Gå til innhold

Buss fra Oslo til Bergen - hjelp!


påskelilje

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg synes det er lærdom i å 1) undersøke mulighetene selv og 2) velge billigste alternativ. Så kan man unne seg dyrere billetter (tog eller fly) når man etterhvert tjener egne penger.

Han begynte sjøl å undersøke det for et par uker siden, men siden det var vi som skulle betale turen, syntes han "det var mer praktisk" om bare jeg gjorde det :-D

Vel vel, nå er turen betalt, og jeg regner med at det går greit. Han har vært i utlandet i nesten to uker nå og skal direkte til Vestlandet etterpå, og kommer hjem dagen før skolestart. Savner ham <3 Tenk - om ett år flytter han ut for godt... Rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, laban skrev:

Jeg er bare helt sikker på at en 18-åring egentlig ikke trenger opplæring i å bestille noe på nett, så jeg klarer ikke se hvorfor dette var så ille når det var vanskelig (uvisst av hvilken grunn) for dem å kommunisere om saken.

Eksempel: I vinterferien dro min da 17-årige sønn (men bare noen uker unna 18) på besøk til en kompis som var på utveksling utenlands.  Han ordnet selv overnatting gjennom airbnb, men ja, jeg bestilte flybilletten, siden jeg skulle betale den og har en bruker på flyselskapenes sider.  Det falt meg ikke inn at det var noe galt med det, men jeg kan selvfølgelig ta feil, jeg er egentlig for gammel til å ha en tenåring.   

Jeg syns det er rart at du er så steil på at det ikke er læring i å gjøre selv? Jeg syns min jr sitt første forsøk på å bestille ferie i Europa for seg og noen kompiser er et godt eksempel. Han skulle betale selv, og var svært obs på pris, og kjøpte derfor en billett til et land midt i Europa med plan om å ta i bruk Interrail-billetten derfra fordi dette ble billigst. Interrailordningen er endret fra "vår tid" til at man må bestille billett på forhånd, og de endte med et opphold på halvannet døgn i nevnte by. Kjempebillig transport ja, men svært dyrt opphold i en dyr Europeisk storby. Hva tror du de hadde lært om vi mødrene hadde booket ruten for dem sammen med dem, og unngått dette? 

Bjørnetjenesteprisen var humor fra min side og ikke så veldig alvorlig ment, samtidig som jeg oppriktig mener at kidsa må få gjøre selv for å lære å stå på egne ben. Som Xtra har jeg klart mer sansen for å vippse til jr når jeg spanderer, og la han fixe  det praktiske og logistiske selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg syns det er rart at du er så steil på at det ikke er læring i å gjøre selv? 

Jeg er ikke det, og historien du beskriver, er et ypperlig eksempel på læring - og ligger vel i en litt annen divisjon? Det var ikke meningen å ta avstand fra det generelt, jeg tenkte bare at akkurat det å bestille én buss- eller togbillett for jr, hvis det pga. omstendighetene var enklest akkurat denne gangen, ikke betydde så mye fra eller til. Jeg gjetter på at en 18-åring har gjort vanskeligere ting enn det.

20 minutter siden, Kayia skrev:

Bjørnetjenesteprisen var humor fra min side og ikke så veldig alvorlig ment

Da skjønner jeg det litt bedre, det var vel den som gjorde at jeg blandet meg inn - jeg syntes det var litt i overkant at dette skulle være så ille at det "fortjente" en pris. Men jeg leste - og svarte - sikkert i raskeste laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, laban skrev:

Jeg er ikke det, og historien du beskriver, er et ypperlig eksempel på læring - og ligger vel i en litt annen divisjon? Det var ikke meningen å ta avstand fra det generelt, jeg tenkte bare at akkurat det å bestille én buss- eller togbillett for jr, hvis det pga. omstendighetene var enklest akkurat denne gangen, ikke betydde så mye fra eller til. Jeg gjetter på at en 18-åring har gjort vanskeligere ting enn det.

Da skjønner jeg det litt bedre, det var vel den som gjorde at jeg blandet meg inn - jeg syntes det var litt i overkant at dette skulle være så ille at det "fortjente" en pris. Men jeg leste - og svarte - sikkert i raskeste laget. 

