Gå til innhold

Det er Den Internasjonale Mannsdagen i dag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Formålet er å være en kampdag for menns rettigheter, og har sammenlignet mannsdagen med Den internasjonale kvinnedagen. Mannsdagen har imidlertid i motsetning til kvinnedagen ingen offisiell status.

Arrangementet er omstridt og arrangørene har flere ganger blitt kritisert for å ha kampen mot kvinner og likestilling som mål, og for å være lite representative for vanlige menn.

Faktum er at saker som å bekjempe skolefravall og selvmord blant gutter, eller gjøre far til likeverdig foreleder etter samlivbrudd, har bred støtte i befolkningen. Det handler ikke om å favorisere menn, men om å skape reel likestilling for begge kjønn. 

Mannen er en evolusjonær blindtarm!

https://www.nrk.no/ytring/mannen-er-en-evolusjonaer-blindtarm_-1.13780753

Menn taper på alle fronter. Gratulerer med mannsdagen.

Gutter og menn taper utdanningsløpet. «Vi har skapt et nytt kjønnsgap før vi har rukket å kvitte oss med det gamle» sa lege og direktør ved Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg, til Morgenbladet i februar i år. Hun peker på ulik biologisk modning mellom jenter og gutter som en av årsaksforklaringene.

Én av fire menn, har ikke blitt far, mens én av seks kvinner ikke har blitt mor ved 45 års alder. Det er en økning på 79 prosent for menn og 67 for kvinner. Kvinner resirkulerer fedre. Og de kvinnene som virkelig har gitt opp menn, kan velge å bruke «storkeklinikker» i utlandet. For hvilke barn trenger vel å ha noen far? 

Siden kvinner ikke vil ha barn med menn som har lavere sosial status enn dem selv, kan det fortsatt for dem som mestrer skole og jobb, være grunner til å tenke seg nøye om i spørsmålet om de skal velge å bli fedre.

Skulle samlivet til barnemor en gang ta slutt, så har far en svekket sannsynlighet for å få fortsette å få bidra som omsorgspersoner. Hvis moren til barna skulle ha interesse (og økonomisk vinning) av å drive en konflikt i spørsmålet om bosted og samvær for barna, så har fedre generelt lite de skulle ha sagt. 91 prosent av dem som mottar barnebidrag er mødre. 

Menn som blir sosiale tapere, opplever ofte å gjennomgå en dyp livskrise. Det ville være nærliggende å tenke at det kunne hjulpet å besøke et Krisesenter, men finnes det noe reelt krisesentertilbud for menn?

Kvinner har det likevel verst, mener mange feministorganisasjoner. Kvinner utsettes oftere for seksuelle overgrep, og de tjener fortsatt i gjennomsnitt mindre enn menn – selv om økonomien er et resultat av yrkesdeltakelse og følger våre karrierevalg. Statsråd Solveig Horne ville endre likestillingsloven slik at den ble kjønnsnøytral. Hun møtte kraftig motstand og vraket endringsforslaget.

 

Anonymkode: 03b46...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man ser på responsen hvor lite folk bryr seg om menn ja. Det er en forskjell. Heteroseksuelle hvite menn er "patriarkatet" alle som en...... 

 

 

Anonymkode: e2fe7...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det var en bra kronikk TS linket til. Den er skrevet av en kvinne.

Det er nok ikke så veldig mange menn som er engasjert i sånt når alt kommer til alt. Derfor er det ikke noe futt i "Mannsdagen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser på responsen hvor lite folk bryr seg om menn ja. Det er en forskjell. Heteroseksuelle hvite menn er "patriarkatet" alle som en...... 

Dårlig respons fra fruene på forumet, ja.

Ikke at det overrasker meg. De er åpenbart mer interessert i å diskutere viktige ting som dating og julegaver.

Anonymkode: 03b46...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig respons fra fruene på forumet, ja.

Ikke at det overrasker meg. De er åpenbart mer interessert i å diskutere viktige ting som dating og julegaver.

Anonymkode: 03b46...697

Gratulerer med dagen!! :wub:  :wub: :wub: Til alle menn her på forumet :) Klem og kos til alle sammen! :wub: :wub: :wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi må heie på mannen. Noen menn jeg kjenner skulle prøve å danne en mannsgruppe men det var absolutt ikke så vellykket. Det var ikke intresse for dette og mennene følte seg ikke helt vell med slikt . I stedet ser jeg feks at min mann elsker å være sammen med « gutta» og spille fotball ol. Det er jo gjerne kvinner som lager « blest» om kvinnedagen så da det er det jo fritt frem for menn å markere seg på mannsdagen. Responsen fra fruene uteblir kanskje fordi du setter kvinner og menn opp mot hverandre hele tiden . De fleste gutter og menn har kvinner i sitt liv som vil det beste for dem. Jeg vil at min mann og sønn skal lykkes og ha det godt. 

Anonymkode: a2564...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror egentlig feminister at vi lever i et patriarkat, uansett? Jeg har aldri skjønt den greia der. Men mulig det bare er meg som er kunnskapsløs her. 

Uansett: Ganske interessant vinkling, det der. Men er det noe jeg ikke skjønner, som jeg kanskje kan skjønne til en viss grad er det sexkjøploven. Man argumenterer altså for å forebygge menneskehandel, men det jeg synes er merkelig er at Ottar likevel la ned pro- senteret for prostituerte. Dessuten synes jeg det virker mer som at dette vil straffe kunden og ikke bakmennene. Bakmennene er jo dem som må taes, først og fremst, og jeg er redd for at problemet bare forsvinner mer undergrunn dersom man gjør dette forbudt. Litt avsporing her, men...

Men det favoriserer ikke menn å bare ha en mannsdag, akkurat, spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2017 den 10.20, Caprioli skrev:

Mannens rolle er å sikre genetisk variasjon. Kan det oppnås på andre måter behøver vi ikke mer enn ett kjønn.

Eller så vil biologen si :)

Er det ikke blitt tre kjønn nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i følge Hanvold og Co.

 

Anonymkode: 03b46...697

Trodde at transseksuelle også regnes som kjønn nå, i alle fall, men IDK:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...