Gå til innhold

Si NEI til Tyrefekting


BettyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest papirtiger

Hei,

Ja, du er i sannhet et ondt menneske! ;-)

Som påpekt utallige ganger her, alle er enige i at vi kan/bør gi mer.

Det debatten her går på er hvordan man "forvalter" de pengene som faktisk blir gitt til slike formål.

Si 25 Ave Maria for å ordne på din onde sjel! ;-)

Med vennlig hilsen

Din måling av lidelse i en bissar lystkalkyle synes jeg er rimelig søkt.

I stedet for å rakke ned på folk som velger å støtte dyrevern, bør du heller rette oppmerksomheten mot de som ikke vil hjelpe fattige barn i Afrika.

Det er faktisk ikke slik at hvis man hjelper dyr, så hjelper man IKKE mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    97

  • Prozak

    31

  • BettyBlue

    27

  • Grip

    13

Mest aktive i denne tråden

Det er faktisk mulig å støtte to saker samtidig, akkurat som det er mulig å se saken fra to sider samtidig...

Hei,

Men det er IKKE mulig å bruke den 100 kr seddelen man bruker på okser i Spania enda en gang på barn i Sør Afrika...

Selvsagt kan man *tenke* på både oksene og barnene, men det får verken oksene eller barnene det bedre av.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din måling av lidelse i en bissar lystkalkyle synes jeg er rimelig søkt.

I stedet for å rakke ned på folk som velger å støtte dyrevern, bør du heller rette oppmerksomheten mot de som ikke vil hjelpe fattige barn i Afrika.

Det er faktisk ikke slik at hvis man hjelper dyr, så hjelper man IKKE mennesker.

Det er slik at verken tid eller penger kan brukes to ganger. Har man brukt dem på okser, kan man ikke bruke dem på barn.

At vi burde gi mer er vi enige om, men det var ikke emnet i denne tråden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Hei,

Men det er IKKE mulig å bruke den 100 kr seddelen man bruker på okser i Spania enda en gang på barn i Sør Afrika...

Selvsagt kan man *tenke* på både oksene og barnene, men det får verken oksene eller barnene det bedre av.

Med vennlig hilsen

Sier du at 100 kroner er det eneste beløpet man kan bruke på slike formål..?

Tro det eller ei, men det ER mulig å gi 100 kroner til Røde Kors, og 100 kroner til Dyrebeskyttelsen.

Klart det hadde vært mulig å gi 200 kroner til Røde kors, og ingenting til Dyrebeskyttelsen En kunne faktisk gitt all inntekt til Røde Kors, men en slik argumentasjon skrev du var irrelevant.

Det er virkelig på tide at du forstå at andre mennesker har andre prioriteringer enn deg, uten at det gjør de til verre/onde mennesker. Du har ikke fasiten på hva som er godt og riktig i denne verdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke enten eller..

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du velger å stille barn og dyr opp imot hverandre..(selvom du har forsøkt å forklare meg det)

Folk klarer utmerket godt å bry seg om begge, ikke barnet på grunn av dyret, eller omvendt, men fordi medfølelse rommer begge deler og mer til..

Mye viktigere i enn sånn diskusjon å gå litt norsk grådighet i sømmene, vi bruker sinnsyke mengder penger, og svært få av de på type "veldedige" formål enten det er bikkjer, okser eller unger..

Men dyrevern?? Det er flott at folk velger å engasjere seg for både folk og dyr!!

Synes du verden ville vært ett verre sted uten tyrefekting?

Hei,

Selvsagt ville verden vært et bedre sted uten tyrefekting, malaria, drivhusgasser, sult, fundamentalister, og oransje sofaer! :-)

Poenget er at noen av disse tingene er viktigere enn andre. Så lenge vår oppmerksomhet er på tyrefekting, er den åpenbart ikke på "HIV positive barn".

Selvsagt kan man være "imot dyreplageri" (det er jeg også), men det jeg forsøker å forklare (og jeg mener ikke at det er så vanskelig! ;) ) er at man faktisk prioriterer.

