Gå til innhold

9/11


Gjest strandhai

Anbefalte innlegg

Hei UAT,

Takk for hyggelig og seriøs tilbakemelding.

Jeg er helt enig med deg - Anna Lindh er et symbol, og ofrene for terrorismen mot WTC er symboler de også. Men "fortjener" ikke de som dør av sult av vi gjør dem til symboler også?

Selv om noen tilsynelatende misforstår så er det jeg skrev på ingen måte noe "angrep" mot familiene til de som døde i WTC. For vi BØR reagere når 2800 mennesker blir drept. Vi bør virkelig reagere.

Men vi bør også være objektive nok til å reagere når 24000 mennesker blir drept, selv om de (hovedsakelig) ikke dør i Vesten, men dør én og én i Bangladesh, Brasil, Angola, osv. Og her er det snakk om 24000 mennesker hver dag.

Tenk deg nesten 9 WTC tragedier - hver dag hele året.

===

Men det er et aspekt til: folk liker ikke å snakke om de 24000 fordi de fleste vet at vi egentlig *kunne* gjort noe for dem, på samme måte som en lege *kunne* gjøre noe istedet for å kjøre forbi en bilulykke. I øyeblikket gir vi 90 øre per 100 kr i brutto nasjonal produkt (med andre ord, dråper). Jeg sier ikke at Norge har mer ansvar for dette enn andre, men likevel er vi en av de få nasjonene i verden som faktisk har ressurser til å gjøre noe med sult-tragedien. Hvis vi vil.

En annen sak er at hvis du har bodd på mange kontinenter (som jeg har, derav nicket) så ser man selvsagt argumentene til "den andre siden" også.

Det er viktig å se en sak fra mange sider - du skriver "Vi kan plutselig bli angrepet av noen som fører krig mot oss uten at vi egentlig var klar over det." Det kan vi - men hva med "de"? Hva med de mange tusen uskyldige individene i Afghanistan som ble drept av våre bomber? De hadde ikke gjort mer galt enn det de like uskyldige ofrene i WTC hadde.

===

Sist, men ikke minst: WTC tragedien blir til et politisk sirkus i USA, av politikere som misbruker dette for alt det er verdt. Det er virkelig smakløst og kynisk.

Alt godt.

Med vennlig hilsen

Du har så rett i mye av det du skriver, men jeg lurer på om det er en ting du kanskje glemmer. Mennesker er - sin avanserte hjerte til tross - enkle. Vi klarer ikke forholde oss til ting vi ikke ser eller personlig kjenner på kroppen.Vi lar oss påvirke av media.

Av en eller annen grunn får mange nordmenn klump i halsen når de hører "Ja vi elsker" og ser det norske flagget bli heist til topp på det Kongelige Slott.

Vi er irrasjonelle - og det ser du jo når du diskuterer med folk her f.eks.

Når det gjelder u-hjelp, så er det jo ikke mange år siden at ALLE var FOR uhjelp. For vi hadde et internasjonalt engasjement. I dag er ikke u-hjelp stuerent lengre, i dag skal vi ta oss av våre egne, sørge for at ikke bestemor havner på anbud, og kaste "dem" ut av landet vårt. I dag er DET akseptert - som for 15 år siden var forbehold kretser vi ikke snakket om.

Men - en helt annen ting - u-hjelp er viktig. Ja. Men hvis vi bare pøser u-hjelp inn i områder med krig, så blir det som å bære vann med en sil. Noen får selvsagt litt, men problemet i mange land er ikke EGENTLIG sult. Sult er i mange land et symptom, heller enn det egentlige problemet.

Ergo er vi tilbake til krig, til terror, og alle de tingene som vi MÅ ta inn over oss.

At den "vestlige" verden har et ansvar for andre deler av verden, blant annet som følge av tidligere kriger, kolonisering, osv er åpenbart. Samtidig er det også åpenbart at Norge som en liten nasjon i verden ikke kan gjøre noe som helst for mennesker i de landene der myndighetene ikke VIL HA hjelp.

Det hviler sånn sett også et ansvar på de landene som har slike problemer.

Derfor er terror noe av det som virkelig treffer oss i hjerterota. Tanken på vilkårligheten, at "det kunne vært meg", sammen med at terrorisme frarøver oss muligheten til å handle fritt.

