Gå til innhold

Si NEI til Tyrefekting


BettyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg synes du bruker energien din dumt, jeg ville heller kverulert og kritisert de som ikke gir noen form for hjelp, enn å kritisere de som gir noe for at de ikke støtter "din" sak.

Stort sett tror jeg de som støtter dyrevern, også ofte er å finne blant de som gir nødhjelp til mennesker.

Jeg synes det blir patetisk at disse innleggene dine med kritikk alltid dukker opp i dyrevern-tråder, hvor du sier at man heller må hjelpe mennesker, i stedet for at du kommenterer når folk skal kjøpe dyre pc-er, kameraer, biler, klær, barnevogner etc og hvor de helt klart kunne klart seg med noe rimeligere.

"Tid er også penger", og når du velger å bruke disse minuttene / timene på å kritisere dyrevern, kunne du heller brukt tiden på å få folk til å ha et mer fornuftig pengeforbruk og bruke mer på å hjelpe andre. Den tiden du bruker på å kritisere dyrevern, er brukt, og kan ikke brukes på nytt til å få ekstravagante sløsere og miljøsvin til å skjerpe seg.

Hei,

Jo, men nå var det en person her som forfektet å bruke ressurser (tid/penger) på okser, og derfor ikke på barn.

Hvis noen startet en tråd om at man skulle "plage dyr" eller "forurense for å forurense" så kunne jeg argumentert mot det også.

Det "merkelige" er at det er tilsynelatende ingen som starter tråder for å hjelpe HIV positive barn....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    97

  • Prozak

    31

  • BettyBlue

    27

  • Grip

    13

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Hei,

Jeg er enig med deg i at mangel på engasjement er et problem, men det er en annen diskusjon - her går det på hvordan man fordeler ressurser, engasjement, penger osv som man engang har å fordele.

Saken er vel den at de fleste i Norge har lettere å forholde seg til en okse enn et HIV positivt barn.

Det er naturligvis litt annerledes når man har hatt HIV positive foreldre på trappen som spør om du kan adoptere barnet deres, slik at det blir voksent.

Eller hvis du har vært i en familie hvor 20 barn har dødd av sult/sykdom.

Da endrer ditt perspektiv seg ganske så dramatisk.

Med vennlig hilsen

Jammen! Jeg synes det er helt forferdelig med HIV-syke barn!selvfølgelig..

Men det hindrer meg ikke i å skrive under på en kampanje mot tyrefekting, som også er en grusom og unødvendig ting..

Jeg kjenner ingen HIVsyke barn, men jeg tviler på at jeg hadde fått mindre omtanke for dyr om jeg gjorde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg synes du bruker energien din dumt, jeg ville heller kverulert og kritisert de som ikke gir noen form for hjelp, enn å kritisere de som gir noe for at de ikke støtter "din" sak.

Stort sett tror jeg de som støtter dyrevern, også ofte er å finne blant de som gir nødhjelp til mennesker.

Jeg synes det blir patetisk at disse innleggene dine med kritikk alltid dukker opp i dyrevern-tråder, hvor du sier at man heller må hjelpe mennesker, i stedet for at du kommenterer når folk skal kjøpe dyre pc-er, kameraer, biler, klær, barnevogner etc og hvor de helt klart kunne klart seg med noe rimeligere.

"Tid er også penger", og når du velger å bruke disse minuttene / timene på å kritisere dyrevern, kunne du heller brukt tiden på å få folk til å ha et mer fornuftig pengeforbruk og bruke mer på å hjelpe andre. Den tiden du bruker på å kritisere dyrevern, er brukt, og kan ikke brukes på nytt til å få ekstravagante sløsere og miljøsvin til å skjerpe seg.

Fint innlegg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen! Jeg synes det er helt forferdelig med HIV-syke barn!selvfølgelig..

Men det hindrer meg ikke i å skrive under på en kampanje mot tyrefekting, som også er en grusom og unødvendig ting..

Jeg kjenner ingen HIVsyke barn, men jeg tviler på at jeg hadde fått mindre omtanke for dyr om jeg gjorde..

