Gå til innhold

Matbutikker åpne 24/7


AnonymBruker

Vil du ha matbutikker åpne 24/7?  

13 stemmer

  1. 1. Vil du ha matbutikker åpne 24/7?

    • JA
      6
    • NEI
      7


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
31 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nei. Hvorfor kverulerer du mot meg på noe JEG vet best, fordi det gjelder MEG? Guri land og rike, du må være.. ja. Skal være pedagogisk og ikke si det :) 

Jeg har ekstremt god hukommelse og husker eksakt hva du har skrevet tidligere.

Anonymkode: e303b...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    47

  • Andreaswell

    37

  • heisenberg

    3

  • Forumassistent

    1

Mest aktive i denne tråden

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det du egentlig vil ha er døgnåpne kiosker så folk kan få kjøpt snacks, brus, sjokolade, og andre sukkervarer om natten.

Og døgnåpne spritsjapper så promillen kan vedlikeholdes utover morgenen.

Snakk om å slå to fluer i en smekk. Ikke bare skaper dette flere arbeidsplasser i varehandelen, men helsevesenet og politiet må også øke bemanningen.

Er du alltid like smart?

 

 

 

Anonymkode: e303b...f82

Går det ikke ann å ytre en mening uten å bli kalt dum eller alt mulig annet rart?

 

Ser bare på måten du skriver på st jeg ikke engang vil diskutere med deg da du ikke har lest hva jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ekstremt god hukommelse og husker eksakt hva du har skrevet tidligere.

Anonymkode: e303b...f82

Finn det igjen da, for jeg vet selv hva jeg har drevet med og skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, Andreaswell said:

Går det ikke ann å ytre en mening uten å bli kalt dum eller alt mulig annet rart?

 

Ser bare på måten du skriver på st jeg ikke engang vil diskutere med deg da du ikke har lest hva jeg har skrevet.

Er det viktig for deg å ikke si ting i klar tale, men si at du ikke vil det pga. du er pedagogisk?

34 minutes ago, Andreaswell said:

Nei. Hvorfor kverulerer du mot meg på noe JEG vet best, fordi det gjelder MEG? Guri land og rike, du må være.. ja. Skal være pedagogisk og ikke si det :) 

 

Anonymkode: 74527...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din argumentasjon som sier at dette ville fungert er helt fraværende.

Anonymkode: e303b...f82

Jeg viser ikke til noen kilder nei, men jeg skriver hva jeg tror og mener. 

Om det er så ilke at vi er uenig så kan jeg godt trekke meg ut av diskusjonen jeg. Har tydeligvis mer enn en stalker her ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at hvis butikkene har åpent på natten, så drar de inn så mye ekstra penger på ting som godterier, snacks og blandevann (ev. også alkohol) (gjelder dette hele uken, eller bare fredag og lørdag?), slik at det forsvarer de økte lønnsutgiftene?

Dvs. at det som går av godterier, snacks og blandevann (ev. alkohol) ikke senker salget som foregår 06/07-23/24?

( :rolleyes: )

Anonymkode: 74527...23c

Den ekstra verdien av arbeidet er at folk kan handle når de vil. Den verdien blir først og fremst realisert ved at varene koster mer,  ikke at folk handler mer.

Sånn fungerer det i dag med bensinstasjoner og søndagsåpne butikker. Sånn vil det bli med nattåpne butikker også. 

Hvis inntektene ikke dekker utgiftene vil de smarte butikkeierne slutte å ha nattåpent. Vi må stole på at de prøver å maksimere profitten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det viktig for deg å ikke si ting i klar tale, men si at du ikke vil det pga. du er pedagogisk?

 

Anonymkode: 74527...23c

Sier ting i klar tale, men valgte å ikke trekke meg nedpå samme nivå. Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, Gargamel said:

Den ekstra verdien av arbeidet er at folk kan handle når de vil. Den verdien blir først og fremst realisert ved at varene koster mer,  ikke at folk handler mer.

Sånn fungerer det i dag med bensinstasjoner og søndagsåpne butikker. Sånn vil det bli med nattåpne butikker også. 

Hvis inntektene ikke dekker utgiftene vil de smarte butikkeierne slutte å ha nattåpent. Vi må stole på at de prøver å maksimere profitten sin.

Nei, det er ikke slik det fungerer. De butikkene som holder stengt, dvs. har mye dårligere tilbud enn de andre, vil nok tape på det da det skjer en kundeforflytning. Ikke nødvendigvis, men det er noe man ser i den bransjen, dette er også relatert til debatten om søndagsåpent.

Hvis så, blir de nødt for å holde åpent hele natten. Da må varene opp i pris.

Antageligvis vil de ta noe av salget bensinstasjoner har. Usikker på hvor mye det er snakk om her, noen handler som gale på bensintasjoner (jfr. "luksusfellen"), men jeg nekter å tro at folk flest er idioter.

Anonymkode: 74527...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutes ago, Andreaswell said:

Sier ting i klar tale, men valgte å ikke trekke meg nedpå samme nivå. Thats it.

Etter hva jeg kan se var det du som "startet". ;) Og hvis du gjør det samme, hvordan kan du klage på det?

Anonymkode: 74527...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutes ago, Andreaswell said:

Jeg viser ikke til noen kilder nei, men jeg skriver hva jeg tror og mener. 

Hva med en begrunnelse? :lol:

Anonymkode: 74527...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Etter hva jeg kan se var det du som "startet". ;) Og hvis du gjør det samme, hvordan kan du klage på det?

