Gå til innhold

Overføring av virus-sykdom gjennom amming

Gjest ønskerråd
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest ønskerråd

I 1987 hadde jeg hjernehinnebetennelse overført av flått (tickborne encefalit-TBE). I 2001 ble jeg dårlig, med feber,slapphet mm.Har vært sykmeldt 50 pst i to år pga dette. Jeg er blitt bedre men ikke kvitt symptomene p.t. Sykdommen er ikke vanlig i Norge, men utbredt i deler av Sverige, Danmark, Øst-Europa og Afrika. Jeg har ikke lykkes med å finne en lege i Norge som kjenner sykdommen godt. Jeg har derfor søkt råd i utlandet.

Jeg er nå gravid i 5. måned. En lege fra Sør-Afrika som jeg har konsultert fraråder meg å amme da hun mener at virus-sykdommen -TBE da vil kunne overføres til barnet. Jeg har to spørsmål:

1) Finnes det sykdommer som overføres til barnet gjennom amming ? Hvis ja, hvilke sykdommer ?

2) Tror dere at TBE-viruset som jeg har i kroppen kan overføres gjennom amming ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære ønskeråd. Du er nå gravid i 5 månde. Du og fosteret har felles bolig, altså så nært som to kan komme.Gjennom svangerskapet får barnet overført sykdomsforebyggende stoffer/ antistoffer fra sykdommer mor har hatt og i morsmelken får barnet overført generelle og spesielle antistoffer. Derfor er det så viktig med denne morsmelken. Grunn til å fraråde amming i Vesten er hvis mor er HIV-positiv.Lykke til med graviditeten og ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...