Gå til innhold

ISLAM/JØDEDOMMEN


killahh

Anbefalte innlegg

I morgen har jeg muntlig eksamen i KRL.

Først nå fikk jeg vite at jeg må sammenligne ro religioner.

Jeg har hatt prosjekt om Islam, så jeg må velge den.

Er det noen som vet noen sammenligninger mellom Islam & Jødedommen?

Jeg vet at begge religioner er opptatt av renslighet og hva de spiser o.l

Håper fort på svar!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    39

  • Taj Mahal

    27

  • Ulv I Faarikaal

    22

  • favn

    18

Mest aktive i denne tråden

Misunner dere som får vite på forhånd hva du får på muntlig eksamen. Før fikk vi vite det når vi stod framfor sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øyunn

Misunner dere som får vite på forhånd hva du får på muntlig eksamen. Før fikk vi vite det når vi stod framfor sensor.

Jeg vet ikke jeg..Det må jo stilles veldig mye høyere krav når deler av tema er oppgitt på forhånd. Så jeg tror vi var heldige med slik vi hade det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har forbud mot spising av gris, begge slakter dyr i Guds navn, begge omskjærer gutter....

nå kommer jeg ikke på mer i farten, men det var vel for sent likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er religioner som henger igjen i eldgamle tekster der guddommen er herskende, straffende og intet mindre enn pervers i metoden.

Begge er religioner som også har presteskap og fundamentalister på alle bauger og kanter der målet med tilværelsen er å lage helvete for barn, kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge er religioner som henger igjen i eldgamle tekster der guddommen er herskende, straffende og intet mindre enn pervers i metoden.

Begge er religioner som også har presteskap og fundamentalister på alle bauger og kanter der målet med tilværelsen er å lage helvete for barn, kvinner og menn.

#Begge er religioner som henger igjen i eldgamle tekster der guddommen er herskende, straffende og intet mindre enn pervers i metoden.#

Pervers i metoden slik du som ikke religiøs ser det. Hva er det som er så pervesr i Islam? Du som ikke vet så mye om dette, burde vel ikke uttale deg? greit om man absolutt vil drite seg ut men...

#Begge er religioner som også har presteskap og fundamentalister på alle bauger og kanter der målet med tilværelsen er å lage helvete for barn, kvinner og menn#

Det er ekstreme mennesker overalt uansett om de er religiøse eller ei. De ekstreme ikke-troende har man selvsagt mer problemer med å henge ut og skylde på noe annet en deres uaseptable oppførsel. Man kan ikke skylde på religionen fordi mennesket sier de er religiøst. Mennesker er forskjellig uansett religion eller ei. *informerer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er religioner som henger igjen i eldgamle tekster der guddommen er herskende, straffende og intet mindre enn pervers i metoden.

Begge er religioner som også har presteskap og fundamentalister på alle bauger og kanter der målet med tilværelsen er å lage helvete for barn, kvinner og menn.

Det var en god oppsummering av religion! :)

Man kan selvsagt også inkludere hinduisme og kristendom.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Begge er religioner som henger igjen i eldgamle tekster der guddommen er herskende, straffende og intet mindre enn pervers i metoden.#

Pervers i metoden slik du som ikke religiøs ser det. Hva er det som er så pervesr i Islam? Du som ikke vet så mye om dette, burde vel ikke uttale deg? greit om man absolutt vil drite seg ut men...

#Begge er religioner som også har presteskap og fundamentalister på alle bauger og kanter der målet med tilværelsen er å lage helvete for barn, kvinner og menn#

Det er ekstreme mennesker overalt uansett om de er religiøse eller ei. De ekstreme ikke-troende har man selvsagt mer problemer med å henge ut og skylde på noe annet en deres uaseptable oppførsel. Man kan ikke skylde på religionen fordi mennesket sier de er religiøst. Mennesker er forskjellig uansett religion eller ei. *informerer*

Hvor i all verden (!) har du det fra at jeg ikke er religiøs?

Som du sikkert vet har Koranen og Gamle testamente veiledning og oppfordring til stygge straffemetoder i tillegg til malende beskrivelser av den vrede ikke-troende utsetter seg for.

Jeg ser at du *informerer* i øst og vest, denne gang om forskjellen på en religion og et menneske. Fint. Men informasjonen din er syltynn.