Derfor blir de 2800 menneskene som omkom i WTC et sterkere symbol enn de 24.000 som dør spredt av ulike årsaker.

Det betyr ikke at de som mennesker er mer verdt, men at de er symboler.

Du trakk inn Vietnam lengre ned. Vietnam ble jo for USA et mareritt. Og selv om motstanden mot krigen var sterk også i USA, så har man monumenter over de falne i Vietnam. De ble et symbol på den umulige krigen. På at man sendte amerikas sønner i en meningsløs krig på en annen kant av verden - og tapte.

Når stolte foreldre og besteforeldre står og ser på sine håpefulle i finstasen og med norske flagg på 17. mai, da tørker de en liten tåre, og svulmer av stolthet og sentimentalitet. Vi er oss selv nærmest - og du kan argumentere til du blir blå i ansiktet, men jeg tror ikke du finner mange tilskuere til barnetoget på 17. mai som ofrer 24.000 barn som sulter i hjel en tanke.

Selvsagt burde det ikke være sånn - men det ER sånn. Jeg beundrer ditt engasjement, og særlig at du faktisk orker å diskutere det på et forum som dette, når du jo ser at du ikke når frem.

Men - stå på - noen ganger må man riste litt i folk, sånn at de kan tenke selv og ikke bare følge flokken. :-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    84

  • Grip

    23

  • laguna1365380434

    14

  • Mr Kahn

    6

Mest aktive i denne tråden

Vi har hatt andre drap på større mengder mennesker. Hiroshima og Nagasaki, torpederingen av et skip med tyske flyktninger bl a.

Det spesielle med WTC bombingen var at det var religiøst betinget, utløst av hatet mot de vantro.

En person nedover her har sterke aversjoner mot kristne, hvite mennesker og USA, og sterke sympatier for muslimer, minoriteter og den 3. verden, og syns nok USAs befolkning fortjente en vekker, så mange som de har drept opp gjennom tidene.

Jeg syns WTC var en vekker, men bare om at islam er en trusssel mot verdensfreden, en dyster, morderisk, farlig og nedbrytende religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mange som døde der i forhold til de som dør i krig og i sult- og naturkatastrofer andre steder i verden!!!

HVORFOR er det verre at noen amerikanere dør enn folk i fattige land dør? DET hører vi ikke et pip om!

Du har gått rett på den amerikanske propagandaen! De tror De er mer verdt enn andre folkeslag, men det synes ikke jeg.

IMOT terror er jeg derimot. Jeg fordømmer det som skjedde 11. september, men IKKE fordi det var amerikanere som døde....

Det er stor forskjell på overlagt massemord og naturkatastrofer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe "annet tilfelle"!

26800 personer døde den dagen. Da bør vi markere alle, eller ingen. Og ikke bare 2800 av dem.

Med vennlig hilsen

Ja, det er fæle greier. Disse minnemarkeringene er en uting. Enten så få man markere alle som dævver, eller så får man drite i alle. Her vil vi ikke ha noen mellomting.

Dette med begravelser er også en uting av en markering. Her samles folk i kjerka og sipper og griner for tapet av noen kjære, uten å tenke på de 28000 andre som dævver den dagen. Det er fan til perspektiv å sitte der, bare for en eneste person, mens så mange stryker med ellers i verden. Avskyelig og perspektivløst.

Vi ser litt av det samme nå som Anna Lind ble drept. Folk samles og griner og tuter, og selv Jens Stoltenberg jatter av seg hvor sørgmodig og sjokkert han er. Tenker han ikke på alle de 30.000 (eller var det 60.000) andre - og gjerne barn også - som døde den samme dagen. Fy fan for en perspektivløs dritt. Og svenskene vil jeg ikke snakke om engang. Samles på gater og torg for å minnes en eneste person, men 30.000 unger dør i Afrika. Fy fan for et perspektivløst og egoistisk folk.

Nei, helvete heller. Hvis vi ikke kan ha daglige markeringer for alle de 40.000 som dør hver dag av sult eller hva det er, så kan det til helvete være det samme.

Få alle lika i felles dynger, så samles vi heller i minneprosesjon hver kveld kl. 20.00 til minne for *alle* verdens døde.

See you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på overlagt massemord og naturkatastrofer.

