Gå til innhold

Turist: En liten baguett med ost og skinke: kr 90


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

"Det gamle Televerket var nok dyrt, men tenk selv hvordan datamaskiner var på 1970 tallet. Grip har forlengst innrømmet at fremskrittet i telekommunikasjon skjedde over hele verden, og altså ikke pga privatisering i Norge."

Ja, prisene har ikke sunket bare som følge av konkurranse, men Telenor sverger til og med i disse dager på så høye priser som mulig, og de eneste gangene de setter ned prisene er som følge av at konkurrentene, og da spesielt hovedkonkurrenten Netcom, setter ned prisene.

De forsøker jo selv i disse dager og lage et helvete for nye operatører på markedet, så da kan vi jo bare tenke oss hvordan de fortsatt ville oppført seg dersom de fortsatt var eneste operatør.

Hvordan tror du det er for nye og små operatører i USA som skal konkurrere med AT&T?

"We don't care. We don't have to. We're the 'phone company!"

Problemene du snakker om er ikke pga statlig eierskap eller styring, (tvert imot), men pga relativ størrelse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    89

  • Ulv I Faarikaal

    58

  • Grip

    34

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Du vil beskytte de udugelige ?

Du har jo allerede trukket tilbake din løgnaktige påstand om udugelige helsearbeidere, etter at Kie spikret ræven din til gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror du det er for nye og små operatører i USA som skal konkurrere med AT&T?

"We don't care. We don't have to. We're the 'phone company!"

Problemene du snakker om er ikke pga statlig eierskap eller styring, (tvert imot), men pga relativ størrelse.

Med vennlig hilsen

Men jeg diskuterte ikke statlig eierskap eller privatisering. Jeg syntes bare du gjorde et merkelig valg når du brukte teleoperatørene i ditt eksempel, all den tid vi her tydelige enn de fleste andre steder ser hvordan Telenor, med monopol, oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN er for å privatisere alt, det er heller ikke mulig. Ikke myndighetsutøvelse eller kontroll av lovpålagte oppgaver.

Jeg vet også at 85% av våre gamle er fornøyd. Men de 15% er ikke så glade, la oss finne ut hvem det er og rydde opp, det er det det hele dreier seg om. Vi skal ikke hvile før alle har det bra, uansett om de kommunansatte spenner bein på utviklingen.

Ikke si det til noen: LO brukte 50 mill og et hundretall årsverk på å stoppe OS kommune, Høyre og FrP i prosessen der oppe. Det skulle organisasjonene visst hvor penga deres tar veien. De var rimelig desperate disse LO-pampene da, men det gikk skeis, penga ut av vinduet.

Vi vet hvordan Frp politikk vil ende opp - se på Haiti. Der har de privatisert i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du har jo allerede trukket tilbake din løgnaktige påstand om udugelige helsearbeidere, etter at Kie spikret ræven din til gulvet.

Har jeg det ?

Det får være dine ord. Jeg husker godt hva jeg skriver.

Det er en yrkesgruppe med gode og dårlige som ellers i arbeidslivet, bortsett fra at en blomsterbinder steller med blomster mens en sykepleier steller med mennesker. En slurvete og sløv sykepleier får ikke sparken men det gjør blomsterbindern.

Selvsagt blir alle sykepleiere fornærmet på alles vegne og nekter for at det fins dårlige blant dem. Vi kan lese i avisen i dag om alle feilene som gjøres, og jeg har selv blitt utsatt for grove feil av surrete pleiere og leger. Det er ikke lett å lure en som har sett med egne øyne og påstå at jeg ser syner, eller at en unødvendig leverbiopsi er en bagatell, feil dose insulin er småting osv.

Men selvsagt fins det gode fagfolk der som ellers. De beste trekker til private. Et privatdrevet sykehjem/ hus anses ofte for bedre å jobbe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg diskuterte ikke statlig eierskap eller privatisering. Jeg syntes bare du gjorde et merkelig valg når du brukte teleoperatørene i ditt eksempel, all den tid vi her tydelige enn de fleste andre steder ser hvordan Telenor, med monopol, oppfører seg.

Det jeg påpekte er at man ikke skal ha et religiøst forhold til privatisering og konkurranse, slik at man (som Grip og UiF) tror at det er løsningen på alt.

Eksempelet jeg brukte er basenettverket for mobiltelefon i Norge. Det er to operatører som har et slikt basenett - Telenor og Netcom.

