Gå til innhold

Turist: En liten baguett med ost og skinke: kr 90


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

På et turiststed i Norge forlanger en ørliten gammel enmannskiosk på eierens eiendom 85 kr for noe som koster kr 3 i råvarer og 2 min arbeid pr stk.

Alternativet er å halvere prisen og selge flere baguetter.

Men det lønner seg ikke.

Eks:

10 baguetter til 90 kr = 900 kr - 30 i kostnader, 30 min jobb. Er lik kr 1740 i fortjeneste pr time.

Nå har de funnet ut at de selger dobbelt så mange baguetter ved å halvere prisen:

20 baguetter til kr 45 = kr 900 - 60 i kostnader = kr 840 i fortjeneste. 1 time jobb er lik kr 840 pr time, fortjenesten er halvert !

Men hvilke signaler får turistene når det i Danmark koster kr 27 for samme baguetten, bare større ?

Grådighetskulturen skremmer turistene, det første de nevner er prisene, de er sjokkerte over at det går an å være så frekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    89

  • Ulv I Faarikaal

    58

  • Grip

    34

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville halvert salget og tatt 180kr pr baguett:

5 baguetter til 180 kr = 900 kr - 15 i kostnader, 15 min jobb. Er lik kr 3540 i fortjeneste pr time.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg lar meg ikke lenger sjokkere;)

Av pur nød og sult ble jeg forleden avvkrevet kr 70 for det usleste rekesmørbrødet jeg har sett i mine levedager.(Tørt brød, med ca 4 reker på, litt majo, men 3 sitronskiver..) Jeg vil ikke snakke om hva kaffen kostet.

Dette skjedde på busstur til Stryn, med ett innlagt stopp, en taverna i Gubrandsdalen som tydeligvis har monopol på de bussreisende, som på dette punkt av reisen gjerne er så desperate av sult at de tar til takke med hva som helst.

På vei ned igjen hadde jeg ikke lært. igjen var jeg sulten når bussen stanset på denne satans egen taverna.

Denne gang bestilte jeg pølse ibrød, i håp om at en så liketil bestilling ville selv ikke de klare å forpurre.

Men, jo. Jeg fikk en grå utkokt sak i noe som prøvde å etterligne et pølsebrød. ketchup og sennep hadde de ikke, for ikke å snakke om slike luksus artikler som løk. Jeg klarte 2 biter. måltidet kostet kr 45.

Så baguette til kr 90? give it to me!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg ville halvert salget og tatt 180kr pr baguett:

5 baguetter til 180 kr = 900 kr - 15 i kostnader, 15 min jobb. Er lik kr 3540 i fortjeneste pr time.

:)

Akkurat som jeg.

Om turistene kommer tilbake, er ett fett, jeg skal ha penga nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*gliser*

Ja, tenk slik kan det private initiativ også fungere, UiF.

Er det rart vi er motstandere av å sette bestemor ut på anbud.

De kunne jo finne på å selge henne frokost til 90 kr.

===

Men hvor vil du hen med innlegget ditt?

Vil du ha statlig regulering av baguette-selgere?

Har du meldt deg inn i RV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg lar meg ikke lenger sjokkere;)

Av pur nød og sult ble jeg forleden avvkrevet kr 70 for det usleste rekesmørbrødet jeg har sett i mine levedager.(Tørt brød, med ca 4 reker på, litt majo, men 3 sitronskiver..) Jeg vil ikke snakke om hva kaffen kostet.

Dette skjedde på busstur til Stryn, med ett innlagt stopp, en taverna i Gubrandsdalen som tydeligvis har monopol på de bussreisende, som på dette punkt av reisen gjerne er så desperate av sult at de tar til takke med hva som helst.

På vei ned igjen hadde jeg ikke lært. igjen var jeg sulten når bussen stanset på denne satans egen taverna.

Denne gang bestilte jeg pølse ibrød, i håp om at en så liketil bestilling ville selv ikke de klare å forpurre.

Men, jo. Jeg fikk en grå utkokt sak i noe som prøvde å etterligne et pølsebrød. ketchup og sennep hadde de ikke, for ikke å snakke om slike luksus artikler som løk. Jeg klarte 2 biter. måltidet kostet kr 45.

Så baguette til kr 90? give it to me!!

Dette tilbyr vi turister ?

Sjåføren fikk sikkert gratis mat for å kjøre dere dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

*gliser*

Ja, tenk slik kan det private initiativ også fungere, UiF.

