Gå til innhold

Turist: En liten baguett med ost og skinke: kr 90


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Du skriver: "der står uttrykkelig at kommunen selv sitter med ansvaret uansett, og det er kommunene som lager kravspesifikasjonene, kontrollerer og har ansvaret, det kan de aldri si i fra seg."

Dette blir så naivt at det er latterlig.

Hvor lang tid har det tatt tele-myndighetene til å få Telenor til å senke prisene?

Du lever i en Frp-fantasi-verden, hvor det eneste som teller er å bedrive velferd for de rike, og drit i bestemor.

Da politikerne fikk sosialistklørne sine unna Televerket, ble telefon tilgjengelig for alle og til langt lavere priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    89

  • Ulv I Faarikaal

    58

  • Grip

    34

  • Goliath

    10

Mest aktive i denne tråden

Du sparker inn åpne dører. Ingen argumenterer for avvikling av velferdsstaten.

Det utrolige er at du ikke har fått med deg at markedsøkonomi er en forutsetning for vår velferd.

Eller tror du at vi alle ville være steinrike og lykkelige hvis samtlige jobbet på sosialen og trygdekontoret?

Hvem er det som argumenterer for at vi ikke skal ha privat næringsliv?

Jeg er en av lederene i en privat industri-bedrift i Norge! Før det var jeg en av eierene i en lignende bedrift i Storbritannia.

===

Fremgangen du snakker om kan du hovedsakelig takke sosial-demokratiet for (sammen med velferdsstaten). Under ren markeds-økonomi har man nemlig ikke noen velferdsstat.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da politikerne fikk sosialistklørne sine unna Televerket, ble telefon tilgjengelig for alle og til langt lavere priser.

Si meg, har du peiling på teknologi?

Teleprisene ble billigere fordi teknologien ble bedre. Sammenlign en datamaskin fra 1970 med en datamaskin fra 2000.

Og du kan kanskje forklare meg hvorfor Telenor og Netcom skal måtte sette opp dobbelt så mange mobiltelefon-tårn som det er bruk for, kun for å dekke Norge TO ganger.

Men forbrukeren betaler for gildet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som argumenterer for at vi ikke skal ha privat næringsliv?

Jeg er en av lederene i en privat industri-bedrift i Norge! Før det var jeg en av eierene i en lignende bedrift i Storbritannia.

===

Fremgangen du snakker om kan du hovedsakelig takke sosial-demokratiet for (sammen med velferdsstaten). Under ren markeds-økonomi har man nemlig ikke noen velferdsstat.

Med vennlig hilsen

Det er ingen her som har argumentert for en *ren* markedsøkonomi.

Du argumenterer i mot et syn som ingen forfekter. Ganske spesielt å observere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, har du peiling på teknologi?

Teleprisene ble billigere fordi teknologien ble bedre. Sammenlign en datamaskin fra 1970 med en datamaskin fra 2000.

Og du kan kanskje forklare meg hvorfor Telenor og Netcom skal måtte sette opp dobbelt så mange mobiltelefon-tårn som det er bruk for, kun for å dekke Norge TO ganger.

Men forbrukeren betaler for gildet.

Med vennlig hilsen

Skillet skjedde da Telenor ble fristilt fra politisk styring.

Før hadde vi verdens dårligste og dyreste telefon. Etter "frigjøringen" ble den blant de beste og billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo medgi at 90 kroner for en baguette er et særsyn. Hvis det er penger å tjene på saken, vil det normalt dukke opp en ny bod.

Slik vil kvaliteten bli bedre og prisene lavere.

Enkelt og banalt, sør. Barnelærdom.

....

PS. Jeg forstår det slik at du jobber i en privat bedrift. Har du virkelig aldri reflektert over hvordan markedet fungerer? Du avslører et forbløffende fravær av kunnskap om selv de enkleste sammenhenger.

At 90 kr for en baguette er "uvanlig" er vi enige om. Men bare at "det kan gå så galt" viser jo at frie markedskrefter ikke bør slippes løs på bestemor.

===

Jeg har bodd i Storbritannia under Thatcher (drev firma der), og påpeker at det var CBI (Conferderation of British Industry) (En slags industri NHO) som var en av hovedaktørene i å få fjerne Tory-partiet fra makten!