Hei,

Det er nettopp det som er problemet: folk flest i Norge kjenner ikke HIV-syke barn, og derfor blir oksene viktigere (= får tid/penger som barn ikke får) enn barnene...

Kanskje situasjonen ville endret seg hvis 18 åringer ble sendt til Afrika i 12 måneder, istedet for militærtjeneste?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Det er nettopp det som er problemet: folk flest i Norge kjenner ikke HIV-syke barn, og derfor blir oksene viktigere (= får tid/penger som barn ikke får) enn barnene...

Kanskje situasjonen ville endret seg hvis 18 åringer ble sendt til Afrika i 12 måneder, istedet for militærtjeneste?

Med vennlig hilsen

Hmm..Vet du jeg synes retorikken din blir litt gal..

Problemet er jo ikke at dyrevern opptar for mye tid og penger hos folk flest, snarere tvert om..

Hvis en skal bruke mere tid og penger på f.eks HIVsyke barn, hvorfor ikke ta det fra den tiden og de pengene du hadde tenkt å bruke på f.eks platekompaniet? Hvorfor vil du "overføre" fra dyrevern? Hvorfor ikke fra sminke? Bil?

Folk bruker energi og penger på ting som er unødvendige&luksuriøse hele tiden.. Synes nok det ville være lurere å hente ekstra ressuser derifra..

Mener du at alt dyrevern er tullete foresten? Jeg hører du sier at du ikke ville plage dyr, men ville du gjøre noe som helst for dyrene?

Dessuten går du glipp av poenget mitt med at medfølelse for dyrene gjerne fører med seg generelt positivt engasjement.. Og dette er langt mer vesentlig enn at alle hundrelapper brukt på kampanjer ikke går til samme forhold..

Men jeg tror du har rett i at mange lukker ubehagelige faktum ute. Men jeg tror ikke løsningen på det er å rakke ned på dyrevernere.. som sagt, folk som bryr seg om dyr bryr seg også gjerne om folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm..Vet du jeg synes retorikken din blir litt gal..

Problemet er jo ikke at dyrevern opptar for mye tid og penger hos folk flest, snarere tvert om..

Hvis en skal bruke mere tid og penger på f.eks HIVsyke barn, hvorfor ikke ta det fra den tiden og de pengene du hadde tenkt å bruke på f.eks platekompaniet? Hvorfor vil du "overføre" fra dyrevern? Hvorfor ikke fra sminke? Bil?

Folk bruker energi og penger på ting som er unødvendige&luksuriøse hele tiden.. Synes nok det ville være lurere å hente ekstra ressuser derifra..

Mener du at alt dyrevern er tullete foresten? Jeg hører du sier at du ikke ville plage dyr, men ville du gjøre noe som helst for dyrene?

Dessuten går du glipp av poenget mitt med at medfølelse for dyrene gjerne fører med seg generelt positivt engasjement.. Og dette er langt mer vesentlig enn at alle hundrelapper brukt på kampanjer ikke går til samme forhold..

Men jeg tror du har rett i at mange lukker ubehagelige faktum ute. Men jeg tror ikke løsningen på det er å rakke ned på dyrevernere.. som sagt, folk som bryr seg om dyr bryr seg også gjerne om folk.

Hei,

Jeg har også skrevet mange ganger at folk godt kunne bruke mer ressurser på mennesker/dyr, men at det er en annen diskusjon. Her i denne tråden handler det om hvordan man forvalter de ressursene man engang har å forvalte (enten det er 100 eller 100000 kr).

At man så burde ha hatt 10000000 istedet er en annen sak.

====

Jeg synes ikke vi skal bry som om barn "som en bivirkning av at vi bryr oss om okser". Vi plikter å gjøre noe for barn, uavhengig av om okser blir behandlet godt/dårlig.

Problemet er at vi (per idag) ikke bevilger (verken statlig eller privat) nok ressurser til begge deler, og derfor MÅ vi prioritere. Det kommer man bare ikke utenom, selv om det er fælt. Valget står mellom å redde okser og å redde barn.

