Gå til innhold

Si NEI til Tyrefekting


BettyBlue

Anbefalte innlegg

Du skal få slippe å lese hele tråden. -

Sør som vil ha oppmerksomhet og ødelegge tråden fordi han tåler ikke engasjement for dyr. Han vred innleggene mine til at jeg prioriterte _okser_ isteded for syke og fattige barn. Og det var selvsagt for ham totalt irrelevant at det kom frem at jeg jobber for syke barn i det daglige. At jeg betaler 2-300 kr til Dyrebeskyttelsen pr år, får ham til å vri seg i krampe.

Av en eller annen grunn. Ja, til tross for at jeg altså gjør mer for barn som lider, både økonomisk og praktisk.

Jeg lurer på; enten er han mentalt sjuk, eller har han bare et overnaturlig behov for å provosere.

Det er viktig å dra ut essensen avslutningsvis - og det klarte du BB :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    97

  • Prozak

    31

  • BettyBlue

    27

  • Grip

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest Rusle

Hvilken forskjell skal det gjøre? Skal man vise listen til oksen?

Tror du noen i Spania bryr seg mer om hva vi mener om oksene deres, enn det vi bryr oss om hva resten av verden mener om elgjakt?

Med vennlig hilsen

Spanjoler vil neppe like å høre protester mot tyrfekting, særlig når det kommer fra andre enn dem selv.

Men det kan likevel nytte å protestere. Eller mener du vi bare skal gi blaffen siden det ikke foregår i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanjoler vil neppe like å høre protester mot tyrfekting, særlig når det kommer fra andre enn dem selv.

Men det kan likevel nytte å protestere. Eller mener du vi bare skal gi blaffen siden det ikke foregår i Norge?

Hei,

Jeg mener at man skal bruke ressursene der hvor de kan "gjøre en forskjell"... Kinesere på landsbygden kommer ikke til å koke færre katter fordi vi i Norge ikke liker det, og spanjoler kommer ikke til å forby tyrefekting begrunnet i en underskiftskampanje på nettet.

Derimot er det faktisk MYE lettere å gjøre noe for HIV positive barn, fordi ALLE er enige at de fortjener hjelp og ingen motarbeider deg. Pengene går til å redde barn, og ikke til å argumentere mot folk som aldri har hørt om Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den eneste på dol som har hatt privatundervisning i tyrefekting?

Av sjølveste sjefs tyrefekteren i Colombia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bondetamp

den eneste på dol som har hatt privatundervisning i tyrefekting?

Av sjølveste sjefs tyrefekteren i Colombia.

Jeg har i det minste fått privatundervisning i selfangst. Det var veldig intrisangt og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i det minste fått privatundervisning i selfangst. Det var veldig intrisangt og lærerikt.

Og enda mer matnyttig, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er to forskjellige diskusjoner (du klarer vel å ha to emner i hodet?)...

Selvsagt burde du bruke penger på dine medmennesker, fremfor en halv million på en bil du ikke kan bruke i Norge uansett.

Men i denne tråden gikk altså kritikken på *forvaltningen*, og ikke mengden.

Du kan starte en tråd om mengden...

Med vennlig hilsen

Jeg tviler på om ditt syn er moralsk og etisk fullverdig. Som en del av "skaperverket" her på kloden, er vi i samme båt som dyr. Vi er faktisk dyr, men på toppen av næringskjeden.

Det tilligger oss et spesielt ansvar å sørge for denne planetens ve og vel, herunder å sikre en anstendig behandling av våre medskapninger, og miljøet vi har rundt oss.

Bidrag til disse oppgavene er selvsagt høyverdige og har god nytteverdi.

Ditt skarpe skille mellom dyr og mennesker, er følgelig meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på om ditt syn er moralsk og etisk fullverdig. Som en del av "skaperverket" her på kloden, er vi i samme båt som dyr. Vi er faktisk dyr, men på toppen av næringskjeden.

Det tilligger oss et spesielt ansvar å sørge for denne planetens ve og vel, herunder å sikre en anstendig behandling av våre medskapninger, og miljøet vi har rundt oss.

Bidrag til disse oppgavene er selvsagt høyverdige og har god nytteverdi.

Ditt skarpe skille mellom dyr og mennesker, er følgelig meningsløst.

Isåfall plikter alle å bli vegetarer...

