Gå til innhold

9/11


Gjest strandhai

Anbefalte innlegg

Definisjonen er fra Luther, og må derfor sies å ha "faglig støtte".

Nazismen inkorporerte kristendommen. De stengte ateistenes kontorer, befalte at alle skoler skulle være kristne, og holdt et uendelig antall taler om viktigheten Gud.

Om du er enig med meg i at nazistene inkorporerte kristendommen (forutsatt at du kjenner implikasjonene av det du da hevder), er vi helt enig.

Ergo er påstanden om at "nazistene var kristne" meget tvilsom -- for å si det litt pent (av hensyn til deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    84

  • Grip

    23

  • laguna1365380434

    14

  • Mr Kahn

    6

Mest aktive i denne tråden

Sør,

har du lest hva Luther skrev (og ellers uttalte -- dvs. hans "Bordtaler")?

Grunnen til at jeg spør, er at du her fremsetter en tolkning av Luther som bryter totalt med vanlig forståelse av Luthers teologi.

Luthers tanker om "Sola fide" har med spørsmålet om frelse å gjøre, ikke om det å være kristen eller ikke.

Men jeg mottar gjerne en henvisning til Luthers "samlede verker" som støtte for dine uttalelser -- jeg har dem her foran meg.

Jeg kan sikkert finne en henvisning hvis det er nødvendig.

Men imellomtiden kan jo du komme med din definisjon av kristen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det jeg forsøker å påpeke til deg - det finnes ateistiske og teistiske livssyn, men verken teisme eller ateisme ER livssyn i seg selv.

Siden det da fins så mange ulike variasjoner av kristendom, så fins det mange ulike kristne livssyn -- men ikke et enkelt livssyn: Kristendom?

Innen filosofien omtales ateisme som et livssyn -- utfra en gitt definisjon på hva et livssyn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Mitt poeng er: ateisme er ingen garanti for at en ikke blir terrorist."

Selvsagt ikke. Stalinisme er et ateistisk livssyn, og skyld i noen av de verste overgrepene verden har sett de siste 100 årene.

Poenget mitt er at det er like tåpelig å sette likhetstegn mellom nazisme og kristendom, som mellom terrorisme og islam. Det store store flertall muslimer er selvsagt ikke terrorister.

Da er vi altså enig om at formuleringen din "nazistene var kristne" var om ikke direkte feilaktig så iallfall svært klønete?

For vi er jo begge enige om at det ikke er noen semantisk korrelasjon mellom "nasjonalsosialisme" og "kristendom"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert finne en henvisning hvis det er nødvendig.

Men imellomtiden kan jo du komme med din definisjon av kristen...?

Jeg tror ikke det lar seg gjøre å definere "kristen" -- alle slike definisjoner blir tentative og ufullstendige. For Luther var troen på Kristi oppstandelse helt vesentlig. Og det er det mange såkalte kristne, ut fra deres selvforståelse, som vil være enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ja. Åssen er det med brodern forresten, er'n fortsatt i sving? Hakke hørt fra'n på år og dag.

Takk. Han lever og ånder. Amors piler har dog gitt ham ei nær data-hatsk kvinne:-)

Som den tøffelhelt han har blitt er det jamt slutt på all internet-krangling.

Skal sikkert hilse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vas!

Jeg er født og oppvokst som JV ; og vet med stor sikkerhet at de ikke støttet Hitler.

De gikk imot ham , så Hilter utslettet mange JV og mange av dem satt i konsentrasjonsleirer!

Som oppvokst vitne er du sikkert kjent med Vakttårn- og Våkn opp!-litteraturen utgitt på 1930-tallet.

Motbydelig er Selskapet Vakttårnets forsøk på å gi Hitler et inntrykk av at Vakttårnet ikke var noen trussel for nazistene, bl.a. ved å vise til at de ikke på noen måte hadde sympati for jødene.

Men det er også sant at mens Det styrende råd kunne sitte trygt i USA, gikk mange vitner i døden for sin tro. Homofile, jøder, katolske og protestantiske pasifister, sigøynere samt Jehovas vitner måtte bøte med livet for sin motstand mot Hitler.

Goering var faktisk meget imponert over Jehovas vitners "fanatisme" på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumleste det kun.

Kent Steinhaug som også har vært med på å skrive dette har et stort hat til Jv , etter at han ble utstøtt!

Og ; jeg tror ikke alt jeg leser.

Ja denne vemmelige utstøtingen... JV er en ekkel sekt. Hadde guds lov rådet, hadde de utsøtte blitt steinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumleste det kun.

Kent Steinhaug som også har vært med på å skrive dette har et stort hat til Jv , etter at han ble utstøtt!

Og ; jeg tror ikke alt jeg leser.

Vel,

men du tror på alt du leser i Vakttårnet og Våkn opp!?

At forfatteren av denne Internett-siden er et tidligere Jehovas vitne, betyr ikke at ikke det han skriver er faglig holdbart. Her er det jo lagt ut kopier av brev skrevet av Selskapet. Så den som vil undersøke alt, og holde fast ved det som er noe verdt, kan jo lese selv.

