Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir redd nå, for å begynne å bruke det, siden en av dere (undertegnet Kvinne_21) sier at hun må gå på cipramil hele resten av livet, og jeg samtidig vet at det ikke blir anbefalt å bruke det under graviditet. (fordi det har jeg spurt om).

Hjelp, hva gjør jeg? Kan jo ikke stole på noen, de vet jo ingenting om meg, alt må jeg oppdra dem i....

Skal jeg kanskje vente til jeg kommer i kontakt med noen spesialister på autisme?

Hva syns dere?

Skrevet

Jeg brukte Cipramil i nesten 1 år inkludert seponeringstiden og det gikk fint. Føler meg helt bra uten nå! :-)

Skrevet

Det er ikke slik at alle som begynner med Cipramil må fortsette på det hele livet.

Dersom du får hjelp med de tingene du etterlyser, og samtidig får tid til å lære å leve med diagnosen din, lære å innrette deg slik det er best for deg, så vil du nok også få mindre behov for medisiner - vil jeg tro. Jeg VET jo ikke, er ingen fagperson. Men vet jo fra hva jeg har hørt at mange bruker Cipramil eller lignende medisiner i en periode av livet, og så går greit videre uten slike medisiner. :-)

Skrevet

Det er ikke slik at alle som begynner med Cipramil må fortsette på det hele livet.

Dersom du får hjelp med de tingene du etterlyser, og samtidig får tid til å lære å leve med diagnosen din, lære å innrette deg slik det er best for deg, så vil du nok også få mindre behov for medisiner - vil jeg tro. Jeg VET jo ikke, er ingen fagperson. Men vet jo fra hva jeg har hørt at mange bruker Cipramil eller lignende medisiner i en periode av livet, og så går greit videre uten slike medisiner. :-)

Hei igjen. Har du lest det innlegget jeg hadde med at det ser ut som at ting kan løse seg for meg etterhvert?

Mannen min har vært i kontakt med noen fra autismeforeningen, og vedkommende skulle hjelpe meg, dersom det fremdeles ser ut til å gå trått i kommunen der jeg bor.

Det er visst ikke et helt uvanlig problem med folk som har asperger syndrom, at de får svært dårlige tilbud (krenkning av elementære menneskerettigheter), antakeligvis fordi det er så uvanlig lidelse.

Han hadde sagt til mannen min, at han personlig ville lese det krav som han anbefalte at jeg formulerte skriftlig til kommunen angående å få koordinator og individuell plan, noe jeg har rett på (blant annet).

Og at hvis det ikke gikk i orden innen rimelig tid, at han personlig skulle ringe ansvarlig person i kommunen min (det pleide visst å hjelpe, sa han).

Skrevet

Hei igjen. Har du lest det innlegget jeg hadde med at det ser ut som at ting kan løse seg for meg etterhvert?

Mannen min har vært i kontakt med noen fra autismeforeningen, og vedkommende skulle hjelpe meg, dersom det fremdeles ser ut til å gå trått i kommunen der jeg bor.

Det er visst ikke et helt uvanlig problem med folk som har asperger syndrom, at de får svært dårlige tilbud (krenkning av elementære menneskerettigheter), antakeligvis fordi det er så uvanlig lidelse.

Han hadde sagt til mannen min, at han personlig ville lese det krav som han anbefalte at jeg formulerte skriftlig til kommunen angående å få koordinator og individuell plan, noe jeg har rett på (blant annet).

Og at hvis det ikke gikk i orden innen rimelig tid, at han personlig skulle ringe ansvarlig person i kommunen min (det pleide visst å hjelpe, sa han).

Ja - har lest & svart på det innlegget! Kjempefint! :-)

Skrevet

Ja - har lest & svart på det innlegget! Kjempefint! :-)

Beklager, hadde ikke oppfattet at du hadde svart på det...men har lest svaret nå. Men det ER dere som har hjulpet meg, jeg hadde aldri i verden fått det til, dersom jeg ikke hadde oppdaget og begynt å bruke denne møteplassen her.

Det har spesielt hjulpet meg, å lese de bøkene av Donna Williams, fordi det fikk meg til å innse at diagnosen min var riktig. Ikke at jeg likner så veldig på henne, for hun er jo autist, og jeg har asperger syndrom, så det er endel ulikheter i våre "særheter".

Blant annet så har jeg ikke så store problemer med kroppskontakt som det hun har. Men det er ting ellers som hun har lettere for å takle enn meg, f.eks. det med arbeide.

Jeg har aldri klart å finne meg arbeide på egen hånd. Det har alltid vært tiltaksplasser. Til tross for at jeg har høyere utdanning (riktignok bare ettårig).

Skrevet

Beklager, hadde ikke oppfattet at du hadde svart på det...men har lest svaret nå. Men det ER dere som har hjulpet meg, jeg hadde aldri i verden fått det til, dersom jeg ikke hadde oppdaget og begynt å bruke denne møteplassen her.

Det har spesielt hjulpet meg, å lese de bøkene av Donna Williams, fordi det fikk meg til å innse at diagnosen min var riktig. Ikke at jeg likner så veldig på henne, for hun er jo autist, og jeg har asperger syndrom, så det er endel ulikheter i våre "særheter".

