Gå til innhold

MMPI-2 og personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man svare under "poenggrensen" på alle personlighetsforstyrrelser og fremdeles ha en personlighetsforstyrrelse? Har fått uspesifisert personlighetsforstyrrelse som tentativ diagnose av tidligere behandler. Tok MMPI-2, og skårte under poenggrensen på alle personlighetsforstyrrelser. Føler likevel at det er noe galt med personligheten min, og disse plagene går veldig mye ut over livskvaliteten min. Klarer blant annet ikke å ha langvarige forhold til andre mennesker.

Oppfatter de aller fleste handlinger fra andre som avvisende. Hvis noen feks ser på meg med et nøytralt blikk (klarer nå i ettertid å skjønne dette), så oppfatter jeg det som at vedkommende hater meg og blir ufattelig lei meg, dette kan gi meg selvmordstanker. Sliter også mye med paranoide tanker, feks hvis jeg er med to venner, og jeg går på do så er jeg nesten helt sikker på at de snakker om hvor fæl jeg er. Kan også i perioder ha problemer med dissosiasjon. Er livredd for at noen skal forlate meg, hver gang jeg krangler med noen, feks typen min er jeg overbevist om at han skal forlate meg, dette gir meg panikk og jeg føler jeg må gjøre noe drastisk for å forhindre dette. Det ender opp med at jeg sitter å tenker at jeg vil dø. Har forøvrig også sagt at jeg dreper meg selv hvis jeg blir forlatt. Har et ekstremt ustabilt humør, kan feks våkne opp og være i godt humør, grei selvtillit, og to timer senere kan jeg sitte å gråte og hate alt med meg selv, og livet. Er også i mine øyne for impulsiv, gjør mye dumt på impuls, feks kjører for fort (fikk riktig nok lappen for noen måneder siden), kaster opp med vilje osv. I vennskap og forhold er jeg også ganske lavt fungerende. Er generelt sett ofte ganske klengete, og krever mye oppmerksomhet. Blir ekstremt såret hvis jeg ikke får oppmerksomheten jeg ønsker. Ellers i forhold til andre mennesker er jeg ofte veldig glad i dem, men hvis jeg feks føler meg avvist kan jeg føle et intenst hat mot personen, og totalt ignorere dem. Har i tillegg problemer med at jeg kjeder meg mye, det meste kjeder meg, og jeg føler meg nærmest tom, dette "fyller" jeg med diverse rusmidler, noen av dem er ikke akkurat lovlige, eller ja bryting av fartsgrenser etc. Er i tillegg veldig mye sint, og kan bli så sint av jeg knuser diverse gjenstander (tallerkner, glass, osv). Har i tillegg svært sterke følelser, feks hvis jeg er lei meg er jeg ufattelig lei meg, og hvis jeg er forelsket blir jeg så forelsket at det i følge mine venner nærmest er skummelt/creepy. Blir forøvrig beskrevet av venner som: impulsiv, svært ustabil og uforutsigbar. Får en del kritikk for dette. Som dere sikker forstår så er det ufattelig slitsomt å ha det slik. Jeg nærmer meg 20 år, og har hatt det slik nokså lenge, det har ikke alltid vært like ille, men da jeg var 16/17 ble det skikkelig ille. Har nylig tenkt at det er mulig at jeg har en personlighetsforstyrrelse, da jeg ikke har hørt om noen andre som sliter med forhold til andre mennesker, mangel på kontroll av følelser etc som meg. Skal riktig nok ikke skryte på meg stor kunnskap om personlighetsforstyrrelser, så det kan godt være mine plager er på grunn av noe annet. Men er det en mulighet for at jeg har "uspesifisert" personlighetsforstyrrelse til tross for at MMPI-2 "sier" at jeg ikke har?

Anonymkode: 632b2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes nå at du beskriver så og si alle kriteriene/symptomene på eupf/borderline. Så rart at du scoret under på denne.

Anonymkode: bc63a...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMPI-2 er ikke en diagnostisk test på personlighetsforstyrrelser.

Du beskriver nærmest en klassisk borderline/emosjonelt ustabil pf. Jeg synes du skal søke profesjonell hjelp for dette.

'

Anonymkode: fd657...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MMPI-2 er ikke en diagnostisk test på personlighetsforstyrrelser.

Du beskriver nærmest en klassisk borderline/emosjonelt ustabil pf. Jeg synes du skal søke profesjonell hjelp for dette.

