Gå til innhold

Å leie bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ikke så stor rolle akkurat det, ett sted skal du bo. Det er vel helst arvingene som får glede av den verdistigningen.

Anonymkode: ceeba...ab8

Ja, eller bruke de pengene til å finansiere annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag overhørte jeg noen som snakket nedlatende om mennesker i 30-årene som leier istedenfor å eie. "De må nok ha stor gjeld eller liten inntekt", sa de. Og så ble jeg litt lei meg. Jeg leier, jeg er 35 år og jeg har en sønn på 16. 

Jeg betaler 12.000 i leie. Men vi bor i en flott, stor leilighet med nydelig sjøutsikt og trives. Jeg har høyere utdanning og har utbetalt 37.000. Har råd til å ha lån, men har lite egenkapital pga. flere studier, og jeg har vært alene med min sønn. Jeg vet at jeg har mer lønn enn de som slengte med leppa. Hvor stort lån jeg kan få har jeg ikke sjekket nå, men her vi bor er det stort sett svære, dyre eneboliger å få kjøpt.

Hva tenker dere om voksne som leier? og med så store barn? Følte meg plutselig ikke helt god nok. 

Anonymkode: 56543...e95

Jeg tenker ikke negativt om mennesker som leier i stedet for å leie. Men da jeg skulle begynne å leie ut en etasje i huset mitt, så var det noen i omgangskretsen som påsto at det ofte "var noe med" godt voksne mennesker som leide i stedet for å ha kjøpt noe selv. Jeg stilte meg tvilende til dette, men har gjort enkelte mindre gode erfaringer etter hvert, så nå er jeg mye mer firkantet som utleier enn jeg var i utgangspunktet. (Og har for øvrig for tiden utrolig bra folk som leier og som det så avgjort ikke "er noe med". )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, SchizoMonster skrev:

Eie er hvis du sikter på å dø med 3-4 mill i formue

Leie er hvis du sikter på å dø med 0-1 mill i formue

 

Spiller vel ingen rolle egentlig, det er ditt liv dine valg, jeg personlig har ikke noe mål om feit lommebok i graven, tviler på at jeg bryr meg mye om det (nå har jeg ikke og vil aldri få barn, uansett da, så da spiller det ingen rolle at de ikke "arver" noe fra meg.

Så alle de som leier sparer ikke ved siden av? Kan fint skape formue utenfor boligmarkedet også.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alle de som leier sparer ikke ved siden av? Kan fint skape formue utenfor boligmarkedet også.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Det kan man, men særlig i Oslo-området er det å komme seg inn på boligmarkedet vært veien til raskt formueøkning. Snakket nettopp med en venninne som kjøpte leilighet for 2,6 mill for noen få år siden, og som nå skal selge med verdivurdering på over 4 mill.

Så lenge hun skal kjøpe i samme marked, så har hun selvfølgelig ikke så stor glede av dette -  men om hun velger å flytte ut av byen, så blir situasjonen en annen.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, frosken skrev:

Det kan man, men særlig i Oslo-området er det å komme seg inn på boligmarkedet vært veien til raskt formueøkning. Snakket nettopp med en venninne som kjøpte leilighet for 2,6 mill for noen få år siden, og som nå skal selge med verdivurdering på over 4 mill.

Så lenge hun skal kjøpe i samme marked, så har hun selvfølgelig ikke så stor glede av dette -  men om hun velger å flytte ut av byen, så blir situasjonen en annen.

Men for dagens ungdom er det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet i Oslo om en ikke har foreldre som stiller opp. Og fler og fler tar lengre utdanninger, eller utdanner seg i "halvvoksen" til voksen alder. Så at man leier bolig selv over "studentalder" syns jeg ikke er rart i det hele tatt. 

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for dagens ungdom er det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet i Oslo om en ikke har foreldre som stiller opp. Og fler og fler tar lengre utdanninger, eller utdanner seg i "halvvoksen" til voksen alder. Så at man leier bolig selv over "studentalder" syns jeg ikke er rart i det hele tatt. 

