Gå til innhold

Jeg - en maskin


startet av

Anbefalte innlegg

Jeg har nok en gang tatt meg selv i, når jeg føler at jeg skriver noe originalt, å bare kopiere ting jeg har lest tidligere.

 

Kanskje har jeg ingen originale tanker i det hele tatt. Kanskje grunnen til at jeg klarer å åpne en dør er at jeg bare har sett andre åpne dører tidligere, og har kopiert denne "metoden"?

 

Altså i en slik forstand at jeg egentlig ikke forstår hva som foregår. At jeg aldri ville klare å åpne en dør med mindre jeg så det en annen plass - og kopierte det.

 

Det ble så åpenbart i kveld, fordi jeg skrev noe en annen plass, som jeg følte var bra tanker. Men når jeg leste over det før jeg poster, så kommer jeg på at det er det nøyaktige som en annen sa ved en tidligere anledning... og det var ikke snakk om "velkjent" tankegods, det var noen rare betrakninger som jeg aldri kunne ha lest en annen plass.

 

Jeg gjorde det veldig bra på skolen tidligere, uten å anstrenge meg så veldig for det. Men på et tidspunkt sa det bare stopp. Jeg føler at grunnne til det kanskje var at jeg manglet båndbredde til å takle mer omdattende stoff.

 

Da oppstod det en evig løkke - som resulterte i stack overflow error.

 

Denne feilen ble catchet, men på et nivå veldig dypt nede i arkitekturen. På et sted hvor det basale foregår. Et slags sammenbrudd.

 

Men poenget er altså at jeg føler jeg ikke har evnen til å tenke nytt. Jeg bare kopierer ting. Akkurat som en maskin. Eller en papegøye.

 

Tenk om det finnes mennesker som er slik? Det må opprettes en ny diagnose for dette. Har forstått at det ikke dreier seg om autisme, takket være tips fra brukere her.

 

Det er noe eget...

 

Grunnen til at jeg skriver dette er bare å uttrykke hva jeg tenker. Føler ikke at det finnes noen "kur" mot dette, eller noe som på noen måte er til hjelp. Annet enn at det bare er å ta det helt med ro, for jeg kommer ingen steds, og prøver jeg å speede opp igjen, oppstår det bare en ny evig løkke. Så sånn sett så føler jeg at jeg fortjener trygda, siden jeg ikke er intelligent/tenkende og ethvert forsøk på å etterligne intelligens fører til sammenbrudd selv om jeg helt sikkert hadde klart å holde det jevnt om det var snakk om et veldig basalt type oppgavesett, som f.eks. å hogge ved. Men nå er det vel sånn at dagens ved som selges har blitt kjørt hit på trailere fra Litauen - og jeg har intet ønske om å flytte til Litauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • startet av

    22

  • Madelenemie

    12

  • slabbedask

    8

  • AnonymBruker

    7

Mest aktive i denne tråden

Jeg har nok en gang tatt meg selv i, når jeg føler at jeg skriver noe originalt, å bare kopiere ting jeg har lest tidligere.

 

Kanskje har jeg ingen originale tanker i det hele tatt. 

 

De færreste har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stephen hawkin og Einstein er/var originale, vi andre er bare originaler :) eller de fleste er a4

Ja er vel sånn. :)

Bare kjipt å være dum... alt "smart" er bare kopiert...

Men men. Skal ingen steds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart det der med "fri vilje", for har vi egentlig det. Hvis du er reliigiøs er det minst 99.99% sikkert at foreldrene dine "TILFELDIGVIS" har samme religion som deg. Oi, det var et rart statistisk sammentreff. (vet at du ikke er religiøs men bare et eksempel). Jeg tror det er mer en tilfeldighetsgenerator men at rammene maks og min er gitt av genetikken også gir samfunnet deg en verdi mellom maks og min et sted. For noen så er maksverdien av en egenskap så lav at selv etter "behandling" slik at man nermer seg maksverdien er den for lav slik at man fortsatt sliter. Og hvorfor gjør man noe i det hele tatt hvorfor sitter vi ikke å stirrer i veggen hele dagen, det må være et forhondsbestemt drag genetisk mot enkelte aktiviteter som er "morro" men om vi har "fri vilje" egetlig det vet jeg ikke tror den er kraftig begrenset isåfall

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste har det.

