Gå til innhold

Trenger hjelp fra noen som er spesielt flinke i språk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg skriver en del mail i jobben, og hvis jeg f.eks skal skrive en innledning ser jeg at andre bruker mye: til info, til oppdatering, til orientering, en liten oppsummering

Ok, så når passer disse frasene best? Personlig må jeg gi ny informasjon ca 1,2 ganger i uka.   Vet liksom ikke hva som passer best da . Kan noe forklare meg litt og gjerne komme med andre forslag til disse jeg no med som eksempel?? 

Det vil være til stor nytte ,så jeg håper noe dyktige her inne kan hjelpe meg litt

 

 

Anonymkode: ff474...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det er forventet respons fra mottaker av mailen som avgjør hvilken frase jeg eventuelt bruker.

'Til info/Til orientering'  betyr det samme. Mottaker trenger ikke foreta seg noe.   Disse kan du veksle på for variasjonens skyld. Jeg bruker disse mest når jeg bare videresender noe jeg har mottatt og tenker at andre også kan ha nytte av å vite.

'Til oppdatering'  Denne har jeg nok aldri brukt. Er litt usikker på hva det skal bety. 

'En liten oppsummering'  Dette bruker jeg hvis jeg summerer opp innholdet i en lang mailrekke, eller noe annet som trenger en kort oppsummering som gjør det lettere/raskere for mottaker å sette seg inn i saken.

Når jeg skal sende en selvstendig mail med egenprodusert tekst, bruker jeg nok ingen av disse. Da bare skriver jeg det jeg skal uten den type innledning.

 

Kan anbefale disse sidene:  http://www.sprakradet.no/Klarsprak/ 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 13.11.2017 den 14.14, Kalevaala skrev:

Jeg mener at det er forventet respons fra mottaker av mailen som avgjør hvilken frase jeg eventuelt bruker.

'Til info/Til orientering'  betyr det samme. Mottaker trenger ikke foreta seg noe.   Disse kan du veksle på for variasjonens skyld. Jeg bruker disse mest når jeg bare videresender noe jeg har mottatt og tenker at andre også kan ha nytte av å vite.

'Til oppdatering'  Denne har jeg nok aldri brukt. Er litt usikker på hva det skal bety. 

'En liten oppsummering'  Dette bruker jeg hvis jeg summerer opp innholdet i en lang mailrekke, eller noe annet som trenger en kort oppsummering som gjør det lettere/raskere for mottaker å sette seg inn i saken.

Når jeg skal sende en selvstendig mail med egenprodusert tekst, bruker jeg nok ingen av disse. Da bare skriver jeg det jeg skal uten den type innledning.

 

Kan anbefale disse sidene:  http://www.sprakradet.no/Klarsprak/ 

 

 

 

 

 

 

Tusen takk, du har alltid gode svar, så det var kjekt at det kom fra deg😊

Anonymkode: ff474...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Til oppdatering" tenker jeg brukt når det er en sak, et tema som forutsettes kjent fra før og som ikke gjentas, men at det kommer noe nytt i tillegg.

Anonymkode: f7c24...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, du har alltid gode svar, så det var kjekt at det kom fra deg😊

Anonymkode: ff474...74c

Det var fint sagt! Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...