Gå til innhold

Turist: En liten baguett med ost og skinke: kr 90


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke interessert i politisk styring av "pølseboder" eller telefonselskaper eller frisørsalonger.

Det er mulig du fortsatt bærer på en sosialistisk drøm, men du får nok aldri viljen din.

Nei - forsøk for all del å forhindre at folket skal ha noe å si i styringen av viktige ting som sykehus, teleselskap, osv.

Hvordan skulle det gått hvis det var demokratisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    89

  • Ulv I Faarikaal

    58

  • Grip

    34

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Det jeg påpekte er at man ikke skal ha et religiøst forhold til privatisering og konkurranse, slik at man (som Grip og UiF) tror at det er løsningen på alt.

Eksempelet jeg brukte er basenettverket for mobiltelefon i Norge. Det er to operatører som har et slikt basenett - Telenor og Netcom.

Utenfor tettsteder er det bare tull (av tekniske årsaker) å ha to separate basestasjonsnettverk. Rekkevidden av hver stasjon er kort, og de fleste er nesten "ubrukte". Likevel må vi (som kunder) betale for å opprettholde to sett med basestasjoner.

Hvis det var én mobiloperatør, kunne vi spart 80% (?) av basenettet i Norge.

===

Jeg har ofte møter med både Telenor og NetCom, og NetCom er overhodet ikke noe "snillere" enn Telenor. Telenor er 100 ganger mer behjelpelige med å finne løsninger.

Med vennlig hilsen

Det er like absurd som å si at vi klarer oss med en type shampo, en type tv-apparat og en type pc.

Det er nettopp konkurranse og flere aktører som gjør mangfolk og stadig forbedring mulig.

Dette er selvfølgeligheter for de fleste, men ikke for en gammelsosialist som sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før kan kommuner og fylkeskommuner selv stå som eiere i aksjeselskaper som driver tjenester, det er meningen også, under utredning. Det må noen lovendringer til, så kommunestyrene kan gi fra seg makt til selskapsstyret, selv om de kommunevalgte også sitter der. Da går den forferdelige fortjenesten tilbake til kommunene etter eierandeler/ aksjer i selskapene.

Så hvorfor skulle vi lage egne aksjeselskap som kommunen eier likevel?

Bare for å ha mer papirarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - forsøk for all del å forhindre at folket skal ha noe å si i styringen av viktige ting som sykehus, teleselskap, osv.

Hvordan skulle det gått hvis det var demokratisk?

Til orientering har "folket" v/politikerne fint lite vi skulle ha sagt i Telenor. Det er derfor det har gått rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like absurd som å si at vi klarer oss med en type shampo, en type tv-apparat og en type pc.

Det er nettopp konkurranse og flere aktører som gjør mangfolk og stadig forbedring mulig.

Dette er selvfølgeligheter for de fleste, men ikke for en gammelsosialist som sør.

Feil.

Det er fornuftig å kunne velge mellom flere TVer, matvarer, osv.

Å installere det dobbelte av det nødvendige antall basestasjoner er religiøs fundamentalisme, og religionen heter "privatisering" enten det er formålstjenelig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering har "folket" v/politikerne fint lite vi skulle ha sagt i Telenor. Det er derfor det har gått rimelig bra.

Jeg synes nettopp jeg leste nedenfor at Telenor var så slemme med andre....

Bestem deg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes nettopp jeg leste nedenfor at Telenor var så slemme med andre....

Bestem deg nå!

Skal du sitere noen, får du holde orden i hodet ditt.

For øvrig er selvsagt Telenor "slemme" med Netcom, og omvendt..får jeg håpe. Det blir gode priser og god service av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du dem fingeren, tar de hånden.

Jeg ser ingen grunn til at jeg som skattebetaler skal måtte utbetale 20% profitt (totalt unødvendig) til aksjeeiere, for å eie noe som det offentlige kan eie.

Også offentlige investeringer må gi avkastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Så hvorfor skulle vi lage egne aksjeselskap som kommunen eier likevel?

Bare for å ha mer papirarbeid?

Det var et godt spørsmål !

Ideen er at mange tjenester kan sentraliseres uten at kommuner behøver slås sammen, og at ressurser kan utnyttes bedre.

Det krever et samabeid over kommune- og fylkesgrenser som vi ikke har i dag. Man kan bruke en person i flere kommuner i stedet for å ansette en i hver. Hvis det er tjenester som kan overlates privat drift, passer det å danne et selskap som utfører tjenstene, som så kommunene får og betaler for etter behov. De som trenger lite, betaler lite og omvendt.

