Gå til innhold

9/11


Gjest strandhai

Anbefalte innlegg

Gjest strandhai

På en sorgtung dag som denne syns jeg vi alle sammen burde ta oss to minutter til å minne ofrene fra 11. September 2001.

De var uskyldige alle som en, og de terrorangrepene er det verste som har skjedd i moderne historie. Syns jeg hvertfall.

Så ta dere to minutter, alle som en, og gi ofrene den respekten de fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    84

  • Grip

    23

  • laguna1365380434

    14

  • Mr Kahn

    6

Mest aktive i denne tråden

Tenker du på de i Chile eller i USA? (Flere ble drept i Chile.)

Nitrist begge tragediene.

Med vennlig hilsen

Mener vel det i USA. Men hva skjedde i Chile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vel det i USA. Men hva skjedde i Chile?

Hei,

Den lovlig valgte presidenten (Allende, slektning av forfatteren Isabel Allende), ble styrtet av Pinochet, med hjelp av USA. Etter det jeg husker, ble fly brukt mot presidentpalasset.

Tusenvis ble drept i terror-regimet som ble innsatt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB8/nsaebb8i.htm

Det er ikke uten grunn at 11 september ble valgt, tror jeg.

Hei,

Jeg er ikke sikker på om datoen ble valgt av den grunn. Osama bin Laden har neppe noe sympati for Allende, for å si det pent. Da ville det nok vært mer nærliggende å velge en dato hvor Vesten har gjort noe "slemt" mot et hovedsakelig muslimsk land.

Trolig var datoen rimelig "tilfeldig" - folk fikk billetter, var på vakt, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del, det var tragisk det som skjedde i USA for to år siden, men det har dødd tusenvis på tusenvis under kriger som ikke får langt på nær samme mediefokus som de 2800 som døde i giganten USA.

Overdimensjonert mediesirkus vil jeg kalle det. Og, ja, jeg synes selvfølgelig det var forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest life goes on

Terrorangrepene var ille ja, og i dagene og ukene etter tenkte jeg mye på de som sto i tårnene og visste at de kom til å dø.

I dag føler jeg ikke behov for å ha to minutters stillhet for å minnes ofrene. Deres lidelser er for lengst over, de har det nok fredelig i sin død.

Jeg synes det er ille at USA ser ut til å ønske å lage massesuggesjon hvert år den 11/9. Nå synes jeg de pårørende må få fred til å sørge seg ferdig og ikke stadig måtte rippe opp i sår som kanskje er i ferd med å gro.

For all del - tragedien var forferdelig - men nå må vi videre, vi som lever. Vi kan ikke vie livet vårt til de som ikke overlevde for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest til sør/pip

Hei,

Den lovlig valgte presidenten (Allende, slektning av forfatteren Isabel Allende), ble styrtet av Pinochet, med hjelp av USA. Etter det jeg husker, ble fly brukt mot presidentpalasset.

Tusenvis ble drept i terror-regimet som ble innsatt.

Med vennlig hilsen

Ok.. det var rett før jeg ble født, så det visst jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Det var ikke mange som døde der i forhold til de som dør i krig og i sult- og naturkatastrofer andre steder i verden!!!

HVORFOR er det verre at noen amerikanere dør enn folk i fattige land dør? DET hører vi ikke et pip om!

Du har gått rett på den amerikanske propagandaen! De tror De er mer verdt enn andre folkeslag, men det synes ikke jeg.

IMOT terror er jeg derimot. Jeg fordømmer det som skjedde 11. september, men IKKE fordi det var amerikanere som døde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mange som døde der i forhold til de som dør i krig og i sult- og naturkatastrofer andre steder i verden!!!

HVORFOR er det verre at noen amerikanere dør enn folk i fattige land dør? DET hører vi ikke et pip om!

Du har gått rett på den amerikanske propagandaen! De tror De er mer verdt enn andre folkeslag, men det synes ikke jeg.

IMOT terror er jeg derimot. Jeg fordømmer det som skjedde 11. september, men IKKE fordi det var amerikanere som døde....

"HVORFOR er det verre at noen amerikanere dør enn folk i fattige land dør? DET hører vi ikke et pip om!"

