Gå til innhold

Tankevekkende?


Gjest kvinnediskriminering

Anbefalte innlegg

Her er det faktisk DU, akkurat som Hitler, fabler om "jødenes intelligens"!

SYKT!

Jøde er også - og ikke minst - en rase, som har vært gjenstand for rasistisk forfølgelse.

Muslimer er folk knyttet til en trosretning uavhengig av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    84

  • petter smart

    44

  • Ulv I Faarikaal

    18

  • laguna1365380434

    13

Jøde er også - og ikke minst - en rase, som har vært gjenstand for rasistisk forfølgelse.

Muslimer er folk knyttet til en trosretning uavhengig av rase.

Hei,

Jeg er klar over hvem/hva jøder og muslimer er.

Poenget er at det er like ille å trakassere "jøder", "muslimer", "hinduer", "ba'hai" osv.

Det er ikke noe "bedre" å trakassere muslimer fremfor jøder - det er like forjævlig begge deler!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er klar over hvem/hva jøder og muslimer er.

Poenget er at det er like ille å trakassere "jøder", "muslimer", "hinduer", "ba'hai" osv.

Det er ikke noe "bedre" å trakassere muslimer fremfor jøder - det er like forjævlig begge deler!

Med vennlig hilsen

Veeel...det er åpenbart en forskjell på å hakke løs på en trosretning og på en rase.

Så vidt jeg husker har du vært ganske nådeløs overfor Jehovas Vitner. Hva er forskjellen på vitnene og muslimene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel...det er åpenbart en forskjell på å hakke løs på en trosretning og på en rase.

Så vidt jeg husker har du vært ganske nådeløs overfor Jehovas Vitner. Hva er forskjellen på vitnene og muslimene?

Det er forskjell på å debattere livssyn (islam, kristendom, kommunisme, humanisme) på en debattside, og på å skjelle ut muslimer, jøder, kristne, osv. som grupper.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å debattere livssyn (islam, kristendom, kommunisme, humanisme) på en debattside, og på å skjelle ut muslimer, jøder, kristne, osv. som grupper.

Med vennlig hilsen

Du argumenterer tynt.

Det må være anledning til å skjelle ut jehovas vitner som gruppe, muslimer som gruppe og andre tvilsomme retninger "som gruppe".

Det bør ikke være anleding til å fremme rasistiske ytringer overfor jøder, negre, hvite, indianere etc. "som gruppe."

Din argumentasjon henger ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du argumenterer tynt.

Det må være anledning til å skjelle ut jehovas vitner som gruppe, muslimer som gruppe og andre tvilsomme retninger "som gruppe".

Det bør ikke være anleding til å fremme rasistiske ytringer overfor jøder, negre, hvite, indianere etc. "som gruppe."

Din argumentasjon henger ikke sammen.

Hvis man påstår noe om en gruppe, så må det være basert på grupperingen, ikke sant?

Jeg har ALDRI påstått at "alle kristne er nazister", selv om noen kristne er det. En slik påstand ville vært trakassering.

Ditto for muslimer, jøder, osv.

Derimot KAN man fordømme "tolkninger av islam" og "tolkninger av kristendom" som "innebærer et kvinnefiendtlig syn".

Ved å gjøre det, gir du også plass til liberale innenfor religionene til å gjøre endringer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er kjent under denne brua vil jeg bare si at jeg ikke er noe mer redd for utlendingene enn de norske junkiene enten det er gutter eller jenter.

Tror ikke et menneske føler seg trygg akkurat på denne plassen, jeg går aldri der alene. Om kvelden hadde jeg ikke gått der med livvakt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Her er det faktisk DU, akkurat som Hitler, fabler om "jødenes intelligens"!

SYKT!

Hitler og jeg er ikke kompiser og helt ulike:

Jeg skryter av deres 135 nobelpriser, hitler gjorde ikke det.

Jeg mener de er et driftig og dyktig folk, han mente ikke det.

Jeg mener de er et viktig tilskudd til den siviliserte verden, han mente ikke det.

Sør vil at jødene skal være ofre under 2. verdenskrig, og mordere i Palestina, ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler og jeg er ikke kompiser og helt ulike:

Jeg skryter av deres 135 nobelpriser, hitler gjorde ikke det.

Jeg mener de er et driftig og dyktig folk, han mente ikke det.

Jeg mener de er et viktig tilskudd til den siviliserte verden, han mente ikke det.

