Soria Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg har merket noen ting nå i det siste jeg ikke liker. Først er det bortimot hemningsløs pengeforbruk. Ikke på alt og ingenting akkurat, men på mat og litt klær. At det er mat er fordi det er de butikkene jeg går på. Og jeg handler ikke bare på en butikk, men på to eller tre. På torsdag hadde jeg fått trygd og brukte 1700 kroner på tur hjem fra dagavdelingen. I dag var jeg der igjen og brukte bortimot tusen kroner selv om jeg hadde bestemt meg for bare å kjøpe det mest nødvendige. Jeg spiser ikke stort så jeg klarer nok ikke å spise opp alt dette med det første. Ellers merker jeg at jeg prater veldig hektisk og ganske ustoppelig. I dag var jeg borti to nestenulykker med bilen. Begge hadde vært min feil. Det ene var en forbikjøring der jeg så bilen som kom imot, men jeg kjørte forbi likevel. Den andre kom litt vel nært før jeg var ferdig. Det andre var at jeg lå bak en bil og den bremset opp for å svinge av. Hadde det vært en centimeter smalere forbi den så hadde jeg tatt siden på den. Jeg bremset før det, men ikke nok. Er dette faresignaler eller ikke noe å bry seg om? Det begynner å bli for mye og for rart synes jeg. Av fakta kan jeg nevne at jeg har engstelig personlighetsforstyrrelse (ikke så engstelig nå mer) og cyklotymi. Går på 400 mg seroquel og 225 mg efexor. Hadde en opptur på to måneder nylig. Er mer tung nå, men ikke deprimert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mini maxi Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Sidendu har cyklotomi, så er vel dette en opptur? Kjenner du det ikke igjen fra tidligere? Har lest tidligere på sidene her at pasienter som har tendenser til slike svingninger kan bli ganske maniske av Efexor. Og at de derfor bør bruke et annet antidepressiva. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/#findComment-555459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soria Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Sidendu har cyklotomi, så er vel dette en opptur? Kjenner du det ikke igjen fra tidligere? Har lest tidligere på sidene her at pasienter som har tendenser til slike svingninger kan bli ganske maniske av Efexor. Og at de derfor bør bruke et annet antidepressiva. Den lange oppturen jeg hadde inntil nylig begynte å føles ganske kunstig etterhvert, men det var så deilig å ha det så bra hele tiden. Den fulgte etter en tur i kjelleren fordi legen min reduserte på efexordosen. Jeg var nok fryktelig slitsom fordi alt var så bra og alt virket så bra under oppturen. Misjonerte nok fryktelig mye for alt jeg gjorde som hadde ført meg dit. Men som sagt, det føltes kunstig etterhvert. Kanskje derfor det dalte endel. Til nå. Men jeg vil jo selvfølgelig helst ha opptur hele tiden, og har ikke spesielt lyst til å redusere på efexor siden det betydde en kjempenedtur sist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/#findComment-555471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Kanskje? Du virker litt ukritisk. Kan det være en oppoversvingning? Du bruker jo en skikkelig dose Efexor. Hvorfor bruker du ikke MS (stemningsstabilisator) når du har cyclotymi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/#findComment-556752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest appendix Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Kanskje? Du virker litt ukritisk. Kan det være en oppoversvingning? Du bruker jo en skikkelig dose Efexor. Hvorfor bruker du ikke MS (stemningsstabilisator) når du har cyclotymi? I dag er jeg visst veldig diskusjonslysten! Det var ikke meg du spurte, men det KUNNE vært meg - før! Svaret ville vært, at grunnen til at jeg ikke brukte Lamictal når jeg var cyklotym, var at psykiateren min aldri hadde hørt om denne måten å medisinere på. Og da jeg fortalte han at det var en lege som het Nils Håvard Dahl på Doktor Online som sa at det var veldig virkninsfullt med lamictal og kunne jeg kanskje prøve det - så fikk MIN psykiater et akutt anfall av 'du skal ikke ha andre guder enn meg' og litt av 'insinuerer du at jeg ikke er flink nok?'. Derfor! Det var psykiateren min. Så hadde jeg en lege den gangen, som ikke hadde det minste peil. Han åpnet Felleskatalogen og leste seg til hva jeg skulle ha der. Og den legen jeg har nå FNYSER når jeg forteller om dine anbefalinger av Lamictal ved Bipolar II og cyklotomi. HAN er for litium. Dermed basta! For leger som skriver på internet er jo bare til å le av. Høres det ut som han mener. JEG synes du har rett i mye (selv om jeg sier klart ifra der jeg er uenig med deg). Men min lege vil ikke høre hva DU mener, for min lege mener det HAN mener. Jeg blir så frustrert! Hvem skal jeg stole på når dere er så uenige? MIN lege blir ansett som en av byens beste. Stor anseelse der i gården. Skal jeg da trumfe igjennom 'min vilje' pga noe en lege på internet har sagt, så blir det ikke lett for meg å være pasient der i gården! Slik er det å være vanskelig pasient! Og ikke helt greie å tro på den ENE guden... