Gå til innhold

Quetiapin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som vet om Quetiapin kan virke ugunstig inn på kolesterolet? 

Har fått beskjed om at jeg hadde altfor høye verdier av triglyserider. Takknemlig for svar.

Anonymkode: 5179d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
58 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det noen som vet om Quetiapin kan virke ugunstig inn på kolesterolet? 

Har fått beskjed om at jeg hadde altfor høye verdier av triglyserider. Takknemlig for svar.

Anonymkode: 5179d...233

Ja, det kan det: "Lipider: Det er sett stigning av triglyserider, LDL- og totalkolesterol og reduksjon i HDL-kolesterol. Endringer i lipidnivåer skal håndteres iht. klinisk praksis."

https://www.felleskatalogen.no/medisin/seroquel-astrazeneca-563858

 

Anonymkode: f5373...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du fastet fra kl. 20 kvelden før?

Anonymkode: f4e35...722

Fra klokka 22, 12 timer før blodprøven klokka 10.

Anonymkode: 5179d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan det: "Lipider: Det er sett stigning av triglyserider, LDL- og totalkolesterol og reduksjon i HDL-kolesterol. Endringer i lipidnivåer skal håndteres iht. klinisk praksis."

https://www.felleskatalogen.no/medisin/seroquel-astrazeneca-563858

 

Anonymkode: f5373...522

Da bør jeg nok slutte på dem. I tillegg til å ta grep om livsstilen/kostholdet.

Forstod det sånn at denne verdien skal være under 2. Jeg hadde over 7! 

Anonymkode: 5179d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutes ago, AnonymBruker said:

Da bør jeg nok slutte på dem. I tillegg til å ta grep om livsstilen/kostholdet.

Forstod det sånn at denne verdien skal være under 2. Jeg hadde over 7! 

Anonymkode: 5179d...233

Får håpe det er en annen medisin du kan bruke da, som gjør samme nytten. Begynt på Seroquel jeg også, og akkurat begynt å ta grep mht trim og fysisk aktivitet. Ikke tatt blodprøve ennå jeg da. Positive grep om livstil og kosthold er uansett bra for helsa. :)

Anonymkode: f5373...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.4.2017 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Da bør jeg nok slutte på dem. I tillegg til å ta grep om livsstilen/kostholdet.

Forstod det sånn at denne verdien skal være under 2. Jeg hadde over 7! 

Anonymkode: 5179d...233

Da er det iallfall sikkert at Quetiapin ikke er eneste "synderen". Du må ha høye verdier i utgangspunktet. Det er ikke sikkert at Q. gir økte verdier hos deg, det er en bivirkning som KAN forekomme.

Dette må du diskutere med legen din, det kan være at du ikke skal stå på noe som helst av medisiner som KAN øke nivåene. Men det viktigste er nok å ta grep om livsstil og kosthold, og kanskje du i tillegg trenger kolesterolsenkende medikamenter i en periode. En må veie fordelene med Q. opp mot eventuell risiko. Om Q. gjør deg motivert til å endre livsstil, mens du uten medisinen ikke orker, så kan det være det er lurt å stå på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mens kolesterol i hovedsak sier noe om "fett", er triglycerider først og fremst et mål på karbohydratinntaket ditt. Finnes det mulighet for mindre inntak av snop og enkle sukker?

Anonymkode: f4e35...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens kolesterol i hovedsak sier noe om "fett", er triglycerider først og fremst et mål på karbohydratinntaket ditt. Finnes det mulighet for mindre inntak av snop og enkle sukker?

Anonymkode: f4e35...722

Ja, det finnes ☺ Jeg spiser mer riktig brød (tror jeg) slik som rug og havre. I tillegg spiser jeg ikke sukkerholdig pålegg lenger. Iallefall bruker jeg pålegg som ikke er tilsatt ekstra sukker. Og sjokolade er heretter bare 1 dag i uka. 

Har bare holdt på en fire dagers tid, men jeg prøver i tillegg ut den såkalte middelhavs-dietten, pluss at jeg er mer i bevegelse. Så får vi se hvor lenge jeg holder ut... Men på en måte er jeg veldig motivert for å endre livsstilen, så jeg ønsker virkelig å få det til! Så da er det vel bare å bestemme seg for det, og gjennomføre. Snart blir det nok en vane og går av seg selv. 

Anonymkode: 5179d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Tandorini skrev:

Da er det iallfall sikkert at Quetiapin ikke er eneste "synderen". Du må ha høye verdier i utgangspunktet. Det er ikke sikkert at Q. gir økte verdier hos deg, det er en bivirkning som KAN forekomme.

Dette må du diskutere med legen din, det kan være at du ikke skal stå på noe som helst av medisiner som KAN øke nivåene. Men det viktigste er nok å ta grep om livsstil og kosthold, og kanskje du i tillegg trenger kolesterolsenkende medikamenter i en periode. En må veie fordelene med Q. opp mot eventuell risiko. Om Q. gjør deg motivert til å endre livsstil, mens du uten medisinen ikke orker, så kan det være det er lurt å stå på den.

Ja, jeg burde nok forhøre meg med legen om det. Men han er nok ikke tilhenger av at jeg har sluttet på Q, så "tør" nesten ikke å fortelle ham det.

Anonymkode: 5179d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.4.2017 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Får håpe det er en annen medisin du kan bruke da, som gjør samme nytten. Begynt på Seroquel jeg også, og akkurat begynt å ta grep mht trim og fysisk aktivitet. Ikke tatt blodprøve ennå jeg da. Positive grep om livstil og kosthold er uansett bra for helsa. :)

Anonymkode: f5373...522

Ja, det er helt sant. Lykke til! ☺

Anonymkode: 5179d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg burde nok forhøre meg med legen om det. Men han er nok ikke tilhenger av at jeg har sluttet på Q, så "tør" nesten ikke å fortelle ham det.

Anonymkode: 5179d...233

Du skrev på fredag at du bør slutte med dem. Det er bare tirsdag, så du har ikke vært mange dagene uten. Du kan velge å starte opp igjen, så trenger du ikke fortelle om dagene uten til legen.

Dersom du velger å fortsette uten, så er det viktig at legen vet om det. Han må ha riktig bakgrunnskunnskap når han skal vurdere din helsetilstand. Ikke minst blir det viktig å ta blodprøver for å se om verdiene går ned etter at du slutter på Q.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...