Trenger ikke diskutere dette opp og ned i mente i det hele tatt altså, jeg tror vi alle (inkl Påskelilje) er skjønt enige her :) 

Noen av oss følte bare for å minne Påskelilje om at også kidsa må få sjansen til å knuse noen egg om de skal lære å lage omelett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
22 timer siden, påskelilje skrev:

Takker :P:huh:

Uff... han er egentlig ganske selvstendig, men akkurat det med reising er det som regel jeg som ordner.

Til forsvar så driver han og planlegger et år i utlandet helt på egenhånd fra neste sommer,....

Men Ja, det var vel en bjørnetjeneste... !

Gjorde nok selv sønnen til kjæresten en bjørnetjeneste i går og i dag. Han valgte i forrige uke å gå til Glitretind i steden for å prøve skaffe seg hybel. Trodde  det skulle ordne seg da han kom hjem. Det gjorde det jo ikke og han begynner studiene neste uke. 

Faren mistet nattesøvnen pga dette. 

Da var det nickløs fikk fart på seg i går og vips hadde han hybel i dag. :) 

Sosiale medier var tingen . Det ramlet inn med svar. Far og sønn ville vente til helgen med å dra på visning. Er et stykke å kjøre. Jeg tvang dem avgårde i dag. 

Blir litt oppgitt når folk er så tilbakelent og mye står på spill. . Min egen sønn er ikke et hakk bedre.

De lærer jo ingen ting av dette, men vanskelig å ikke foreta seg noe og være vitne til at ting går ravende gææærnt. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Gjorde nok selv sønnen til kjæresten en bjørnetjeneste i går og i dag. Han valgte i forrige uke å gå til Glitretind i steden for å prøve skaffe seg hybel. Trodde  det skulle ordne seg da han kom hjem. Det gjorde det jo ikke og han begynner studiene neste uke. 

Faren mistet nattesøvnen pga dette. 

Da var det nickløs fikk fart på seg i går og vips hadde han hybel i dag. :) 

Sosiale medier var tingen . Det ramlet inn med svar. Far og sønn ville vente til helgen med å dra på visning. Er et stykke å kjøre. Jeg tvang dem avgårde i dag. 

Blir litt oppgitt når folk er så tilbakelent og mye står på spill. . Min egen sønn er ikke et hakk bedre.

De lærer jo ingen ting av dette, men vanskelig å ikke foreta seg noe og være vitne til at ting går ravende gææærnt. 

Nå må jeg visst kommentere litt mer likevel :D

Jeg syns det er stor forskjell på at foreldre støtter ekstraordinært når det er særskilte behov for det (slik som med din ene), men dersom kjærestens sønn er en frisk og rask, sunn og vanlig litt lat og bortskjemt ungdom så syns jeg du burde øve deg på å tåle at han (eller faren) ikke nødvendigvis gjør ting på din måte og i ditt tempo, uten at deres måte er feil av den grunn.  

Alle må få sjansen til å lære å være herre i sitt eget liv, og det syns jeg du utsetter når du fikser ting før de selv engang har fått prøvd.

Ps. Det er deg dette vil bli en prøvelse for framover, fordi du må lære deg å tåle at andre ikke har din standard eller din forståelse av hva som er riktig/fornuftig/ønskelig/pent/tidsnok/hygienisk/rent/etc. ;):P 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 minutter siden, Kayia skrev:

Nå må jeg visst kommentere litt mer likevel :D

Jeg syns det er stor forskjell på at foreldre støtter ekstraordinært når det er særskilte behov for det (slik som med din ene), men dersom kjærestens sønn er en frisk og rask, sunn og vanlig litt lat og bortskjemt ungdom så syns jeg du burde øve deg på å tåle at han (eller faren) ikke nødvendigvis gjør ting på din måte og i ditt tempo, uten at deres måte er feil av den grunn.  

Alle må få sjansen til å lære å være herre i sitt eget liv, og det syns jeg du utsetter når du fikser ting før de selv engang har fått prøvd.

Ps. Det er deg dette vil bli en prøvelse for framover, fordi du må lære deg å tåle at andre ikke har din standard eller din forståelse av hva som er riktig/fornuftig/ønskelig/pent/tidsnok/hygienisk/rent/etc. ;):P 

 

Jada jada, de hadde jo prøvd da :D, men i sakte kino. Jeg begynte ikke å  blande meg sånn med en gang. De begynte å bli rimelig fortvilet før jeg blandet meg . 

