Gå til innhold

NHD: Funksjonstest ift jobbsøking

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det finnes en bra test som vurderer funksjonsevne og ressurser (eventuelt også svakheter).

Jeg har diagnosen bipolar og har hatt 2 alvorlige episoder med 7 år i mellom.

Fungerer bra ellers og har ingen tilleggsproblematikk. Tror ikke at jeg oppleves som ustabil og jeg bruker medisiner.

Nå skal jeg begynne å søke jobber som sosialarbeider og gruer meg litt til intervjuene da jeg har opplevd før at det blir spurt om helse.

I hvilken grad bør jeg fortelle om min bakgrunn? Blir det ofte tillagt negativ vekt?

Hvordan vil en arbeidsgiver tenke om å ansette meg innenfor psykiatrien for eksempel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99528-nhd-funksjonstest-ift-jobbs%C3%B8king/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Med din lidelse ville jeg kun vært skeptisk til en faktor:

Du bør ikke ha skiftarbeid som omfatter arbeid om natten.

Forstyrrelser av døgnrytmen er det farligste en bipolar kan utsette seg for.

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å ansette en bipolar i psykiatrien.

Med din lidelse ville jeg kun vært skeptisk til en faktor:

Du bør ikke ha skiftarbeid som omfatter arbeid om natten.

Forstyrrelser av døgnrytmen er det farligste en bipolar kan utsette seg for.

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å ansette en bipolar i psykiatrien.

.

Nå er det kanskje ikke så veldig uvanlig, og kanskje mere akseptert blandt folk i enten psykiatrien eller ved sosialkontorer (tror jeg), at man kan ha hatt/har en psykisk problematikk. Noen arbeidsgivere kan til og med synes at det er en fordel, å ha hatt en viss ballast, når man skal jobbe med mennesker som også har psykiske lidelser. Men man må jo kunne utvise profesjonalitet allikevel....