Gjest Engstelig Skrevet 27. juli 2000 Del Skrevet 27. juli 2000 Hei alle sammen Jeg har en i fam. som er manisk depperesiv og har vært det i 15 år. Men nå har hun fått et barn og har vært frisk siden det (nesten 3 år). Nå har hun blitt syk igjen. Men det virker som hun er depperesiv nå. Jeg trodde det alltid var en manisk periode først, eller tar jeg helt feil. En annen ting jeg lurer på er om bivirkningene på medisiner som tas i forbindelse med manisk depp. Jeg tror hun tar ganske sterke medisiner for hun er sterkt rammet (?) Hvorfor fikk hun utbrudd nå? Har hun latt vær å ta medisinene sine tro? Er det vanlig? Jeg synes det er veldig rart for hun er svært redd for å bli syk i hensyn til ungen sin. Hvis noen har noen linker til stoff om manisk dep. så er jeg svært takknemmelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1143-kan-noen-gi-meg-mer-informasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 29. juli 2000 Del Skrevet 29. juli 2000 Jeg trodde det alltid var en manisk periode først, eller tar jeg helt feil? Svar: Det er ikke slik at mani må komme først. Et nytt utbrudd av sykdommen kan komme i form av såvel mani som depresjon. En annen ting jeg lurer på er om bivirkningene på medisiner som tas i forbindelse med manisk depp. Svar: Det finnes så mange mulige varianter at det vil føre for langt å nevne alle bivirkninger her. Hvorfor fikk hun utbrudd nå? Har hun latt vær å ta medisinene sine tro? Er det vanlig? Svar: Den vanligste årsaken til tilbakefall er at pasienten slutter med medsisnene. Men det kan også skyldes økt stress i livet. Dessuten skjer det ofte uten annen grunn enn at sykdommen gikk inn i en alvorligere fase dvs. at det ikke er mulig å påvise noen ytre årsak. Om du skal lete etter opplysninger på nettet, bruk søkeordene "bipolar lidelse" på norsk og "bipolar disorder" på engelsk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1143-kan-noen-gi-meg-mer-informasjon/#findComment-4309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.