Hei!

 

Jeg kopierer lite andre.

 

Mine ord og tanker er mye originale, de som kjenner meg i RL sier jeg er noe helt for meg selv, de syns ofte morsomt fordi jeg tenker tanker de aldri hadde kommet på. selv syns jeg set oftest er slitsomt og ensomt.

 

For min del handler det kun om ærlighet, og gå fra 1 til 2 til 3, jeg tror det er når mennesker gjør det mer komplisert at de blir mindre seg selv, og mer kopierer andre.

 

Når jeg løser matematiske beviser er det som om jeg kan kjenne og føle dem, i det øyeblikket jeg tenker:-( bryter systemet sammen:-( Men dette er noen sansemessige greier, der farger, kunnskap, fonuft og mønstre blandes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok en gang tatt meg selv i, når jeg føler at jeg skriver noe originalt, å bare kopiere ting jeg har lest tidligere.

 

Kanskje har jeg ingen originale tanker i det hele tatt. Kanskje grunnen til at jeg klarer å åpne en dør er at jeg bare har sett andre åpne dører tidligere, og har kopiert denne "metoden"?

 

Altså i en slik forstand at jeg egentlig ikke forstår hva som foregår. At jeg aldri ville klare å åpne en dør med mindre jeg så det en annen plass - og kopierte det.

 

Det ble så åpenbart i kveld, fordi jeg skrev noe en annen plass, som jeg følte var bra tanker. Men når jeg leste over det før jeg poster, så kommer jeg på at det er det nøyaktige som en annen sa ved en tidligere anledning... og det var ikke snakk om "velkjent" tankegods, det var noen rare betrakninger som jeg aldri kunne ha lest en annen plass.

 

Jeg gjorde det veldig bra på skolen tidligere, uten å anstrenge meg så veldig for det. Men på et tidspunkt sa det bare stopp. Jeg føler at grunnne til det kanskje var at jeg manglet båndbredde til å takle mer omdattende stoff.

 

Da oppstod det en evig løkke - som resulterte i stack overflow error.

 

Denne feilen ble catchet, men på et nivå veldig dypt nede i arkitekturen. På et sted hvor det basale foregår. Et slags sammenbrudd.

 

Men poenget er altså at jeg føler jeg ikke har evnen til å tenke nytt. Jeg bare kopierer ting. Akkurat som en maskin. Eller en papegøye.

 

Tenk om det finnes mennesker som er slik? Det må opprettes en ny diagnose for dette. Har forstått at det ikke dreier seg om autisme, takket være tips fra brukere her.

 

Det er noe eget...

 

Grunnen til at jeg skriver dette er bare å uttrykke hva jeg tenker. Føler ikke at det finnes noen "kur" mot dette, eller noe som på noen måte er til hjelp. Annet enn at det bare er å ta det helt med ro, for jeg kommer ingen steds, og prøver jeg å speede opp igjen, oppstår det bare en ny evig løkke. Så sånn sett så føler jeg at jeg fortjener trygda, siden jeg ikke er intelligent/tenkende og ethvert forsøk på å etterligne intelligens fører til sammenbrudd selv om jeg helt sikkert hadde klart å holde det jevnt om det var snakk om et veldig basalt type oppgavesett, som f.eks. å hogge ved. Men nå er det vel sånn at dagens ved som selges har blitt kjørt hit på trailere fra Litauen - og jeg har intet ønske om å flytte til Litauen.

Hei!

 

Det er mange måter å ha autisme på, ikke ta den videoen som hele sannheten.

 

Den beskriver meg og slabbedask bra, den er i følge min psykiater god, det betyr ikke at du må være akkurat sånn.