Når man gir 100 kr til oksen, gir man ikke de samme 100 kr til barn (som, satt på spissen, dør pga manglende mat/medisin.)

For meg er barn viktigere enn oksen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at 100 kroner er det eneste beløpet man kan bruke på slike formål..?

Tro det eller ei, men det ER mulig å gi 100 kroner til Røde Kors, og 100 kroner til Dyrebeskyttelsen.

Klart det hadde vært mulig å gi 200 kroner til Røde kors, og ingenting til Dyrebeskyttelsen En kunne faktisk gitt all inntekt til Røde Kors, men en slik argumentasjon skrev du var irrelevant.

Det er virkelig på tide at du forstå at andre mennesker har andre prioriteringer enn deg, uten at det gjør de til verre/onde mennesker. Du har ikke fasiten på hva som er godt og riktig i denne verdenen.

Jeg kan ikke se at jeg har påstått at jeg har fasitten.

Og som du selv innrømmer: du kan gi 200 kr til "Redd Barna", istedet for 100 kr til okser og 100 kr til barn.

Ved å gi den andre 100-lappen til oksen, bort-prioriterer du et barn til fordel for en okse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Det er slik at verken tid eller penger kan brukes to ganger. Har man brukt dem på okser, kan man ikke bruke dem på barn.

At vi burde gi mer er vi enige om, men det var ikke emnet i denne tråden.

Med vennlig hilsen

Selvsagt kan man ikke bruke de samme pengene på én ting.

Akkurat slik som du nå bruker penger som fattige barn i afrika dermed ikke kan få. De stakkars barna har nesten ikke vann, mens du forlyster deg med å sitte foran på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:"Her i denne tråden handler det om hvordan man forvalter de ressursene man engang har å forvalte (enten det er 100 eller 100000 kr)."

Du er så totalt på villspor. Tråden handler ikke om hvordan man forvalter og prioriterer!

Jeg startet tråden fordi jeg ønsket å påpeke meningsløsheten ved tyrefekting - tråden var et resultat av mitt engasjement i saken!

- jeg fatter det bare ikke at du klarer å vri det så ondskapsfullt og si at jeg dermed gir avkall på engasjement til barn som er syke!

Neste gang starter jeg (eller noen andre) kanskje en tråd om å oppfordre til å være bøssebærer i ReddBarna-aksjonen.

Hei,

Men poenget er at det er ingen tråder her som støtter "Redd Barna" aksjoner, eller lignende.

Jeg har forsøkt å starte mange før, men uten noen som helst respons.

Hvis man derimot starter en tråd med "I Kina koker man katter" blir alle opprørt, og tråden blir kilometerlang.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at verken tid eller penger kan brukes to ganger. Har man brukt dem på okser, kan man ikke bruke dem på barn.

At vi burde gi mer er vi enige om, men det var ikke emnet i denne tråden.

Med vennlig hilsen

Alle de pengene du har brukt på ferie da ?? Tenk på alle de barna i afrika du kunne ha reddet da?

Dette er bygget på Sørs teori om at kun et problem kan løses om gangen så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Jeg kan ikke se at jeg har påstått at jeg har fasitten.

Og som du selv innrømmer: du kan gi 200 kr til "Redd Barna", istedet for 100 kr til okser og 100 kr til barn.

Ved å gi den andre 100-lappen til oksen, bort-prioriterer du et barn til fordel for en okse.

Med vennlig hilsen

Du bortprioriterer vekk barna i afrika med å sløse penger på internett.

Hadde du vært en asket hadde jeg kanskje orket å høre på slik argumentasjon, nå er den bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man ikke bruke de samme pengene på én ting.

Akkurat slik som du nå bruker penger som fattige barn i afrika dermed ikke kan få. De stakkars barna har nesten ikke vann, mens du forlyster deg med å sitte foran på internett.

Det er sant, men pengene blir i det minste brukt på et menneske (meg!), og ikke på et dyr fremfor et menneske.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de pengene du har brukt på ferie da ?? Tenk på alle de barna i afrika du kunne ha reddet da?

