Gå til innhold

Nok en bekreftelse på at uføre hetsets


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om DOL-folket gang på gang benekter at slikt forekommer.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/spiser-middag-en-dag-i-uka-1.1012547#carousel-example-generic

– Skrives mye stygt

Randi Sejer startet i vår opp Facebook-gruppa «Uføreopprøret», som har over 6.000 medlemmer.

– Det er utrolig mye stygt som skrives om uføre. Jeg har selv fått erfare det når jeg har ytret meg i offentligheten. All hetsen bidrar til å stigmatisere de uføre ytterligere. Det er helt vanvittig hva folk får seg til å skrive.

Anonymkode: 68c5c...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Videre: 

Hun forteller at hun ofte hører at de uføre er «giddaløse snyltere» når hun er ute blant folk.

– Man hører ting som «Jasså, du er ute og koser deg, du har råd til det?»

Anonymkode: 68c5c...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg hører ikke sånt. Men jeg er ikke særlig velkjent. Så ingen jeg kjenner ser meg gå på butikken klokka 12..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

"Klar deg selv trenden" råder i hele verden i dag. Enkelte menneskers surr orker jeg bare ikke for mye av. Stopper ikke for å ta en sigarett engang når sånn hets kommer opp. Blir uansett så dårlig i pusten av røyk selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om DOL-folket gang på gang benekter at slikt forekommer.

"DOL-folket" benekter ikke at slikt forekommer.  Det vi forsøker å formidle, er at trygdehets i kommentarfeltene på nett og slengbemerkninger fra tullingene rundt pubbordet ikke er representativt for det som vanlige, oppegående folk mener om trygdede generelt. 

Selv de som har en mening om andres liv, pleier ikke å si det rett ut til folk de ikke kjenner.  Det er ikke normalt å slenge (sitat fra artikkelen) "Jaså, du er ute og koser deg, du har råd til det?" til fremmede, uansett hva man måtte mene innerst inne.  Særlig ikke til en som etter hva hun selv forteller, aldri er "ute og koser seg".  Hvis noen sier noe sånt bare fordi de ser en person de vet er trygdet, bevege seg utendørs, har de såpass store problemer selv at de ikke har injurierende kraft. 

Jeg må innrømme at jeg tenker "kanskje en idé å stumpe røyken hvis du ikke har råd til mat?" når jeg ser bildene, men jeg ville aldri sagt det til noen som ikke selv ba meg om råd.     

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, laban skrev:

"DOL-folket" benekter ikke at slikt forekommer.  Det vi forsøker å formidle, er at trygdehets i kommentarfeltene på nett og slengbemerkninger fra tullingene rundt pubbordet ikke er representativt for det som vanlige, oppegående folk mener om trygdede generelt. 

Selv de som har en mening om andres liv, pleier ikke å si det rett ut til folk de ikke kjenner.  Det er ikke normalt å slenge (sitat fra artikkelen) "Jaså, du er ute og koser deg, du har råd til det?" til fremmede, uansett hva man måtte mene innerst inne.  Særlig ikke til en som etter hva hun selv forteller, aldri er "ute og koser seg".  Hvis noen sier noe sånt bare fordi de ser en person de vet er trygdet, bevege seg utendørs, har de såpass store problemer selv at de ikke har injurierende kraft. 

Jeg må innrømme at jeg tenker "kanskje en idé å stumpe røyken hvis du ikke har råd til mat?" når jeg ser bildene, men jeg ville aldri sagt det til noen som ikke selv ba meg om råd.     

 

Fordomstolen har talt. Her kommer en liten liste over hva ufør ikke bør gjøre eller ha: 

  • røyk/tobakksvarer
  • tatoveringer 
  • piercing
  • smykker
  • smartphone
  • godt humør
  • cafebesøk
  • alkohol
  • stort kjøkken
  • bil
  • sydentur
  • trening
  • smykker
  • kjæledyr
  • ikke få flere barn enn folk synes du skal ha
  • ikke se fresh og bra ut en dag
  • din sykdom må være synlig
  • beste medisin mot psykisk sykdom er å arbeide den av seg 

Anonymkode: 68c5c...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordomstolen har talt. Her kommer en liten liste over hva ufør ikke bør gjøre eller ha: 

  • røyk/tobakksvarer
  • tatoveringer 
  • piercing
  • smykker
  • smartphone
  • godt humør
  • cafebesøk
  • alkohol
  • stort kjøkken
  • bil
  • sydentur
  • trening
  • smykker
  • kjæledyr
  • ikke få flere barn enn folk synes du skal ha
  • ikke se fresh og bra ut en dag
  • din sykdom må være synlig
  • beste medisin mot psykisk sykdom er å arbeide den av seg 

Anonymkode: 68c5c...06e

Mennesker på uføre opplever utvilsomt mye drittslenging, spesielt på nett men som det blir nevnt over finnes det også mennesker som tar sterk avstand fra dette.