Er det rart vi er motstandere av å sette bestemor ut på anbud.

De kunne jo finne på å selge henne frokost til 90 kr.

===

Men hvor vil du hen med innlegget ditt?

Vil du ha statlig regulering av baguette-selgere?

Har du meldt deg inn i RV?

Nå var det turistnæringen jeg funderte på. Alle meler sin egen kake og skal bare leve et år eller to til alle turistene er vekk tror jeg. Fins ikke samarbeid eller satsning for å holde på dem.

Vedens dårligste riksvei E6 med enkeltspor på Svinesund og påkjøringslys, så kommer alle fotoboksene, bomavgifter (snart tre bommer for å komme til Oslo sørfra), høye parkeringsbøter, høye tollbøter for bagateller. Byer som er laget for fotgjengere og hester, uten parkeringsmuligheter, stive hotellpriser og flypriser, alkoholen er tre ganger dyrere her enn i Tyskland. Rådyre ferger (i Sverige og Polen er ferger gratis) Skyhøye avgifter for å parkere på turiststeder, betaling for å se Nordkapp (tjukt av forbannete turister). Dyrt å spise ute.

Politiet bare trekker på skuldra til alle henvendelser fra turister. På dem kommer det mye klager.

Sleipe guider og bussjåfører som tar returprovisjoner for å stoppe med turister på kroer med dårlig mat og renhold hvor de priser kun for turister. Når turistene tar med seg matpakke, da er det ille. Tyske bobiler er fulle av mat og andre varer hjemmefra og fra Sverige/ Danmark, de har ikke råd å kjøpe noe her.

Antallet overnattinger på hoteller har gått ned med 3% på 12 mnd, samtidig har antallet svenske turister gått ned med 20%.

Jeg har hatt mye kontakt med turister før i tida, og hørte alle klagene. Det har bare blitt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det turistnæringen jeg funderte på. Alle meler sin egen kake og skal bare leve et år eller to til alle turistene er vekk tror jeg. Fins ikke samarbeid eller satsning for å holde på dem.

Vedens dårligste riksvei E6 med enkeltspor på Svinesund og påkjøringslys, så kommer alle fotoboksene, bomavgifter (snart tre bommer for å komme til Oslo sørfra), høye parkeringsbøter, høye tollbøter for bagateller. Byer som er laget for fotgjengere og hester, uten parkeringsmuligheter, stive hotellpriser og flypriser, alkoholen er tre ganger dyrere her enn i Tyskland. Rådyre ferger (i Sverige og Polen er ferger gratis) Skyhøye avgifter for å parkere på turiststeder, betaling for å se Nordkapp (tjukt av forbannete turister). Dyrt å spise ute.

Politiet bare trekker på skuldra til alle henvendelser fra turister. På dem kommer det mye klager.

Sleipe guider og bussjåfører som tar returprovisjoner for å stoppe med turister på kroer med dårlig mat og renhold hvor de priser kun for turister. Når turistene tar med seg matpakke, da er det ille. Tyske bobiler er fulle av mat og andre varer hjemmefra og fra Sverige/ Danmark, de har ikke råd å kjøpe noe her.

Antallet overnattinger på hoteller har gått ned med 3% på 12 mnd, samtidig har antallet svenske turister gått ned med 20%.

Jeg har hatt mye kontakt med turister før i tida, og hørte alle klagene. Det har bare blitt verre.

Alt det der vet vi.

Vi vet også at det er helt i tråd med systemet du forfekter for sykehjem, bare at konsekvensene for de stakkars pasientene blir langt mer alvorlig.

Kanskje du burde lære noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

*gliser*

Ja, tenk slik kan det private initiativ også fungere, UiF.

Er det rart vi er motstandere av å sette bestemor ut på anbud.

De kunne jo finne på å selge henne frokost til 90 kr.

===

Men hvor vil du hen med innlegget ditt?

Vil du ha statlig regulering av baguette-selgere?

Har du meldt deg inn i RV?

Slik er det i Norge:

Vi hadde 3 utesteder med ulike eiere, alle hadde nøyaktig samme pris på øl. Avtalt for å slippe konkurranse.

Hvis det dukka opp en baguettselger til på samme sted som den nevnte, ville det ikke bli konkurranse, de ville bare avtale å ha samme pris. Det er ikke fri konkurranse.

Å sammenligne med sykehjem er meg helt ukjent, en pasient er ikke en baguett og skal ikke selges eller spises. Et sykehjem er ikke en salgsbedrift. Da er du ikke bare på jordet, men på feil jorde hvis du trekker inn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Alt det der vet vi.