Når 24000 barn dør hver dag, år ut og år inn, er det ikke snakk om noen "naturkatastrofe".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt andre drap på større mengder mennesker. Hiroshima og Nagasaki, torpederingen av et skip med tyske flyktninger bl a.

Det spesielle med WTC bombingen var at det var religiøst betinget, utløst av hatet mot de vantro.

En person nedover her har sterke aversjoner mot kristne, hvite mennesker og USA, og sterke sympatier for muslimer, minoriteter og den 3. verden, og syns nok USAs befolkning fortjente en vekker, så mange som de har drept opp gjennom tidene.

Jeg syns WTC var en vekker, men bare om at islam er en trusssel mot verdensfreden, en dyster, morderisk, farlig og nedbrytende religion.

Du fordømmer selvsagt kristendommen like mye, siden nazistene var kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fordømmer selvsagt kristendommen like mye, siden nazistene var kristne?

Så vidt jeg kan se, angriper slumlady islam for de nedbrytende elementer man finner der, og som leves ut gjennom de fleste muslimer..i dag.

Siden det dreier seg om generelle karakteristika for muslimsk kultur og muslimske samfunn, blir det irrelevant å henvise til en marginal gruppe som for 60 år siden kanskje kalte seg kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fordømmer selvsagt kristendommen like mye, siden nazistene var kristne?

Ingenting er selvsagt. Men jeg har ikke sett deg fordømme muslimer, bare nazier og kristne.

Selv fordømmer jeg drap, og de religioner som -i dag- fører til drap. Vi lever i dag, og det er framtida og virkeligheten i dag vi må forholde oss til. Hvis det viser seg at terroristene har brukt kristendommen som drivkraft, vil kristendommen bytte plass med islam i trusselbilet, men slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se, angriper slumlady islam for de nedbrytende elementer man finner der, og som leves ut gjennom de fleste muslimer..i dag.

Siden det dreier seg om generelle karakteristika for muslimsk kultur og muslimske samfunn, blir det irrelevant å henvise til en marginal gruppe som for 60 år siden kanskje kalte seg kristne.

Det er/var langt flere kristne som er/var nazister enn muslimer som er terrorister.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er selvsagt. Men jeg har ikke sett deg fordømme muslimer, bare nazier og kristne.

Selv fordømmer jeg drap, og de religioner som -i dag- fører til drap. Vi lever i dag, og det er framtida og virkeligheten i dag vi må forholde oss til. Hvis det viser seg at terroristene har brukt kristendommen som drivkraft, vil kristendommen bytte plass med islam i trusselbilet, men slik er det ikke.

Jeg fordømmer ALLE terrorister, enten de er kristne, ateister, muslimer eller hinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett i mye av det du skriver, men jeg lurer på om det er en ting du kanskje glemmer. Mennesker er - sin avanserte hjerte til tross - enkle. Vi klarer ikke forholde oss til ting vi ikke ser eller personlig kjenner på kroppen.Vi lar oss påvirke av media.

Av en eller annen grunn får mange nordmenn klump i halsen når de hører "Ja vi elsker" og ser det norske flagget bli heist til topp på det Kongelige Slott.

Vi er irrasjonelle - og det ser du jo når du diskuterer med folk her f.eks.

Når det gjelder u-hjelp, så er det jo ikke mange år siden at ALLE var FOR uhjelp. For vi hadde et internasjonalt engasjement. I dag er ikke u-hjelp stuerent lengre, i dag skal vi ta oss av våre egne, sørge for at ikke bestemor havner på anbud, og kaste "dem" ut av landet vårt. I dag er DET akseptert - som for 15 år siden var forbehold kretser vi ikke snakket om.

Men - en helt annen ting - u-hjelp er viktig. Ja. Men hvis vi bare pøser u-hjelp inn i områder med krig, så blir det som å bære vann med en sil. Noen får selvsagt litt, men problemet i mange land er ikke EGENTLIG sult. Sult er i mange land et symptom, heller enn det egentlige problemet.

Ergo er vi tilbake til krig, til terror, og alle de tingene som vi MÅ ta inn over oss.

At den "vestlige" verden har et ansvar for andre deler av verden, blant annet som følge av tidligere kriger, kolonisering, osv er åpenbart. Samtidig er det også åpenbart at Norge som en liten nasjon i verden ikke kan gjøre noe som helst for mennesker i de landene der myndighetene ikke VIL HA hjelp.