'

Anonymkode: fd657...be5

Får "profesjonell hjelp", grunnet selvmordsforsøk (fikk hjelp etter selvmordsforsøket, ble først innlagt, deretter henvist til poliklinisk behandling) blir jeg kun sett på som deprimert, og mine personlighetsmessige utfordringer blir bare gitt faen i, rett og slett. Kan jeg spørre behandler om utredning for personlighetsforstyrrelse? Føler forøvrig ikke at "behandlingen" hjelper. Synes det er vanskelig å forholde meg til behandler da jeg lett føler meg avvist, dette gjelder selvsagt også i relasjon med behandler, noe som til tider fører til mye psykisk smerte av samtalene, kan sitte hjemme å gråte i flere timer fordi jeg følte psykologen sa noe på en avvisende måte. Selvsagt fører dette til at jeg til tider hater behandleren min, fordi jeg føler meg avvist.  

Anonymkode: 632b2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får "profesjonell hjelp", grunnet selvmordsforsøk (fikk hjelp etter selvmordsforsøket, ble først innlagt, deretter henvist til poliklinisk behandling) blir jeg kun sett på som deprimert, og mine personlighetsmessige utfordringer blir bare gitt faen i, rett og slett. Kan jeg spørre behandler om utredning for personlighetsforstyrrelse? Føler forøvrig ikke at "behandlingen" hjelper. Synes det er vanskelig å forholde meg til behandler da jeg lett føler meg avvist, dette gjelder selvsagt også i relasjon med behandler, noe som til tider fører til mye psykisk smerte av samtalene, kan sitte hjemme å gråte i flere timer fordi jeg følte psykologen sa noe på en avvisende måte. Selvsagt fører dette til at jeg til tider hater behandleren min, fordi jeg føler meg avvist.  

Anonymkode: 632b2...4dc

Har du fortalt behandleren din det du skriver til oss? Jeg synes du skal  gjøre det og be om en slik utredning. Du er ung og har hele livet foran deg - du skal ikke måtte slite som dette resten av livet. Du har god innsikt, og det er en fordel. 

Lykke til videre :) 

Anonymkode: 81571...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bekrefter diagnosen.

'

Anonymkode: fd657...be5

hva?

Anonymkode: 632b2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva?

Anonymkode: 632b2...4dc

At det siste svaret ditt bekrefter diagnosen borderline/EUPF. 

Anonymkode: 81571...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fortalt behandleren din det du skriver til oss? Jeg synes du skal  gjøre det og be om en slik utredning. Du er ung og har hele livet foran deg - du skal ikke måtte slite som dette resten av livet. Du har god innsikt, og det er en fordel. 

Lykke til videre :) 

Anonymkode: 81571...ae2

Har fortalt deler, men det virker ikke som om hun forstår. Hun lirer i grunn bare av seg masse svada i timene. 

Anonymkode: 632b2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det siste svaret ditt bekrefter diagnosen borderline/EUPF. 

Anonymkode: 81571...ae2

Skåret tydeligvis under poenggrensen for dette på MMPI-2, da kan jeg vel ikke ha det?

Anonymkode: 632b2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skåret tydeligvis under poenggrensen for dette på MMPI-2, da kan jeg vel ikke ha det?

Anonymkode: 632b2...4dc

Han skrev: 

"MMPI-2 er ikke en diagnostisk test på personlighetsforstyrrelser"

Du kan stole på det svaret :) 

Anonymkode: 81571...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skrev: 

"MMPI-2 er ikke en diagnostisk test på personlighetsforstyrrelser"

Du kan stole på det svaret :) 

Anonymkode: 81571...ae2

huh, greit å vite. Men blir det ikke litt merkelig om jeg ber om personlighetsutredning? Ville ikke min behandler gitt meg det hvis hen trodde det var nødvendig?

Anonymkode: 632b2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

huh, greit å vite. Men blir det ikke litt merkelig om jeg ber om personlighetsutredning? Ville ikke min behandler gitt meg det hvis hen trodde det var nødvendig?

Anonymkode: 632b2...4dc

1. I 2017 er det ikke merkelig om pasienten kommer med forslag og/eller ønsker.

2. Det er ofte korrekt å vente med personlighetsdiagnostikk til en pågående depresjon er vellykket behandlet.

'

Anonymkode: fd657...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts: Støtt deg til og stol på fagsvaret som du nok har fått. Håper du får god hjelp fremover :) 

Anonymkode: 81571...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. I 2017 er det ikke merkelig om pasienten kommer med forslag og/eller ønsker.

2. Det er ofte korrekt å vente med personlighetsdiagnostikk til en pågående depresjon er vellykket behandlet.

'

Anonymkode: fd657...be5

Takk for svar, dette skal jeg gjøre!

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Støtt deg til og stol på fagsvaret som du nok har fått. Håper du får god hjelp fremover :) 

Anonymkode: 81571...ae2

Tusen takk:-)

Anonymkode: 632b2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...