Fælt, men sånn er verden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er enkelte her inne som har sett såpass mye av livet, at vi kanskje vet å prioritere barn foran okser?

For som har blitt påpekt en rekke ganger: du kan ikke bruke den samme 100-seddelen først på oksen og så på barn. Går den til oksen, går den IKKE til å redde barnet!

Med vennlig hilsen

Tidligere har jeg mistenkt deg for å ha baktanker med å skrive som du gjør, men herved er det bevist at du rett og slett bare er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg mistenkt deg for å ha baktanker med å skrive som du gjør, men herved er det bevist at du rett og slett bare er tett.

Flere falske noter fra deg! :)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har også skrevet mange ganger at folk godt kunne bruke mer ressurser på mennesker/dyr, men at det er en annen diskusjon. Her i denne tråden handler det om hvordan man forvalter de ressursene man engang har å forvalte (enten det er 100 eller 100000 kr).

At man så burde ha hatt 10000000 istedet er en annen sak.

====

Jeg synes ikke vi skal bry som om barn "som en bivirkning av at vi bryr oss om okser". Vi plikter å gjøre noe for barn, uavhengig av om okser blir behandlet godt/dårlig.

Problemet er at vi (per idag) ikke bevilger (verken statlig eller privat) nok ressurser til begge deler, og derfor MÅ vi prioritere. Det kommer man bare ikke utenom, selv om det er fælt. Valget står mellom å redde okser og å redde barn.

Fælt, men sånn er verden.

Med vennlig hilsen

Du skriver:"Her i denne tråden handler det om hvordan man forvalter de ressursene man engang har å forvalte (enten det er 100 eller 100000 kr)."

Du er så totalt på villspor. Tråden handler ikke om hvordan man forvalter og prioriterer!

Jeg startet tråden fordi jeg ønsket å påpeke meningsløsheten ved tyrefekting - tråden var et resultat av mitt engasjement i saken!

- jeg fatter det bare ikke at du klarer å vri det så ondskapsfullt og si at jeg dermed gir avkall på engasjement til barn som er syke!

Neste gang starter jeg (eller noen andre) kanskje en tråd om å oppfordre til å være bøssebærer i ReddBarna-aksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere falske noter fra deg! :)

Med vennlig hilsen

Han er jo utvilsomt inne på noe, og du bør ta et hint når du er alene om å forstå logikken din i tråd etter tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Jeg har også skrevet mange ganger at folk godt kunne bruke mer ressurser på mennesker/dyr, men at det er en annen diskusjon. Her i denne tråden handler det om hvordan man forvalter de ressursene man engang har å forvalte (enten det er 100 eller 100000 kr).

At man så burde ha hatt 10000000 istedet er en annen sak.

====

Jeg synes ikke vi skal bry som om barn "som en bivirkning av at vi bryr oss om okser". Vi plikter å gjøre noe for barn, uavhengig av om okser blir behandlet godt/dårlig.

Problemet er at vi (per idag) ikke bevilger (verken statlig eller privat) nok ressurser til begge deler, og derfor MÅ vi prioritere. Det kommer man bare ikke utenom, selv om det er fælt. Valget står mellom å redde okser og å redde barn.

Fælt, men sånn er verden.

Med vennlig hilsen

Det er jo ikke enten eller..

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du velger å stille barn og dyr opp imot hverandre..(selvom du har forsøkt å forklare meg det)

Folk klarer utmerket godt å bry seg om begge, ikke barnet på grunn av dyret, eller omvendt, men fordi medfølelse rommer begge deler og mer til..

Mye viktigere i enn sånn diskusjon å gå litt norsk grådighet i sømmene, vi bruker sinnsyke mengder penger, og svært få av de på type "veldedige" formål enten det er bikkjer, okser eller unger..

Men dyrevern?? Det er flott at folk velger å engasjere seg for både folk og dyr!!

Synes du verden ville vært ett verre sted uten tyrefekting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere falske noter fra deg! :)

Med vennlig hilsen

Vel, når du er så sentrert rundt egne synspunkter at du klarer å få alt til å handle om de, og rett og slett ikke skjønner hva andre snakker om, da trur jeg det trengs å stakes opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette har jeg besvart i ørten innlegg i denne tråden.