Kan love deg at det var to glade og takknemlige herrer som ringte meg i kveld . 

Kanskje burde jeg ikke ha gjort det, men de var i hvert fall veldig glade og takknemlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
34 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jada jada, de hadde jo prøvd da :D, men i sakte kino. Jeg begynte ikke å  blande meg sånn med en gang. De begynte å bli rimelig fortvilet før jeg blandet meg . 

Kan love deg at det var to glade og takknemlige herrer som ringte meg i kveld . 

Kanskje burde jeg ikke ha gjort det, men de var i hvert fall veldig glade og takknemlige :)

Og så håper jeg du skjønte at jeg satte det på spissen når jeg sa jeg tvang dem. Gjorde jo ikke det da.

Historien er slik : Jeg hadde bodd hos kjæresten i noen dager . Kjæresten øste ut sine fruastrasjoner til meg om at sønnen ikke var hjemme og forsøkte skaffe seg hybel. Kjæreste var irritert og sa : Han mangler livserfaring og tror at ting bare skal ordne seg. 

Kjæresten ble mer og mer stresset og irritert. Sønnen kom etter hvert hjem. Det ble ikke så lett som han trodde. Kjæresten prøvde å hjelpe, men klarte det ikke. 

Kjæresten ringer til meg og øsrer ut sin fortvilelse.( jeg var på dette tidspunkt hjemme hos meg selv ) 

Jeg sa : prøv facebook. Søk opp kokale sider og legg inn annonse. 

Kjæresten svarte : Tja kanskje det ? Det var i grunnen lurt. 

Neste dag hadde det ikke skjedd noe, så da gjorde jeg det. 

Jeg ble sittende hele kvelden og svsre på meldinger som kom inn. Lagde avtaler lørdag og søndag fordi det var helga kjæresten ville bruke på dette. 

Neste dsg sender jeg melding til kjæresten fra jobb :

Jeg skriver : Jeg er ganske sikker på at utleierne helgarderer seg og lager avtaler med flere.  Hvis du venter til helga, kan det være for sent. Derfor ville jeg om jeg var deg ringt dem og lage nye avtaler om å komme allerede i kveld.

Kjæresten var skepisk til å kjøre så langt etter arbeidstid, men valgte til slutt å gjøre det , riktignok etter st jeg la til at det ikke var lurt å være tilbakelent nå. 

Eksakt slik var historien og jeg vil ikke si at dette var overstyring :)

 

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Kjæresten øste ut sine fruastrasjoner til meg om at sønnen ikke var hjemme og forsøkte skaffe seg hybel. Kjæreste var irritert og sa : Han mangler livserfaring og tror at ting bare skal ordne seg

Men NÅ fikk han sannelig lært en gang for alle at det ikke bare ordner seg da, eller hur?? :P:P:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, Kayia skrev:

Men NÅ fikk han sannelig lært en gang for alle at det ikke bare ordner seg da, eller hur?? :P:P:P 

Ha ha ha, jo jeg vet og er enig :)

Men slike ting er gjerne litt arvelig også. Jeg kan være fryktelig tilbakelent selv jeg og flink til å utsette ting, men ikke når det virkelig gjelder. Da får jeg fart på meg. Ser min egen sønn er helt lik meg der. Datteren derimot er et handlingens menneske og helt lik sin far. 

Men som min mor sa om meg: Ting ordner seg alltid for deg for du er så flink til å snu deg rundt når det virkelig gjelder og det stemmer nok, men det er altså bare når det er veldig viktig og mye står på spill :)

Kayia,  tenk om han sto uten hybel neste uke. Hva da ? 

Ok, han kunne bodd på en campingplass kanskje og sannsynligvis lært noe av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kayia,  tenk om han sto uten hybel neste uke. Hva da ? 