En definisjon av 'religion' må nødvendigvis også inkludere utøvere av religionen.

Religion er ikke en abstrakt platonsk idé som svever et sted over hodene våre.

Religionsbegrepet omfatter den praksis, de riter, tekster, religiøse rom og ikke minst de mennesker som utøver definerer seg som jøder, muslimer osv. _og_ praksisene, ritene osv.

I tillegg til 'indre tro' eller hva man vil kalle det, er religion først og fremst den måten mennesker utøver religionen på.

Eller mener du at mennesket er utenfor religionene slik at en 'religion' kun er et abstrakt begrep og størrelse hinsides det jordiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden (!) har du det fra at jeg ikke er religiøs?

Som du sikkert vet har Koranen og Gamle testamente veiledning og oppfordring til stygge straffemetoder i tillegg til malende beskrivelser av den vrede ikke-troende utsetter seg for.

Jeg ser at du *informerer* i øst og vest, denne gang om forskjellen på en religion og et menneske. Fint. Men informasjonen din er syltynn.

En definisjon av 'religion' må nødvendigvis også inkludere utøvere av religionen.

Religion er ikke en abstrakt platonsk idé som svever et sted over hodene våre.

Religionsbegrepet omfatter den praksis, de riter, tekster, religiøse rom og ikke minst de mennesker som utøver definerer seg som jøder, muslimer osv. _og_ praksisene, ritene osv.

I tillegg til 'indre tro' eller hva man vil kalle det, er religion først og fremst den måten mennesker utøver religionen på.

Eller mener du at mennesket er utenfor religionene slik at en 'religion' kun er et abstrakt begrep og størrelse hinsides det jordiske?

#Hvor i all verden (!) har du det fra at jeg ikke er religiøs?#

Hvis du leser det du selv skriver, så skjønner du sikkert hvor jeg har det i fra ;)

#Som du sikkert vet har Koranen og Gamle testamente veiledning og oppfordring til stygge straffemetoder i tillegg til malende beskrivelser av den vrede ikke-troende utsetter seg for.#

Stygge straffemetoder? at pedofile som missbruker og ødelegger små barn skal få to år i fengsel er enda værre!

Og her kunne jeg ha ramset opp i det uendelige!

#Jeg ser at du *informerer* i øst og vest, denne gang om forskjellen på en religion og et menneske. Fint. Men informasjonen din er syltynn.#

Når noe spør, så synes jeg det er på sin plass og informere. Det er også nødvendig og informere folk som tror noe som er helt feil.

#En definisjon av 'religion' må nødvendigvis også inkludere utøvere av religionen. #

Religionen kan ikke bedømmes utfra enkelte som går i mot det religionen står for.

#Religionsbegrepet omfatter den praksis, de riter, tekster, religiøse rom og ikke minst de mennesker som utøver definerer seg som jøder, muslimer osv. _og_ praksisene, ritene osv. #

Klart, når det samsvarer med Islam og jødedommen selvsagt. Om en person gjør noe i politisk hensikt som går i mot sin egen religion, så er det personlig for denne personen, og ikke religionen som kan lastes.

#I tillegg til 'indre tro' eller hva man vil kalle det, er religion først og fremst den måten mennesker utøver religionen på.#

Religion viser vei till hva som er bra, hva som ikke er bra, hva som bør unngås osv. Om personer gjør noe som ikke samsvarer med religionen de tilhører, så er det ikke religionen men personen sin personlighet og valg det må vurderes etter.

#Eller mener du at mennesket er utenfor religionene slik at en 'religion' kun er et abstrakt begrep og størrelse hinsides det jordiske?#

Tror rett og slett ikke at du ikke forstår hva religion er og hva personlighet er osv. Hvis det er tilfelle, så er det ikke rart at det er litt vrient og diskutere med deg. Enkelte grunnleggende ting bør man vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Hvor i all verden (!) har du det fra at jeg ikke er religiøs?#

Hvis du leser det du selv skriver, så skjønner du sikkert hvor jeg har det i fra ;)

#Som du sikkert vet har Koranen og Gamle testamente veiledning og oppfordring til stygge straffemetoder i tillegg til malende beskrivelser av den vrede ikke-troende utsetter seg for.#

Stygge straffemetoder? at pedofile som missbruker og ødelegger små barn skal få to år i fengsel er enda værre!

