Gå til innhold

Turist: En liten baguett med ost og skinke: kr 90


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Selvsagt.

Det er pussig at du bare har positive erfaringer med det vanstyrete offentlige helsevesenet, og bare dårlige med private aktører.

Var du inne til behandling for langt fremskredne skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    89

  • Ulv I Faarikaal

    58

  • Grip

    34

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Du forfekter i alle fall et syn som minner mistenkelig om rådende ideologi i gamle Sovjetunionen.

Ditt menneskesyn er ihvertfall langt mer kommunistisk enn det jeg noensinne har forfektet.

Det som best karakteriserer mitt ståsted er vel at folk skal behandles som individer.

Du, derimot, grupperer folk sammen etter folkegruppe, hudfarge, føde-religion osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlige etater og virksomheter er ikke til for de ansatte. De er til for kundene.

Blir virksomhetene drevet for ineffektivt eller med for dårlig kvalitet, må man selvsagt ta konsekvensen av det.

Det kan ikke bli slik at 700.000 offentlig ansatte befinner seg på vernede arbeidsplasser. Vi har nok av folk på trygd og på sosialen.

Så du mener også at sykepleiere og helsepleiere er "udugelige"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkastning er betaling for risikofri rente pluss tillegg for risiko. Både private og offentlige aktører må påregne kapitalkostnader.

For øvrig ligger ikke gjennomsnittlig avkastning på Oslo Børs på 10-12%, mye lavere i det siste. Ikke 20% som du antyder.

Problemet i Norge er ikke at bedriftene tjener for mye penger, men for lite. For en som kaller seg leder i det private næringsliv, burde dette være kjent.

Hei,

Jo, men det er forskjell på industri og på sykehjem.

Jeg ser ingen grunn til at jeg (som borger og skattebetaler) skal måtte betale profitt (enten det er 5% eller 25%) til private eiere, når de pengene istedet kan gå til skoler, sykehus, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener også at sykepleiere og helsepleiere er "udugelige"?

Med vennlig hilsen

Det har jeg ikke skrevet. Men offentlige virksomheter drives lite effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pussig at du bare har positive erfaringer med det vanstyrete offentlige helsevesenet, og bare dårlige med private aktører.

Var du inne til behandling for langt fremskredne skylapper.

Nei, jeg har vært inne pga en rekke fysiske plager, både i Norge og utlandet.

Selvsagt er det ting som kunne vært bedre i Norge - det vil det alltid være - men å male fanden på veggen slik Frp gjør, er kun for å sverte velferdsstaten. Det er overhodet ikke basert på fakta, men en politisk agenda for å øke privatiseringen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jo, men det er forskjell på industri og på sykehjem.

Jeg ser ingen grunn til at jeg (som borger og skattebetaler) skal måtte betale profitt (enten det er 5% eller 25%) til private eiere, når de pengene istedet kan gå til skoler, sykehus, osv.

Med vennlig hilsen

Er det bedre at penga blir borte i dårlig organisering og styring?

Det handler ikke om offentlig eller private løsninger er best.

Det fins tunggrodde, byråkratiske, private institsjoner også. (Banker, forsikringsselskaper etc.)

Akkurat som det fins effektive offentlige løsninger.

Hva skulle vi gjot uten alle private barnevernsinstitusjoner og rustiltak?

Sendt klientene utenlands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre at penga blir borte i dårlig organisering og styring?

Det handler ikke om offentlig eller private løsninger er best.

Det fins tunggrodde, byråkratiske, private institsjoner også. (Banker, forsikringsselskaper etc.)

Akkurat som det fins effektive offentlige løsninger.

Hva skulle vi gjot uten alle private barnevernsinstitusjoner og rustiltak?

Sendt klientene utenlands?

Njaa..de kunne vel bare daue. Det viktigste for sosialistene er nemlig ikke klientene, men de ansatte og dere tillitsvalgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har vært inne pga en rekke fysiske plager, både i Norge og utlandet.

Selvsagt er det ting som kunne vært bedre i Norge - det vil det alltid være - men å male fanden på veggen slik Frp gjør, er kun for å sverte velferdsstaten. Det er overhodet ikke basert på fakta, men en politisk agenda for å øke privatiseringen.

Med vennlig hilsen

Og du har ingen politisk agenda med din rosemaling av en ineffektiv offentlig sektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt menneskesyn er ihvertfall langt mer kommunistisk enn det jeg noensinne har forfektet.

Det som best karakteriserer mitt ståsted er vel at folk skal behandles som individer.

Du, derimot, grupperer folk sammen etter folkegruppe, hudfarge, føde-religion osv.