Ok, han kunne bodd på en campingplass kanskje og sannsynligvis lært noe av det ;)

Nettopp - DA hadde han kanskje lært da! :) En frisk ungdom lider ingen nød i dag - det ville vært litt dyrt for en student og temmelig upraktisk å slå opp telt eller leie fra dag til dag, men dét ville han husket neste år det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
23 minutter siden, Kayia skrev:

Nettopp - DA hadde han kanskje lært da! :) En frisk ungdom lider ingen nød i dag - det ville vært litt dyrt for en student og temmelig upraktisk å slå opp telt eller leie fra dag til dag, men dét ville han husket neste år det...

Skal innrømme at tråden satte i gang litt grubling her. Hva er riktig, hva er feil ?

Det er viktig ikke å sy puter under armene på ungdommene og være curlingforeldre som det kalles.

Men for meg handlet dette like mye om å hjelpe en fortvilet kjæreste. Du skal vite at han er utrolig flink til å støtte og hjelpe meg på forsjellige områder. Slik som å ta tak i ting når han ser noe er ødelagt hos meg, ta med bilen og vasker den når han ser den er skitten osv osv. 

Han gjør det uten at jeg ber han om det. Han ser hva som trengs og gjør det.

Nå var det han som trengte hjelp og det skal jo gå begge veier. 

Så litt vanskelig dette.

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Skal innrømme at tråden satte i gang litt grubling her. Hva er riktig, hva er feil ?

Det er viktig ikke å sy puter under armene på ungdommene og være curlingforeldre som det kalles.

Men for meg handlet dette like mye om å hjelpe en fortvilet kjæreste. Du skal vite at han er utrolig flink til å støtte og hjelpe meg på forsjellige områder. Slik som å ta tak i ting når han ser noe er ødelagt hos meg, ta med bilen og vasker den når han ser den er skitten osv osv. 

Han gjør det uten at jeg ber han om det. Han ser hva som trengs og gjør det.

Nå var det han som trengte hjelp og det skal jo gå begge veier. 

Så litt vanskelig dette.

Men hvorfor er det så vanskelig for deg å sitte stille og se på at andre opplever konsekvens av egne valg? Det er jo ditt behov for at ting skal være på stell som gjør at du griper inn sant, for du kan jo ikke vite at dine valg er til det beste for andre?

Jeg tror du kamuflerer ditt behov for at ting er på stell bak "bare hjelpe kjæresten" eller "ellers hadde det ikke blitt noe av det". Neste gang en av de rundt deg ikke gjør som du ville gjort, på din måte eller i ditt tempo, prøv å hold fingrene unna, og kjenn på hva det gjør med deg ;) Når kjæresten klager til deg neste gang, be han ta det opp med sønnen feks, og legg til at det ikke blir bedre av at dere alltid gjør tingene for han? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Akkurat nå, Kayia skrev:

Men hvorfor er det så vanskelig for deg å sitte stille og se på at andre opplever konsekvens av egne valg? Det er jo ditt behov for at ting skal være på stell som gjør at du griper inn sant, for du kan jo ikke vite at dine valg er til det beste for andre?

Jeg tror du kamuflerer ditt behov for at ting er på stell bak "bare hjelpe kjæresten" eller "ellers hadde det ikke blitt noe av det". Neste gang en av de rundt deg ikke gjør som du ville gjort, på din måte eller i ditt tempo, prøv å hold fingrene unna, og kjenn på hva det gjør med deg ;) Når kjæresten klager til deg neste gang, be han ta det opp med sønnen feks, og legg til at det ikke blir bedre av at dere alltid gjør tingene for han? :) 

Nei, nå tar du faktisk feil. 

Egentlig er ikke dette viktig for meg , selv om jeg skjønte fortvilelsen og jeg ville synes det var trist for hans del . Jeg liker gutten. Hyggelig, snill og veloppdragen. 

Men følelsene mine ligger hos egne barn. Bedre er jeg ikke. Jeg bor ikke sammen med dem , så for meg hadde det jo ikke spilt noen rolle egentlig. 

Men det handler om å gjøre gjengjeld da. Jeg er for at man skal hjelpe og støtte hverandre. En gang er det den ene som trenger hjelp , en annen gang en annen. 

Det gjelder familie forøvrig også. 

Jeg har ikke min tidligere ektemann og støtte meg til lenger når det gjelder ungene og han har ikke mor til sønnen og støtte seg til, sa da må vi heller prøve og støtte hverandre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...