Gå til innhold

9/11


Gjest strandhai

Anbefalte innlegg

Sammenlignet med en som er kristen er jeg nøytral. Jeg er ateist, som er "like langt" fra både kristedom som islam.

Med vennlig hilsen

Men mht. ateisme, er du ikke nøytral?

(Nøytralitet er forøvrig svært vanskelig å oppnå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 245
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    84

  • Grip

    23

  • laguna1365380434

    14

  • Mr Kahn

    6

Mest aktive i denne tråden

Det finnes selvsagt like mange tolkninger av kristendom som det finnes kristne, og like mange tolkninger av islam som det finnes muslimer.

En ateist er en person som ikke har noe "gude-bilde" i livssynet sitt. En ateist kan være, for eksempel, humanist eller stalinist - hvilket tilsier at de har nesten ingenting felles.

Mener du med dette å si at alle som ikke har noe gude-bilde i sitt 'livssyn' er ateister?

(Jeg tror nok det er vanslig å skille mellom ateisme og agnostisisme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mht. ateisme, er du ikke nøytral?

(Nøytralitet er forøvrig svært vanskelig å oppnå.)

Nei, jeg har aldri påstått å være nøytral mellom teisme og ateisme, men nøytral mellom de to teistiske livssynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du med dette å si at alle som ikke har noe gude-bilde i sitt 'livssyn' er ateister?

(Jeg tror nok det er vanslig å skille mellom ateisme og agnostisisme.)

Agnostikere er de som tviler.

Negative ateister tror ikke gud eksisterer.

Positive ateister tror at gud eksisterer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnostikere er de som tviler.

Negative ateister tror ikke gud eksisterer.

Positive ateister tror at gud eksisterer ikke.

Da er du altså troende. Men om dine utsagn står til troende, skal være usagt.

men det er alltid interessant å høre hvordan en troende opplever seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du altså troende. Men om dine utsagn står til troende, skal være usagt.

men det er alltid interessant å høre hvordan en troende opplever seg selv.

Nei, jeg tror ikke at gud eksisterer - altså *mangel* på tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Destruksjonen av WTC var på mange måter en virkeliggjøring av en amerikansk, for ikke å si vestlig, skrekkfantasi som lenge hadde vært utbrodert i en rekke filmer. Det som er så spesilet med 11/9 er at virkeligheten gikk Hollywood en høy gang - tanken på å kapre fly og så styrte disse inn i skyskrapere er jo helt vanvittig og ville bli skyfla ut av et filmmanus på et tidlig stadium: men så skjedde det!

Vår fascinasjon for 11/9 er helt forståelig nærmest grenseløs, og derfor er det et helt ubalansert fokus på denne hendelsen. 11/9 er en av mange katastrofer hvor en kan finne grunn til å minnes oftrene i stillhet. Hvor lange foreslår du f.eks. at man minnes ofrene etter USAs bombing av Hiroshima?

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Destruksjonen av WTC var på mange måter en virkeliggjøring av en amerikansk, for ikke å si vestlig, skrekkfantasi som lenge hadde vært utbrodert i en rekke filmer. Det som er så spesilet med 11/9 er at virkeligheten gikk Hollywood en høy gang - tanken på å kapre fly og så styrte disse inn i skyskrapere er jo helt vanvittig og ville bli skyfla ut av et filmmanus på et tidlig stadium: men så skjedde det!

Vår fascinasjon for 11/9 er helt forståelig nærmest grenseløs, og derfor er det et helt ubalansert fokus på denne hendelsen. 11/9 er en av mange katastrofer hvor en kan finne grunn til å minnes oftrene i stillhet. Hvor lange foreslår du f.eks. at man minnes ofrene etter USAs bombing av Hiroshima?

"Hvor lange foreslår du f.eks. at man minnes ofrene etter USAs bombing av Hiroshima? "

Hva mener du? Det gjøres da fortsatt årlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Ok.. det var rett før jeg ble født, så det visst jeg ikke noe om.

Jeg ble født en stund etter 2. verdenskrig, men jeg vet da litt om den allikevel...

Hallo - er Chile, Pinochet, Allende helt ukjent?

Våkn opp og begynn å lese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Jeg ble født en stund etter 2. verdenskrig, men jeg vet da litt om den allikevel...

Hallo - er Chile, Pinochet, Allende helt ukjent?

Våkn opp og begynn å lese..

Skal si du er krass.. Ikke nødvendig å vite ALT heller, da.. Man lærer noe nå og noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke at gud eksisterer - altså *mangel* på tro.

