Gå til innhold

Er det sånn at vaksinen hjelper mot smittom hjernehinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tatt vaksine på skolen mot denne formen. Betyr det at man ikke kan få denne sykdommen? Hva hjelper vaksinen for

Anonymkode: b200b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, laban skrev:

Går du på videregående? Det finnes forskjellige typer hjernehinnebetennelse. Hvis du har tatt vaksine, er du beskyttet mot den typen for noen år.

https://helsenorge.no/vaksiner/vaksine-mot-smittsom-hjernehinnebetennelse

Tok den for 1-2 år siden ja. Usikker på hvilken type. Men det er vel for den smittsmomme?

Anonymkode: b200b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja den ja. Det er vel den farligste?

Anonymkode: b200b...2a4

Noen med peiling?

Anonymkode: b200b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja den ja. Det er vel den farligste?

Anonymkode: b200b...2a4

Den er i hvert fall veldig smittsom.

Jeg er ikke fagperson og vil ikke sammenlikne typene ut over det som står på sidene jeg linket til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Den er i hvert fall veldig smittsom.

Jeg er ikke fagperson og vil ikke sammenlikne typene ut over det som står på sidene jeg linket til. 

Så de andre typene er langt ifra like farlige da?

Anonymkode: b200b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de andre typene er langt ifra like farlige da?

Anonymkode: b200b...2a4

Ut fra artiklene ser det ut til at de vanligste som det typisk kan bryte ut små "epidemier" av, dekkes av  ungdomsvaksinen. Så er det én type som inngår i barnevaksinene, den har du trolig fått. Den siste typen er lite utbredt i Norge for tiden, så den vaksinen anbefales bare til utsatte grupper.

Med forbehold om at jeg bare leste fort gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Ut fra artiklene ser det ut til at de vanligste som det typisk kan bryte ut små "epidemier" av, dekkes av  ungdomsvaksinen. Så er det én type som inngår i barnevaksinene, den har du trolig fått. Den siste typen er lite utbredt i Norge for tiden, så den vaksinen anbefales bare til utsatte grupper.

Med forbehold om at jeg bare leste fort gjennom.

Er det noen andre typer hjernehinnnebetennelser som er alvorlige man kan få, selv etter å ha tatt vaksinen?

Anonymkode: b200b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen andre typer hjernehinnnebetennelser som er alvorlige man kan få, selv etter å ha tatt vaksinen?

Anonymkode: b200b...2a4

Du kan få type B, men den er så sjelden (i Norge for tiden) at man ikke vaksinerer mot den hvis det ikke gjelder en person med immunsvikt eller andre spedielle behov.

Skal du til et utland hvor forholdene er veldig annerledes enn her, må du lese / forhøre deg om reisevaksine. I motsatt fall virker det som du er så beskyttet du kan bli mot akkurat den sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, laban skrev:

Du kan få type B, men den er så sjelden (i Norge for tiden) at man ikke vaksinerer mot den hvis det ikke gjelder en person med immunsvikt eller andre spedielle behov.

Skal du til et utland hvor forholdene er veldig annerledes enn her, må du lese / forhøre deg om reisevaksine. I motsatt fall virker det som du er så beskyttet du kan bli mot akkurat den sykdommen.

Så det er den smitsomme som er den mest vanlige her i Norge?

Anonymkode: b200b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det er den smittsomme som er den mest vanlige her i Norge?

Anonymkode: b200b...2a4

Det vaksineres mot de som er mest utbredt, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, laban skrev:

Det vaksineres mot de som er mest utbredt, ja. 

Så når man har fått denne vaksinen så er man 100% beskyttet?

Anonymkode: b200b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når man har fått denne vaksinen så er man 100% beskyttet?

Anonymkode: b200b...2a4

Du - jeg vet ikke mer enn det som står i artiklene. Slik jeg tolker dem ved en rask kikk, er man beskyttet i flere år etter vaksinen, mot de variantene det er risiko for å få i Norge.

Det er ikke vanlig å gi 100%-garantier mot sykdommer, bakterier er levende og kan endre seg. Les reglene for forebygging og ikke være nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...