Sør vil at jødene skal være ofre under 2. verdenskrig, og mordere i Palestina, ikke noe mer.

Jeg vil at man skal betrakte mennesker som individer, og ikke kue dem ned i båser som "jøder", "muslimer" "svarte", "hvite" osv.

Det er ingen forskjell på å trakassere jøder og å trakassere muslimer (f. eks. "mangel på nobelpriser).

Du avslører deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei,

Jeg forholder meg til det du skriver. Hvis du ikke skriver det du "egentlig" mener, så kan jeg neppe lastes for det.

Alle kan jo lese hva du skrev...

Med vennlig hilsen

Ja, men folk kan tolke det på forskjellig måte, utifra hva de ønsker det skal stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men folk kan tolke det på forskjellig måte, utifra hva de ønsker det skal stå der.

Da bør du bli flinkere til å skrive utvetydig...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man påstår noe om en gruppe, så må det være basert på grupperingen, ikke sant?

Jeg har ALDRI påstått at "alle kristne er nazister", selv om noen kristne er det. En slik påstand ville vært trakassering.

Ditto for muslimer, jøder, osv.

Derimot KAN man fordømme "tolkninger av islam" og "tolkninger av kristendom" som "innebærer et kvinnefiendtlig syn".

Ved å gjøre det, gir du også plass til liberale innenfor religionene til å gjøre endringer.

Med vennlig hilsen

Du er fortsatt uklar. Man kan selvsagt angripe en gruppe ut fra deres livssyn, f.eks. nazister, kommunister og også muslimer. Dette forutsetter at gruppens syn er ganske homogent. Når det gjelder muslimer, kan dette diskuteres.

Dine forsøk på å klistre rasisme på folk som angriper grupper med en spesielt syn, blir feil, generelt sett. Du har selv angrepet nazister, kommunister og jehovas vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fortsatt uklar. Man kan selvsagt angripe en gruppe ut fra deres livssyn, f.eks. nazister, kommunister og også muslimer. Dette forutsetter at gruppens syn er ganske homogent. Når det gjelder muslimer, kan dette diskuteres.

Dine forsøk på å klistre rasisme på folk som angriper grupper med en spesielt syn, blir feil, generelt sett. Du har selv angrepet nazister, kommunister og jehovas vitner.

Hei,

Jeg minnes ikke at jeg har diskutert JV her? (Mulig, men jeg husker det ikke.)

Det er en forskjell på de gruppene du nevner:

Det som er felles for alle muslimer er at de tror på Allah, osv. Ettersom både bibelen og koranen kan tolkes så mange veier, lar jeg tvilen komme "tiltalte" til gode, og sier ikke noe om kvinneundertrykkelse er "nødvendig" i islam eller kristendom, selv om det forekommer veldig ofte i begge religioner.

Men for nazisme er saken forskjellig - her er det snakk om å melde seg inn i et parti i voksen alder. (Medlemskap i politiske partier er ikke noe man arver fra foreldrene, slilk som livssyn som kristendom og islam.) Derfor mener jeg at man er "mer ansvarlig" hvis man er medlem i politiske partier, enn simpelthen "statskirke kristen" eller "statsmoské muslim".

Ergo kan man fordømme medlemmer av AKP(m-l) og nazistpartier mye "hardere" enn medlemmer i store livssynsorganisasjoner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg minnes ikke at jeg har diskutert JV her? (Mulig, men jeg husker det ikke.)

Det er en forskjell på de gruppene du nevner:

Det som er felles for alle muslimer er at de tror på Allah, osv. Ettersom både bibelen og koranen kan tolkes så mange veier, lar jeg tvilen komme "tiltalte" til gode, og sier ikke noe om kvinneundertrykkelse er "nødvendig" i islam eller kristendom, selv om det forekommer veldig ofte i begge religioner.

Men for nazisme er saken forskjellig - her er det snakk om å melde seg inn i et parti i voksen alder. (Medlemskap i politiske partier er ikke noe man arver fra foreldrene, slilk som livssyn som kristendom og islam.) Derfor mener jeg at man er "mer ansvarlig" hvis man er medlem i politiske partier, enn simpelthen "statskirke kristen" eller "statsmoské muslim".

Ergo kan man fordømme medlemmer av AKP(m-l) og nazistpartier mye "hardere" enn medlemmer i store livssynsorganisasjoner.

