Gjest ønskerråd Skrevet 8. september 2003 Skrevet 8. september 2003 I 1987 hadde jeg hjernehinnebetennelse overført av flått (tickborne encefalit-TBE). I 2001 ble jeg dårlig, med feber,slapphet mm.Har vært sykmeldt 50 pst i to år pga dette. Jeg er blitt bedre men ikke kvitt symptomene p.t. Sykdommen er ikke vanlig i Norge, men utbredt i deler av Sverige, Danmark, Øst-Europa og Afrika. Jeg har ikke lykkes med å finne en lege i Norge som kjenner sykdommen godt. Jeg har derfor søkt råd i utlandet. Jeg er nå gravid i 5. måned. En lege fra Sør-Afrika som jeg har konsultert fraråder meg å amme da hun mener at virus-sykdommen -TBE da vil kunne overføres til barnet. Jeg har to spørsmål: 1) Finnes det sykdommer som overføres til barnet gjennom amming ? Hvis ja, hvilke sykdommer ? 2) Tror dere at TBE-viruset som jeg har i kroppen kan overføres gjennom amming ? 0 Siter
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 11. september 2003 Skrevet 11. september 2003 Kjære ønskeråd. Du er nå gravid i 5 månde. Du og fosteret har felles bolig, altså så nært som to kan komme.Gjennom svangerskapet får barnet overført sykdomsforebyggende stoffer/ antistoffer fra sykdommer mor har hatt og i morsmelken får barnet overført generelle og spesielle antistoffer. Derfor er det så viktig med denne morsmelken. Grunn til å fraråde amming i Vesten er hvis mor er HIV-positiv.Lykke til med graviditeten og ammingen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.