Det siste punktet uthevet jeg fordi forskning viser at arbeid faktisk kan være god medisin uansett om man har psykose, depresjon eller er varig ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordomstolen har talt.  Her kommer en liten liste over hva ufør ikke bør gjøre eller ha: 

Det er veldig mye på den lista jeg er helt uenig i, selv om jeg skrev at det kan være en idé å få bort utgiftene til røyk hvis man ikke har råd til å spise.  Men det handler om prioritering, og det er personlig.  Og jeg ville aldri slengt det etter noen som ikke ba meg om råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 14.12, XbellaX skrev:

Mennesker på uføre opplever utvilsomt mye drittslenging, spesielt på nett men som det blir nevnt over finnes det også mennesker som tar sterk avstand fra dette.

Det siste punktet uthevet jeg fordi forskning viser at arbeid faktisk kan være god medisin uansett om man har psykose, depresjon eller er varig ufør. 

Jeg er enig i at arbeid kan være god medisin, men ikke for de i psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Fordomstolen har talt. Her kommer en liten liste over hva ufør ikke bør gjøre eller ha: 

  • røyk/tobakksvarer
  • tatoveringer 
  • piercing
  • smykker
  • smartphone
  • godt humør
  • cafebesøk
  • alkohol
  • stort kjøkken
  • bil
  • sydentur
  • trening
  • smykker
  • kjæledyr
  • ikke få flere barn enn folk synes du skal ha
  • ikke se fresh og bra ut en dag
  • din sykdom må være synlig
  • beste medisin mot psykisk sykdom er å arbeide den av seg 

Anonymkode: 68c5c...06e

Hmm, det var jo noe dritt da. Jeg røyker (om enn kun 3-4 pr dag), snuser støtt (funker bedre enn Ritalin ihvertfall), har 3 tatoveringer, har smarttelefon, har bil, har to kjæle-/bruksdyr, mine sykdommer/tilstander er ikke synlige, kan så vidt skimte noe på gangen om man ser nøye etter, men ellers skal man inn i hodet mitt for å se problemene, og til slutt, legen mener at i mitt tilfelle er det overhode ingen god medisin å jobbe. Men jeg har ikke barn da, det burde jo telle for noe! Og til info, smykker står på lista to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trine skrev:

Hmm, det var jo noe dritt da. Jeg røyker (om enn kun 3-4 pr dag), snuser støtt (funker bedre enn Ritalin ihvertfall), har 3 tatoveringer, har smarttelefon, har bil, har to kjæle-/bruksdyr, mine sykdommer/tilstander er ikke synlige, kan så vidt skimte noe på gangen om man ser nøye etter, men ellers skal man inn i hodet mitt for å se problemene, og til slutt, legen mener at i mitt tilfelle er det overhode ingen god medisin å jobbe. Men jeg har ikke barn da, det burde jo telle for noe! Og til info, smykker står på lista to ganger.

Du ligger tynt an da....!

Neida, tuller bare med deg. Det er så herlig å lese om deg og hundene dine!!! Jeg blir så glad når du skriver om korte og lange turer med dem og hvordan de er. Jeg var på besøk hos noen med noen helt spesielle hunder i vår, og jeg ble bare så betatt av dem! Jeg som er allergisk tålte dem faktisk også, og det var fantastisk. Så dersom - tror aldri det skjer altså, men bare altså dersom det skulle skje - det skulle skje at jeg skulle hatt hund, så skulle jeg hatt en sånn hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Du ligger tynt an da....!

Neida, tuller bare med deg. Det er så herlig å lese om deg og hundene dine!!! Jeg blir så glad når du skriver om korte og lange turer med dem og hvordan de er. Jeg var på besøk hos noen med noen helt spesielle hunder i vår, og jeg ble bare så betatt av dem! Jeg som er allergisk tålte dem faktisk også, og det var fantastisk. Så dersom - tror aldri det skjer altså, men bare altså dersom det skulle skje - det skulle skje at jeg skulle hatt hund, så skulle jeg hatt en sånn hund :)

