Gå til innhold

Jeg bekreftet at jeg ikke ønsket å leve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stort mer ble det ikke snakket om det tema i timen. Jeg vet det er et tema det helst ikke skal snakkes om.

Men det føles vanskelig likevel.  Jeg betyr ingenting. Nå angrer jeg på at jeg bekreftet det. Tankene kverner på at det vil bli meldt inn til biltilsynet. At alt bare skal bli enda vanskeligere.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Et dødsønske er ikke nok til å påvirke førerkortet. Da må det suicidal adferd til.

Anonymkode: 4ff67...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et dødsønske er ikke nok til å påvirke førerkortet. Da må det suicidal adferd til.

Anonymkode: 4ff67...1f2

Vedkommende har bekreftet at hen ikke ønsker å leve lenger. Det er vel muligens å være suicidal i mine ører. Og jeg er heller ikke sikker på om det å ha et dødsønske ikke påvirker retten til å ha førerkort. Er ikke sikker altså. Synes det virker skummelt at en bilist kjører rundt med ønske om å ikke lenger. Men impulskontroll spiller vel også inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, ColaZero skrev:

Vedkommende har bekreftet at hen ikke ønsker å leve lenger. Det er vel muligens å være suicidal i mine ører. Og jeg er heller ikke sikker på om det å ha et dødsønske ikke påvirker retten til å ha førerkort. Er ikke sikker altså. Synes det virker skummelt at en bilist kjører rundt med ønske om å ikke lenger. Men impulskontroll spiller vel også inn.

Hvorfor synes du det er skummelt? Jeg ville aldri dratt andre med meg. Sudidale er like forskjellige som alle mennesker. Hadde planen vært å gjennomføre noe, ville jeg ikke hatt behov for førerkort.

Jeg reagerer på det du skriver og at du  greier alle under en kam. Susidale ønsker og tanker er ikke så uvanlige. Jeg får bekreftet ut fra det du også skriver at dette er best å holde for seg selv.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort mer ble det ikke snakket om det tema i timen. Jeg vet det er et tema det helst ikke skal snakkes om.

Men det føles vanskelig likevel.  Jeg betyr ingenting. Nå angrer jeg på at jeg bekreftet det. Tankene kverner på at det vil bli meldt inn til biltilsynet. At alt bare skal bli enda vanskeligere.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Det er ikke alltid så lett dette med terapi. Jeg ble ofte veldig såret av terapeutens reaksjoner når jeg fortalt alvorlige ting. Følte meg avvist  pga lite respons og grubbler på mye etterpå. 

Jeg har også flere ganger sagt at jeg ønsker å dø. Dette tror jeg terapeuter stadig hører og må forholde seg til. De har da vært mest opptatt av i hvilken grad man vil gjøre alvor av det. 

Noen ganger når " smerten" er for stor har  tanker på døden blitt en slags trøst eller nødutgang. Jeg vet stort sett innerst inne at jeg ikke vil klare å ta livet mitt. Og dager der jeg ikke har vært trygg på min impulskontroll har jeg gitt beskjed... 

Du er selvfølgelig veldig viktig og det er absolutt helt riktig å fortelle om dine tanker til psykologen. 

jeg forstår ikke hvorfor du snakker om dette med førerkort ??. 

Anonymkode: df879...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes du det er skummelt? Jeg ville aldri dratt andre med meg. Sudidale er like forskjellige som alle mennesker. Hadde planen vært å gjennomføre noe, ville jeg ikke hatt behov for førerkort.

Jeg reagerer på det du skriver og at du  greier alle under en kam. Susidale ønsker og tanker er ikke så uvanlige. Jeg får bekreftet ut fra det du også skriver at dette er best å holde for seg selv.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Da jeg gikk i poliklinisk behandling (psykiatri) snakket vi om mine tanker om å ikke ville leve. Der diskuterte de om de skulle ta fra meg sertifikatet for en periode. Så snakker av egen erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid så lett dette med terapi. Jeg ble ofte veldig såret av terapeutens reaksjoner når jeg fortalt alvorlige ting. Følte meg avvist  pga lite respons og grubbler på mye etterpå. 

Jeg har også flere ganger sagt at jeg ønsker å dø. Dette tror jeg terapeuter stadig hører og må forholde seg til. De har da vært mest opptatt av i hvilken grad man vil gjøre alvor av det. 

