Gå til innhold

Turist: En liten baguett med ost og skinke: kr 90


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

De fleste som har vært innom et sykehus forstår at det er litt mer komplisert å drive et sykehus enn å selge pølser.

Problemet er vel nettopp at Frp aldri har forstått forskjellen.

Jo mer komplisert desto mindre egnet til offentlig styring. Politikere kunne kanskje ha drevet en frisørsalong, men ikke mer avanserte organisasjoner.

Det er ikke uten grunn at forretningsdrift som tidligere var under politisk direktestyring, nå har fått puste fritt. Det går ikke så verst med hverken Telenor, Statoil eller Hydro.

Det med kompleksitet er derfor bare rør (som vanlig). Alle de største og mest avanserte bedrifter i verden er selvsagt private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    89

  • Ulv I Faarikaal

    58

  • Grip

    34

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor er det selvsagt Sør?

Er det forutinntattheten din som nå slår til igjen?

Her synser jeg ikke - men var til og med nødt til å sette en advokat på saken, i tillegg til helse- og sosialombudet i Oslo og direkte kontakte en av divisjonsdirektørene ved Ullevål sykehus.

"Alle" var enige om at det som hadde hendt var "svært beklagelig" og skulle ikke ha skjedd.

Men tror du det har hendt så mye mer og blitt noe spesielt bedre etterpå? Nei - over hode ikke!

Et privat helsesenter har bidratt med vesentlig mye mer - og ikke minst en genuin interesse for å finne nødvendig og "fungerende behandlingsform" for lidelsen en i min familie har.

Det offentlige helsevesenet har kostet oss vesentlig mere enn dette private helsesenteret.....som faktisk også var vesentlig rimligere enn hva vi fryktet.

Så du må gjerne "synse" så mye du vil Sør. Her snakker jeg ut i fra egen og lang erfaring....

Så rosenrødt og fint det er på den "ene siden" og så "forferdelig og dyrt" det er på den andre - for deg, er ikke hverken sannheten eller realiteten for svært mange andre.

Så du har et eksempel på at privat var bedre enn offentlig - hva så?

Så lenge private kan velge og vrake mellom hvem de vil ta, og det offentlige er forpliktet til å sitte igjen med de dyre tilfellene, er det klart man kan få privat helsepraksis til å se "fint" ut. På papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel selges baguetter til 90 kr stykket i det private markedet....

Ikke videre overbevisende.

Prisene kan nok variere, men du har vel aldri opplevd mangel på baguetter? Hvorfor stå i kø for livsviktige helsetjenester, mens du ser det helt naturlig at baguetter er tilgjengelig overalt?

Du er jo en skikkelig sosialist, med de riktige refleksene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har et eksempel på at privat var bedre enn offentlig - hva så?

Så lenge private kan velge og vrake mellom hvem de vil ta, og det offentlige er forpliktet til å sitte igjen med de dyre tilfellene, er det klart man kan få privat helsepraksis til å se "fint" ut. På papiret.

Tannleger kan også velge og vrake. Likevel går det jo stort sett greit for de fleste å få tannbehandling.

Du er en ekte sosialist. Blant de siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har et eksempel på at privat var bedre enn offentlig - hva så?

Så lenge private kan velge og vrake mellom hvem de vil ta, og det offentlige er forpliktet til å sitte igjen med de dyre tilfellene, er det klart man kan få privat helsepraksis til å se "fint" ut. På papiret.

I denne saken var det faktisk tvert om.

Det offentlige helsevesen drev ansvarsfraskrivelse fordi det var et sammensatt og lite "lønnsomt" sykdomstilfelle det var snakk om. Derimot var det ressurskrevende og krevde en del koordinering med en ansvarlig lege som "prosjektleder".

Det passet dårlig inn i deres offentlige A4 virksomhet - som blant annet manglet en hver evne til å kunne koordinere tjenester de ulike enhetene i mellom.