Eller en kan velge å holde hånden for øynene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne vemmelige utstøtingen... JV er en ekkel sekt. Hadde guds lov rådet, hadde de utsøtte blitt steinet.

Vel,

du har full rett til å mislike Jehovas vitner som organisasjon. Det er det mange som gjør -- bl.a. pga. den måten utstøtelsen praktiseres. Problemet er at det ikke er mulig å forlate Vakttårnet av samvittighetsgrunner, uten å bli erklært "død" (også av nære slektninger).

Selskapet Vakttårnet liker gjerne å fremstille sin egen historie som plettfri. Men det er den neppe. Men akkurat mht. motstand mot Hitler, må man berømme de enkelte Jehovas vitner som valgte å gå i døden for sin tro.

Men de var ikke alene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

men du tror på alt du leser i Vakttårnet og Våkn opp!?

At forfatteren av denne Internett-siden er et tidligere Jehovas vitne, betyr ikke at ikke det han skriver er faglig holdbart. Her er det jo lagt ut kopier av brev skrevet av Selskapet. Så den som vil undersøke alt, og holde fast ved det som er noe verdt, kan jo lese selv.

Eller en kan velge å holde hånden for øynene...

Morsomt om det å skjule. En kompis er slaktsforsker og forsket på en familie. Hun fant en drapsmann i familien, og etterkommerne ba henne slette forfaren, da det ikke passet at de hadde en slik i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

du har full rett til å mislike Jehovas vitner som organisasjon. Det er det mange som gjør -- bl.a. pga. den måten utstøtelsen praktiseres. Problemet er at det ikke er mulig å forlate Vakttårnet av samvittighetsgrunner, uten å bli erklært "død" (også av nære slektninger).

Selskapet Vakttårnet liker gjerne å fremstille sin egen historie som plettfri. Men det er den neppe. Men akkurat mht. motstand mot Hitler, må man berømme de enkelte Jehovas vitner som valgte å gå i døden for sin tro.

Men de var ikke alene om det.

De bedriver heller ikke uhjelp eller annen humanitær virksomhet (unntatt internt da, de er veldig humane mot sine rettroende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. Han lever og ånder. Amors piler har dog gitt ham ei nær data-hatsk kvinne:-)

Som den tøffelhelt han har blitt er det jamt slutt på all internet-krangling.

Skal sikkert hilse:-)

Sånn kan det gå. Hils ham og si at han får slå næva'n i (PC)bordet. =^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bedriver heller ikke uhjelp eller annen humanitær virksomhet (unntatt internt da, de er veldig humane mot sine rettroende).

Det er iallfall skremmende at Vakttårnet ikke aksepterer at et Jehoves vitne er medlem av f.eks. Røde Kors.

Men Vakttårnet skryter ofte over at de bedriver humanitær hjelp -- på egen hånd.

men det var vel ikke Vakttårnet denne diskusjonen skulle handle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg er ateist så er jeg like mye imot kristendom som islam, hinduisme, osv.

Du, derimot, er kristen, og derfor neppe nøytral.

Du er vel heller ikke nøytral. Om du er nøytral mht. kristendom vs. islam, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall skremmende at Vakttårnet ikke aksepterer at et Jehoves vitne er medlem av f.eks. Røde Kors.

Men Vakttårnet skryter ofte over at de bedriver humanitær hjelp -- på egen hånd.

men det var vel ikke Vakttårnet denne diskusjonen skulle handle om.

Det er ikke så farlig at tråder deler seg, man kan se på det som et nytt underemne under emnet. Vi er ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørs interesse for kristendom bunner i behovet for "noe" som kan fjerne oppmerksomheten fra situasjonen i muslimske land.

Akkurat nå er det nazismen som er mest populær, tidligere har Vietnamkrigen tjent hensikten, korstogene, hekseprosesser etc.

Situasjonen i de fleste muslimske land som ikke har olje, er fattigdom, utrygghet og stagansjon i tillegg til et dårlig forhold til naboland og andre grupper lokalt, feks krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel heller ikke nøytral. Om du er nøytral mht. kristendom vs. islam, vet jeg ikke.

Sammenlignet med en som er kristen er jeg nøytral. Jeg er ateist, som er "like langt" fra både kristedom som islam.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det da fins så mange ulike variasjoner av kristendom, så fins det mange ulike kristne livssyn -- men ikke et enkelt livssyn: Kristendom?

Innen filosofien omtales ateisme som et livssyn -- utfra en gitt definisjon på hva et livssyn er.

Det finnes selvsagt like mange tolkninger av kristendom som det finnes kristne, og like mange tolkninger av islam som det finnes muslimer.

En ateist er en person som ikke har noe "gude-bilde" i livssynet sitt. En ateist kan være, for eksempel, humanist eller stalinist - hvilket tilsier at de har nesten ingenting felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...