Noen ganger når " smerten" er for stor har  tanker på døden blitt en slags trøst eller nødutgang. Jeg vet stort sett innerst inne at jeg ikke vil klare å ta livet mitt. Og dager der jeg ikke har vært trygg på min impulskontroll har jeg gitt beskjed... 

Du er selvfølgelig veldig viktig og det er absolutt helt riktig å fortelle om dine tanker til psykologen. 

jeg forstår ikke hvorfor du snakker om dette med førerkort ??. 

Anonymkode: df879...67e

Det har cola zero svart på.

Før trodde jeg at helsevesenet hadde taushetsplikt og kun ville hjelpe. I dag vet jeg bedre. 

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonelloven §30 - 36 lister vilkår for opplysningsplikt som overstyrer taushetsplikten.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64#KAPITTEL_6

 

Anonymkode: 4ff67...1f2

Så lenge jeg ikke vet hvordan det jeg sier blir tolket, så er det best å ikke si noe.

Skal jeg gå hjem å bekymre meg etter hver time for hva jeg har sagt og hvordan det ble oppfattet, vil jeg ha det bedre om jeg avslutter behandling.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge jeg ikke vet hvordan det jeg sier blir tolket, så er det best å ikke si noe.

Skal jeg gå hjem å bekymre meg etter hver time for hva jeg har sagt og hvordan det ble oppfattet, vil jeg ha det bedre om jeg avslutter behandling.

Anonymkode: 3e77f...b5c

 

Må da være noe mer hensiktsmessig å spørre direkte og ha en åpen dialog med behandler på disse temaene fremfor å gå rundt å bekymre seg eller avslutte terapien? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har cola zero svart på.

Før trodde jeg at helsevesenet hadde taushetsplikt og kun ville hjelpe. I dag vet jeg bedre. 

Anonymkode: 3e77f...b5c

Jeg forstår ikke helt. Det med førerkortet har aldri vært et tema når jeg har snakket om slike tanker... Da må jo personen ha vært tydelig suicidal og gitt utrykk for å ønske å bruke bil som et middel?. Eller være betydelig preget av medisiner eller psykotisk ol. 

jeg er firbarnsmor . Jeg var også veldig på vakt i forhold til hvordan min psyke kunne tolkes i forhold til barna mine. Der gjelder ikke taushetsplikten alltid. Var livredd for barnevern ol .  Jeg bekymret meg unødig ... Ta opp det du bekymrer deg for med din behandler ...   

Anonymkode: df879...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, XbellaX skrev:

 

Må da være noe mer hensiktsmessig å spørre direkte og ha en åpen dialog med behandler på disse temaene fremfor å gå rundt å bekymre seg eller avslutte terapien? 

 

Det mest hensiktsmessige for meg er ikke å sette meg i en situasjon som gjør alt verre.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Retningslinjene sier klart at det er ustabil/suicidal ATFERD som kan vurderes slik at en kanskje ikke fyller helsekravene til førerkort.

Suicidale ønsker har ingenting med helsekravene å gjøre med mindre du sier rett ut at i dag (eller i morgen) har jeg planlagt å kjøre meg i hjel. Altså overhengende akutt fare.

Anonymkode: 4ff67...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mest hensiktsmessige for meg er ikke å sette meg i en situasjon som gjør alt verre.

Anonymkode: 3e77f...b5c

 

Du skriver at: "Jeg vet det er et tema det helst ikke skal snakkes om." - Er det noe din behandler har kommunisert til deg? 

Det er intr., og egentlig ganske trist, hvordan du automatisk tolker en slik situasjon (åpenhet til behandler) til noe negativt. Jeg klarer ikke helt forstå din bruk av ressurser. Du skriver at det mest hensiktsmessige for deg er å ikke gjøre situasjonen verre, - og det synes jeg er et godt poeng, problemet er tidsaspektet. Situasjonen blir neppe verre i morgen eller om en uke, men kanskje noe mer komplisert et stykke frem i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dessverre ikke uvanlig å ikke ønske og leve lengre.

Det påvirker nok heldigvis ikke førerkort i det hele tatt. Det er nok, som andre skriver her, impulskontrollforstyrrelser og manglende dømmekraft som betyr mest. Jeg tror dessuten at noen som oppriktig har til hensikt å ta livet sitt i bil, ikke er så opptatt av om vedkommende har førerkort eller ikke. 

