Gå til innhold

Min journal hos fastlegen


ColaZero

Anbefalte innlegg

Jeg så meg dessverre nødt til å bytte fastlege nå fordi han har for lang permisjon og veldig mange vikarer. Journalen ble sendt elektronisk til den nye fastlegen. Journalen var stor, har gått der lenge og det står svært sensitive ting. Den måtte sendes i 4 omganger (?).

Uansett, det jeg lurer på er om jeg nå er slettet hos min gamle fastlege. Mener, er journalen borte fra dette legekontoret når den er sendt til ny lege? Logisk sett burde den være det, slettet. Men man vet jo aldri. Jeg liker ikke at det ligger svært sensitive opplysninger (helsejournal er sensitivt for alle uansett) både her og der.

Og ved legekontoret, kan hvilken som helst legesekretær gå inn og lese min journal? Uten spor?

Håper noen vet noe om dette, setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det er en kopi som blir sendt. Den ligger fortsatt igjen på det forrige kontoret.

2. Ja, vanligvis kan legesekretæren lese den, men det spores. Noen steder "låses" journalen for andre enn din lege dersom pasienten ikke lenger er "aktiv".

Anonymkode: a545b...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er en kopi som blir sendt. Den ligger fortsatt igjen på det forrige kontoret.

2. Ja, vanligvis kan legesekretæren lese den, men det spores. Noen steder "låses" journalen for andre enn din lege dersom pasienten ikke lenger er "aktiv".

Anonymkode: a545b...8b3

Ok. Takk for svar. Jeg tror jeg skal be om å få den helt slettet. Lurer på om det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ColaZero skrev:

Ok. Takk for svar. Jeg tror jeg skal be om å få den helt slettet. Lurer på om det går an.

Og, hvis noen vet. Om jeg ønsker å få vite hvem som har lest i min journal, kan jeg da dra til legekontoret og be om det. Man har jo rett til innsyn i egen journal. Men så enkelt er det kanskje ikke. Selv om det burde vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type opplysninger utover om man har hatt store operative inngrep må jo være veldig mye som ferskvare å betrakte har jeg tenkt ofte når jeg har sittet i pasientstolen. På samme måte som ingen blir sytten år igjen. Sletting tror jeg er teknisk umulig uten å sanere hele anlegget. En annen ting er at jegIkke tror disse journalene av i dag vil bevares for særlig lang ettertid. For mye på utprøvingstadiet får jeg inntrykk av og for mye " barnesykdommer" i systemene som er veldig forskjellig fra legekontor til legekontor.Men dette er ren tipping.

Anonymkode: a49fc...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Det er en kopi som blir sendt. Den ligger fortsatt igjen på det forrige kontoret.

Anonymkode: a545b...8b3

Ligger den lagret på en server (?) på det lokale legekontoret? Jeg trodde journaler ble lagret på en eller flere "nasjonale servere", er det sykehusjournaler da? Er ikke litt av poenget at man skal kunne sjekke sykehistorien din dersom du havner på sykehus og ikke er bevisst, men identifisert slik at du kan få så riktig og trygg behandling som mulig? Men tanke på allergier og tidligere behandlinger/sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er lovregulert i Helsepersonelloven. Se bl.a. §43 om sletting. Vær oppmerksom på farene ved å kreve sin journal slettet. Ved akutt sykdom har helsetjenesten ikke lenger opplysninger om din helsetilstand, allergier, medisiner osv. Ved krav om sletting av din journal har du også mistet retten til senere å klage på tidligere behandling inkl krav om erstatning.

Anonymkode: a545b...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sletting tror jeg er teknisk umulig uten å sanere hele anlegget. 

Anonymkode: a49fc...194

Det er selvfølgelig ikke umulig. Spørsmålet er om det er ønskelig pga. konsekvensene, ref. svaret over her.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne type opplysninger utover om man har hatt store operative inngrep må jo være veldig mye som ferskvare å betrakte

Det finnes jo diagnoser og sykdommer som er kroniske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg trodde journaler ble lagret på en eller flere "nasjonale servere", er det sykehusjournaler da? Er ikke litt av poenget at man skal kunne sjekke sykehistorien din dersom du havner på sykehus og ikke er bevisst, men identifisert slik at du kan få så riktig og trygg behandling som mulig? Men tanke på allergier og tidligere behandlinger/sykdommer.

Dette høres ut som en beskrivelse av kjernejournalen, ikke hele pasientjournalen - det er forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, laban skrev:

Dette høres ut som en beskrivelse av kjernejournalen, ikke hele pasientjournalen - det er forskjellige ting.

Det har du helt sikkert rett i. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.12.2017 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Dette er lovregulert i Helsepersonelloven. Se bl.a. §43 om sletting. Vær oppmerksom på farene ved å kreve sin journal slettet. Ved akutt sykdom har helsetjenesten ikke lenger opplysninger om din helsetilstand, allergier, medisiner osv. Ved krav om sletting av din journal har du også mistet retten til senere å klage på tidligere behandling inkl krav om erstatning.

Anonymkode: a545b...8b3

Neida, tilstander som er av betydning for behandling blir liggende i en egen journal, kjernejournalen.:)

 

På 27.12.2017 den 0.10, AnonymBruker skrev:

1. Det er en kopi som blir sendt. Den ligger fortsatt igjen på det forrige kontoret.

2. Ja, vanligvis kan legesekretæren lese den, men det spores. Noen steder "låses" journalen for andre enn din lege dersom pasienten ikke lenger er "aktiv".

Anonymkode: a545b...8b3

Ja, undersøkte det. Den blir låst. Hva nå enn det betyr. Og alle som er inne blir registrert. Men det hjelper lite når man hører om historier hvor helsepersonell har vært inne og lest i mange journaler til naboer etc. Jeg liker ikke at tanken på at journalen min ligger både her og der. Låst eller ikke. Oppdaget at en nabo i nabolaget her er helsesekretær hos den nye fastlegen. Så jeg byttet fastlege nok en gang. Til en annen kommune. Bor på grensen.

Jeg har forøvrig stengt/låst min kjernejournal for alt helsepersonell, også fastlege. Men den kan åpnes i akuttilfelle uten mitt samtykke.

Endret av ColaZero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...