Det bør få folk til å tenke seg om.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Da politikerne fikk sosialistklørne sine unna Televerket, ble telefon tilgjengelig for alle og til langt lavere priser.

Jeg har ikke glemt at det tok to år å få telefon en gang i tida, kostet en sum tilsvarende kr 15.000 i dagens verdi i startgebyr, og at det kostet 10 ganger så mye å ringe til Hammerfest som innen Oslo der jeg bodde. Telleskrittene lokalt var ti ganger så dyre som nå. Verdens dyreste telefonsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som har argumentert for en *ren* markedsøkonomi.

Du argumenterer i mot et syn som ingen forfekter. Ganske spesielt å observere.

Du skriver: "Du argumenterer i mot et syn som ingen forfekter. Ganske spesielt å observere."

Det er vel det du har bedrevet halve tråden med. Ingen her forfekter kommunisme (med mulig unntak av UiF, men da på et annet plan).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 90 kr for en baguette er "uvanlig" er vi enige om. Men bare at "det kan gå så galt" viser jo at frie markedskrefter ikke bør slippes løs på bestemor.

===

Jeg har bodd i Storbritannia under Thatcher (drev firma der), og påpeker at det var CBI (Conferderation of British Industry) (En slags industri NHO) som var en av hovedaktørene i å få fjerne Tory-partiet fra makten!

Det bør få folk til å tenke seg om.

Med vennlig hilsen

Markedskreftene gir oss all verdens andre varer og tjenester, i rikelighet og til rimelig pris.

Hvordan kan du spå at det skal gå så galt om man bruker en viss markedstilpasning også innen helsetjenester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, har du peiling på teknologi?

Teleprisene ble billigere fordi teknologien ble bedre. Sammenlign en datamaskin fra 1970 med en datamaskin fra 2000.

Og du kan kanskje forklare meg hvorfor Telenor og Netcom skal måtte sette opp dobbelt så mange mobiltelefon-tårn som det er bruk for, kun for å dekke Norge TO ganger.

Men forbrukeren betaler for gildet.

Med vennlig hilsen

Uten konkurranse hadde vi vel knapt nok hatt mobiltelefon i Norge.

Dette vet du jo, sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke glemt at det tok to år å få telefon en gang i tida, kostet en sum tilsvarende kr 15.000 i dagens verdi i startgebyr, og at det kostet 10 ganger så mye å ringe til Hammerfest som innen Oslo der jeg bodde. Telleskrittene lokalt var ti ganger så dyre som nå. Verdens dyreste telefonsystem.

Ikke bare det - et av de første mobiltelefonsystemene i VERDEN. Modellen for mange andre.

Sammen med Brasils statlige mobiltelefonsystem - det største i verden.

===

At det var dyrt å ringe Hammerfest i en periode hvor man baserte seg på kabel er vel ingen overraskelse, Norges geografi tatt i betraktning.

Hvis det var opp til de private ville man trolig aldri kunne ha ringt Hammerfest!

Men slike "detaljer" overser du jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare det - et av de første mobiltelefonsystemene i VERDEN. Modellen for mange andre.

Sammen med Brasils statlige mobiltelefonsystem - det største i verden.

===

At det var dyrt å ringe Hammerfest i en periode hvor man baserte seg på kabel er vel ingen overraskelse, Norges geografi tatt i betraktning.

Hvis det var opp til de private ville man trolig aldri kunne ha ringt Hammerfest!

Men slike "detaljer" overser du jo.

Bløff.

Den teknologiske utvikling skjedde i alle land. Telefon i Norge gikk fra bunn til topp, så fort politikerne fikk sosialistklørne unna styringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedskreftene gir oss all verdens andre varer og tjenester, i rikelighet og til rimelig pris.

Hvordan kan du spå at det skal gå så galt om man bruker en viss markedstilpasning også innen helsetjenester?

Å påstå at det er markedskreftene som gir oss noe som helst er en non sequitur. Markedskreftene produserer ingenting. Mennesker gjør det.

Hvis du vil ha produsert noe, må du legge forholdene til rette for mennesker, ikke abstrakte krefter.