Det hviler sånn sett også et ansvar på de landene som har slike problemer.

Derfor er terror noe av det som virkelig treffer oss i hjerterota. Tanken på vilkårligheten, at "det kunne vært meg", sammen med at terrorisme frarøver oss muligheten til å handle fritt.

Derfor blir de 2800 menneskene som omkom i WTC et sterkere symbol enn de 24.000 som dør spredt av ulike årsaker.

Det betyr ikke at de som mennesker er mer verdt, men at de er symboler.

Du trakk inn Vietnam lengre ned. Vietnam ble jo for USA et mareritt. Og selv om motstanden mot krigen var sterk også i USA, så har man monumenter over de falne i Vietnam. De ble et symbol på den umulige krigen. På at man sendte amerikas sønner i en meningsløs krig på en annen kant av verden - og tapte.

Når stolte foreldre og besteforeldre står og ser på sine håpefulle i finstasen og med norske flagg på 17. mai, da tørker de en liten tåre, og svulmer av stolthet og sentimentalitet. Vi er oss selv nærmest - og du kan argumentere til du blir blå i ansiktet, men jeg tror ikke du finner mange tilskuere til barnetoget på 17. mai som ofrer 24.000 barn som sulter i hjel en tanke.

Selvsagt burde det ikke være sånn - men det ER sånn. Jeg beundrer ditt engasjement, og særlig at du faktisk orker å diskutere det på et forum som dette, når du jo ser at du ikke når frem.

Men - stå på - noen ganger må man riste litt i folk, sånn at de kan tenke selv og ikke bare følge flokken. :-)

Vennlig hilsen

Vil bare si at du har svært kloke tanker her. Jeg stiller meg hundre prosent bak dine innlegg. Bra skrevet! *applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er/var langt flere kristne som er/var nazister enn muslimer som er terrorister.

Med vennlig hilsen

eh...den var nå litt drøy da, sør. Alle muslimske land er totalitære regimer. Man kan fra dette slutte at de fleste muslimer har en viss fasinasjon for slikt styresett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eh...den var nå litt drøy da, sør. Alle muslimske land er totalitære regimer. Man kan fra dette slutte at de fleste muslimer har en viss fasinasjon for slikt styresett.

... eller du kan si at manglende rettigheter og nedvurdering, evt. mindre eksisterende verdigjøring (uff, dårlig begrep) av individet, åpner opp for totalitær styreform.

En klarere setning: Anti-demokrati kreerer despoti.

Hei, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe "annet tilfelle"!

26800 personer døde den dagen. Da bør vi markere alle, eller ingen. Og ikke bare 2800 av dem.

Med vennlig hilsen

Den dagen min bestemor dør, -så vil jeg ikke plutselig begynne å gå i begravelsen til alle andre bestemødre - enda jeg vet de finnes....Er jeg kynisk av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... eller du kan si at manglende rettigheter og nedvurdering, evt. mindre eksisterende verdigjøring (uff, dårlig begrep) av individet, åpner opp for totalitær styreform.

En klarere setning: Anti-demokrati kreerer despoti.

Hei, forresten :)

Tillat meg å forenkle en smule overfør sør. Man skal alltid vurdere sitt publikum.

Det var da veldig hyggelig å se kjære favn i trådene igjen :-) Hvor haaaar du vært? (pst..har savnet deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen min bestemor dør, -så vil jeg ikke plutselig begynne å gå i begravelsen til alle andre bestemødre - enda jeg vet de finnes....Er jeg kynisk av den grunn?

Ja, du ser jo hva sør skriver. Synes du er fæl, jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre enn deg har påstått at noen skal drite i WTC.

Jo, du må jo drite i WTC? For atte i praksis kan du jo ikke gå i minnehøytidelighet hver eneste dag?

Og da må du vel drite i WTC..for ikke å forskjellsbehandle altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen min bestemor dør, -så vil jeg ikke plutselig begynne å gå i begravelsen til alle andre bestemødre - enda jeg vet de finnes....Er jeg kynisk av den grunn?

Hei,

Nei, men meg bekjent er det ingen her som personlig kjente verken noen av de 2800 eller av de 24000.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...