Og underveis møtte jeg svært (og ikke minst overraskende) mange, som hadde støtt på den samme problemstilling.

Det tyder ikke på noen måte på at dette var et "enkelttilfelle" - desverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger kan også velge og vrake. Likevel går det jo stort sett greit for de fleste å få tannbehandling.

Du er en ekte sosialist. Blant de siste?

Det er en heller stor forskjell på tannleger og baguettselgere, sammenlignet med drift av helsevesenet.

Det er vel kun Frp og deg som er naive nok til å sammenligne pølsesalg og drift helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo mer komplisert desto mindre egnet til offentlig styring. Politikere kunne kanskje ha drevet en frisørsalong, men ikke mer avanserte organisasjoner.

Det er ikke uten grunn at forretningsdrift som tidligere var under politisk direktestyring, nå har fått puste fritt. Det går ikke så verst med hverken Telenor, Statoil eller Hydro.

Det med kompleksitet er derfor bare rør (som vanlig). Alle de største og mest avanserte bedrifter i verden er selvsagt private.

Selvsagt er de største private selvskapene private! Det sier seg selv.

Jeg tør tippe at f. eks. det offentlige i Kina er større enn noe privat selskap. Ditto for India og USA.

===

Igjen - det eneste du gjør her er å forsøke å fjerne makt fra demokratisk valgte representanter, og gi makten til høyst udemokratiske internasjonale fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene kan nok variere, men du har vel aldri opplevd mangel på baguetter? Hvorfor stå i kø for livsviktige helsetjenester, mens du ser det helt naturlig at baguetter er tilgjengelig overalt?

Du er jo en skikkelig sosialist, med de riktige refleksene :-)

De fleste (utenom Frp og deg) forstår at det er litt mer komplisert med helsevesen enn baguetter.

Og jeg vet om mange steder man ikke får baguetter i Norge, mens hele landet er dekket av helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har ingen politisk agenda med din rosemaling av en ineffektiv offentlig sektor?

Nei, jeg har faktisk ikke en politisk agenda her. Jeg tenker på meg selv (og andre) som pasient, og vil mye heller ha et offentlig helsevesen enn et privatdrevet helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken var det faktisk tvert om.

Det offentlige helsevesen drev ansvarsfraskrivelse fordi det var et sammensatt og lite "lønnsomt" sykdomstilfelle det var snakk om. Derimot var det ressurskrevende og krevde en del koordinering med en ansvarlig lege som "prosjektleder".

Det passet dårlig inn i deres offentlige A4 virksomhet - som blant annet manglet en hver evne til å kunne koordinere tjenester de ulike enhetene i mellom.

Og underveis møtte jeg svært (og ikke minst overraskende) mange, som hadde støtt på den samme problemstilling.

Det tyder ikke på noen måte på at dette var et "enkelttilfelle" - desverre....

Det er klart at de som kan betale for det, kan få god behandling hos de private.

Jeg vil gjerne ha et helsevesen som dekker alle. I praksis betyr det offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er konklusjonen at dette landet er befolket med arbeidsky, gjerrige, pengegriske folk?

Er redd for at korte fortjenestehorisonter er utbredt. Ikke så mange som vil bruke tid på å bygge opp tillit og goodwill lenger.

Jeg er kremmer, men aldri har noen anklaget meg for feil elller for høy pris. Riktig pris er ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Klarer du å få råvarene til kr 3 så vil jeg gjerne vite hvordan.

Ikke lenge siden jeg var i USA. Kostet fort mellom 5 og 8 dollar for en god baguett. Litt mer fyll en norsk, men..

La oss si kr 5, kr 3 for den lille baguetten (koster 46 kr for 16 stk her i butikken)

2 kr for pålegget; litt salat, litt smør en osteskive og en ørtynn familieskinkeskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at korte fortjenestehorisonter er utbredt. Ikke så mange som vil bruke tid på å bygge opp tillit og goodwill lenger.

