Gå til innhold

Er det unormalt å ikke like organiserte fritidsaktiviteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det unormalt å ikke like organiserte fritidsaktiviteter men å foretrekke å drive på med egne ting?

Anonymkode: dccd1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voksne eller barn?  Det er vel uansett ikke unormalt, men barn kan gå glipp av en del sosial læring og moro hvis de aldri finner noe de trives med å gjøre i et fellesskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Voksne eller barn?  Det er vel uansett ikke unormalt, men barn kan gå glipp av en del sosial læring og moro hvis de aldri finner noe de trives med å gjøre i et fellesskap. 

Som barn. Hatet det. Virkelig hatet det.

Anonymkode: dccd1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å tilknytte seg et lag hvor man driver med individuell idrett. Ski, friidrett, svømming for å nevne noe. Men det er kanskje andre fritidsaktiviteter du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som barn. Hatet det. Virkelig hatet det.

Anonymkode: dccd1...b8d

Det kan jo ha mange årsaker - inkompetente ledere, ensidig tilbud (f.eks. bare ballidrett), at du var veldig sjenert eller noe helt annet.

Men hvordan fungerer du nå? Hvis du har et sosialt liv på det nivået du selv ønsker, og du klarer å delta i vanlige "obligatoriske" fellesskap i f.eks. jobbsammenheng, spiller det jo ingen rolle lenger at du hatet sånt som barn. Ble du tvunget til å prøve mye lenger enn du egentlig ville?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, laban skrev:

Det kan jo ha mange årsaker - inkompetente ledere, ensidig tilbud (f.eks. bare ballidrett), at du var veldig sjenert eller noe helt annet.

Jeg likte bare å drive på med egne ting. Hatet skolen, og syns det var dobbelt tortur å måtte delta på speideren eller seiling eller fotball i tillegg etter skoletid.

5 minutter siden, laban skrev:

Men hvordan fungerer du nå?

Dårlig.

5 minutter siden, laban skrev:

Hvis du har et sosialt liv på det nivået du selv ønsker, og du klarer å delta i vanlige "obligatoriske" fellesskap i f.eks. jobbsammenheng,

Har aldri hatt arbeid, er ufør.

7 minutter siden, laban skrev:

Ble du tvunget til å prøve mye lenger enn du egentlig ville?

Tvunget og tvunget. Når jeg absolutt ikke ville og ble "syk" av ble det tillslutt sluttyt på det.

Anonymkode: dccd1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte bare å drive på med egne ting. Hatet skolen, og syns det var dobbelt tortur å måtte delta på speideren eller seiling eller fotball i tillegg etter skoletid.

Har aldri hatt arbeid, er ufør.

Anonymkode: dccd1...b8d

Da henger nok alt dette sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
yellow ledbetter

Normalt og normalt liksom. Det handler jo om hvor sosial og ekstrovert en er eller ikke er. Jeg tror at selv vi som er introverte kan finne enkelte fellesaktiviteter som er positive å være med på, men da er det vel fordi vi liker akkurat den aktiviteten, og at det er en sånn aktivitet som fungerer best sammen med andre. For veldig ekstroverte folk handler det minst like mye om det sosiale fellesskapet som selve aktiviteten. Poenget er jo at fritidsaktiviteter skal være noe positivt. Hvis ikke, er det meningsløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg drev med svømming, men sluttet pga. en konkurransementalitet jeg fikk nok av. Det ble rett og slett for mye av et prestasjonspress for en som bare ville svømme for treningens skyld.

Skolekorps... Ikke problemer med å beherske instrumentet mitt og likte i seg selv å spille - alltid vært veldig glad i musikk. Men ble alvorlig mobbet og sluttet. Det samme skjedde et annet sted uten at mine kjære foreldre ville høre på meg - så det tok sin tid før jeg fikk lov til å slutte... Så jeg har ikke vært noe glad i organiserte fritidsaktiviteter. Merkelig nok er jeg likevel en utadvendt person som egentlig hater å være aleine...  så det kommer vel an på hva slags vinkel man ønsker å se det fra. Å bli mast inn i ting eller presset veldig på prestasjon tror jeg er svært uheldig for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 10.4.2018 den 15.17, laban skrev:

Voksne eller barn?  Det er vel uansett ikke unormalt, men barn kan gå glipp av en del sosial læring og moro hvis de aldri finner noe de trives med å gjøre i et fellesskap. 

Nettopp. Mange liker ikke konkurrere, og da blir tradisjonell idrett helt feil. Men hvis de liker fysisk aktivitet, så kan en turgruppe eller trening bare for å komme i form være et fint alternativ. Jeg er glad i musikk, og likte godt å være med i kor og band, men det var først i voksen alder jeg fant noe sånt. Der jeg vokste opp var det bare idrettsaktiviteter, og det var ikke aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mei det tror jeg ikke. Det er så mye rart og ekkelt man kan komme borti sånne steder.

Anonymkode: 0b644...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...