Anonymkode: 74527...23c

Hæ? Skriv i klar tale da, skjønner nada av hva du mener her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med en begrunnelse? :lol:

Anonymkode: 74527...23c

Har jeg ikke kommet med begrunnelser? Les igjen da. Blir jo kalt dum for mine begrunnelser, noe som sier sitt på nivået i denne tråden. Personangrep er ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, Andreaswell said:

Hæ? Skriv i klar tale da, skjønner nada av hva du mener her.

Hææææææææææææ? :lol:

Anonymkode: 74527...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, Andreaswell said:

Har jeg ikke kommet med begrunnelser? Les igjen da. Blir jo kalt dum for mine begrunnelser, noe som sier sitt på nivået i denne tråden. Personangrep er ut...

Nei, du har ikke kommet med noen begrunnelse for hvorfor salget på natten ikke reduserer salget på dagen.

Anonymkode: 74527...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du har ikke kommet med noen begrunnelse for hvorfor salget på natten ikke reduserer salget på dagen.

Anonymkode: 74527...23c

Har ikke jeg skrevet at jeg tror ikke at impulshandling om natten, spesielt fra unge som et på vei hjem fra utesteder i de større byene og studentbyene ikke vil redusere salget på dagtid? Fordi er det noen som er gira på å bruke penger er det nettopp mennesker som har det gøy og er beruset. Er ikke dette en begrunnelse? For i de ordene her står det ikke noe om at de samme personene fortatt må ha dagligvarer ellers. Ergo; mer kjøp av varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke slik det fungerer. De butikkene som holder stengt, dvs. har mye dårligere tilbud enn de andre, vil nok tape på det da det skjer en kundeforflytning. Ikke nødvendigvis, men det er noe man ser i den bransjen, dette er også relatert til debatten om søndagsåpent.

Hvis så, blir de nødt for å holde åpent hele natten. Da må varene opp i pris.

Antageligvis vil de ta noe av salget bensinstasjoner har. Usikker på hvor mye det er snakk om her, noen handler som gale på bensintasjoner (jfr. "luksusfellen"), men jeg nekter å tro at folk flest er idioter.

Anonymkode: 74527...23c

Jo, det er sånn det fungerer. USA har ingen regler for åpningstider, men supermarkedene stenger typisk kl 22, altså en time tidligere enn Rema 1000 i Norge. Det er bare enkelte, mindre butikker som holder åpent hele natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hææææææææææææ? :lol:

Anonymkode: 74527...23c

Hva "startet" jeg? Husker du ikke hva du har skrevet selv engang? Bare å scrolle litt opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Jo, det er sånn det fungerer. USA har ingen regler for åpningstider, men supermarkedene stenger typisk kl 22, altså en time tidligere enn Rema 1000 i Norge. Det er bare enkelte, mindre butikker som holder åpent hele natta. 

Eeh, har du vært i USA? Enkelte, mindre butikker som holder åpent om natten? Oh no, her snakker vi store supermarkeder som er døgnåpne! 5 ganger større enn Coop Obs Hypermarket. Til og med på "landsbygda" finnes det i hvertfall en slik butikk som er døgnåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, Gargamel said:

Jo, det er sånn det fungerer. USA har ingen regler for åpningstider, men supermarkedene stenger typisk kl 22, altså en time tidligere enn Rema 1000 i Norge. Det er bare enkelte, mindre butikker som holder åpent hele natta. 

Jeg ser på det som mer naturlig å sammenligne med søndagsåpne butikker i Norge, ikke forholdene i USA.

 

"Thorsen har selv drevet frisørsalong og viste til sine erfaringer med å velge å ha stengt på mandager.

- Med regjeringens forslag blir det opp til den enkelte butikk å velge, slik jeg valgte å gjøre det når jeg drev salong, sa Thorsen.

Nestleder i Arbeiderpartiet, Trond Giske, var ikke enig med Thorsen. 
- Konkurransen vil tvinge alle til å følge etter. Det blir som på en fotballtribune: Så lenge alle sitter ser alle like bra, men når ti stykker reiser seg, så må resten reise seg for å se, sa Giske.

Giske trakk frem at regjeringen ikke har utredet forslaget sitt.
- I Norge har vi en tradisjon på at vi utreder forslagene vi fremmer. Men hvorfor vil dere ikke gjøre det i dette tilfellet? Da må dere bare slå retrett når dere får konsekvensene i fanget, slik dere gjorde med heving av momsgrensa, sa Giske.

Bekkevold fra KrF var enig i behovet for en konsekvensanalyse. 
- Det er viktig, men regjeringen vil ikke. Kanskje de ikke vil høre de svarene som kommer derifra, spurte han.

Thorsen fra Frp understreket at dagens ordning er konkurransevridende, når noen butikker får holde åpent, mens andre må være stengt. En generell adgang til søndagsåpent vil gi bedre konkurranse, hevdet hun.

Senterpartiets Heidi Greni var ikke enig i at konkurranseargumentet holdt vann. 
- Butikkeiere ønsker jo ikke dette, fagbevegelsen ønsker det ikke og forbrukerne ønsker det ikke, sa hun."

https://www.virke.no/bransjer/bransjeartikler/hard-debatt-om-sondagsapent/

 

Grunnen til at butikkeierene ikke ønsker det er at de tenker at det ikke lønner seg.

Anonymkode: 74527...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, Andreaswell skrev:

Eeh, har du vært i USA? Enkelte, mindre butikker som holder åpent om natten? Oh no, her snakker vi store supermarkeder som er døgnåpne! 5 ganger større enn Coop Obs Hypermarket. Til og med på "landsbygda" finnes det i hvertfall en slik butikk som er døgnåpen.

Ja, jeg har vært i usa noen ganger. De fleste kjøpesentre har ikke døgnåpent, men det var vel å ta hardt i at det bare er småbutikker som har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...