Med vennlig hilsen

Vrøvl. Du påpeker nettopp selv at innvandrere ikke er noen homogen gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig skrue.

Meget underlig. Han håper nok at staten skal ta over salget av baguetter, for å sikre demokratisk kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt.

Hvorfor er det selvsagt Sør?

Er det forutinntattheten din som nå slår til igjen?

Her synser jeg ikke - men var til og med nødt til å sette en advokat på saken, i tillegg til helse- og sosialombudet i Oslo og direkte kontakte en av divisjonsdirektørene ved Ullevål sykehus.

"Alle" var enige om at det som hadde hendt var "svært beklagelig" og skulle ikke ha skjedd.

Men tror du det har hendt så mye mer og blitt noe spesielt bedre etterpå? Nei - over hode ikke!

Et privat helsesenter har bidratt med vesentlig mye mer - og ikke minst en genuin interesse for å finne nødvendig og "fungerende behandlingsform" for lidelsen en i min familie har.

Det offentlige helsevesenet har kostet oss vesentlig mere enn dette private helsesenteret.....som faktisk også var vesentlig rimligere enn hva vi fryktet.

Så du må gjerne "synse" så mye du vil Sør. Her snakker jeg ut i fra egen og lang erfaring....

Så rosenrødt og fint det er på den "ene siden" og så "forferdelig og dyrt" det er på den andre - for deg, er ikke hverken sannheten eller realiteten for svært mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrøvl. Du påpeker nettopp selv at innvandrere ikke er noen homogen gruppe.

Nettopp. De skal betraktes som individer, og ikke som noen gruppe, verken for det ene eller andre formål.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bedre at penga blir borte i dårlig organisering og styring?

Det handler ikke om offentlig eller private løsninger er best.

Det fins tunggrodde, byråkratiske, private institsjoner også. (Banker, forsikringsselskaper etc.)

Akkurat som det fins effektive offentlige løsninger.

Hva skulle vi gjot uten alle private barnevernsinstitusjoner og rustiltak?

Sendt klientene utenlands?

Nei, og ingen har påstått at ting ikke kan bli bedre innenfor offentlig sektor i Norge.

Men hensikten når folk svartmaler offentlig sektor slik de gjør, er IKKE å forbedre den, men å privatisere den. Det er en måte å få "velferd for de rike". Det er ikke pasientene som tjener på privatisering, men investorene. Og det er skattebetalerene som må betale for gildet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa..de kunne vel bare daue. Det viktigste for sosialistene er nemlig ikke klientene, men de ansatte og dere tillitsvalgte.

Det viktigste er nemlig at pasientene skal ha det godt, og at arbeidstakerene skal ha en jobb de kan leve med.

I private bedrifter er det viktigste at eierene tjener penger.

Såpass burde du vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nemlig at pasientene skal ha det godt, og at arbeidstakerene skal ha en jobb de kan leve med.

I private bedrifter er det viktigste at eierene tjener penger.

Såpass burde du vite.

Hvordan kan det da ha seg at vi kan kjøpe pølser til en billig penge overalt, mens vi må stå i kø for å kjøpe dyre og dårlige helsetjenester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke skrevet. Men offentlige virksomheter drives lite effektivt.

Hvem, konkret, er disse "udugelige" da?

Løse påstander om "offentlige virksomheter drives lite effektivt" er lite overbevisende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det da ha seg at vi kan kjøpe pølser til en billig penge overalt, mens vi må stå i kø for å kjøpe dyre og dårlige helsetjenester?

De fleste som har vært innom et sykehus forstår at det er litt mer komplisert å drive et sykehus enn å selge pølser.

Problemet er vel nettopp at Frp aldri har forstått forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem, konkret, er disse "udugelige" da?

Løse påstander om "offentlige virksomheter drives lite effektivt" er lite overbevisende....

Offentlig tjenesteyting er ineffektiv og dårlig fordi den kobles fra markedet. Det er ingen sammenheng mellom den jobb og den kvalitet som bys fram og det sett av "belønninger" som gis de ansatte i organsiasjonen.

I private bedrifter er det ingen som tviler på denne sammenehengen. Da er kundene den eneste grunnen til at de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig tjenesteyting er ineffektiv og dårlig fordi den kobles fra markedet. Det er ingen sammenheng mellom den jobb og den kvalitet som bys fram og det sett av "belønninger" som gis de ansatte i organsiasjonen.

I private bedrifter er det ingen som tviler på denne sammenehengen. Da er kundene den eneste grunnen til at de er der.

Likevel selges baguetter til 90 kr stykket i det private markedet....

Ikke videre overbevisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...