Og her kunne jeg ha ramset opp i det uendelige!

#Jeg ser at du *informerer* i øst og vest, denne gang om forskjellen på en religion og et menneske. Fint. Men informasjonen din er syltynn.#

Når noe spør, så synes jeg det er på sin plass og informere. Det er også nødvendig og informere folk som tror noe som er helt feil.

#En definisjon av 'religion' må nødvendigvis også inkludere utøvere av religionen. #

Religionen kan ikke bedømmes utfra enkelte som går i mot det religionen står for.

#Religionsbegrepet omfatter den praksis, de riter, tekster, religiøse rom og ikke minst de mennesker som utøver definerer seg som jøder, muslimer osv. _og_ praksisene, ritene osv. #

Klart, når det samsvarer med Islam og jødedommen selvsagt. Om en person gjør noe i politisk hensikt som går i mot sin egen religion, så er det personlig for denne personen, og ikke religionen som kan lastes.

#I tillegg til 'indre tro' eller hva man vil kalle det, er religion først og fremst den måten mennesker utøver religionen på.#

Religion viser vei till hva som er bra, hva som ikke er bra, hva som bør unngås osv. Om personer gjør noe som ikke samsvarer med religionen de tilhører, så er det ikke religionen men personen sin personlighet og valg det må vurderes etter.

#Eller mener du at mennesket er utenfor religionene slik at en 'religion' kun er et abstrakt begrep og størrelse hinsides det jordiske?#

Tror rett og slett ikke at du ikke forstår hva religion er og hva personlighet er osv. Hvis det er tilfelle, så er det ikke rart at det er litt vrient og diskutere med deg. Enkelte grunnleggende ting bør man vite.

Hei Taj,

Du har ikke dekning for det du skriver.

Det er overhodet intet problem å finne barbariske tekster og idéer, verken i islam, jødedommen, hinduisme eller kristendom. Det er undertrykkelse av kvinner, barn og menn satt i system

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Hvor i all verden (!) har du det fra at jeg ikke er religiøs?#

Hvis du leser det du selv skriver, så skjønner du sikkert hvor jeg har det i fra ;)

#Som du sikkert vet har Koranen og Gamle testamente veiledning og oppfordring til stygge straffemetoder i tillegg til malende beskrivelser av den vrede ikke-troende utsetter seg for.#

Stygge straffemetoder? at pedofile som missbruker og ødelegger små barn skal få to år i fengsel er enda værre!

Og her kunne jeg ha ramset opp i det uendelige!

#Jeg ser at du *informerer* i øst og vest, denne gang om forskjellen på en religion og et menneske. Fint. Men informasjonen din er syltynn.#

Når noe spør, så synes jeg det er på sin plass og informere. Det er også nødvendig og informere folk som tror noe som er helt feil.

#En definisjon av 'religion' må nødvendigvis også inkludere utøvere av religionen. #

Religionen kan ikke bedømmes utfra enkelte som går i mot det religionen står for.

#Religionsbegrepet omfatter den praksis, de riter, tekster, religiøse rom og ikke minst de mennesker som utøver definerer seg som jøder, muslimer osv. _og_ praksisene, ritene osv. #

Klart, når det samsvarer med Islam og jødedommen selvsagt. Om en person gjør noe i politisk hensikt som går i mot sin egen religion, så er det personlig for denne personen, og ikke religionen som kan lastes.

#I tillegg til 'indre tro' eller hva man vil kalle det, er religion først og fremst den måten mennesker utøver religionen på.#

Religion viser vei till hva som er bra, hva som ikke er bra, hva som bør unngås osv. Om personer gjør noe som ikke samsvarer med religionen de tilhører, så er det ikke religionen men personen sin personlighet og valg det må vurderes etter.

#Eller mener du at mennesket er utenfor religionene slik at en 'religion' kun er et abstrakt begrep og størrelse hinsides det jordiske?#

Tror rett og slett ikke at du ikke forstår hva religion er og hva personlighet er osv. Hvis det er tilfelle, så er det ikke rart at det er litt vrient og diskutere med deg. Enkelte grunnleggende ting bør man vite.

'#Hvor i all verden (!) har du det fra at jeg ikke er religiøs?#'

'Hvis du leser det du selv skriver, så skjønner du sikkert hvor jeg har det i fra ;)'

Jeg tenker meg nøye om før jeg skriver om emner a la dette og er også veldig bevisst på å holde min tro / mitt livssyn utenfor.