===

Erfaring fra ørten land tilsier at private ikke bør drive innen helse.

Jeg er ikke imot privat næringsliv generelt (jeg jobber jo der), men mener de er totalt uegnet til helse og en del andre essensielle funksjoner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bløff.

Den teknologiske utvikling skjedde i alle land. Telefon i Norge gikk fra bunn til topp, så fort politikerne fikk sosialistklørne unna styringen.

Norge var helt foran innen mobil.

Og du motsier deg selv - hvis utviklingen innen PSTN (fasttelefon) skjedde i ALLE land, så ville det åpenbart skjedd i Norge også, med eller uten statlig eierskap!

Så den som bløffet var deg!

:)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillet skjedde da Telenor ble fristilt fra politisk styring.

Før hadde vi verdens dårligste og dyreste telefon. Etter "frigjøringen" ble den blant de beste og billigste.

Politisk styring er noe helt annet enn hvem som EIER bedriften.

Uansett, som du selv påpekte i et annet innlegg - denne utviklingen skjedde i ALLE land, med eller uten statlig eierskap.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at det er markedskreftene som gir oss noe som helst er en non sequitur. Markedskreftene produserer ingenting. Mennesker gjør det.

Hvis du vil ha produsert noe, må du legge forholdene til rette for mennesker, ikke abstrakte krefter.

===

Erfaring fra ørten land tilsier at private ikke bør drive innen helse.

Jeg er ikke imot privat næringsliv generelt (jeg jobber jo der), men mener de er totalt uegnet til helse og en del andre essensielle funksjoner.

Med vennlig hilsen

De deler av helsevesenet som er forskånet fra politikernes tukling, fungerer jo greit.

Tannleger, kiropraktorer, privatpraktiserende leger, fysioterapeuter osv osv fungerer jo helt glimrende, stort sett uten køer.

De deler av helsevesenet som er under direkte politisk styring, sliter med ineffektivitet, dårlige løsninger og sviktende kvalitet.

...

Sosialistiske ryggmargreflekser er den direkte årsak til køer og elendighet i norsk helsevesen. Norske borgere må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten konkurranse hadde vi vel knapt nok hatt mobiltelefon i Norge.

Dette vet du jo, sør.

Tvertimot.

Vi hadde mobiltelefon LENGE før Netcom kom for 10 år siden!

Uten konkurranse hadde vi dog sluppet at både Telenor og NetCom måtte bygge ut TO uavhengige nettverk, når ETT nettverk ville vært mer enn godt nok.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge var helt foran innen mobil.

Og du motsier deg selv - hvis utviklingen innen PSTN (fasttelefon) skjedde i ALLE land, så ville det åpenbart skjedd i Norge også, med eller uten statlig eierskap!

Så den som bløffet var deg!

:)

Med vennlig hilsen

Det er mulig, men til lavere kvalitet og høyere pris. All erfaring viser at virksomheter som politikerstyres vanstyres og til slutt forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De deler av helsevesenet som er forskånet fra politikernes tukling, fungerer jo greit.

Tannleger, kiropraktorer, privatpraktiserende leger, fysioterapeuter osv osv fungerer jo helt glimrende, stort sett uten køer.

De deler av helsevesenet som er under direkte politisk styring, sliter med ineffektivitet, dårlige løsninger og sviktende kvalitet.

...

Sosialistiske ryggmargreflekser er den direkte årsak til køer og elendighet i norsk helsevesen. Norske borgere må betale.

Du skriver: "De deler av helsevesenet som er under direkte politisk styring, sliter med ineffektivitet, dårlige løsninger og sviktende kvalitet."

Dette bør du dokumentere.

At folk som selv kan velge og vrake i pasienter (og kun tar de enkleste hvis de vil) gjør det bra, er en selvfølge.

Det offentlige står tilbake med de vanskelige tilfellene.

Det vet du selvsagt godt, men det er jo behagelig å overse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Markedskreftene gir oss all verdens andre varer og tjenester, i rikelighet og til rimelig pris.

Hvordan kan du spå at det skal gå så galt om man bruker en viss markedstilpasning også innen helsetjenester?

Han sier han vil beskytte de gamle, men egentlig vil han beskytte de kommuneansatte, bestemødre driter han i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...