeligheten over for fornuften, gitt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...