Utenfor tettsteder er det bare tull (av tekniske årsaker) å ha to separate basestasjonsnettverk. Rekkevidden av hver stasjon er kort, og de fleste er nesten "ubrukte". Likevel må vi (som kunder) betale for å opprettholde to sett med basestasjoner.

Hvis det var én mobiloperatør, kunne vi spart 80% (?) av basenettet i Norge.

===

Jeg har ofte møter med både Telenor og NetCom, og NetCom er overhodet ikke noe "snillere" enn Telenor. Telenor er 100 ganger mer behjelpelige med å finne løsninger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg glemt.

Men de 15.000 jeg betalte får jeg aldri tilbake. Med renter er det vel 30.000.

Ja, for Televerket eksisterer jo ikke mer...

Din egen skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Vi vet hvordan Frp politikk vil ende opp - se på Haiti. Der har de privatisert i årevis.

Og det var det verste eksemplet du kan finne ?

Hva er det beste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det drøyt 6000 husstander og 1780 mennesker er ansatt i kommunen, er ikke det litt mye ?

Det tyder jo på at folk der du bor er villige til å betale for å få god service.

Det er da helt demokratisk, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba i det offentlige og det er min mest frustrerende periode i arbeidslivet. Makan til slett moral og baksnakking har jeg ikke sett.

Da burde du jo ha gjort noe med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det jeg påpekte er at man ikke skal ha et religiøst forhold til privatisering og konkurranse, slik at man (som Grip og UiF) tror at det er løsningen på alt.

Eksempelet jeg brukte er basenettverket for mobiltelefon i Norge. Det er to operatører som har et slikt basenett - Telenor og Netcom.

Utenfor tettsteder er det bare tull (av tekniske årsaker) å ha to separate basestasjonsnettverk. Rekkevidden av hver stasjon er kort, og de fleste er nesten "ubrukte". Likevel må vi (som kunder) betale for å opprettholde to sett med basestasjoner.

Hvis det var én mobiloperatør, kunne vi spart 80% (?) av basenettet i Norge.

===

Jeg har ofte møter med både Telenor og NetCom, og NetCom er overhodet ikke noe "snillere" enn Telenor. Telenor er 100 ganger mer behjelpelige med å finne løsninger.

Med vennlig hilsen

Det er ikke snakk om å privatisere hele det offentlige Norge. Anslag ymter om 10-15% av årsverkene som et mulig maksimum etter 20 år fra nå. Kanskje 4-5% er sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg det ?

Det får være dine ord. Jeg husker godt hva jeg skriver.

Det er en yrkesgruppe med gode og dårlige som ellers i arbeidslivet, bortsett fra at en blomsterbinder steller med blomster mens en sykepleier steller med mennesker. En slurvete og sløv sykepleier får ikke sparken men det gjør blomsterbindern.

Selvsagt blir alle sykepleiere fornærmet på alles vegne og nekter for at det fins dårlige blant dem. Vi kan lese i avisen i dag om alle feilene som gjøres, og jeg har selv blitt utsatt for grove feil av surrete pleiere og leger. Det er ikke lett å lure en som har sett med egne øyne og påstå at jeg ser syner, eller at en unødvendig leverbiopsi er en bagatell, feil dose insulin er småting osv.

Men selvsagt fins det gode fagfolk der som ellers. De beste trekker til private. Et privatdrevet sykehjem/ hus anses ofte for bedre å jobbe i.

Jeg har vært innlagt på både private og offentlige sykehus, og i min erfaring er den største forskjellen at de private er mer interesserte i lommeboken min, mens de offentlige er mer interesserte i helsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å privatisere hele det offentlige Norge. Anslag ymter om 10-15% av årsverkene som et mulig maksimum etter 20 år fra nå. Kanskje 4-5% er sykehjem.

Gir du dem fingeren, tar de hånden.

Jeg ser ingen grunn til at jeg som skattebetaler skal måtte utbetale 20% profitt (totalt unødvendig) til aksjeeiere, for å eie noe som det offentlige kan eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det tyder jo på at folk der du bor er villige til å betale for å få god service.

Det er da helt demokratisk, er det ikke?

HA_HA !

God service ? Det har blitt dårligere år for år, dyrere og tregere flere ansatte, mer surr og rot.