Anonymkode: 6daf6...3fd

Nei, jeg synes heller ikke det er rart. Det er leit at det er så vanskelig for unge mennesker i Oslo å komme inn på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det største problemet med å leie, er jo usikkerheten. Man bestemmer ofte ikke selv hvor lenge man får bo der man leier. Og man er prisgitt trynefaktor og andre ting, når man er på visning .Jeg skulle leie på slutten av 90 tallet, og det eneste jeg fikk tilbud om var en ytterst sliten hybel. Var på mange visninger. Så satt jeg å leste tekst tv, og så kom det opp en annonse fra husbanken. Og jeg ringte de og hørte, og fikk høre om kommunalt lån. Så rene tilfeldigheter førte til att jeg ble andelseier i borettslag. Det er den største flaksen jeg har hatt.

 

På de årene jeg har eid, har leiligheten 6 doblet seg i verdi. Det betyr ikke att jeg har blitt rik, fordi skulle jeg flytte så ville jeg ikke fått noe rimeligere andre steder. Men jeg har iallefall ett sikkert sted å bo. Men selvfølgelig synes jeg ikke det er rart med att voksne ikke eier, det er mye tilfeldigheter ute å går. Som i mitt eksempel....

Anonymkode: ad47f...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 23.45, frosken skrev:

Min erfaring er at årlige utgifter kan være lave i en leilighet, men så avgjort ikke veldig billig å ta vare på et helt hus. Kommunale avgifter, forsikring, brann- og innbruddsvarsling, strøm, Get og vedlikehold utgjør tilsammen et betydelig beløp hvert år. 

Derfor er leilighet i borettslag genialt. :) Jeg har nedbetalt lånet mitt og betaler 3600,- i husleie som inkluderer dekoder, trappevask, utvendig vedlikehold, kommunale avgifter og noe forsikring. Betaler vel en tusing i året for fast parkeringsplass inkl. motorvarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi får ikke boliglån lenger og må leie. Er 40 og 50 år. Har for høy gjeld. Så oss er det "noe med" og som derfor må leie fremfor å eie. 

Anonymkode: 29ff4...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi får ikke boliglån lenger og må leie. Er 40 og 50 år. Har for høy gjeld. Så oss er det "noe med" og som derfor må leie fremfor å eie. 

Anonymkode: 29ff4...994

Det er "sånne som oss" folk gjerne dømmer også. Selv om de ikke vet årsaken til at man har høy gjeld. Snakket med DNB som hadde full forståelse for vår situasjon og hvorfor vi har høy gjeld. Hun sa de inderlig gjerne skulle hjulpet gitt oss lån, men hun kunne ikke pga regler osv. Vi får derimot boliglån senere når situasjonen vår har endret seg. 

Anonymkode: 29ff4...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎04‎.‎2017 den 20.19, AnonymBruker skrev:

I dag overhørte jeg noen som snakket nedlatende om mennesker i 30-årene som leier istedenfor å eie. "De må nok ha stor gjeld eller liten inntekt", sa de. Og så ble jeg litt lei meg. Jeg leier, jeg er 35 år og jeg har en sønn på 16. 

Jeg betaler 12.000 i leie. Men vi bor i en flott, stor leilighet med nydelig sjøutsikt og trives. Jeg har høyere utdanning og har utbetalt 37.000. Har råd til å ha lån, men har lite egenkapital pga. flere studier, og jeg har vært alene med min sønn. Jeg vet at jeg har mer lønn enn de som slengte med leppa. Hvor stort lån jeg kan få har jeg ikke sjekket nå, men her vi bor er det stort sett svære, dyre eneboliger å få kjøpt.

Hva tenker dere om voksne som leier? og med så store barn? Følte meg plutselig ikke helt god nok. 

Anonymkode: 56543...e95

Jeg har full medfølelse for voksne som leier. Det jeg sliter mer med er folk med for mye penger og unger med foreldre som sponser dem med leilighet. Har bygget opp mye irrasjonell aggresjon mot *dem* den siste tiden der jeg selv har vært på boligjakt. Jeg får lyst til å slå og tvangsflytte dem til indre hedmark, nordre trøndelag. Eller russland. Der kan de rike bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er "sånne som oss" folk gjerne dømmer også. Selv om de ikke vet årsaken til at man har høy gjeld. Snakket med DNB som hadde full forståelse for vår situasjon og hvorfor vi har høy gjeld. Hun sa de inderlig gjerne skulle hjulpet gitt oss lån, men hun kunne ikke pga regler osv. Vi får derimot boliglån senere når situasjonen vår har endret seg. 