Jeg vet!!!! :o

Så hyggelig å høre :) Var ei på en hundegruppe på fb som mente jeg burde bli blogger for jeg skrev om hendelser med hundene på en sånn måte at hun nesten følte at hun hadde vært der selv. Ei annen mente jeg burde bli forfatter for hun lo seg skakk av det jeg skrev. Men så fort jeg føler et snev av press til å skrive så streiker hjernen helt. Irriterende, men sant ;) Siden du ikke skrev rase så skal jeg ikke spørre heller. Jeg er ihvertfall litt hemmelig her inne med hvilken rase jeg har for jeg skriver nok her som kan spores til meg og når jeg da har en såpass uvanlig rase så er det like greit å ikke skrive rasenavn. Det slo meg nemlig en gang at innlegg her kommer opp på googlesøk :lol: Jaja, jeg er nå ikke så hemmelighetsfull så noen krise er det ikke, men dog. Men om du en gang, selv om du tror det aldri vil skje, skulle finne på å skaffe deg en hund, så bør det vel være en uten jaktinstinkt? Har ikke du masse kaniner hoppende rundt i hagen? Neida, tror de fleste hunder lærer seg å ikke spise andre "familiemedlemmer" :) Jeg holdt på å knekke sammen av mine da vi besøkte noen med fugl i bur. De elsker jo å jage fugler, men fugl i stua liksom, som ikke engang fløy sin vei når man nærmet seg. Skumle saker!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Trine skrev:

Jeg vet!!!! :o

Så hyggelig å høre :) Var ei på en hundegruppe på fb som mente jeg burde bli blogger for jeg skrev om hendelser med hundene på en sånn måte at hun nesten følte at hun hadde vært der selv. Ei annen mente jeg burde bli forfatter for hun lo seg skakk av det jeg skrev. Men så fort jeg føler et snev av press til å skrive så streiker hjernen helt. Irriterende, men sant ;) Siden du ikke skrev rase så skal jeg ikke spørre heller. Jeg er ihvertfall litt hemmelig her inne med hvilken rase jeg har for jeg skriver nok her som kan spores til meg og når jeg da har en såpass uvanlig rase så er det like greit å ikke skrive rasenavn. Det slo meg nemlig en gang at innlegg her kommer opp på googlesøk :lol: Jaja, jeg er nå ikke så hemmelighetsfull så noen krise er det ikke, men dog. Men om du en gang, selv om du tror det aldri vil skje, skulle finne på å skaffe deg en hund, så bør det vel være en uten jaktinstinkt? Har ikke du masse kaniner hoppende rundt i hagen? Neida, tror de fleste hunder lærer seg å ikke spise andre "familiemedlemmer" :) Jeg holdt på å knekke sammen av mine da vi besøkte noen med fugl i bur. De elsker jo å jage fugler, men fugl i stua liksom, som ikke engang fløy sin vei når man nærmet seg. Skumle saker!!!!

Uff, nei, det passer nok ikke med hund når vi har kaniner. Nå har nettopp naboen fått seg katt, så vi er litt skeptiske til den... Ellers du - sjekk pm ;)

Du skriver veldig godt ja, men jeg forstår godt at alt kan stramme seg hvis du føler et press for å skrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Uff, nei, det passer nok ikke med hund når vi har kaniner. Nå har nettopp naboen fått seg katt, så vi er litt skeptiske til den... Ellers du - sjekk pm ;)

Katt og kanin kan gå veldig godt sammen, det har jeg sett selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lillemus skrev:

Katt og kanin kan gå veldig godt sammen, det har jeg sett selv. :) 

Katt og kaniner og en eng med løvetann. Også et småbruk på Høland da, så klart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Lillemus skrev:

Katt og kanin kan gå veldig godt sammen, det har jeg sett selv. :) 

Joda, satser på at den kattungen blir gode venner med våre tre pelsdotter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ColaZero skrev:

Jeg er enig i at arbeid kan være god medisin, men ikke for de i psykose.

Forskning og ulike prosjekter viser at dette kan fungere ganske så bra men det avhenger selvsagt at oppfølgingen strekker seg over tid. Stavanger har drevet med dette siden 2007 om jeg husker riktig og leverer svært gode resultater og snedig nok er det  med mennesker med psykoselidelser de lykkes aller best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er lett å sitte for fast i seg selv. Man må bare prøve å se den som hetser som det vedkommende er og dermed bryte den vinde sirkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på sånne ting som smårips som ber om å bli plukket og vit at du alltid ga dem motstand så det holdt.

Vet ikke om du husker den filmen hvor faren på dødsleiet ber sitt barn " Go out and Give them in" Alt i overført betydning selvsagt. Meningen er å være mot uretten og være skeptisk mot rare overleverte sannheter gjennom generasjonene.

Alle mennesker er verdifulle. Alle på sin måte med nettopp sitt skjeveblikk ut mot verden.

Anonymkode: d8d5e...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...