Eneste var da ryktene gikk om at det kunne bli oppsigelser og innskrenkninger. Da begynte de santen meg å svare på telefon og brev gitt ! Plutselig ble det så hyggelig å komme på kommunehuset og nesten alle var til stede gitt. Men det gikk fort over, de orka ikke lenge, uvant vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg påpekte er at man ikke skal ha et religiøst forhold til privatisering og konkurranse, slik at man (som Grip og UiF) tror at det er løsningen på alt.

Eksempelet jeg brukte er basenettverket for mobiltelefon i Norge. Det er to operatører som har et slikt basenett - Telenor og Netcom.

Utenfor tettsteder er det bare tull (av tekniske årsaker) å ha to separate basestasjonsnettverk. Rekkevidden av hver stasjon er kort, og de fleste er nesten "ubrukte". Likevel må vi (som kunder) betale for å opprettholde to sett med basestasjoner.

Hvis det var én mobiloperatør, kunne vi spart 80% (?) av basenettet i Norge.

===

Jeg har ofte møter med både Telenor og NetCom, og NetCom er overhodet ikke noe "snillere" enn Telenor. Telenor er 100 ganger mer behjelpelige med å finne løsninger.

Med vennlig hilsen

Joa, det er meget mulig at Netcom ville oppført seg like slumaktig som Telenor dersom de tidligere hadde vært i deres posisjon, men det var ikke poenget.

Noe "religiøst" forhold til det ene blir selvsagt noe drøyt, da noe fungerer noen steder og innenfor visse næringer, mens andre løsninger på til innenfor andre områder.

Sånn sett så har vi det overhodet ikke galt nå, men det er lett å se alt som er galt og henge seg opp i det, istedet for å faktisk se at det meste i Norge fungerer meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Gir du dem fingeren, tar de hånden.

Jeg ser ingen grunn til at jeg som skattebetaler skal måtte utbetale 20% profitt (totalt unødvendig) til aksjeeiere, for å eie noe som det offentlige kan eie.

Som jeg har sagt før kan kommuner og fylkeskommuner selv stå som eiere i aksjeselskaper som driver tjenester, det er meningen også, under utredning. Det må noen lovendringer til, så kommunestyrene kan gi fra seg makt til selskapsstyret, selv om de kommunevalgte også sitter der. Da går den forferdelige fortjenesten tilbake til kommunene etter eierandeler/ aksjer i selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var det verste eksemplet du kan finne ?

Hva er det beste ?

Enhver med litt erfaring ser jo klart hvor Frp politikk fører hen.

Haiti og Guatemala er endestasjonen.

Det tragiske er at det er alt for lett å ødelegge en velferdsstat, og alt for vanskelig å bygge den opp igjen etter at Frp har slaktet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA_HA !

God service ? Det har blitt dårligere år for år, dyrere og tregere flere ansatte, mer surr og rot.

Eneste var da ryktene gikk om at det kunne bli oppsigelser og innskrenkninger. Da begynte de santen meg å svare på telefon og brev gitt ! Plutselig ble det så hyggelig å komme på kommunehuset og nesten alle var til stede gitt. Men det gikk fort over, de orka ikke lenge, uvant vet du.

Er det demokratisk?

Har dere valg?

Eller er dette en ukjent kommune i Norge hvor demokratiet ikke rakk frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var kvaliteten på 1970 og 1980 tallet dårligere enn i dag.

At du til stadighet rakker ned på demokratisk styring er betenkelig.

Jeg er ikke interessert i politisk styring av "pølseboder" eller telefonselskaper eller frisørsalonger.

Det er mulig du fortsatt bærer på en sosialistisk drøm, men du får nok aldri viljen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er meget mulig at Netcom ville oppført seg like slumaktig som Telenor dersom de tidligere hadde vært i deres posisjon, men det var ikke poenget.

Noe "religiøst" forhold til det ene blir selvsagt noe drøyt, da noe fungerer noen steder og innenfor visse næringer, mens andre løsninger på til innenfor andre områder.

Sånn sett så har vi det overhodet ikke galt nå, men det er lett å se alt som er galt og henge seg opp i det, istedet for å faktisk se at det meste i Norge fungerer meget godt.

Hei,

Det siste du skrev er jeg meget enig i. Det aller meste fungerer meget godt.

Dessverre er det slik at Frp er nødt til å overbevise folk om at "ingenting fungerer" for å få protest-stemmer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...