Anonymkode: 29ff4...994

Jeg vet ikke hvorvidt andre dømmer dere, men jeg tenker ikke negativt om folk som av en eller annen grunn ikke har hatt råd eller lyst til å kjøpe eller beholde egen bolig. Derimot blir jeg pottesur når jeg har leietakere som ser ut til å tenke at de ikke trenger å betale husleie som avtalt fordi de antar at jeg har så god råd siden jeg leier ut en etasje. Har hatt noen runder med dette, og det er utrolig frustrerende med folk som ikke skjønner at det kan være flere enn dem som ikke har mye penger.

Når det gjelder det å ha høy gjeld, så kan jo det handle om både uflaks og en del mindre gode valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, frosken skrev:

Jeg vet ikke hvorvidt andre dømmer dere, men jeg tenker ikke negativt om folk som av en eller annen grunn ikke har hatt råd eller lyst til å kjøpe eller beholde egen bolig. Derimot blir jeg pottesur når jeg har leietakere som ser ut til å tenke at de ikke trenger å betale husleie som avtalt fordi de antar at jeg har så god råd siden jeg leier ut en etasje. Har hatt noen runder med dette, og det er utrolig frustrerende med folk som ikke skjønner at det kan være flere enn dem som ikke har mye penger.

Når det gjelder det å ha høy gjeld, så kan jo det handle om både uflaks og en del mindre gode valg.

Folk er rare!

Herregud, så dumt innlegg jeg skrev over der. Jaja, livet går videre.

Til trådstarter: Har du forsøkt å få finansiering til egenkapital gjennom husbanken/startlån (hvis ønsket var å kjøpe bolig). Sist jeg sjekka med dem prioriterer de alenemødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cathlin skrev:

Folk er rare!

Herregud, så dumt innlegg jeg skrev over der. Jaja, livet går videre.

Til trådstarter: Har du forsøkt å få finansiering til egenkapital gjennom husbanken/startlån (hvis ønsket var å kjøpe bolig). Sist jeg sjekka med dem prioriterer de alenemødre.

Jeg flirte litt av frustasjonsinnlegget ditt;-) Blir spennende å se om du klarte å erte på deg noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg flirte litt av frustasjonsinnlegget ditt;-) Blir spennende å se om du klarte å erte på deg noen.

Jeg kom på at det sikkert er dem med mindre penger en meg igjen som sikkert har lyst til å slå meg og tvangsflytte meg til nordre rusland og indre trøndelag, gulp! Så sorry sorry...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎29‎.‎04‎.‎2017 den 20.35, cilie skrev:

Det høres ut som du klarer deg bra! 

Problemet (hittil) med å leie er at man går glipp av prisstigningen - som gjerne gjør at folk "får litt penger" - selv om man nødvendigvis ikke tjener så mye. Man betaler til seg selv hver mnd og ikke til noen andre. 

 

 

I praksis betaler man inn til banken og får først gevinst til seg selv når lånet er nedbetalt etter 25 eller 30 år (når du er pensjonist) eller du selger når boligmarkedet er bra.

Anonymkode: 135d1...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cathlin skrev:

Folk er rare!

Herregud, så dumt innlegg jeg skrev over der. Jaja, livet går videre.

Til trådstarter: Har du forsøkt å få finansiering til egenkapital gjennom husbanken/startlån (hvis ønsket var å kjøpe bolig). Sist jeg sjekka med dem prioriterer de alenemødre.

Ikke alenemødre, men foresatte som er alene ja. En liten, men viktig presisering. Og nettopp de som har dårlig råd.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alenemødre, men foresatte som er alene ja. En liten, men viktig presisering. Og nettopp de som har dårlig råd.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Om det er alenemor eller far som er forsørger syns jeg ikke er viktig. 

Men igjen diskriminerer dette de oss som har et indre barn å ta vare og kanskje en eller flere delpersonligheter. Det er belastende økonomisk og vi trenger også støtte til bosted. Helst nær kysten for det er der det indre barnet trives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutes ago, cathlin said:

Men igjen diskriminerer dette de oss som har et indre barn å ta vare og kanskje en eller flere delpersonligheter. Det er belastende økonomisk og vi trenger også støtte til bosted. Helst nær kysten for det er der det indre barnet trives. 

Dette føler jeg blir mobbing.

Anonymkode: 6fcce...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...