Gå til innhold

hva skal jeg gjøre for å bli mykere?????


Gjest buliwyf

Anbefalte innlegg

jjeg er en gutt på 16 som har beynt å trene taekwondo i høst. jeg er ganske myk når det gjelder spark framover, men til siden er jeg veldig stiv, selvom jeg har tøyd i flere år nå men med varierende innhold og intensitet. når jeg er kald klarer jeg nesten ikke å få beina ut i 90 grader engang men når jeg har tøyd ut i 15-20 minutter er jeg bare 30-40 cm fra å komme helt ut i spagaten (dette gjelder ut til siden).

men jeg synes det blir veldig smertefullt etterhvert. med tøying "framover" er det annerledes, men der også var jeg veldig stiv før men det forbedra seg etter ca ett år med tøying. der er jeg ikke så veldig mye stivere når jeg er kald enn når jeg er varm.

men til siden har jeg ikke opplevd mye framgang og jeg tøyer mye mer smertefullt nå enn da.

ingen av de andre på taekwondotreninga som jeg har snakka med har opplevd det samme og treneren sier at det bare er å tøye. men jeg tøyer og tøyer uten at det gjør meg noe mykere. nå har jeg holdt meg til det samme treningsprogrammet i ca et halvt år men har ikke blitt noe mykere. men jeg tøyer ikke til faste dager i uka, bortsett fra tirsdag og torsdag(da er taekwondotreninga). men jeg pleier å tøye ut minst to ganger i uka i tillegg til etter taekwondotreninga. noen ganger så ofte som 4. har det veldig mye å si om det er til faste dager i uka eller ikke? de fleste andre tøyer bare ut en eller to ganger i uka i tillegg til etter treninga, eller ikke i det hele tatt, men alivel er de mye mykere enn meg.

men det er vel ikke normalt at det er så stor forskjell mellom når man er kald eller varm som i mitt tilfelle?

hva skal jeg gjøre for å bli mykere? det virker som at den tøyinga jeg holder på med nå ikke hjelper noe særlig. jeg veit at man ikke kan forvente å bli myk over natta og det der men jeg har tøyd i flere år nå og synes at det er rart at flere av de i klassen min som sitter foran dataen hele tiden er mykere enn meg. jeg synes det mildt sagt er så frustrerende å tøye så mye nesten uten at det hjelper!!!!

jeg er evig takknemlig til den ssom kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal prøve å forklare dette på så enkel som mulig måte for deg, så velger å ikke gå inn på statisk, passiv og isometrisk tøying, selv om du burde lært deg litt om det også.

Itakewon-do miljøet du vandrer i er det tydeligvis stor mangel på kunnskaper om riktig tøying. Personlig tøyer jeg dynamisk (bevegelses-tøying) uten oppvarming, som kreves for å kunne oppnå smidighet uten å måtte varme opp.

Programmet ditt bør være som følger:

Du står opp hver dag, og før frokost tar du 12reps på 3-5sett av strake beinløft(før foten strak så høyt du kan, uten å overanstrenge deg), sideløft og en siste øvelse jeg ikke husker navnet på, men støtt deg med hendene til et bord/stol og før foten bak deg og så høyt du kan.

Dette bør du også gjøre før hver trening, og minst to ganger i løpet av hver dag skal du få fremgang.

Det er egentlig 1000 viktige ting jeg ikke nevner nå (bevegelsen skal gjøres i 75% hastighet av et spark, du bør supplemere med isometrisk tøying etter styrketrening, sykling vil hemme/stoppe en smidighets-økning osv osv) Hvis du virkelig er ute etter å forbedre smidigheten bør du lese boka "Stretching saientificlly" (ja, det er skrevet feil, hehe)

Dette skal gjøres FØR trening, tøying etter trening bør være passiv. Dynamisk tøying varmer opp muskler og ledd og skjerper koordinasjonen som en ekstra bonus, men kan ikke erstatte en skikkelig oppvarming, men som et tillegg.

NB! Du skal ikke, ikke ikke ikke IKKE tøye så hardt at det er smertefullt under passiv tøying, det vil i verste fall bare føre til en tilbakegang i smidigheten og vil i hvert fall ikke være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare dette på så enkel som mulig måte for deg, så velger å ikke gå inn på statisk, passiv og isometrisk tøying, selv om du burde lært deg litt om det også.

Itakewon-do miljøet du vandrer i er det tydeligvis stor mangel på kunnskaper om riktig tøying. Personlig tøyer jeg dynamisk (bevegelses-tøying) uten oppvarming, som kreves for å kunne oppnå smidighet uten å måtte varme opp.

Programmet ditt bør være som følger:

Du står opp hver dag, og før frokost tar du 12reps på 3-5sett av strake beinløft(før foten strak så høyt du kan, uten å overanstrenge deg), sideløft og en siste øvelse jeg ikke husker navnet på, men støtt deg med hendene til et bord/stol og før foten bak deg og så høyt du kan.

Dette bør du også gjøre før hver trening, og minst to ganger i løpet av hver dag skal du få fremgang.

Det er egentlig 1000 viktige ting jeg ikke nevner nå (bevegelsen skal gjøres i 75% hastighet av et spark, du bør supplemere med isometrisk tøying etter styrketrening, sykling vil hemme/stoppe en smidighets-økning osv osv) Hvis du virkelig er ute etter å forbedre smidigheten bør du lese boka "Stretching saientificlly" (ja, det er skrevet feil, hehe)

Dette skal gjøres FØR trening, tøying etter trening bør være passiv. Dynamisk tøying varmer opp muskler og ledd og skjerper koordinasjonen som en ekstra bonus, men kan ikke erstatte en skikkelig oppvarming, men som et tillegg.

NB! Du skal ikke, ikke ikke ikke IKKE tøye så hardt at det er smertefullt under passiv tøying, det vil i verste fall bare føre til en tilbakegang i smidigheten og vil i hvert fall ikke være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

tøying er trening som setter krav til tilpasning i bindevevet. Som ved all annen trening, finnes det et metningspunkt. Når du går forbi denne grensen klarer ikke vevet lenger å tilpasse seg belastningen det utsettes for. Kutt ned på treningen og jobb lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...