Gå til innhold

Fastlege med utdannelse fra øst-europa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man stole på at en (norsk) fastlege med utdanning fra øst-europa er en like god lege som en som er utdannet ved et norsk universitet? Jeg mener, den eneste grunnen er vel for dårlige karakterer til å komme inn på studier i Norge. Anonymous poster hash: 87125...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På den anne side må vedkommende ta utdanningen på engelsk....og det gjør det noe mer komplisert å bestå ;)

 

Må vel ikke det om han/hun studerte i Norge?



Anonymous poster hash: 7fbc9...fb5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På den anne side må vedkommende ta utdanningen på engelsk....og det gjør det noe mer komplisert å bestå ;)

 

Må vel ikke det om han/hun studerte i Norge?

 

 

Godt poeng;)

Anonymous poster hash: 152dd...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stole på at en (norsk) fastlege med utdanning fra øst-europa er en like god lege som en som er utdannet ved et norsk universitet? Jeg mener, den eneste grunnen er vel for dårlige karakterer til å komme inn på studier i Norge.

Anonymous poster hash: 87125...54c

Helsepersonell som skal arbeide i Norge, må vel gjennom en godkjennelse for å ha lov til dette...jeg har aldri tenkt på at en lege utdannet andre steder enn i Norge skulle være noen dårligere lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mindre skoleflink/naturtalenter med skoleting ja, men hard innsats og menneskelige egenskaper kan fort mer enn veie opp for at man ikke er en mester i å pugge alle mulige slags rare fakta som skolen bruker til å vurdere hvor "flink" du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stole på at en (norsk) fastlege med utdanning fra øst-europa er en like god lege som en som er utdannet ved et norsk universitet? Jeg mener, den eneste grunnen er vel for dårlige karakterer til å komme inn på studier i Norge.

Anonymous poster hash: 87125...54c

En norsk lege som utdanner seg i utlandet er vel en person som er såpass interessert i legeyrket, at han velger få oppholde seg flere år i utlandet for å få ønsket kompetanse og blir derfor sannsynligvis en meget en god lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man stole på at en (norsk) fastlege med utdanning fra øst-europa er en like god lege som en som er utdannet ved et norsk universitet? Jeg mener, den eneste grunnen er vel for dårlige karakterer til å komme inn på studier i Norge.

Anonymous poster hash: 87125...54c

Det er et relativt nytt fenomen at medisinerstudentene må ha så ekstremt høye karakterer for å komme inn på studiet. Jeg husker ikke hvilket årstall dette skjedde, men inntil nå har svært mange praktiserende leger hatt svært moderate karakterer fra gymnaset. Det er mulig at de nå alle er gått av med pensjon; jeg er for lat til å finne ut årstallet for endringen akkurat nå. Poenget mitt er uansett at det ikke er noen grunn til å tro at man trenger seks i snitt fra VGS for å bli en god lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg en ærlig, men upopulært svar. 

 

Det er generelt mye spisse albuer blant nordmenn på medisin i øst-europa, og jeg vet av flere som har blitt veldig kalde og kyniske av det, og ekstremt høy på pæra når de er ferdige, "fordi det er så ekstra hardt i øst-europa" (Det er det ikke. Medisinstudiet er mye arbeid uansett hvor du studerer, men noen tar det lettere enn andre.). 

Det humanetiske aspektet vektlegges i mindre grad i øst-europa, hvis i det hele tatt. I vestlige land er det ofte undervisning i psykologi og pasientkommunikasjon allerede fra tidlig av, og man er bevisst på å se hele pasienten. 

 

Veldig overgeneralisert er de som har gått i Norge ofte en litt annen type. De er gjerne de som alltid har jobbet hardt, vært ansvarsfulle og kanskje brukt mye av fritiden på idrett på høyt nivå, og aldri utviklet en brautende eller bitchy og dominerende ego-party-mobbe-personlighet før de fant ut at de ville bli lege. 

 

Ingen overgeneralisering uten nyanser, og det finnes selvsagt de som har gått i øst-europa og har lege-hjertet på riktig sted, og en moden og fin personlighet.