Les før du taster.

Med vennlig hilsen

Jada, jeg ser at du har forsøkt deg.

Men det er like morro hver gang å lese hvordan du vrir deg når du angriper at noen bruker et par lapper på dyrevern, samtidig som du uten blygsel svir av titusener på ferieturen rundt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo utvilsomt inne på noe, og du bør ta et hint når du er alene om å forstå logikken din i tråd etter tråd.

Hei SDD,

Hvilken del av logikken ("en 100 kr seddel kan ikke brukes to ganger") er det som volder vanskeligheter?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Hei,

Jeg har da ikke argumentert for at man skal være "slem" med dyr.

Jeg har påpekt at man (dessverre) er i en situasjon hvor man må velge, enten man gjør det bevisst eller ubevisst.

Det jeg forsøker å synliggjøre er at, enten man liker det eller ei, så kan man ikke gi de samme 100 kr man ga til oksen til et barn etterpå. Gir man til oksen, får ikke barnet pengene.

Da har man valgt å redde en okse fremfor et barn.

Så enkelt er det.

Dessverre!

===

Hvis du så en ulykke hvor både et barn og en okse var skadet, ville du selvsagt valgt å redde barnet først.

Hvorfor er det forskjellig bare fordi oksen her er spansk, og barnet er i Sør Afrika?

Med vennlig hilsen

Jeg må virkelig hate de sultende barna i Afrika, dette fordi jeg gir kanskje 100 kroner i året til Redd Barna, mens jeg bruker HELE stipendet mitt på andre ting! Eventuelle ekstrapenger blir IKKE brukt på noen som gavner fattige barn i sør-amerika heller.

At jeg i tillegg kaster bort flere timer i måneden på å jobbe gratis hos dyrebeskyttelsen gjør ikke ting bedre. De timene kunne jeg brukt til å gå rundt med en bøsse og tjent mange hundre kroner til krigsofrene i Irak.

Også spiser jeg masse god mat uten fnugg av dårlig samvittighet. i tillegg jeg har minst 8 par med bukser, 2 hadde strengt tatt vært nok.

Argumentasjonen din (ugyldig som den enn er) har overbevist meg om at jeg er et forferdelig menneske (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når du er så sentrert rundt egne synspunkter at du klarer å få alt til å handle om de, og rett og slett ikke skjønner hva andre snakker om, da trur jeg det trengs å stakes opp litt.

Hei,

Dette er et debattforum, og det er derfor naturlig å ta utgangspunkt i mine egne synspunkter, og ikke argumentere for andres....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Hei SDD,

Hvilken del av logikken ("en 100 kr seddel kan ikke brukes to ganger") er det som volder vanskeligheter?

Med vennlig hilsen

Det er faktisk mulig å støtte to saker samtidig, akkurat som det er mulig å se saken fra to sider samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må virkelig hate de sultende barna i Afrika, dette fordi jeg gir kanskje 100 kroner i året til Redd Barna, mens jeg bruker HELE stipendet mitt på andre ting! Eventuelle ekstrapenger blir IKKE brukt på noen som gavner fattige barn i sør-amerika heller.

At jeg i tillegg kaster bort flere timer i måneden på å jobbe gratis hos dyrebeskyttelsen gjør ikke ting bedre. De timene kunne jeg brukt til å gå rundt med en bøsse og tjent mange hundre kroner til krigsofrene i Irak.

Også spiser jeg masse god mat uten fnugg av dårlig samvittighet. i tillegg jeg har minst 8 par med bukser, 2 hadde strengt tatt vært nok.

Argumentasjonen din (ugyldig som den enn er) har overbevist meg om at jeg er et forferdelig menneske (...)

Hei,

Ja, du er i sannhet et ondt menneske! ;-)

Som påpekt utallige ganger her, alle er enige i at vi kan/bør gi mer.

Det debatten her går på er hvordan man "forvalter" de pengene som faktisk blir gitt til slike formål.

Si 25 Ave Maria for å ordne på din onde sjel! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...