 

Jeg var en papegøye som liten, jeg hørte ord, laget ord selv, og gjentok, dem.

 

Likevel manglet jeg i stor grad evne til å kopiere andre mennesker i RL, jeg hadde imidlertid så god hukommelse at jeg kopierte eksakt det fiktive personer sa i bøker, så sa jeg dette til Statens senter for barne og ungdomspsykiatri,

Det er en form for kopiering, jeg kopierte ikke foreldre, mennesker rundt meg, men memorerte ting mennesker sa og gjorde fra bøkene.

 

Så papegøye kan bety mye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

De fleste, ja.   Det tror jeg.

 

Læring er ofte mer enn bare å kopiere handlingsmønstre man har sett hos andre eller er blitt fortalt. Læring er også å lete etter og oppdage sammenhenger og muligheter, vurdere hva som er fordelaktig og hva som er til ulempe.

 

Datamaskiner følger aldri annet enn algorimer laget av andre enn den selv. De er komplett uten kreative evner.

 

Flere forskjeller mellom mennesker og datamaskiner:

http://www.differencebetween.net/science/difference-between-human-and-computer/

http://scienceblogs.com/developingintelligence/2007/03/27/why-the-brain-is-not-like-a-co/

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er mange måter å ha autisme på, ikke ta den videoen som hele sannheten.

 

Den beskriver meg og slabbedask bra, den er i følge min psykiater god, det betyr ikke at du må være akkurat sånn.

 

Jeg var en papegøye som liten, jeg hørte ord, laget ord selv, og gjentok, dem.

 

Likevel manglet jeg i stor grad evne til å kopiere andre mennesker i RL, jeg hadde imidlertid så god hukommelse at jeg kopierte eksakt det fiktive personer sa i bøker, så sa jeg dette til Statens senter for barne og ungdomspsykiatri,

Det er en form for kopiering, jeg kopierte ikke foreldre, mennesker rundt meg, men memorerte ting mennesker sa og gjorde fra bøkene.

 

Så papegøye kan bety mye:-)

Jeg kopierer meninger, væremåter og noen ganger hele personligheter. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer meninger, væremåter og noen ganger hele personligheter. Tror jeg.

Hei!

 

Ok

 

Det tror jeg ikke trenger være uforenlig med autisme, jeg vet ikke, men hvis noen har tenkt autisme om deg, er det langt riktigere å forholde seg til enn en typisk autistvideo fra engelske autistforening.

 

Det var ment som noe som illustrerer noe for de fleste med autisme, men trenger ikke være sånn for alle.

 

Har du lest om autisme? kjenner du deg igjen?

 

Jeg kjenner meg lite igjen i de jeg kjenner med autisme, men mer i videoer på nettet og i diagnosemanualen, selv om jeg ikke er glad for det, så er det i vertfall liten grunn for meg til å tvile:-( og jeg kopierte jo også hele personer men fra bøkene:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om autisme? kjenner du deg igjen?

Nei, kjenner meg ikke igjen. Jeg trodde bare at autisme = kopieringsmaskin, men det er da altså ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer meninger, væremåter og noen ganger hele personligheter. Tror jeg.

 

Har du kopiert noen DOLere før ? Har ikke lagt merke til det ihvertfall for meg virker du ganske orginal og grublete og unik. Og heller noen folk som kopierer DEG faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjenner meg ikke igjen. Jeg trodde bare at autisme = kopieringsmaskin, men det er da altså ikke...

Hei!

 

Ok

 

Hva er det du tenker du har for diagnose?

 

Jeg tenkte ikke på noen diagnose, men før jeg fylte ut skjemaene mente de jeg hadde asperger syndrom :angry: det er derfor komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kopiert noen DOLere før ? Har ikke lagt merke til det ihvertfall for meg virker du ganske orginal og grublete og unik. Og heller noen folk som kopierer DEG faktisk :)

Hvem da tenker du på?

Anonymous poster hash: 75d51...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...