Blant annet så har jeg ikke så store problemer med kroppskontakt som det hun har. Men det er ting ellers som hun har lettere for å takle enn meg, f.eks. det med arbeide.

Jeg har aldri klart å finne meg arbeide på egen hånd. Det har alltid vært tiltaksplasser. Til tross for at jeg har høyere utdanning (riktignok bare ettårig).

Du har fått litt hjelp her, men det er til syvende og sist DU som har klart å få noe ut av det, slik at det har hjulpet deg videre.

Er du med på tankegangen min?

Skrevet

Du har fått litt hjelp her, men det er til syvende og sist DU som har klart å få noe ut av det, slik at det har hjulpet deg videre.

Er du med på tankegangen min?

Ja, forsåvidt. Ville bare takke alle her, for uten hjelpen deres så ville det uansett ikke ha gått.

Hodet mitt fungerer ikke på den måten, at det hadde vært mulig.

Han koordinatoren sa også til mannen min, at det var tydelig for han, at jeg hadde med inkompetente folk å gjøre (og da mente han psykologen min og andre som jeg har hatt med å gjøre).

Det er meningen at folk som meg, skal ha med spesialister å gjøre.

(slik jeg forsto at han mente det, utifra det mannen min refererte).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvem har sagt at du ikke kan bruke Cipramil under graviditet?

Har ikke jeg svart deg på dette?

Skrevet

Hvem har sagt at du ikke kan bruke Cipramil under graviditet?

Har ikke jeg svart deg på dette?

Hun legen som foreskrev cipramil nå, sa det ikke var anbefalt!

Gjest appendix
Skrevet

Ja, det er ikke greit når 'proffene' er uenige!

Jeg har selv prøvd å gå imot 'mine egne proffer' ved å si at en spesialist på internet sier det og det. De blir bare snurt fordi jeg i det hele tatt overprøver deres standpunkt.

'Enten hører du på meg, eller så får du ikke noe hjelp her'. Mange leger har litt den innstillingen. Det gjør det VELDIG vanskelig for oss som liker å 'forske' litt på egenhånd.

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Hva er asperger syndrom, jeg fant ikke ut noe om sykdommen når jeg lete på doktoronline.

Håper det går bedre med deg.

Skrevet

Hva er asperger syndrom, jeg fant ikke ut noe om sykdommen når jeg lete på doktoronline.

Det er en diagnose innenfor autismespekteret, en medfødt funksjonshemning. Det står om den på autismeforeningens side: den kan du få tak i ved å søke på google, skrive inn autismeforeningen.

Da kommer det opp den norske autismeforeningen, og der står det om asperger syndrom. Det er ikke så veldig omfattende det som står der, og veldig generelt. Noe som blir litt feil når det gjelder akkurat denne type lidelse, fordi folk som rammes av den er så veldig ulike.

Selv ser jeg det som et informasjonsproblem i hjernen, at de forskjellige delene ikke samarbeider særlig godt.

Skrevet

Glemte å svare på hvordan det gikk med meg: jo, det går litt bedre nå. Hvis du er den samme, som tidligere fikk litt hard medfart for å svare på innleggene mine, og at jeg tok nesten alt du skrev som angrep, så beklager jeg dette.

Jeg tror det var en slags reaksjon jeg fikk på å få diagnosen. Alle karaktertrekkene mine, som jeg har fått så mye kjeft for å inneha, ble plutselig godtatte igjen, fordi det er slike egenskaper som en som har asperger har, og som det er helt OK egentlig å ha, fordi det er medfødt.

Men ikke godtatt i den forstand at det er slike egenskaper som blir applauderte vanligvis. Så jeg antar at jeg "freaket" litt ut....

Skrevet

En mer morsom "betraktning" vil jeg vel heller kalle det, om asperger syndrom finner du her på doktor online under GODE RÅD.

Der svarer Christian Anker på et spørsmål som ei jente har om asperger syndrom.

Jeg husker ikke i farten hva det innlegget het. Men innlegget fikk meg ihvert fall til å tenne på alle pluggene, selv om det ikke er et direkte feilaktig svar, bortsett fra et avsnitt om at mennesker med asperger syndrom "kan feilaktig bli betraktet som særlig intelligente".

Veldig mange med asperger syndrom skårer over normalnivå for intelligens. Så den gode Christian Anker burde kanskje lese litt om syndromet før han svarer på spørsmål her på DOL?

Men selv om en del fakta var tilstede, så var det allikevel et særdeles inkompetent innslag, jeg har Christian Anker mistenkt for å ha sett for mye på RAINMAN.:)

Så nå ler jeg bare av det hele....

Artemis_Laa
Skrevet

Hei! jeg gikk på cipramil i halvannet år, og da jeg ble gravid fikk jeg beskjed om å slutte med det...

Skrevet

Hei! jeg gikk på cipramil i halvannet år, og da jeg ble gravid fikk jeg beskjed om å slutte med det...

Ja, det er nettopp det samme som jeg har fått beskjed om, at hvis jeg blir gravid, bør jeg slutte å ta det. Det er også det samme som det står i felleskatalogen (jeg har den hjemme).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...