Gå til innhold

Hvordan vite om noen faker "psykdom"?


Gjest Karco

Anbefalte innlegg

På 9/30/2011 den 22.02, Gjest Karco skrev:

Kjenner veldig mange som er- eller i perioder er langtidssykemeldte pga dårlig psykisk helse. Jeg velger selvfølgelig å tro dem (selv om jeg møter dem både på fest og ferie) for jeg er jo fullt klar over at psykisk sykdom ikke alltid vises utenpå.

 

Men det har samtidig også fått meg til å tenke på hvor lett det faktisk er å fake på seg psykisk sykdom. Ingen kan vel strengt talt vite om jeg lyver om jeg sier jeg deprimert og trenger sykemelding?

 

så hvordan kan man egentlig vite hvem som er psykisk syke og hvem som bare er svært late med lav (arbeids)moral?

Tror det blir avslørt av systemet.

Anonymkode: 8e117...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud altså ! Man kan bli ganske provosert av det man leser her ! Jeg er også ufør av flere grunner og det suger ! Økonomien er dårlig og det er kjedelig på dagen, jeg er selvfølgelig taknemmellg for at jeg får ufør, for jeg hadde ikke klart meg uten dessverre. Det blir fort lange og ensomme dager. Den dagen jeg kjenner at jeg kan klare og jobbe så skal jeg søren meg prøve også om det så bare er noen timer... og være ufør er ikke en luxsus og ikke noe man bør ønske seg. Og til de som jobber, hurra for dere, det er så utrolig bra! Godt jobbet og den dagen dere trenger hjelp av nav så håper jeg virkelig dere får det også !

 

til deg som skriver : jeg gidder ikke stå opp, jeg klarer det ikke! Skjerp deg, den tanke gangen der gjør vertfall ikke ting bedre! Stå opp til samme tid, Finn noe og gjøre på om det så bare er en tur! Da blir du trøtt og sliten på en god måte og man sover bedre på natten og man klarer og stå opp de fleste dagene :) energien kommer gradvis tilbake når man er i aktivitet 

Anonymkode: b38d9...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud altså ! Man kan bli ganske provosert av det man leser her ! Jeg er også ufør av flere grunner og det suger ! Økonomien er dårlig og det er kjedelig på dagen, jeg er selvfølgelig taknemmellg for at jeg får ufør, for jeg hadde ikke klart meg uten dessverre. Det blir fort lange og ensomme dager. Den dagen jeg kjenner at jeg kan klare og jobbe så skal jeg søren meg prøve også om det så bare er noen timer... og være ufør er ikke en luxsus og ikke noe man bør ønske seg. Og til de som jobber, hurra for dere, det er så utrolig bra! Godt jobbet og den dagen dere trenger hjelp av nav så håper jeg virkelig dere får det også !

 

til deg som skriver : jeg gidder ikke stå opp, jeg klarer det ikke! Skjerp deg, den tanke gangen der gjør vertfall ikke ting bedre! Stå opp til samme tid, Finn noe og gjøre på om det så bare er en tur! Da blir du trøtt og sliten på en god måte og man sover bedre på natten og man klarer og stå opp de fleste dagene :) energien kommer gradvis tilbake når man er i aktivitet 

Anonymkode: b38d9...c7d

Takk😊. 

Anonymkode: 5b806...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror ingen "faker" men jeg tror mange sparer samfunnet i andre enden ved å feks ta seg av tenåringsbarna som en periode trenger ekstra støtte eller kanskje avlaster ektefelle som har problemer med å følge opp sine ting i hjemmet med belastende jobb eller kanskje ansvar for aldrende foreldre Alt sparer det samfunnet som ellers kanskje hadde lidd med mer sykdom  og mer minus i det store samfunnsregnskapet

Vi har bare alle våre liv tror jeg

Tror det er bedre samfunnsøkonomi at folk er fraværende når jobben blir for mye kanskje på toppen av alt for så mange Men jeg er ingen ekspert bare vanlig avisleser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObservingSnailReproduction
13 hours ago, AnonymBruker said:

til deg som skriver : jeg gidder ikke stå opp, jeg klarer det ikke! Skjerp deg, den tanke gangen der gjør vertfall ikke ting bedre! Stå opp til samme tid, Finn noe og gjøre på om det så bare er en tur! Da blir du trøtt og sliten på en god måte og man sover bedre på natten og man klarer og stå opp de fleste dagene :) energien kommer gradvis tilbake når man er i aktivitet 

Anonymkode: b38d9...c7d

Nåja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Over 30 år i psykiatrien har lært meg at simulanter er et svært sjeldent og lite problem. De eneste jeg kan huske er et par adferdsavvikende asylsøkere som har forsøkt å unngå utsending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Over 30 år i psykiatrien har lært meg at simulanter er et svært sjeldent og lite problem. De eneste jeg kan huske er et par adferdsavvikende asylsøkere som har forsøkt å unngå utsending.

Godt å høre! Håper fastleger også deler ditt syn. Jeg føler meg ikke høy i hatten når jeg ber om  Stilnoct og en sjelden pakke Sobril for å ta og "overleve" toppene av stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Over 30 år i psykiatrien har lært meg at simulanter er et svært sjeldent og lite problem. De eneste jeg kan huske er et par adferdsavvikende asylsøkere som har forsøkt å unngå utsending.

Takk. Jeg får rare tvangstanker om meg selv når folk mistenkeliggjør oss med psykdom. Får angst og føler meg forfulgt . Begynner å lure på om jeg innbiller meg at jeg et psyk. Stresser med å måle meg selv hele dagen : " er jeg litt bedre i dag ? . Ibegynnelsen da jeg var i NAV ringte jeg stadig min saksbehandler for å gi beskjed om forandringer i min tilstand . Livredd for å gjøre noe galt . Det stod jo at man skulle gi beskjed om forandringer . Jeg svinger jo vekdig i psyken . Stresser mer med dette enn å prøve å tenke på å bli frisk. 

Da jeg leste denne tråen i går fikk jeg angst og begynnte med tankekjør igjen. 

Da jeg leste svaret ditt nå fant jeg roen igjen .,, jeg må få lov å bruker tid på å bli bedre uten å måtte stå til rette for alle rundt meg . 

Anonymkode: 5b806...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg leste denne tråden i går fikk jeg angst og begynte med tankekjør igjen. 

Anonymkode: 5b806...a6b

Tråden er fra 2011, ikke la den gå innpå deg. De fleste deltakerne i den har sikkert forsvunnet herfrs forlengst.

Temaet "syk eller lat" går igjen her fordi etpar enkeltpersoner er opphengt i det. Så vi trenger ikke grave fram gamle usakligheter om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...