Mener du kanskje at det å bekjenne seg til dogmatisme forestillinger er den eneste riktige måten å tro på og det eneste riktige ståsted å diskutere ut fra?

'#Som du sikkert vet har Koranen og Gamle testamente veiledning og oppfordring til stygge straffemetoder i tillegg til malende beskrivelser av den vrede ikke-troende utsetter seg for.#'

'Stygge straffemetoder? at pedofile som missbruker og ødelegger små barn skal få to år i fengsel er enda værre! Og her kunne jeg ha ramset opp i det uendelige!'

Jadda, jeg kan også ramse opp mange, mange, mange forskjellige avarter av mishandling.

I _denne_ tråden handler det imidlertid om islam/jødedom og hvilke metoder de troende påbys å bruke overfor de 'vantro' og ikke minst hvilke metoder guddommen lar regne over de 'vantro'.

'#Jeg ser at du *informerer* i øst og vest, denne gang om forskjellen på en religion og et menneske. Fint. Men informasjonen din er syltynn.#'

'Når noe spør, så synes jeg det er på sin plass og informere. Det er også nødvendig og informere folk som tror noe som er helt feil.'

Hva, helt konkret, er det jeg / vi tror som 'er helt feil'?

'Religionen kan ikke bedømmes utfra enkelte som går i mot det religionen står for.'

De fleste er i stand til å skille en enkelt galning fra århundrer og årtuseners religiøse praksiser. Jeg også.

'#Religionsbegrepet omfatter den praksis, de riter, tekster, religiøse rom og ikke minst de mennesker som utøver definerer seg som jøder, muslimer osv. _og_ praksisene, ritene osv. #'

'Klart, når det samsvarer med Islam og jødedommen selvsagt. Om en person gjør noe i politisk hensikt som går i mot sin egen religion, så er det personlig for denne personen, og ikke religionen som kan lastes.'

Det sier seg selv. Uten at jeg helt forstår hvorfor du svarer dette når jeg prøver å definere hva religion er og hva begreper omfatter.

'Tror rett og slett ikke at du ikke forstår hva religion er og hva personlighet er osv. Hvis det er tilfelle, så er det ikke rart at det er litt vrient og diskutere med deg. Enkelte grunnleggende ting bør man vite'

Jeg tror jeg vet nok om religioner til å snakke om emnet.

Men du bekrefter bare det 'alle' vet, nemlig at fornuft og religion ikke har noe med hverandre å gjøre. Religion er basert på tro - og tro er ingenting annet enn ren og skjær mangel på fornuft og klare tanker.

Da henger det på greip at det er 'litt vanskelig å diskutere' med meg, ikke sant?

Til slutt:

Hvorfor trekker du pseudo-psykologiens begrep om 'personlighet' inn i bildet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Taj,

Du har ikke dekning for det du skriver.

Det er overhodet intet problem å finne barbariske tekster og idéer, verken i islam, jødedommen, hinduisme eller kristendom. Det er undertrykkelse av kvinner, barn og menn satt i system

Med vennlig hilsen

#Du har ikke dekning for det du skriver.

Det er overhodet intet problem å finne barbariske tekster og idéer, verken i islam, jødedommen, hinduisme eller kristendom. Det er undertrykkelse av kvinner, barn og menn satt i system#

Islam er ikke kvinneundertrykkende og ei heller undertrykkende av barn og menn.

Selvsagt er det du som tar tekst ut av sammenheng eller setter deg selv som tolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#Du har ikke dekning for det du skriver.

Det er overhodet intet problem å finne barbariske tekster og idéer, verken i islam, jødedommen, hinduisme eller kristendom. Det er undertrykkelse av kvinner, barn og menn satt i system#

Islam er ikke kvinneundertrykkende og ei heller undertrykkende av barn og menn.

Selvsagt er det du som tar tekst ut av sammenheng eller setter deg selv som tolk.

Hei,

Så kvinner kan holde like høye teologiske stillinger som menn innefor disse religionene?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Så kvinner kan holde like høye teologiske stillinger som menn innefor disse religionene?

Med vennlig hilsen

Er det undertrykkende at de ikke får be forran en hel del av mennesker?