Med vennlig hilsen

Jeg ser forskjellen mellom å bli født inn i en religion og å melde seg inn i voksen alder. Jeg antar også du ser forskjellen på religiøs tilhørighet og rase, selv om det ikke vedgår det sånn uten videre.

Min holdning er at religioner bedømmes ut fra hvordan disse leves ut blant de troende, siden hva som de facto står i skriftene ikke er spesielt interessant.

Det er interessant om det å bli født inn i en religion gjør en skuddfri, med en slik begrunnelse alene. Jeg synes ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forskjellen mellom å bli født inn i en religion og å melde seg inn i voksen alder. Jeg antar også du ser forskjellen på religiøs tilhørighet og rase, selv om det ikke vedgår det sånn uten videre.

Min holdning er at religioner bedømmes ut fra hvordan disse leves ut blant de troende, siden hva som de facto står i skriftene ikke er spesielt interessant.

Det er interessant om det å bli født inn i en religion gjør en skuddfri, med en slik begrunnelse alene. Jeg synes ikke det.

Hei,

Alene det å være født muslim/kristen osv gjør en ikke til et legitimt mål for fordømmelse.

Hvis et individ derimot innehar kvinnefiendlige holdninger, så er det grunn til fordømmelse - uansett om vedkommende er muslim eller buddhist, eller medlem i UFO-sekten!

Hvis man, i voksen alder, melder seg inn i en organisasjon, så er man mye mer ansvarlig for hvilken type organisasjon dette er, ikke sant? Hvis du melder deg inn i RV, så kan man anta at du er sosialist, hvis du melder deg inn i et nazist-parti, så kan man fordømme deg som nazist, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jepp! Det der irriterer meg også.. Er blond, bor på løkka. og får høre en helt utrolig mengde SKITPRAT om hårfarge,pupper, klesstil m.m, og det er ikke til å stikke under en stol at de mest ondsinnede&kvinnediskriminerende utsagnene kommer fra "våre nye landsmenn". Det er å gjøre disse en enorm bjørnetjeneste å prøve å late som noe annet.

Det er IKKE rasisme å være klar over dette. derimot er det ganske tvilsom politikk å lukke øynene for det som er negativt. jeg hadde ikke følt at jeg ble tatt på alvor hvis jeg ble forsvart i alt jeg gjorde selv når det er galt. Det er langt mere inkluderende å få både ris og ros. Vi har blitt så latterlig redde for å få rasismestempel at vi godtar nesten hva som helst fremfor det.. Selvfølgelig burde de lære litt om hva nordmenn legger i normal&god opførsel, både for vår del og for sin egen..(det betyr jo ikke at de må være enige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Jeg er klar over hvem/hva jøder og muslimer er.

Poenget er at det er like ille å trakassere "jøder", "muslimer", "hinduer", "ba'hai" osv.

Det er ikke noe "bedre" å trakassere muslimer fremfor jøder - det er like forjævlig begge deler!

Med vennlig hilsen

Hva med å trakkasere blonde jenter? Det er tydeligvis den eneste formen for mobbing du godtar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å trakkasere blonde jenter? Det er tydeligvis den eneste formen for mobbing du godtar?

Hvor har jeg godtatt det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvor har jeg godtatt det?

Med vennlig hilsen

Det bir mer enn anntydet at alle som så mye som hever en bitteliten kritisk røst mot totalt frislipp av en hver trang til kvinnediskriminerende utalelser/handlinger en ikke norskfødt mann måtte ha, er rasister. Disse utalelsene/ handlingene er jo ofte i høy grad krenkene for norske(blonde) damer.. Men vi er jo ikke etniske nok, og kan vel derfor ikke tas i forsvar av deg?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bir mer enn anntydet at alle som så mye som hever en bitteliten kritisk røst mot totalt frislipp av en hver trang til kvinnediskriminerende utalelser/handlinger en ikke norskfødt mann måtte ha, er rasister. Disse utalelsene/ handlingene er jo ofte i høy grad krenkene for norske(blonde) damer.. Men vi er jo ikke etniske nok, og kan vel derfor ikke tas i forsvar av deg?:)

?????

Ettersom jeg overhodet ikke har påstått noe slikt, så gidder jeg ikke bruke tid på å avkrefte det.

Det jeg derimot har påstått er at mennesker skal behandles som individer, at vi har ytringsfrihet, og skal følge straffeloven.

Trakassering av kvinner og trakassering av "innvandrere" er to sider av samme sak. Det er konseptuelt identisk, og akkurat like idiotisk.

MEd vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...