Ved stemningslidelser er det nok manier som i størst grad diskvalifiserer for kjøring. Samt noen depresjoner der konsentrasjonsevnen er så dårlig at man ikke egner seg for å være i trafikken. Ellers har jeg hørt om at man kan bli bedt om å gi fra seg bilnøklene en periode ved akutt selvmordsforebygging. Ikke at man mister lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er jo dessverre ikke uvanlig å ikke ønske og leve lengre.

Det påvirker nok heldigvis ikke førerkort i det hele tatt. Det er nok, som andre skriver her, impulskontrollforstyrrelser og manglende dømmekraft som betyr mest. Jeg tror dessuten at noen som oppriktig har til hensikt å ta livet sitt i bil, ikke er så opptatt av om vedkommende har førerkort eller ikke. 

Ved stemningslidelser er det nok manier som i størst grad diskvalifiserer for kjøring. Samt noen depresjoner der konsentrasjonsevnen er så dårlig at man ikke egner seg for å være i trafikken. Ellers har jeg hørt om at man kan bli bedt om å gi fra seg bilnøklene en periode ved akutt selvmordsforebygging. Ikke at man mister lappen.

Jeg er opptatt av at ingen andre skal dras med. 

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Stort mer ble det ikke snakket om det tema i timen. Jeg vet det er et tema det helst ikke skal snakkes om.

Men det føles vanskelig likevel.  Jeg betyr ingenting. Nå angrer jeg på at jeg bekreftet det. Tankene kverner på at det vil bli meldt inn til biltilsynet. At alt bare skal bli enda vanskeligere.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Det er trist å lese at måten du ble møtt på fikk deg til å føle at du ingenting betyr. Du kommer ikke til å bli fratatt sertifikatet. Jeg kunne ønske at du turte å være enda tydeligere på din psykiske smerte når du snakker med din behandler, men er ikke spesielt imponert over at han ikke klarer å se deg tydeligere samt gir deg følelsen av å bli sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tilbyr de til hjelp for å rette opp situasjonen eller bøte på skaden eller hva som gjør at du føler noe så tungt???

Alle har krav på hjelpen de trenger til enhver tid for å leve for seg et normalt liv Følger av menneskerettighetene som jeg håper ennå ikke er gått av moten.

Hvis det er ting ved bilen du ikke lenger kan klare kanskje du kan få støtte til spesialtilpasset bil Kanskje er ikke dette helt umulig men tar bare litt tid og tålmodig.

Har du prøve å snakke med legen eller med NAV hvis akutt mangel på penger?

Håper alt retter seg og går bra med deg🙂

Ønsker bare lykke til

Anonymkode: 87209...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24. mars 2017 den 20.10, frosken skrev:

Det er trist å lese at måten du ble møtt på fikk deg til å føle at du ingenting betyr. Du kommer ikke til å bli fratatt sertifikatet. Jeg kunne ønske at du turte å være enda tydeligere på din psykiske smerte når du snakker med din behandler, men er ikke spesielt imponert over at han ikke klarer å se deg tydeligere samt gir deg følelsen av å bli sett. 

Jeg vet ikke hvordan jeg kan være mer tydelig enn jeg er.

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tilbyr de til hjelp for å rette opp situasjonen eller bøte på skaden eller hva som gjør at du føler noe så tungt???

Alle har krav på hjelpen de trenger til enhver tid for å leve for seg et normalt liv Følger av menneskerettighetene som jeg håper ennå ikke er gått av moten.

Hvis det er ting ved bilen du ikke lenger kan klare kanskje du kan få støtte til spesialtilpasset bil Kanskje er ikke dette helt umulig men tar bare litt tid og tålmodig.

Har du prøve å snakke med legen eller med NAV hvis akutt mangel på penger?

Håper alt retter seg og går bra med deg🙂

Ønsker bare lykke til

Anonymkode: 87209...3c1

Jeg har ingen problemer med å kjøre bil. 

Å være psykisk syk er noe som enkelte av oss må leve med. Det er ikke alle som har god nok utbytte av medisiner. Så kommer alle ytre påkjenninger i tillegg. Til slutt så blir det bare for mye.

 

 

Anonymkode: 3e77f...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...