 

Det er også aspektet med kvalitetssikring rent faglig. Det er ingen hemmelighet at det ved mange læresteder fortsatt er mye korrupsjon. Jeg kan i utgangspunktet godt ha en fastlege fra øst-europa, så lenge han ikke har kjøpt seg ståkarakterer, jeg liker han som person, og han innretter seg etter norske behandlings-retningslinjer. (Det er ofte en helt annen holdning til bruk av f.eks. antibiotika i øst-europa)



Anonymous poster hash: d142a...2a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk veldig mange som tar utdannelsen sin i Danmark(også utenlands),og jeg føler meg ikke noe mindre trygg på enn andre leger.



Anonymous poster hash: bf32b...cfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er det faktisk veldig mange som tar utdannelsen sin i Danmark (også utenlands)

Anonymous poster hash: bf32b...cfe

 

Men Danmark er ikke direkte Øst-Europa, vel? Tror nok trådstarter tenker på Polen og andre land der de har mange egne plasser med engelsk som studiespråk, opprettet kun med tanke på utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Danmark er ikke direkte Øst-Europa, vel? Tror nok trådstarter tenker på Polen og andre land der de har mange egne plasser med engelsk som studiespråk, opprettet kun med tanke på utlendinger.

Nei.Derfor jeg skrev utenlands i parantes  for å få frem at leger tar utdannelser overalt,men det har ingen ting med dyktigheten å gjøre for de må jo bli autorisert i Norge uansett.Utrykte meg kanskje litt dårlig i første innlegg.Beklager det.

Anonymous poster hash: bf32b...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei.Derfor jeg skrev utenlands i parantes  for å få frem at leger tar utdannelser overalt,men det har ingen ting med dyktigheten å gjøre for de må jo bli autorisert i Norge uansett.Utrykte meg kanskje litt dårlig i første innlegg.Beklager det.

Anonymous poster hash: bf32b...cfe

 

 

Jeg tror heller ikke det er avgjørende for dyktigheten hvor de tar utdanningen, men akkurat det med hvilke utdanninger man godkjenner i Norge og hvordan man tester leger utdannet i utlandet før de gis autorisasjon, er jeg ikke sikker på at alltid er gjennomført med god kvalitet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stole på at en (norsk) fastlege med utdanning fra øst-europa er en like god lege som en som er utdannet ved et norsk universitet? Jeg mener, den eneste grunnen er vel for dårlige karakterer til å komme inn på studier i Norge.

Anonymous poster hash: 87125...54c

Jeg har aldri tenkt på at de fra utlandet skulle være noe dårligere rustet. Tror uansett ikke det er avgjørende for hvor god lege du blir om du har 5,3 eller 5,7 i snitt fra videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et relativt nytt fenomen at medisinerstudentene må ha så ekstremt høye karakterer for å komme inn på studiet. Jeg husker ikke hvilket årstall dette skjedde, men inntil nå har svært mange praktiserende leger hatt svært moderate karakterer fra gymnaset. Det er mulig at de nå alle er gått av med pensjon; jeg er for lat til å finne ut årstallet for endringen akkurat nå. Poenget mitt er uansett at det ikke er noen grunn til å tro at man trenger seks i snitt fra VGS for å bli en god lege.

Nå lurer jeg på hva du kaller moderate karakterer. I hele min tid har det i hvertfall vært veldig vanskelig å komme inn, og selv de aller flinkeste fra videregående har måttet ta opp fag for å komme inn. Mine foreldre, som nå er 80+, har også nevnt at du måtte være blant de aller beste for å komme inn på medisin også i deres tid (når du først har kommet inn var visst ikke studiet så mye hardere enn andre). Jeg lurer derfor på hvilken tidsperiode du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er et relativt nytt fenomen at medisinerstudentene må ha så ekstremt høye karakterer for å komme inn på studiet. Jeg husker ikke hvilket årstall dette skjedde, men inntil nå har svært mange praktiserende leger hatt svært moderate karakterer fra gymnaset. Det er mulig at de nå alle er gått av med pensjon; jeg er for lat til å finne ut årstallet for endringen akkurat nå. Poenget mitt er uansett at det ikke er noen grunn til å tro at man trenger seks i snitt fra VGS for å bli en god lege.

Jeg vet ikke hva du mener med nytt, men det har vært slik i hvert fall fra begynnelsen av 70-årene da min generasjon jobbet på gymnaset for å få gode nok karakterer.