Det samme tenker jeg om hysterien rundt drapet på Lindh. Tenk på alle som dør hver dag.. Mange dødsfall kunne vært unngått. Se bare på ulykkesveiene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Det var ikke mange som døde der i forhold til de som dør i krig og i sult- og naturkatastrofer andre steder i verden!!!

HVORFOR er det verre at noen amerikanere dør enn folk i fattige land dør? DET hører vi ikke et pip om!

Du har gått rett på den amerikanske propagandaen! De tror De er mer verdt enn andre folkeslag, men det synes ikke jeg.

IMOT terror er jeg derimot. Jeg fordømmer det som skjedde 11. september, men IKKE fordi det var amerikanere som døde....

Er det ikke trist da, fordi det har vært flere en annen gang?

Det blir jo samme logikk som å si at det ikke er trist for en mor å miste ett barn, sålenge det finnes noen som har mistet to eller fler..

Jeg synes det er trist, og jeg synes det var forferdelig & uvirkelig når det skjedde..Det skammer jeg meg ikke det minste for, selvom det var, som du sier, amerikanere...Ærlig talt, det virker plutselig som om det skal være en uting å vise noen sympati og respekt fordi de er amerikanere.

Hva pokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke trist da, fordi det har vært flere en annen gang?

Det blir jo samme logikk som å si at det ikke er trist for en mor å miste ett barn, sålenge det finnes noen som har mistet to eller fler..

Jeg synes det er trist, og jeg synes det var forferdelig & uvirkelig når det skjedde..Det skammer jeg meg ikke det minste for, selvom det var, som du sier, amerikanere...Ærlig talt, det virker plutselig som om det skal være en uting å vise noen sympati og respekt fordi de er amerikanere.

Hva pokker?

Samtlige her skriver jo at det er "grusomt" eller "forferdtlig".

Poenget er at det ikke er verre for disse enn for de langt flere som ble drept i Afghanistan eller de 3 millionene uskyldige sivile som USA drepte i Vietnam.

3 millioner er ca 1 WTC HVER DAG i 3 ÅR. Og Vietnam har en langt mindre befolkning.

Når skal USA minnes disse 3 millionene - hver og en av dem er like uskyldige som de som døde i WTC?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Samtlige her skriver jo at det er "grusomt" eller "forferdtlig".

Poenget er at det ikke er verre for disse enn for de langt flere som ble drept i Afghanistan eller de 3 millionene uskyldige sivile som USA drepte i Vietnam.

3 millioner er ca 1 WTC HVER DAG i 3 ÅR. Og Vietnam har en langt mindre befolkning.

Når skal USA minnes disse 3 millionene - hver og en av dem er like uskyldige som de som døde i WTC?

Med vennlig hilsen

Det er trist, men det gjør på ingenmåte WTC noe mindre trist..

Jeg misliker en slik tankegang og synes den er smålig.

Tror du noen som mister noen "skjønner" at det ikke er synd på dem fordi noen andre har mistet fler?

Jeg synes det usmakelig å prøve å minimere det tragiske ved 11.9, ved å vise til andre tragedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist, men det gjør på ingenmåte WTC noe mindre trist..

Jeg misliker en slik tankegang og synes den er smålig.

Tror du noen som mister noen "skjønner" at det ikke er synd på dem fordi noen andre har mistet fler?

Jeg synes det usmakelig å prøve å minimere det tragiske ved 11.9, ved å vise til andre tragedier.

Hei,

Ingen forsøker å "minimere" tragedien, men å sette den i proporsjon, og i perspektiv.

Tror du det er bedre for familien av de 24 000 som døde av sult/sykdom i dag, enn det var for de som døde i WTC?

Hvis det er det samme, hvorfor markerer vi de 2800 i WTC, men ikke et ord om over 20000 barn som led en virkelig smertefull død.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hei,

Ingen forsøker å "minimere" tragedien, men å sette den i proporsjon, og i perspektiv.

Tror du det er bedre for familien av de 24 000 som døde av sult/sykdom i dag, enn det var for de som døde i WTC?

Hvis det er det samme, hvorfor markerer vi de 2800 i WTC, men ikke et ord om over 20000 barn som led en virkelig smertefull død.

Med vennlig hilsen

Jeg synes det å sette den i perspektiv i dag, må være et forsøk på å minimere den, og jeg synes det er ekkelt og smakløst.