Det er du selvsagt velkommen til, men ikke forvent støtte fra meg!

*setter gaffelen i en brasiliansk biff*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall plikter alle å bli vegetarer...

Det er du selvsagt velkommen til, men ikke forvent støtte fra meg!

*setter gaffelen i en brasiliansk biff*

Med vennlig hilsen

Biff er bra. Siden vi leder an i kampen for tilværelsen, må vi ta oss friheter...altså spiser vi dyr.

Dette forhindrer oss ikke å ha en plikt til å behandle dyr med respekt, hvilket bl.a. innebærer å påføre våre medskapninger minst mulig lidelse.

Med dette som utgangspunkt, er tyrefektning moralsk og etisk forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff er bra. Siden vi leder an i kampen for tilværelsen, må vi ta oss friheter...altså spiser vi dyr.

Dette forhindrer oss ikke å ha en plikt til å behandle dyr med respekt, hvilket bl.a. innebærer å påføre våre medskapninger minst mulig lidelse.

Med dette som utgangspunkt, er tyrefektning moralsk og etisk forkastelig.

Hei,

Men ingen her forfekter "tyrefektingens moralske fortreffeligheter".

Det påpekes at det er *viktigere* å redde skapninger fra arter som er "høyere oppe på stigen" enn dyr. Et menneske er viktigere enn en okse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Men ingen her forfekter "tyrefektingens moralske fortreffeligheter".

Det påpekes at det er *viktigere* å redde skapninger fra arter som er "høyere oppe på stigen" enn dyr. Et menneske er viktigere enn en okse.

Med vennlig hilsen

Om en okse er viktigere enn et menneske kan diskuteres. Det brukes langt mer på å holde okser med dyrlege, enn de fleste eiere bruker på hjelpe til fattige.

De fleste eiere av kjæledyr bruker langt mer penger på dette, enn på fattige barn "i Afrika".

Derfor settes utvilsomt dyr over mennesker i mange tilfeller, såfremt menneskene er tilstrekkelig langt unna.

Jeg synes i og for seg det er greit. Skal vi ta inn over oss all verdens elendighet, hadde vi blitt enda rarere enn vi er. Det makter selv ikke du, sør.

Sannheten er at vi gjerne føler litt når tv-bildene avslører elendigheten, og kanskje sender vi noen kroner, men stort sett gir vi fan.

Jeg tror jaggu at det må være sånn, også.

....

Et lite spørsmål; hvis du opppdager noen som driver og plager en katt til døde, griper du vel ikke inn? Det kan jo ta bort din oppmerksomhet fra de sultne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en okse er viktigere enn et menneske kan diskuteres. Det brukes langt mer på å holde okser med dyrlege, enn de fleste eiere bruker på hjelpe til fattige.

De fleste eiere av kjæledyr bruker langt mer penger på dette, enn på fattige barn "i Afrika".

Derfor settes utvilsomt dyr over mennesker i mange tilfeller, såfremt menneskene er tilstrekkelig langt unna.

Jeg synes i og for seg det er greit. Skal vi ta inn over oss all verdens elendighet, hadde vi blitt enda rarere enn vi er. Det makter selv ikke du, sør.

Sannheten er at vi gjerne føler litt når tv-bildene avslører elendigheten, og kanskje sender vi noen kroner, men stort sett gir vi fan.

Jeg tror jaggu at det må være sånn, også.

....

Et lite spørsmål; hvis du opppdager noen som driver og plager en katt til døde, griper du vel ikke inn? Det kan jo ta bort din oppmerksomhet fra de sultne?

Hei,

Jo, jeg ville trolig grepet inn der og da, fordi da kunne det utgjort en forskjell. En del av poenget er nok at spanjoler naturlig nok gir blanke f*en i hva "nordmenn på internett" mener om deres tyrefekting - det er en totalt bortkastet "kampanje".

På den annen side - jeg er også vant med "å gå forbi" barn som dør (eller si "nei" til å adoptere dem), rett og slett pga antallet.

Man erkjenner at man ikke kan "redde verden", men desto viktigere blir det at de får ressursene man har blir brukt på mennesker (og det er faktisk relativt lett å hjelpe barn), og ikke på bortkastede saker som "kattekoking i Kina", som vi aldri kan gjøre noe med (i praksis).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...