Gå til innhold

Hvordan er det å være sammen med en deprisiv person?


Gjest Svar ærlig

Anbefalte innlegg

Gjest Svar ærlig

Eg er nok ganske deprimert til tider og har sikkert en noen humør svigninger også.

Kan bli såret av den minste ting, tror ikke typen sjønner dette, men hva om eg fortalte det?

Noen som har erfaring med å være sammmen med en som meg?

Er det uutholdeig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er neppe "uutholdelig i lengden" dersom du bruker innsikten din til å ta ansvar for dine egne reaksjoner.

Å ha en partner som er overdrevent sårbar og tolker ting i verste mening, er slitsomt dersom vedkommende også insisterer på at man til enhver tid skal ta hensyn til sårbarheten - dvs. insisterer på at man skal la være å snakke og handle på måter som faller naturlig for en selv og som de fleste ville synes var helt ok...

Fortell parneren din hvordan du har det - og diskuter hvordan dere begge best kan forholde dere til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye verre å være sammen med en deprimert person når man IKKE vet hva som feiler personen.

Min erfaring er at man kan fint ha en deprimert kjæreste, hvis man får lov til å slippe å stille opp hele tiden. Når kjæresten er deprimert, bør den andre ha lov å gå ut og ha det gøy med venner. Dersom du krever at kjæresten din skal sitte inne og ha det like kjipt som deg, gjør du ham bare vondt.

Derfor vil jeg anbefale deg å være åpen om depresjonene, og tåle at han har det bedre enn deg i perioder. Det er ikke fordi han ikke er glad i deg, men fordi INGEN voksne har rett til å kreve å bli tatt hensyn til med den minste ting, uansett hvor psykisk smertefullt man har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror det er avgjørende for partneren hva du _gjør_ for å bli kvitt depresjonen.

Noen gjør ingenting og krever at de andre skal holde ut og innordne seg. Det er nok uutholdelig i lengden.

På den annen side er det de som søker hjelp, arbeider hardt i psykoterapi og tar medisiner for å bli bra. Da ser partneren at du gjør det du kan for å komme ut av depresjonen. Da er det mye lettere å holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svar ærlig

Det er mye verre å være sammen med en deprimert person når man IKKE vet hva som feiler personen.

Min erfaring er at man kan fint ha en deprimert kjæreste, hvis man får lov til å slippe å stille opp hele tiden. Når kjæresten er deprimert, bør den andre ha lov å gå ut og ha det gøy med venner. Dersom du krever at kjæresten din skal sitte inne og ha det like kjipt som deg, gjør du ham bare vondt.

Derfor vil jeg anbefale deg å være åpen om depresjonene, og tåle at han har det bedre enn deg i perioder. Det er ikke fordi han ikke er glad i deg, men fordi INGEN voksne har rett til å kreve å bli tatt hensyn til med den minste ting, uansett hvor psykisk smertefullt man har det.

Krever aldri at han skal ha det på samme måte som meg, eg gjør alt for at han skal være lykkelig. Og eg oppfordrer han tilogmed til å gå ut på byn med kompisene sine alene en gang i blandt, men som regel vil han heller være med meg på byn. (eg går oftere en han)

Eg prøver å ikke vise hvor lei meg eg blir noen ganger og hvor overfølsom eg egentlig er, han vet ikke at eg er deprimert, vil heller sjerme han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svar ærlig

Jeg tror det er avgjørende for partneren hva du _gjør_ for å bli kvitt depresjonen.

Noen gjør ingenting og krever at de andre skal holde ut og innordne seg. Det er nok uutholdelig i lengden.

På den annen side er det de som søker hjelp, arbeider hardt i psykoterapi og tar medisiner for å bli bra. Da ser partneren at du gjør det du kan for å komme ut av depresjonen. Da er det mye lettere å holde ut.

Har aldri søkt om hjelp, er bare langt nede i perioder, noen ganger føler eg meg nesten normal.

Eg fungerer jo helt normalt i hværdagen, går alltid på skole, jobb har venner. Men er nok overfølsom til de grader, hva som helt kan få meg til å bli såret.

Noen ganger vurderer eg å ta livet mitt, men eg tror aldri det vil gå så langt.

Ønsker selv å bli psykolog og eg er redd at å søke hjelp ville ødelagt mine sjangser for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...