Men Sør, da -- du mangler gudstro. Men du TROR da vitterlig at (noen) gud(inne) ikke eksisterer og/eller du tror (ikke) at gud(inne) eksisterer.

Bare dersom du funderer ditt livvsyn på viten -- ren positivisme, altså -- kan du sies ikke å ha en eller annen form for tro.

Nå er det imidlertid slik at positivisme er logisk umulig.

Dette til orientering for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Sør, da -- du mangler gudstro. Men du TROR da vitterlig at (noen) gud(inne) ikke eksisterer og/eller du tror (ikke) at gud(inne) eksisterer.

Bare dersom du funderer ditt livvsyn på viten -- ren positivisme, altså -- kan du sies ikke å ha en eller annen form for tro.

Nå er det imidlertid slik at positivisme er logisk umulig.

Dette til orientering for deg.

Nei, ateisme er like lite tro som skallet er en hårfarge. Ateisme er jo nettopp at man mangler tro (hår), og ikke bare har en annen "farge" tro/hår.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ateisme er like lite tro som skallet er en hårfarge. Ateisme er jo nettopp at man mangler tro (hår), og ikke bare har en annen "farge" tro/hår.

Med vennlig hilsen

Sør,

her virker du unødvending langsom -- selv for deg å være. Jeg er helt enig med deg i at en ateist mangler gudstro. Det utelukker imidlertid ikke at en ateist ikke tror på noe annet.

Jeg foreslår at du IKKE likestiller tro med gudstro. Gudstro er bare en av mange typer tro.

Dette til orientering for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør,

her virker du unødvending langsom -- selv for deg å være. Jeg er helt enig med deg i at en ateist mangler gudstro. Det utelukker imidlertid ikke at en ateist ikke tror på noe annet.

Jeg foreslår at du IKKE likestiller tro med gudstro. Gudstro er bare en av mange typer tro.

Dette til orientering for deg.

Selvsagt kan en ateist tro på noe annet, akkurat som en teist også kan tro på noe i tillegg til gudetroen.

Begge kan, for eksempel, tro at de trenger en skostørrelse større enn de de virkelig gjør.

Dog er dette rimelig irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan en ateist tro på noe annet, akkurat som en teist også kan tro på noe i tillegg til gudetroen.

Begge kan, for eksempel, tro at de trenger en skostørrelse større enn de de virkelig gjør.

Dog er dette rimelig irrelevant.

Sør,

eksemplet ditt er (som vanlig) helt irrelevant. Men du må altså vedgå at det eneste en ateist nødvendigvis mangler av tro, er troen på Gud.

Å si at en teist ikke er troende fordi hun/han mangler tro på julenissen, blir selvsagt urimelig. Det er du sikkert enig i -- iallfall om du gir deg selv noen timer å tenke på saken.

Til orientering bare for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør,

eksemplet ditt er (som vanlig) helt irrelevant. Men du må altså vedgå at det eneste en ateist nødvendigvis mangler av tro, er troen på Gud.

Å si at en teist ikke er troende fordi hun/han mangler tro på julenissen, blir selvsagt urimelig. Det er du sikkert enig i -- iallfall om du gir deg selv noen timer å tenke på saken.

Til orientering bare for deg.

Til orientering:

Teisme betyr gudstro.

Ateisme betyr derfor mangel på gudstro.

At en ateist kan tro at fiskeboller smaker godt har selvsagt intet med saken å gjøre, selv om det er et eksempel på "tro".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering:

Teisme betyr gudstro.

Ateisme betyr derfor mangel på gudstro.

At en ateist kan tro at fiskeboller smaker godt har selvsagt intet med saken å gjøre, selv om det er et eksempel på "tro".

Sør,

du har helt rett i at ateisme betyr mangel på gudstro. Fint at også du har fått med deg det nå.

Ateisme indikerer altså ikke noe annet enn fravær av en helt spesifikk tro på "gud".

Derfor blir det helt feilaktig å si at en ateist ikke tror (på noe).

Til ytterligere orientering for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør,

du har helt rett i at ateisme betyr mangel på gudstro. Fint at også du har fått med deg det nå.

Ateisme indikerer altså ikke noe annet enn fravær av en helt spesifikk tro på "gud".

Derfor blir det helt feilaktig å si at en ateist ikke tror (på noe).

Til ytterligere orientering for deg.

Vi diskuterer gudstro, ikke "tro på rentenedgang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...