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/#findComment-556767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soria Skrevet 27. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2003 Kanskje? Du virker litt ukritisk. Kan det være en oppoversvingning? Du bruker jo en skikkelig dose Efexor. Hvorfor bruker du ikke MS (stemningsstabilisator) når du har cyclotymi? Jeg brukte tegretol inntil for et år siden. "Brukte" det et års tid. I fjor da jeg ble veldig dårlig ble det skiftet fordi de mente at det ikke virket. Selv om jeg sa at de gjorde det. Jeg tok dem bare ikke. Jeg samlet dem opp og tok overdoser istedet. Jeg hadde motvilje mot å ta dem hele tiden. Humøret ble så flatt og kjedelig. Selv om jeg føler at jeg i lange perioder er vel høyt oppe nå så liker jeg det. Selv om jeg har en tanke i bakhodet om at det er noe som ikke stemmer. Men jeg må innrømme at de tingene jeg har gjort i det siste er veldig utypisk meg. Jeg har vanligvis veldig god kontroll og er forsiktig både når det gjelder penger og bilkjøring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/#findComment-556876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 I dag er jeg visst veldig diskusjonslysten! Det var ikke meg du spurte, men det KUNNE vært meg - før! Svaret ville vært, at grunnen til at jeg ikke brukte Lamictal når jeg var cyklotym, var at psykiateren min aldri hadde hørt om denne måten å medisinere på. Og da jeg fortalte han at det var en lege som het Nils Håvard Dahl på Doktor Online som sa at det var veldig virkninsfullt med lamictal og kunne jeg kanskje prøve det - så fikk MIN psykiater et akutt anfall av 'du skal ikke ha andre guder enn meg' og litt av 'insinuerer du at jeg ikke er flink nok?'. Derfor! Det var psykiateren min. Så hadde jeg en lege den gangen, som ikke hadde det minste peil. Han åpnet Felleskatalogen og leste seg til hva jeg skulle ha der. Og den legen jeg har nå FNYSER når jeg forteller om dine anbefalinger av Lamictal ved Bipolar II og cyklotomi. HAN er for litium. Dermed basta! For leger som skriver på internet er jo bare til å le av. Høres det ut som han mener. JEG synes du har rett i mye (selv om jeg sier klart ifra der jeg er uenig med deg). Men min lege vil ikke høre hva DU mener, for min lege mener det HAN mener. Jeg blir så frustrert! Hvem skal jeg stole på når dere er så uenige? MIN lege blir ansett som en av byens beste. Stor anseelse der i gården. Skal jeg da trumfe igjennom 'min vilje' pga noe en lege på internet har sagt, så blir det ikke lett for meg å være pasient der i gården! Slik er det å være vanskelig pasient! Og ikke helt greie å tro på den ENE guden... Din lege har nok rett i at litium kan være like effektivt som Lamictal ved bipolar II. Men kostnadene (bivirkningene) er langt bedre ved Lamictal. Derfor ville jeg selv forsøkt Lamictal først. For med blir det å bruke litium som førstevalg ved bipolar II et slags "overkill". Om en skal finne en slags facit når såkalte eksperter er uenige, kan en jo forsøke å se på amerikanske eller engelske offisielle behandlingsveiledere for den enkelte sykdom. PS. Når jeg etter over fem år her på DOL kun har mottatt en klage (som senere ble trukket), tror jeg det kommer av at jeg alltid holder meg til det som står i offisielle anbefalinger, og som er vitenskapelig dokumentert. Evt presiserer jeg når utsagnene er "kvalifisert synsing". DS 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/#findComment-556884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest appendix Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Din lege har nok rett i at litium kan være like effektivt som Lamictal ved bipolar II. Men kostnadene (bivirkningene) er langt bedre ved Lamictal. Derfor ville jeg selv forsøkt Lamictal først. For med blir det å bruke litium som førstevalg ved bipolar II et slags "overkill". Om en skal finne en slags facit når såkalte eksperter er uenige, kan en jo forsøke å se på amerikanske eller engelske offisielle behandlingsveiledere for den enkelte sykdom. PS. Når jeg etter over fem år her på DOL kun har mottatt en klage (som senere ble trukket), tror jeg det kommer av at jeg alltid holder meg til det som står i offisielle anbefalinger, og som er vitenskapelig dokumentert. Evt presiserer jeg når utsagnene er "kvalifisert synsing". DS Tar min lege da feil når han sier at litium er helt uten bivirkninger og dermed helt ufarlig? (Godt å se at de greier å være saklig selv om jeg oppfører meg bøllete. Det er jo det jeg trenger) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98357-faresignal-nhd/#findComment-556898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.