Gå til innhold

Kan man gå på Rivotril fast?

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Bare lurer fordi jeg har inntrykk av at en del amerikanere gjør det.

Jeg sliter med generalisert angst, og føler meg konstant spent som en buestreng. Går på Efexor 150mg+Fluanxol 2mg uten at det hjelper nevneverdig. Dvs. Efexoren holder de værste panikkanfallene unna, men den generelle uroen har jeg inntrykk av at bare tiltar... Jeg har, som sagt før, fått Rivotril til nødhjelp. Denne hjelper meg godt fordi det tar brodden av angsten uten at jeg blir noe særlig sløv av det. Jeg er kjent med at dette er et vanedannende "benzo," men kan det være noe å tenke på å ta dette fast i små doser over en periode siden det faktisk hjelper meg? Jeg har ikke bil, og passer ikke farlige maskiner så det er ikke en aktuell problemstilling.

Jeg er forøverig litt oppgitt over psykiateren min... Han er veldig hyggelig og kjemien er fin, men han sier rett ut at han føler seg litt hjelpeløs overfor meg. Han kommer ikke helt på hvordan han best kan hjelpe meg, så det blir mest snakk om tanker og analysering av disse uten noe mer løsningsorientert terapi. Selvsagt har jeg også mye av ansvaret for å få noe ut av terapien, men jeg føler meg ganske hjelpeløs selv akkurat nå... Men jeg tenker at jeg kanskje vil få lettere for å samle meg om jeg klarer å roe meg ned litt. Det er også en av grunnene til at jeg spør om dette med Rivotrilen. Er dette virkelig så vanedannende som mange skal ha det til, eller blåser amerikanske leger i hvor vanedannende det er og skriver det ut i stor stil likevel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98290-kan-man-g%C3%A5-p%C3%A5-rivotril-fast/
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Hei :)

Jeg har samme lidelse som deg jeg. Og bruker ikke andre medikamenter enn vival.

Min lege er overhodet ikke skeptisk til disse medikantene, fordi de har faktisk få bivirkninger i motsetning til en del andre preparater man gir til angstpasienter.

Grunnen til at min lege ikke er skeptisk skyldes jo meg som person. Jeg er en person som ikke liker medisiner i det hele tatt, og han har over lang tid sett meg "leke martyr" som han kaller det. Han fikk meg til slutt til å innse at jeg av og til må få hvile. Det gjør jeg når det står på som værst ved bruk av vival.

Det finnes vel egentlig ingen god grunn til ikke å gi deg dette preparatet hvis du har en viss kontroll. Jeg tror den største faren ligger i å gi dette til pasienter som ikke har alternativ behandling ved siden av. At man bare ønsker å flykte fra hverdagen og ikke jobber med angstproblematikken ved siden av.

Har man eller har hang til rus tror jeg heller ikke det er noen god ide.

Men å bruke vival som et preparat når behovet virkelig er der, samtidig som man jobber kognitivt for å komme seg videre synes jeg kan være vel så bra som å ta et SSRI hver dag.

Hvorfor man her til lands er så skeptisk til akkurat benzo kan jeg ikke svare deg på. Jeg vet jo at alle sier at det er pga avhengighetsfaren. Men hvem blir ikke avhengig av alle disse andre preparatene som brukes? Alt må trappes ned. Faren for tilbakefall er stor. Folk tørr ikke slutte, fordi de er redde for å bli syke. Det finnes et uttall mennesker her inne som bruker medikamenter som ikke virker, allikevel slutter de ikke?

Jeg vet faktisk ikke hva som er lurest jeg, men det er vel som med alt annet, helt individuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...