Gå til innhold

9/11


Gjest strandhai

Anbefalte innlegg

Det gjør det sikkert. Det finnes en del lignende revisjonister som påstår at nazistene ikke var kristne også.

Med vennlig hilsen

(1) Kan du gi navnet på EN revisjonist som hevder at nazistene ikke var kristne?

(2) Kan du nevne navnet på EN seriøs historiker som for alvor hevder at nazistene (ikke bare et visst antall av dem) var kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    84

  • Grip

    23

  • laguna1365380434

    14

  • Mr Kahn

    6

Mest aktive i denne tråden

Fakts spiller ingen rolle for sør. Han er avhengig av nazismen for å kunne forsvare islams herjinger.

Er Sør en gutt?

(Trodde vi her hadde å gjøre med en meget ung jente. Men det er nå uansett saken uvedkommende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de var ateister?

Neppe, siden en av de første tingene de gjorde da de fikk makten var å stenge ateistenes "hovedkvarter" i Berlin, og gjøre det om til et kristent misjonssenter. Samt å befale at alle skoler skulle forkynne den kristne tro.

Bemerk: jeg påstår selvsagt IKKE at "alle kristne er nazister", like lite som alle muslimer er terrorister.

Noen kristne er nazister og noen muslimer er terrorister. Det store flertallet er selvsagt ingen av delene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er: skal en forsøke å kommunisere med Sør, bør en kanskje ikke legge debatten på et nivå som hun/han ikke behersker?

Jeg anser det som fåfengt. Personer som sør har visse forklaringsmodeller banket inn i ryggmargen. De er resistente mot alle endringer og all påvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba IKKE om din helt private definisjon av hva som ligger i begrepet kristen.

Kanskje du for en gangs skyld skal prøve en mer intersubjektiv tilnærming? Det krever riktig nok et minimum av kunnskaper, men jeg har stor tro på at også du efterhånden kan sette deg litt inn i denne saken.

Har du hørt utsagnet "troen alene frelser"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(1) Kan du gi navnet på EN revisjonist som hevder at nazistene ikke var kristne?

(2) Kan du nevne navnet på EN seriøs historiker som for alvor hevder at nazistene (ikke bare et visst antall av dem) var kristne?

1) Du påstår jo at de ikke var kristne, eller?

2) Selvsagt var nazistene kristne - hva skulle de ellers være? Hinduer?

Foreslår du leser litt historie før du kommer med slike utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye tall her nå, sør. Hvordan har du kommet frem til at sorg er en matematisk funksjon?

Hvor står det at jeg har kommet frem til at sorg er en matematisk funksjon?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi regner med at ateismen er relativt "ung", så må en vel kunne si at det er drept svært mange mennesker i en eller annen ateistisk ideologis navn.

Vi trenger bare se på de gamle røde som i sitt ekstreme uttalte at "Det kan komme til at vi må drepe mennesker i vår egen familie for å nå våre mål!" La oss bekjempe alle morderike tanker, jeg mener Islam i dag er en trussel, den største, og med en "oppskriftbok" som ikke levner tvil om hensiktene og midlene, hensiktne er veldig hellige og midlene forferdelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe, siden en av de første tingene de gjorde da de fikk makten var å stenge ateistenes "hovedkvarter" i Berlin, og gjøre det om til et kristent misjonssenter. Samt å befale at alle skoler skulle forkynne den kristne tro.

Bemerk: jeg påstår selvsagt IKKE at "alle kristne er nazister", like lite som alle muslimer er terrorister.

Noen kristne er nazister og noen muslimer er terrorister. Det store flertallet er selvsagt ingen av delene.

Med vennlig hilsen

Med andre ord er det svært upresist å si at "nazistene var kristne". Bildet er nok mye mer komplisert enn som så.

Ateister er ikke noen homogen gruppe. At noen ateisters kontor ble stengt, betyr ikke at ikke noen nazister var ateister.

Kirkene var en betydelig maktfaktor i Tyskland. Ikke minst for å sikre støtte mot de totalitære kommunistene, var det viktig å spillle på frykten mot kommunistenes ønske om å utslette den kristen religion. Og da kunne det jo være greit å liksom støtte kirkene.

Men om en ser på den forkynnelsen nazistene ønsket å få realisert i kirkene, er det lite kristendom i den. Eksempelvis ønsket en å fjerne bibelen til fordel for Hitlers "Min kamp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi regner med at ateismen er relativt "ung", så må en vel kunne si at det er drept svært mange mennesker i en eller annen ateistisk ideologis navn.

Ateisme er dokumentert for over 2500 år siden i India, og er på ingen måte "ung".

Men ateisme er ikke et livssyn (like lite som teisme er et livssyn), men en *beskrivelse* av et livssyn.

Ergo er det meningsløst å påstå at ateisme er ansvarlig for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det som fåfengt. Personer som sør har visse forklaringsmodeller banket inn i ryggmargen. De er resistente mot alle endringer og all påvirkning.

Mener du at du er mer reflektert enn Sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sør,

å hevde at nazistene var kristne er meget upresist. Det forunderer meg at du kan klare å produsere et så upresist utsagn. Mer presist er vel å hevde at en god del nazister anså seg som del av kristenheten?

Altså: ikke alle nazister var kristne -- og omvendt. Det er dessverre et sørgelig faktum at både ateister og kristne kunne gi sin støtte til nasjonalsosialismen.

Jehovas Vitner støttet naziregimet dessverre, og de har forsøkt å dekke over så godt de kan. Historikere har fått tak i dokumenter som avslører støtte til Hitler og hans morderbande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt utsagnet "troen alene frelser"?

Ja. Det stammer fra Luther. Og alle med et minimum av sakkunnskap (på dette området) vet at Sola fide-læren ikke er representativ for kristendommen som sådan eller har noe med en definisjon på "kristen" å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det svært upresist å si at "nazistene var kristne". Bildet er nok mye mer komplisert enn som så.

Ateister er ikke noen homogen gruppe. At noen ateisters kontor ble stengt, betyr ikke at ikke noen nazister var ateister.

Kirkene var en betydelig maktfaktor i Tyskland. Ikke minst for å sikre støtte mot de totalitære kommunistene, var det viktig å spillle på frykten mot kommunistenes ønske om å utslette den kristen religion. Og da kunne det jo være greit å liksom støtte kirkene.

Men om en ser på den forkynnelsen nazistene ønsket å få realisert i kirkene, er det lite kristendom i den. Eksempelvis ønsket en å fjerne bibelen til fordel for Hitlers "Min kamp".

Ja - kirkene (både den protestantiske og den katolske) var jo meget glad for slavearbeiderene som de fikk fra nazistene.

Selvsagt var ikke alle nazister troende kristne, akkurat som ikke alle i "Iran" er troende muslimer.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger bare se på de gamle røde som i sitt ekstreme uttalte at "Det kan komme til at vi må drepe mennesker i vår egen familie for å nå våre mål!" La oss bekjempe alle morderike tanker, jeg mener Islam i dag er en trussel, den største, og med en "oppskriftbok" som ikke levner tvil om hensiktene og midlene, hensiktne er veldig hellige og midlene forferdelige.

På lik linje med bibelen, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas Vitner støttet naziregimet dessverre, og de har forsøkt å dekke over så godt de kan. Historikere har fått tak i dokumenter som avslører støtte til Hitler og hans morderbande.

Det gjorde også både den katolske og den protestantiske kirke i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Sør en gutt?

(Trodde vi her hadde å gjøre med en meget ung jente. Men det er nå uansett saken uvedkommende.)

Det skriver du bare for å smigre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...