Gå til innhold

Kristne psykologer/psykiatere....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Miss Saigon

De finnes nok. Men jeg har fått høre av alle mine behandlere som jeg har hatt opp igjennom tidene at behandlers livsyn skal ikke spille noen rolle i terapien. Behandler skal kunne legge sine egne syn til sides og prøve å forstå hva klienten mener og føler

Det eksisterer vel noen eksemplarer av arten, men jeg tror det er en meget sjelden rase - ateistene er nok overrepresentert i denne yrkesgruppen, av forskjellige årsaker. Selv om terapeutens livvsyn ideelt sett ikke skal spille noen rolle, så kan den vel gjøre det reelt sett.

Gjest Micco

Hadde bare lyst til å si, at en prest kan også hjelpe til dersom det er en sorgsituasjon/akutt krise du er oppe i.

Leste en bok engang om prester og sjelesorg. Anonyme interviuer. Interessant lesning. Var ganske vanlig å innlede seksuelle forhold til 'fruene' som trengte litt trøst i hverdagen. Tror så godt som alle prestene innrømte at de hadde vært innom noe slikt.

Nei takk, sier jeg da, noe verre enn å betro seg til en PREST og så skjønne at fyren sitter der og er lysten på deg. Det er mer innen kirken enn vi ateister kan tro.

Annonse

Gjest Anonym05

Leste en bok engang om prester og sjelesorg. Anonyme interviuer. Interessant lesning. Var ganske vanlig å innlede seksuelle forhold til 'fruene' som trengte litt trøst i hverdagen. Tror så godt som alle prestene innrømte at de hadde vært innom noe slikt.

Nei takk, sier jeg da, noe verre enn å betro seg til en PREST og så skjønne at fyren sitter der og er lysten på deg. Det er mer innen kirken enn vi ateister kan tro.

Nei vet du hva, det tror jeg ikke på. Har selv vært i en sjelesorgsituasjon, og kjenner også flere andre prester, så det tror jeg ikke noe på. Jeg skal ikke si at det ikke forekommer, men så vidt jeg kan huske, så har jeg faktisk lest det samme om psykologer?

Gjest Micco

Nei vet du hva, det tror jeg ikke på. Har selv vært i en sjelesorgsituasjon, og kjenner også flere andre prester, så det tror jeg ikke noe på. Jeg skal ikke si at det ikke forekommer, men så vidt jeg kan huske, så har jeg faktisk lest det samme om psykologer?

Det er ikke JEG som har sagt det altså. Jeg har bare lest boken jeg!

Psykologer har jeg ikke hørt så mye negativt om.

Men har jo hørt litt v hvert om gynekologer da. Men det er en annen skål.

Seksualitet er en vanskelig ting å takle for menneskeheten, enten er ikke lysten der når du trenger den eller så trenger den seg på i alle upassende anledninger.

Synd at du ikke tror på det... Det forekommer nok oftere enn du aner. Håper dog for din del at du aldri vil gjøre deg slike erfaringer! Men at det skjer "relativt ofte" er sikkert.

Synd at du ikke tror på det... Det forekommer nok oftere enn du aner. Håper dog for din del at du aldri vil gjøre deg slike erfaringer! Men at det skjer "relativt ofte" er sikkert.

Jeg har ikke sagt at det aldri forekommer, jeg har jo hørt at det faktisk har forekommet, og at den prest som jeg da hørte om, at han ble anmeldt og etterforsket av politi som sexovergriper. Men det er jo maktmisbruk, jeg kan ikke skjønne noe annet...Og kan ikke forsvares på noe som helst måte. Blir bare provosert av at man trekker fram ei bok, der det blir skrevet at dette er noe ALLE prester gjør. At man innleder seksuelle forhold til mennesker i en sjelesorgsituasjon. Men dette er jo ulovlig, og kan bli anmeldt, selv om det ikke skjedde under noen tvang, etter som jeg har forstått.

Fine1365379966

:

Ja, de finnes altså. Noen vil vel si at det er altfor mange av dem..

På Modum Bad finnes de så absolutt. (Der har de også prest du kan få snakke med, til og med en kvinnelig en)

Av de fire psykiaterne jeg har vært borti, er jammen tre av dem kristne.

Men det har ikke hatt noe å si. Jeg er enig med dem som sier at de skal ikke være noe "annerledes" enn andre psykiatere.

Jeg har bare godt å si om disse tre, men ikke fordi de er kristne, men fordi de er dyktige.

Jeg lurer litt på hva du mener når du sier at psykiateren din ikke hadde noen forståelse for ditt kristne livssyn ?

Jeg har ikke sagt at det aldri forekommer, jeg har jo hørt at det faktisk har forekommet, og at den prest som jeg da hørte om, at han ble anmeldt og etterforsket av politi som sexovergriper. Men det er jo maktmisbruk, jeg kan ikke skjønne noe annet...Og kan ikke forsvares på noe som helst måte. Blir bare provosert av at man trekker fram ei bok, der det blir skrevet at dette er noe ALLE prester gjør. At man innleder seksuelle forhold til mennesker i en sjelesorgsituasjon. Men dette er jo ulovlig, og kan bli anmeldt, selv om det ikke skjedde under noen tvang, etter som jeg har forstått.

Selvfølgelig er det maktbruk, overgrep og ulovlig! Jeg bare sier at det er et faktum at det skjer, jeg - ikke at det skjer med _alle_.

En annen interessant ting er å vite hvor du har hørt at så og si alle psykologer har vært i en slik situasjon?

Er du den samme som Anonym5?

Selvfølgelig er det maktbruk, overgrep og ulovlig! Jeg bare sier at det er et faktum at det skjer, jeg - ikke at det skjer med _alle_.

En annen interessant ting er å vite hvor du har hørt at så og si alle psykologer har vært i en slik situasjon?

Er du den samme som Anonym5?

Har jeg sagt noe om at alle psykologer har vært i en slik situasjon, det har jeg ikke det jeg kan huske: jeg har bare hørt at det har forekommet også blandt psykologer, det med seksuelle forhold mellom pasient og psykolog.

Men jeg tror jo det må være svært sjeldent, i tilfelle.

Annonse

Gjest Micco

Jeg sa ikke at 'alle' prester drev slikt. Jeg sa at så godt som alle (tror det var alle) av de som ble intervjuet i boken hadde gjort noe slikt.

Husker ikkeh vor mange prester som ble forespurt. Men det var en del. Det skulle være en åpen bok med navngitte sjelesørgere innen presteksapet om sjelesorg og hvordan de taklet det seksuelle aspektet ved dette.

Så viste det seg at det var så mange svin på skogen, at ingen ville selvfølgelig være med med fullt navn. Derfor ble fortellingene anonymisert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...