Gå til innhold

Dr Dahl/datapsykose, fortsettelsen.....


Isabella

Anbefalte innlegg

Dr. Dahl.

Tusen takk for svaret ditt og takk for en flott side.

Etter min beskrivelse av mannen min, syntes du det hørtes ut som om han hadde en schizoid personlighet. Hvilke andre kjennetegn har denne personligheten?

Jeg har lyst til å fortelle om flere av hans trekk, så kanskje du kan fortelle om disse sammentreffer med denne typen personlighet.

En annen ting som jeg lurer på, men som du sikkert ikke kan svare meg på, er hvorfor jeg velger å leve sammen med en slik mann. De siste fem årene (av åtte) har jo vært ganske så elendige. Jeg lever visst fortsatt i troen på at det skal bli som før. Men etter at han fikk seg datamaskin for fem år siden, har jeg hele tiden blitt stilt i annen rekke. Vi hadde det så koselig sammen før han ble hekta på data. Han var asosial også da, men tok seg i allfall tid til meg.

Så litt mer om hans personlighetstrekk:

Han trøster meg aldri når jeg gråter. Her om kvelden når ham åpnet seg for meg sa han at han blir irritert når jeg gråter. Han tenker "jævla kjerring" inni seg og "hold kjeft!".

Han har aldri behov for å snakke med meg.

Når jeg tenker tilbake på de åtte årene jeg har kjent ham, så har han aldri noensinne vært rastløs eller kjedet seg når han eller vi to har vært alene. Han trives helt utmerket i sitt sitt eget selskap.

Han tør ikke lenger å drikke alkohol. Da forandrer han personlighet totalt. Blir svært agressiv.

Han har også denne personligheten når han våkner om morgenen. Da er han helt ugjenkjennlig. Han er voldelig og frekk i munnen. Viktig da å la ham være helt i fred i nesten en time. Hvis jeg prøver å være hyggelig mot ham eller prate til ham, slenger han "hold kjeften på deg" tilbake. Jeg våger aldri å vekke ham, selv om han kan risikere å kommer forsent på jobben.

Hver natt i åtte år har han pratet høyt og tydelig i søvne + at han ler høyt flere ganger i løpet av natten. Det ser ut som om han har det riktig så trivelig.....Er dette normalt?

Han blir svært fort sliten psykisk. Han jobber til daglig med mennesker. Tar bl.a. imot dem til konsultasjoner. Etter jobben er han utslitt. Særlig tar det sosiale på jobben på ham. Han blir også mentalt sliten hvis han har snakket litt med meg om sine følelser. (Da blir det månedsvis til neste gang....)

Han virket veldig stiv og lukket. Han klarer liksom ikke å utfolde seg selv. Særlig hemmet er han når det gjelder følelser og seksualitet. Tror aldri noensinne han har tatt initiativ til seksuelt samvær.

Han virker ofte tung til sinns. Han nevnte en gang at han kunne tenke seg å prøve antidepessiva.

Han holder seg bestandig helt rolig - i absolutt alle situasjoner. Kommer aldri ut av fatning. Jeg har sett ham i situasjoner som burde utløse stress, men han tar det like rolig. En gang hang han f.eks. fast i tau under seilbrettet sitt, men kaldt og rolig kom han seg løs. Aldri panikk!!

Han er fryktelig sjenert. Blir sprutrød hvis noen spør han om noe og det er flere folk rundt. Det blir for mye oppmerksomhet rundt hans person.

Han er veldig innadvendt.

Han har selvfølgelig også sine gode sider: Han er tålmodig og han er generøs.(I hvertfall med penger).

Håper du kan gi meg noe tilbakemelding på dette! På forhånd takk!!

Vennlig hilsen

- Isabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

jeg kopierer inn kriteriene for denne lidelsen. Du kan se om du gjenkjenner noe:

Generelt for alle personlighetsforstyrrelser er at en ikke kan stille diagnosen uten at det er et varig og rigid personlighetstrekk som fører til betydelig subjektivt ubehag og/eller betydelig nedsatt arbeidsmessig- eller sosial fungering.

Schizoid personlighetsforstyrrelse. DSM-IV: 301.20, ICD-10: F60.1

A. Et vedvarende mønster av likegyldighet til sosiale relasjoner og et innskrenket register av følelsesuttrykk i forhold til andre. Dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav minst fire (eller flere) av følgende:

1. verken ønsker eller har glede av nære forhold, inklusive det å være del av en familie

2. velger nesten alltid enslige aktiviteter

3. har lite eller intet ønske om seksuelle opplevelser sammen et annet menneske

4. har glede av få, om noen, aktiviteter

5. har ingen nære venner eller fortrolige bortsett fra nære slektninger (foreldre, søsken)

6. er likegyldig i forhold til ros eller kritikk fra andre

7. viser følelseskulde, likegyldighet eller affektavflatning

B. Forekommer ikke i forløpet av schizofreni, en stemningslidelse med psykotiske opplevelser eller en annen psykotisk lidelse, og skyldes ikke direkte fysiologiske virkninger av en generell somatisk tilstand.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...