Det hadde vært undertrykkende å tvinge dem til å gjøre det. Forøvrig så kan kvinner selvsagt ha like god utdannelse og bruke sin utdannelse like mye som mannen. Av praktiske årsaker vil ikke og kan ikke kvinner være prest. Noe du har blitt fortalt ganske mange ganger nå.

At du ikke vil forstå det eller skjønne det e en helt annen sak Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det undertrykkende at de ikke får be forran en hel del av mennesker?

Det hadde vært undertrykkende å tvinge dem til å gjøre det. Forøvrig så kan kvinner selvsagt ha like god utdannelse og bruke sin utdannelse like mye som mannen. Av praktiske årsaker vil ikke og kan ikke kvinner være prest. Noe du har blitt fortalt ganske mange ganger nå.

At du ikke vil forstå det eller skjønne det e en helt annen sak Sør.

Du skriver: "Av praktiske årsaker vil ikke og kan ikke kvinner være prest. Noe du har blitt fortalt ganske mange ganger nå."

Det finnes selvsagt ingen slike "praktiske årsaker".

Så du svarer "nei", og derved viser du at religion undertrykker kvinner som gjerne vil være imamer osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det undertrykkende at de ikke får be forran en hel del av mennesker?

Det hadde vært undertrykkende å tvinge dem til å gjøre det. Forøvrig så kan kvinner selvsagt ha like god utdannelse og bruke sin utdannelse like mye som mannen. Av praktiske årsaker vil ikke og kan ikke kvinner være prest. Noe du har blitt fortalt ganske mange ganger nå.

At du ikke vil forstå det eller skjønne det e en helt annen sak Sør.

-Er det undertrykkende at de ikke får be forran en hel del av mennesker?

Ja, det er undertrykkende at de som evt. ønsker å be foran en hel del mennesker ikke får gjøre det kun fordi de er kvinner.

-Av praktiske årsaker vil ikke og kan ikke kvinner være prest.

Syns du tar litt hardt i nå, du kan da ikke påstå at ingen kvinner vil være prester??? En gang i tida ble vel noenlunde de samme argumentene mot kvinnelige prester brukt innen statskirka også, men de kvinnelige prestene og bispen ser da ut for å gjøre en utmerket jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Av praktiske årsaker vil ikke og kan ikke kvinner være prest. Noe du har blitt fortalt ganske mange ganger nå."

Det finnes selvsagt ingen slike "praktiske årsaker".

Så du svarer "nei", og derved viser du at religion undertrykker kvinner som gjerne vil være imamer osv.

Med vennlig hilsen

Du vet like godt som de aller fleste vet at kvinner og menn er forskjellige. Man kan ikke si at det er diskriminerendes at det bare er kvinner som kan føde barn eller at mannfolk er sterkere en kvinner. Dette er naturlig i oss. Å se bort fra kvinners naturlige væremåte eller mannens, er å diskriminere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er det undertrykkende at de ikke får be forran en hel del av mennesker?

Ja, det er undertrykkende at de som evt. ønsker å be foran en hel del mennesker ikke får gjøre det kun fordi de er kvinner.

-Av praktiske årsaker vil ikke og kan ikke kvinner være prest.

Syns du tar litt hardt i nå, du kan da ikke påstå at ingen kvinner vil være prester??? En gang i tida ble vel noenlunde de samme argumentene mot kvinnelige prester brukt innen statskirka også, men de kvinnelige prestene og bispen ser da ut for å gjøre en utmerket jobb.

Kjære deg libra! har du ikke fått med deg hvordan muslimer ber eller?

muslimske kvinner har stolthet, ære, og en pen fremtreden/oppførsel. Det er viktig for muslimske kvinner å få beholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet like godt som de aller fleste vet at kvinner og menn er forskjellige. Man kan ikke si at det er diskriminerendes at det bare er kvinner som kan føde barn eller at mannfolk er sterkere en kvinner. Dette er naturlig i oss. Å se bort fra kvinners naturlige væremåte eller mannens, er å diskriminere.

Det er du som tillegger kvinner at "de ikke vil være prester". Det er selvsagt bare tull som skal "begrunne" åpenbar diskriminering.

Det er akkurat det samme som under apartheid i Sør Afrika hvor man "argumenterte" for at "svarte vil ikke være ledere"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...