 

Siden det var slik i min tid, betyr det at dette gjelder for stort sett alle som er yrkesaktive leger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege jeg kjenner syns det er skummelt med disse legene som tar utdannelsen i Polen, for han har hørt hvordan undervisningen foregår. De som underviser snakker dårlig engelsk og praksisen er mye dårligere.
De må ta turnustiden i Norge for å få godkjent legeutdannelsen her, men likevel - kvaliteten er så som så, og mange har aldri tatt i en pasient når de kommer til Norge.

Disse havner ofte hos legevakter og fastleger i distriktene. Er det rart det blir så mange feilbehandlede?

 



Anonymous poster hash: a879f...6e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

En lege jeg kjenner syns det er skummelt med disse legene som tar utdannelsen i Polen, for han har hørt hvordan undervisningen foregår. De som underviser snakker dårlig engelsk og praksisen er mye dårligere.

De må ta turnustiden i Norge for å få godkjent legeutdannelsen her, men likevel - kvaliteten er så som så, og mange har aldri tatt i en pasient når de kommer til Norge.

Disse havner ofte hos legevakter og fastleger i distriktene. Er det rart det blir så mange feilbehandlede?

 

Anonymous poster hash: a879f...6e5

 

Jeg spurte anonymt her inne på vegne av min datter, da hun var i tvil om hun skulle velge mellom Polen og Danmark. Hun tenkte på Polen fordi det er billig å leve der. Da svarte Nhd Danmark. Han må selv svare på hvorfor :-) Hun holder på med det tredje året i Danmark nå.

 

I Polen trenger man ikke så høye karakterer for å komme inn, men man må bestå en test for å komme først. I Danmark er det kun karaktere fra videregående som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte anonymt her inne på vegne av min datter, da hun var i tvil om hun skulle velge mellom Polen og Danmark. Hun tenkte på Polen fordi det er billig å leve der. Da svarte Nhd Danmark. Han må selv svare på hvorfor :-) Hun holder på med det tredje året i Danmark nå.

 

I Polen trenger man ikke så høye karakterer for å komme inn, men man må bestå en test for å komme først. I Danmark er det kun karaktere fra videregående som gjelder.

 

Vil uten tvil anbefale alle om å velge Danmark, Sverige, Tyskland og Storbritannia heller enn øst-europa. Kvaliteten er jevnt over mye bedre, og da tenker jeg helhetlig, altså studentene læres også opp i et tankesett som er likt det norske.

 

Det er en grunn til at man må testes for MRSA etter å ha studert medisin i øst-europa. 

 

Har venner som har jobbet ved sykehus i slike land i sommerferiene, og du vil ikke tro de behandlingsfeil de har vært vitne til. De, som 4., 5. og 6. årsstudenter, har forsøkt å si fra, men legene har kjørt på med feilbehandling, ofte etter mangelfull undersøkelse, og pasienter har dødd. 

 

 

Anonymous poster hash: d142a...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En lege jeg kjenner syns det er skummelt med disse legene som tar utdannelsen i Polen, for han har hørt hvordan undervisningen foregår. De som underviser snakker dårlig engelsk og praksisen er mye dårligere.

De må ta turnustiden i Norge for å få godkjent legeutdannelsen her, men likevel - kvaliteten er så som så, og mange har aldri tatt i en pasient når de kommer til Norge.

Disse havner ofte hos legevakter og fastleger i distriktene. Er det rart det blir så mange feilbehandlede?

 

Anonymous poster hash: a879f...6e5

 

 

I Ungarn slipper de til og med turnus. De kan gå rett ut i LIS-stilling. Da skal de altså veilede turnusleger, og som ofte opplever å ha mer kunnskap enn LIS-legen, som kommer rett fra Ungarn og kjenner ikke til datasystemene en gang. Turnus burde være obligatorisk for alle, som en kvalitetssikring. 

Anonymous poster hash: d142a...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er avgjørende for dyktigheten hvor de tar utdanningen, men akkurat det med hvilke utdanninger man godkjenner i Norge og hvordan man tester leger utdannet i utlandet før de gis autorisasjon, er jeg ikke sikker på at alltid er gjennomført med god kvalitet.  

 

Enig. Det gjelder forøvrig både norske og fremmedspråkelige leger utdannet i utlandet. 

Anonymous poster hash: d142a...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...