Vi vet også at det er helt i tråd med systemet du forfekter for sykehjem, bare at konsekvensene for de stakkars pasientene blir langt mer alvorlig.

Kanskje du burde lære noe av dette?

Hvor faen får du sykehjem fra ? Gamlingene skal ikke selges fra sykehjemmet eller spises, og tilbys ikke til turister, tror neppe noen vil kjøpe.

Har det tippa nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det i Norge:

Vi hadde 3 utesteder med ulike eiere, alle hadde nøyaktig samme pris på øl. Avtalt for å slippe konkurranse.

Hvis det dukka opp en baguettselger til på samme sted som den nevnte, ville det ikke bli konkurranse, de ville bare avtale å ha samme pris. Det er ikke fri konkurranse.

Å sammenligne med sykehjem er meg helt ukjent, en pasient er ikke en baguett og skal ikke selges eller spises. Et sykehjem er ikke en salgsbedrift. Da er du ikke bare på jordet, men på feil jorde hvis du trekker inn det.

Det er intet som tilsier at ikke sykehjem-anbudene kan "pris-fastsettes" på akkurat samme måte.

Ditt eget eksempel var "hvis frisørene kan, så kan vi med sykehjem".

Du har akkurat påpekt at ikke engang baguettselgerene kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor faen får du sykehjem fra ? Gamlingene skal ikke selges fra sykehjemmet eller spises, og tilbys ikke til turister, tror neppe noen vil kjøpe.

Har det tippa nå ?

Håper virkelig du har lært noe!

Her innrømmer du at "baguetter på anbud" åpenbart ikke fungerer, og så tror du virkelig at vi skal risikere å sette bestemor ut på anbud istedet.

Det er intet som tilsier at det skal gå bedre med bestemor enn med baguettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Håper virkelig du har lært noe!

Her innrømmer du at "baguetter på anbud" åpenbart ikke fungerer, og så tror du virkelig at vi skal risikere å sette bestemor ut på anbud istedet.

Det er intet som tilsier at det skal gå bedre med bestemor enn med baguettene.

Underlig skrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er intet som tilsier at ikke sykehjem-anbudene kan "pris-fastsettes" på akkurat samme måte.

Ditt eget eksempel var "hvis frisørene kan, så kan vi med sykehjem".

Du har akkurat påpekt at ikke engang baguettselgerene kan!

Hvis vi holder oss til baguetter og turister er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi holder oss til baguetter og turister er det fint.

Ja, fordi da blir det ikke så pinlig åpenlyst hvor dårlig systemet ditt fungerer.

At det fungerer dårlig for baguetter og frisører er ikke så alvorlig. Vi kan overleve uten.

Å ha samme systemet på sykehjem, derimot, vil være galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, fordi da blir det ikke så pinlig åpenlyst hvor dårlig systemet ditt fungerer.

At det fungerer dårlig for baguetter og frisører er ikke så alvorlig. Vi kan overleve uten.

Å ha samme systemet på sykehjem, derimot, vil være galskap.

Det der skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjønte jeg ikke.

Du påpeker jo med baguette-eksempelet ditt at "det frie marked" overhodet ikke fungerer. Ikke bare er det dyrt og skremmer turistene, men de bedriver pris-fiksing også.

For noen uker siden ville du introdusere "de frie marked" for sykehjem - selv om de fleste innser at det er vesentlig mer komplisert med sykehjem enn baguett-kiosker.

Ikke bare er det mer som kan gå galt, konsekvensene er også langt større.

Så hvorfor skulle vi bytte ut et fungerende system (offentlig) med et system som ikke engang kan sørge for at baguetter blir solgt til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gliser*

Ja, tenk slik kan det private initiativ også fungere, UiF.

Er det rart vi er motstandere av å sette bestemor ut på anbud.

De kunne jo finne på å selge henne frokost til 90 kr.

===

Men hvor vil du hen med innlegget ditt?

Vil du ha statlig regulering av baguette-selgere?

Har du meldt deg inn i RV?

I dette tilfellet kan vi jo håpe at noen kommer og selger baguetter i en bod ved siden av, bedre og billigere.

Slik ikke i helsesektoren. Der driver det offentlige ekstremt dyrt og ekstremt dårlig, og ingen får "sette opp bod" ved siden.

...

For øvrig er markedsøkonomien den viktigste årsak til at du har det såpass bekvemt som du har det. Og jeg også, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...