Gå til innhold

Har så mangel på abstrakt tankegang, må ha alt konkret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det meg. Er 30 år !

Anonymkode: ad460...472

Litt lite info vel?

Anonymkode: 16776...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det meg. Er 30 år !

Anonymkode: ad460...472

Har du noen eksempler?

Anonymkode: 2929d...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

jeg syns det er vanskelig når folk alltid skal svare meg abstragt, som "ja hva heter jeg..." istedenfor å si hva de heter med en gang når jeg har glemt navnet deres, og "jeg har svart på det, nå må du tenke" når jeg har glemt hva de svarte istedenfor å bare gjenta det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blomsterfluen skrev:

jeg syns det er vanskelig når folk alltid skal svare meg abstragt, som "ja hva heter jeg..." istedenfor å si hva de heter med en gang når jeg har glemt navnet deres, og "jeg har svart på det, nå må du tenke" når jeg har glemt hva de svarte istedenfor å bare gjenta det med en gang.

Men her er vel mer problemet at de ikke bare sier ting rett ut, men tvinger bdeg til å måtte tenke/huske, ikke at svaret er abstrakt. Abstrakt er det motsatte av konkret - at man snakker mer om følelser, tanker, noe som ikke er sanselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎18‎.‎08‎.‎2017 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det meg. Er 30 år !

Anonymkode: ad460...472

Fra snl:

"Ved visse typer psykiske lidelser og hjerneskader, særlig de som rammer pannelappen (frontallappen), vil evnen til abstrakt tenkning svekkes. I stedet blir konkret tenkning mer fremtredende. Svikt i abstrakt tenkning vanskeliggjør sosialt samspill og reduserer evnen til å kunne utføre mange typer arbeid som krever evne til å se større linjer og legge overordnede perspektiver til grunn. Undersøkelse av abstrakt tenkning inngår derfor som en viktig del av nevropsykologiske undersøkelser og – i mindre omfang – også i en vanlig psykiatrisk undersøkelse."

https://snl.no/abstrakt_tenkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, Blomsterfluen skrev:

jeg syns det er vanskelig når folk alltid skal svare meg abstragt, som "ja hva heter jeg..." istedenfor å si hva de heter med en gang når jeg har glemt navnet deres, og "jeg har svart på det, nå må du tenke" når jeg har glemt hva de svarte istedenfor å bare gjenta det med en gang.

Hei

Det henger nok sammen med at du er litt autistisk. Det blir komplisert for deg når folk ikke sier ting rett ut. 

Så vidt jeg vet har du normal IQ. Du skrev scoren her en gang før. Det betyr at du er god på abstrakt tenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å slite med abstrakt språk og abstrakt tenking når man har en autismespekterlidelse. Jeg har problemer med det selv. Forøvrig kan man ha en helt normal IQ og fortsatt slite med abstrakt språk. Men at du sliter med at folk ikke bare sier hva de heter istedefor å tvinge deg til å prøve å komme på det tror jeg ikke har noe med abstrakt tenking å gjøre. Jeg syns det er forbanna irriterende at folk ikke bare kan svare, men liksom skal få deg til å tenke. Hadde jeg husket det så hadde jeg jo ikke spurt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
34 minutter siden, Gargamel skrev:

Hei

Det henger nok sammen med at du er litt autistisk. Det blir komplisert for deg når folk ikke sier ting rett ut. 

Så vidt jeg vet har du normal IQ. Du skrev scoren her en gang før. Det betyr at du er god på abstrakt tenkning.

jeg har normal iq, ca rett over 100. men jeg tenker ikke abstrakt så ofte, men jeg forstår om folk snakker abstragt, for jeg lærte det i ungdomsåra på barneboligen. der brukte de ordet "gullerot" som betydde forsterkeren/gevinsten jeg skulle få om jeg oppførte meg som personalet ønsket. jeg har voldsomt lett fpr å glemme navn. da sier jeg "du" til dem, og da skal de alltid argumentere at "jeg heter ikke du, si navnet mitt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
34 minutter siden, Trine skrev:

Det er helt normalt å slite med abstrakt språk og abstrakt tenking når man har en autismespekterlidelse. Jeg har problemer med det selv. Forøvrig kan man ha en helt normal IQ og fortsatt slite med abstrakt språk. Men at du sliter med at folk ikke bare sier hva de heter istedefor å tvinge deg til å prøve å komme på det tror jeg ikke har noe med abstrakt tenking å gjøre. Jeg syns det er forbanna irriterende at folk ikke bare kan svare, men liksom skal få deg til å tenke. Hadde jeg husket det så hadde jeg jo ikke spurt på nytt.

ok. er det abstrakt når de svarer "me får se på det" eller "om en liten stund (og ikke har gitt en tid)"? det plager meg når personalene sier sånt. da vet jeg jo ikke når vi skal gå/gjøre tingene, det kan gå over 15 minutter, og ikke om det blir noe av. sån er støttekontakten min. hun er skjønn grei og koselig, men om morgenen er hun dritsur når vi er på sommertur, og veeeeeldig abstrakt. hun svarer ikke rett ut ja eller nei på NOE jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. er det abstrakt når de svarer "me får se på det" eller "om en liten stund (og ikke har gitt en tid)"? det plager meg når personalene sier sånt. da vet jeg jo ikke når vi skal gå/gjøre tingene, det kan gå over 15 minutter, og ikke om det blir noe av. sån er støttekontakten min. hun er skjønn grei og koselig, men om morgenen er hun dritsur når vi er på sommertur, og veeeeeldig abstrakt. hun svarer ikke rett ut ja eller nei på NOE jeg spør om.

For å være ærlig så skjønner jeg egentlig ikke hva abstrakt er. Det bare står i journalen min at jeg har dårlig forståelse av abstrakt språk fordi jeg ikke klarer så godt å forklare ordtak, så da regner jeg med at ihvertfall ordtak er abstrakt språk. Jeg tror kanskje det også er abstrakt når man bruker mye metaforer. Jeg hater når folk gjør det for da forstår jeg overhode ingenting. Kanskje metaforer er ordtak? "Vi får se på det" eller "om en liten stund" tror jeg ikke er abstrakt språk, bare veldig upresist språk. Jeg liker heller ikke når folk sier f.eks "om en liten stund". Hva er en liten stund? Eller mamma, når vi lager mat. "Ta en dæsj med pepper oppi" En dæsj??? Hvor mye er en dæsj? "Vi får se på det" klarer jeg litt lettere å leve med, ihvertfall en stund. Jeg tenker at det betyr det samme som kanskje. At de må tenke igjennom det før de svarer. Men jeg blir utålmodig om de skal se på det altfor lenge og jeg ikke får noe tid på når jeg kan forvente svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Trine skrev:

 "Vi får se på det" eller "om en liten stund" tror jeg ikke er abstrakt språk, bare veldig upresist språk. Jeg liker heller ikke når folk sier f.eks "om en liten stund". Hva er en liten stund? Eller mamma, når vi lager mat. "Ta en dæsj med pepper oppi" En dæsj??? Hvor mye er en dæsj? "Vi får se på det" klarer jeg litt lettere å leve med, ihvertfall en stund. Jeg tenker at det betyr det samme som kanskje. At de må tenke igjennom det før de svarer. Men jeg blir utålmodig om de skal se på det altfor lenge og jeg ikke får noe tid på når jeg kan forvente svar.

Nei, dette er ikke abstrakt, bare upresist. "En teskje pepper" er konkret og presist, "En dæsj pepper" er konkret og upresist.

Abstrakt er mer ideen om en ting enn selve tingen, tanken, filosofi etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...