Jeg er kremmer, men aldri har noen anklaget meg for feil elller for høy pris. Riktig pris er ordet.

Mener du dette er et sær-norskt fenomen?

Bør vi ha flere innvandrere som kan selge baguetter til en "riktig" pris, siden du åpenbart mener at nordmenn ikke kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

PÅ Dovre Motell skulle de ha 52,- for enn brødskive med 5 reker på..............vi lot den ligge - og valgte fish & ships til 45 i stedet - trodde vi var smarte - vi fikk måltidet servert på en ASJETT!

I Sverige kan gubben fortelle at han engang bestilte to räksmörgåsar -han var normalt sulten - det han fikk var jo to kjempe-limpor som gikk på utsiden av tallerken, oppå der -et BERG av kokte egg, reker og majones. - han orket ikke alt.

Vi er svenskofile vi! :)

Det har litt med anstendighet å gjøre ? Blir kunden skuffa, så hjelper det ikke hvilke forklaringer man har, f eks at de har dyr husleie.

Dyr og dårlig mat er en uting, det legger folk merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Meget underlig. Han håper nok at staten skal ta over salget av baguetter, for å sikre demokratisk kontroll.

I USA var det slike rullebuer overalt (lunchwagons) og de konkurrerte kontinuerlig om best kvalitet, pris og dagens tilbud. Sunt og livlig. De prøvde å overgå hverandre i fantasifulle lunsjer. Ingen sutreminer og visne/vasne greier der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er de største private selvskapene private! Det sier seg selv.

Jeg tør tippe at f. eks. det offentlige i Kina er større enn noe privat selskap. Ditto for India og USA.

===

Igjen - det eneste du gjør her er å forsøke å fjerne makt fra demokratisk valgte representanter, og gi makten til høyst udemokratiske internasjonale fond.

Hei Sør

Hyggelig å se at du fortsatt er her! Lenge siden sist!

Indias største arbeidsgiver er jernbanen (sånn helt på sidelinjen til deres diskusjon som jeg ikke engang har lest, ville bare si hei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør

Hyggelig å se at du fortsatt er her! Lenge siden sist!

Indias største arbeidsgiver er jernbanen (sånn helt på sidelinjen til deres diskusjon som jeg ikke engang har lest, ville bare si hei)

Hei Paloma!

Hyggelig å se deg også! Lenge siden sist!

Hvordan går det med deg og dine?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dette er et sær-norskt fenomen?

Bør vi ha flere innvandrere som kan selge baguetter til en "riktig" pris, siden du åpenbart mener at nordmenn ikke kan?

Nei - vi behøver ikke ha flere innvandrere til å gjøre denne jobben.

Men en god del av de vi allerede har burde heller gjort det enn å begå kriminelle handlinger....

For du har rett i en ting - og det er at det finnes mange innvandrere i Norge som kunne gjort dette vesentlig bedre enn eksempelet UIF viste til her - og jeg skulle med glede handlet av dem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Mener du dette er et sær-norskt fenomen?

Bør vi ha flere innvandrere som kan selge baguetter til en "riktig" pris, siden du åpenbart mener at nordmenn ikke kan?

Ja gjerne det men ikke importere fler. De som er her må i arbeid, og en slik kiosk er billig å starte.

Jeg har sett mange innvandrere kjøpe gatekjøkken og går konk. F eks pizzabakern her borte har hatt 10 eiere på 20 år. Alle innvandrere. I et slikt er investeringen for stor, og utforkjøringen for bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at de som kan betale for det, kan få god behandling hos de private.

Jeg vil gjerne ha et helsevesen som dekker alle. I praksis betyr det offentlig.

Nok en gang - for oss har det offentlige betydd vesentlig større utgifter enn hva det private helsesenteret har kostet oss.

Og vi har fått vesentlig mer igjen fra det private....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...