Dette er bygget på Sørs teori om at kun et problem kan løses om gangen så det er sagt.

Hei,

Det "argumentet" er besvart ca ørten ganger allerede i denne tråden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Det er sant, men pengene blir i det minste brukt på et menneske (meg!), og ikke på et dyr fremfor et menneske.

Med vennlig hilsen

Så du mener du er mer verdt enn barn i afrika. Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bortprioriterer vekk barna i afrika med å sløse penger på internett.

Hadde du vært en asket hadde jeg kanskje orket å høre på slik argumentasjon, nå er den bare tåpelig.

Hei,

Så for deg er det altså umulig å diskutere forvaltning av ressurser man har for "gode formål", siden de ikke opptar 100% av budsjettet?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert

Det er sant, men pengene blir i det minste brukt på et menneske (meg!), og ikke på et dyr fremfor et menneske.

Med vennlig hilsen

Så alle penger man bruker på mennesker, uansett om det er for å øke et allerede høyt forbruk, er bedre enn å bruke de samme pengene på dyrevern?

Oj, jeg trodde ikke detfantes _så_ egoistiske og selvsentrerte mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener du er mer verdt enn barn i afrika. Jaja...

Hei,

Det gjør jo alle, så det er ikke noe argument.

Poenget, derimot, er at jeg mener at *barn* er mer verdt enn okser!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle penger man bruker på mennesker, uansett om det er for å øke et allerede høyt forbruk, er bedre enn å bruke de samme pengene på dyrevern?

Oj, jeg trodde ikke detfantes _så_ egoistiske og selvsentrerte mennesker!

Glad for at du også lærer noe! :-)

Jeg har besvart poenget ditt ørten ganger i denne tråden; noe du ville sett hvis du hadde fulgt med.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Hei,

Det gjør jo alle, så det er ikke noe argument.

Poenget, derimot, er at jeg mener at *barn* er mer verdt enn okser!

Med vennlig hilsen

Jeg mener ikke at jeg har mer rett til livet enn fattige barn i afrika, så _nei_, alle mener ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Selvsagt ville verden vært et bedre sted uten tyrefekting, malaria, drivhusgasser, sult, fundamentalister, og oransje sofaer! :-)

Poenget er at noen av disse tingene er viktigere enn andre. Så lenge vår oppmerksomhet er på tyrefekting, er den åpenbart ikke på "HIV positive barn".

Selvsagt kan man være "imot dyreplageri" (det er jeg også), men det jeg forsøker å forklare (og jeg mener ikke at det er så vanskelig! ;) ) er at man faktisk prioriterer.

Når man gir 100 kr til oksen, gir man ikke de samme 100 kr til barn (som, satt på spissen, dør pga manglende mat/medisin.)

For meg er barn viktigere enn oksen.

Med vennlig hilsen

For meg er det viktig med både barn&dyr..

Desuten er det ganske viktig med avskaffelse av orange sofaer..;)

Jeg gjør en innsats ganske ofte, men helt sikkert ikke ofte nok, godt bortskjemt jeg og..Det er ikke sjelden at den sentrale problematikken i livet består av seriøse grublereier over hvor vidt jeg skal kjøpe langt eller kort skjørt...

Men jeg hjelper til når jeg kan, både i forhold til folk&dyr...

Jeg tror folk som overser lidelse hos dyr også i større grad overser lidelse hos mennesker..

Medfølelse er ikke en gjerrig følelse, den avler mer av det samme..tror jeg

Fy faen, det hørtes forøvrig jævlig prektig&kvalmt ut, men det får stå sin prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg ser at du har forsøkt deg.

Men det er like morro hver gang å lese hvordan du vrir deg når du angriper at noen bruker et par lapper på dyrevern, samtidig som du uten blygsel svir av titusener på ferieturen rundt i verden.

Jeg kan ikke se at jeg har et større "ansvar" for ikke å bruke penger unødig enn det du har, annet enn for å beskytte din dobbelmoral...

Forøvrig kostet flybillettene 2600 kr (tur/retur).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...