Jeg synes, så det er sagt, det er forsmedelig at vi får nyhetene dekket skakt og dermed ikke får nok info om andre tragedier, og med andre vinklinger.

Jeg støtter heller ikke amerikansk tradisjonellutenrikspolitikk.

Jeg ser bare ikke hensikten med å trekke frem noen av disse tingene i tråden til Strandhai. Det er smålig, og ikke særlig mye bedre enn å f.eks fortelle en mor som har mistet et barn, at hun må se det i perspektiv, og huske på at det finnes mennesker som har mistet alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å sette den i perspektiv i dag, må være et forsøk på å minimere den, og jeg synes det er ekkelt og smakløst.

Jeg synes, så det er sagt, det er forsmedelig at vi får nyhetene dekket skakt og dermed ikke får nok info om andre tragedier, og med andre vinklinger.

Jeg støtter heller ikke amerikansk tradisjonellutenrikspolitikk.

Jeg ser bare ikke hensikten med å trekke frem noen av disse tingene i tråden til Strandhai. Det er smålig, og ikke særlig mye bedre enn å f.eks fortelle en mor som har mistet et barn, at hun må se det i perspektiv, og huske på at det finnes mennesker som har mistet alle.

Men når det finnes 3 millioner mødre som ikke får noen spesiell dag, og 20000 *nye* mødre IDAG (ikke for 2 år siden, men IDAG) - som ikke engang kommer på nyhetene.

Bemerk - over 20000 barn døde i dag. De ble ikke nevnt. De vil aldri bli nevnt - verken i dag eller om 2 år.

Og hver av de 20000 er akkurat like uskyldige som de 2800 som vi har hørt om overalt.

Imorgen er det 20000 *andre* barn. Dagen etter det 20000 nye.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"HVORFOR er det verre at noen amerikanere dør enn folk i fattige land dør? DET hører vi ikke et pip om!"

Det samme tenker jeg om hysterien rundt drapet på Lindh. Tenk på alle som dør hver dag.. Mange dødsfall kunne vært unngått. Se bare på ulykkesveiene..

Drapet på Anna Lind minner oss på at politikere er ikke sikre her på vår kant av verden sånn som vi har håpet og trodd. For hennes familie og venner er dette den samme tragedie som alle andre familier, for oss som bor i skandinaviske land er det mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke trist da, fordi det har vært flere en annen gang?

Det blir jo samme logikk som å si at det ikke er trist for en mor å miste ett barn, sålenge det finnes noen som har mistet to eller fler..

Jeg synes det er trist, og jeg synes det var forferdelig & uvirkelig når det skjedde..Det skammer jeg meg ikke det minste for, selvom det var, som du sier, amerikanere...Ærlig talt, det virker plutselig som om det skal være en uting å vise noen sympati og respekt fordi de er amerikanere.

Hva pokker?

Et bra innlegg laguna. Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Men når det finnes 3 millioner mødre som ikke får noen spesiell dag, og 20000 *nye* mødre IDAG (ikke for 2 år siden, men IDAG) - som ikke engang kommer på nyhetene.

Bemerk - over 20000 barn døde i dag. De ble ikke nevnt. De vil aldri bli nevnt - verken i dag eller om 2 år.

Og hver av de 20000 er akkurat like uskyldige som de 2800 som vi har hørt om overalt.

Imorgen er det 20000 *andre* barn. Dagen etter det 20000 nye.

Med vennlig hilsen

Og at du trekker frem det akkurat her&nå klarer jeg ikke å tolke som annt en smålighet..

Det kunne du ha sagt i går eller i morgen.

Hva hvis jeg hadde sørget foe disse barna? Det måtte vel vært galt det også da, siden det stadig er nye katastrofer, det er jo ingen mangelvare akkurat?

Jeg synes det er jævlig lite respektfullt og tenke sånn dessuten, er det som sagt direkte smålig.

Det er klart det er trist, og det selvom det altså er døde amerikanere&USA det er snakk om.

Ærlig talt tror jeg det er akkurat det som faller mange tungt for brystet.

Jeg har f.eks ikke noen tro på at du hadde svart på denne måten i denne tråden her om den hadde omhandlet en ikke.vestlig katastrofe forfatteren mente en bør respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...