Det drives som en privat bedrift med krav til budsjett, effektivitet og resultat. Kommunene kan da stille krav uten at det blir krøll.

Fotjenesten du er så redd for går tilbake til eierene: kommuene og fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det siste du skrev er jeg meget enig i. Det aller meste fungerer meget godt.

Dessverre er det slik at Frp er nødt til å overbevise folk om at "ingenting fungerer" for å få protest-stemmer.

Med vennlig hilsen

Men FRP vinner på saker som vi jo faktisk ser at ikke fungerer bra i Norge, som f.eks. innvandringspolitikken.

Denne familien for eksempel: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=586825

Hadde de løyet på hvor de kom fra, funnet på en historie som ville gitt dem asyl istedet for at de var ærlige, så hadde de kanskje fått asyl slik de spekulerende kriminelle ofte får, noe som også medfører at mange av de som får opphold i Norge er lovløse banditter.

Ingen kan være enig i at en politikk som gir dette resultatet fungerer, og ingen, aller minst innvandrere i Norge, er tjent med at det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innlagt på både private og offentlige sykehus, og i min erfaring er den største forskjellen at de private er mer interesserte i lommeboken min, mens de offentlige er mer interesserte i helsen min.

Personlig har jeg en HELT annen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drammen_38

Klarer du å få råvarene til kr 3 så vil jeg gjerne vite hvordan.

Ikke lenge siden jeg var i USA. Kostet fort mellom 5 og 8 dollar for en god baguett. Litt mer fyll en norsk, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også offentlige investeringer må gi avkastning.

Ja, men de gir avkastninger til det offentlige, som gjør at pengene kan brukes på skoler og sykehus!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt spørsmål !

Ideen er at mange tjenester kan sentraliseres uten at kommuner behøver slås sammen, og at ressurser kan utnyttes bedre.

Det krever et samabeid over kommune- og fylkesgrenser som vi ikke har i dag. Man kan bruke en person i flere kommuner i stedet for å ansette en i hver. Hvis det er tjenester som kan overlates privat drift, passer det å danne et selskap som utfører tjenstene, som så kommunene får og betaler for etter behov. De som trenger lite, betaler lite og omvendt.

Det drives som en privat bedrift med krav til budsjett, effektivitet og resultat. Kommunene kan da stille krav uten at det blir krøll.

Fotjenesten du er så redd for går tilbake til eierene: kommuene og fylkene.

Så det du forsøker er å tyne vanlige arbeidstakere, som du selv har innrømmet du ikke hadde belegg for å kritisere som "udugelige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ Dovre Motell skulle de ha 52,- for enn brødskive med 5 reker på..............vi lot den ligge - og valgte fish & ships til 45 i stedet - trodde vi var smarte - vi fikk måltidet servert på en ASJETT!

I Sverige kan gubben fortelle at han engang bestilte to räksmörgåsar -han var normalt sulten - det han fikk var jo to kjempe-limpor som gikk på utsiden av tallerken, oppå der -et BERG av kokte egg, reker og majones. - han orket ikke alt.

Vi er svenskofile vi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du forsøker er å tyne vanlige arbeidstakere, som du selv har innrømmet du ikke hadde belegg for å kritisere som "udugelige".

Offentlige etater og virksomheter er ikke til for de ansatte. De er til for kundene.

Blir virksomhetene drevet for ineffektivt eller med for dårlig kvalitet, må man selvsagt ta konsekvensen av det.

Det kan ikke bli slik at 700.000 offentlig ansatte befinner seg på vernede arbeidsplasser. Vi har nok av folk på trygd og på sosialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Du argumenterer i mot et syn som ingen forfekter. Ganske spesielt å observere."

Det er vel det du har bedrevet halve tråden med. Ingen her forfekter kommunisme (med mulig unntak av UiF, men da på et annet plan).

Med vennlig hilsen

Du forfekter i alle fall et syn som minner mistenkelig om rådende ideologi i gamle Sovjetunionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de gir avkastninger til det offentlige, som gjør at pengene kan brukes på skoler og sykehus!

Med vennlig hilsen

Avkastning er betaling for risikofri rente pluss tillegg for risiko. Både private og offentlige aktører må påregne kapitalkostnader.

For øvrig ligger ikke gjennomsnittlig avkastning på Oslo Børs på 10-12%, mye lavere i det siste. Ikke 20% som du antyder.

Problemet i Norge er ikke at bedriftene tjener for mye penger, men for lite. For en som kaller seg leder i det private næringsliv, burde dette være kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...