Gå til innhold

Hva skjer når du har pause i treninga?


musikeren

Anbefalte innlegg

Siden sommerferien har jeg fått trent en del. Det går på styrke og sykling, gjennomsnittlig tre-fire ganger i uka. Ofte begge deler på samme dag. Men på grunn av forskjellige ting har jeg nå hatt et opphold i treninga på tre uker... :-( Hva skjer da egentlig? Hvor mye setter det meg tilbake? Kan det ha noe positivt ved seg òg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

opphold i treninga bør unngås. Opphold fører til inaktivitet og kroppen begynner å tilpasse seg det lavere aktivitetsnivået ved å bli svakere.

Ved overtrening og feilaktig trening kan hvilepauser være nødvendig. Du bør selvfølgelig trene slik at du kan trene på jevn basis uten at kompikasjoner oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

opphold i treninga bør unngås. Opphold fører til inaktivitet og kroppen begynner å tilpasse seg det lavere aktivitetsnivået ved å bli svakere.

Ved overtrening og feilaktig trening kan hvilepauser være nødvendig. Du bør selvfølgelig trene slik at du kan trene på jevn basis uten at kompikasjoner oppstår.

Er ikke helt enig i det der. Det er mange som sverger til en uke eller to med total pause i treninga (eller eventuelt å gjøre noe annen trening enn vektrening i denne perioden) etter en 10-12 ukers treningsperiode.

Selv er jeg ikke så flink til disse pausene, men jeg skal prøve å begynne med det for å få opp motivasjonen ytterligere, samt unngå overtrening.

Har en pause på en uke nå men det skyldes forkjølelse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...