Gå til innhold

Hvordan kan folk tro at gud skapte..


Gjest tviler på det

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 216
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    33

  • maiken76

    33

  • pip

    26

  • Zirine

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest tviler på det

Religion er sterkere enn vitenskap for svært mange mennesker i verden.

Men hvordan kan troen ta over for fornuften på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan troen ta over for fornuften på den måten?

Religion er uvitenhet!! Den menneskelige hjernen har en tendens til å "skape" sannheter når den ikke kan forklare noe. Og religion er en forklaring på det man ikke forstår (eller forstod, rettere sagt).

Men det er betenkelig når man ikke greier å slippe taket i de konstruerte "sannhetene". Jeg har hørt Nobelprisvinnere i vitenskap som nærmest desperat har prøvd å forklare hvordan deres egen forskning passet inn i Kristendommen, hvilket den selvfølgelig ikke gjorde (Amerikaner, selvsagt).

Religionenes største skrekk er forresten at folk skal begynne å tenke selv. Da ser de galskapen i det, og religiøse ledere mister sin makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

Men hvordan kan troen ta over for fornuften på den måten?

Det nytter ikke å spørre på den måten, med utgangspunkt i at du har jo rett. (Selv om jeg, som deg, tror på evolusjonen.)

Det kommer du ingen vei med, for de som tror på en religion, tenker akkurat det motsatte.

Så det er ikke der spørsmålet ligger, men derimot - hva man får ut av religion som mennesket trenger, og hvorfor religionen for mange er så sterk at den betyr mer enn vitenskapelig forskning.

På dette området er det gjort myyye filosofering, debattering opp igjennom menneskets historie, det er bare å enten å lese gjennom trådene på "livssyn og etikk"-forum, eller gå på biblioteket og låne bøker om religionshistorie.

For noe enkelt svar på spørsmålet ditt finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å spørre på den måten, med utgangspunkt i at du har jo rett. (Selv om jeg, som deg, tror på evolusjonen.)

Det kommer du ingen vei med, for de som tror på en religion, tenker akkurat det motsatte.

Så det er ikke der spørsmålet ligger, men derimot - hva man får ut av religion som mennesket trenger, og hvorfor religionen for mange er så sterk at den betyr mer enn vitenskapelig forskning.

På dette området er det gjort myyye filosofering, debattering opp igjennom menneskets historie, det er bare å enten å lese gjennom trådene på "livssyn og etikk"-forum, eller gå på biblioteket og låne bøker om religionshistorie.

For noe enkelt svar på spørsmålet ditt finnes ikke.

"Så det er ikke der spørsmålet ligger, men derimot - hva man får ut av religion som mennesket trenger, og hvorfor religionen for mange er så sterk at den betyr mer enn vitenskapelig forskning."

Tenk på alle uroligheter, kriger og drap og elendighet vi hadde ungått hadde religionene ikke vært der.. Kommer jo bare elendighet ut av religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lis@bet

"Så det er ikke der spørsmålet ligger, men derimot - hva man får ut av religion som mennesket trenger, og hvorfor religionen for mange er så sterk at den betyr mer enn vitenskapelig forskning."

Tenk på alle uroligheter, kriger og drap og elendighet vi hadde ungått hadde religionene ikke vært der.. Kommer jo bare elendighet ut av religion.

Jeg sier - det finnes ikke et enkelt svar på det. Det er mye mer komplekst enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur

Det er vel ikke helt det det er snakk om da... Men han står bak alt liv; selvsagt skjer det endringer!! Han brukte heller ikke 7 av våre dager på skapelsen.. i bibelen er det mange bilder. Og en dag kan bety maaange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på evolusjonen og jeg tror at Gud står bak som skaperen av alt liv.

Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag. Ser ikke så veldig problemer med å kombinere en gudstro/skapertro og vitenskapen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lis@bet

"Så det er ikke der spørsmålet ligger, men derimot - hva man får ut av religion som mennesket trenger, og hvorfor religionen for mange er så sterk at den betyr mer enn vitenskapelig forskning."

Tenk på alle uroligheter, kriger og drap og elendighet vi hadde ungått hadde religionene ikke vært der.. Kommer jo bare elendighet ut av religion.

Religion skaper mye godt også, leveregler som gjør mennesket fornøyd over sitt liv.

De fleste mennesker i verden er religiøse av en eller annen sort. Det går ikke an å tenke -hvis vi ikke hadde hatt religionene, så...-

Kanskje ville det vært kaos, fordi mennesker ikke hadde hatt sine enkle leveregler. De fleste religiøse er fredelige mennesker, og det kan jeg si fordi de fleste mennesker _er_ religiøse. På verdensbasis.

Det er ikke selve religionene som er skyld i "all elendigheten i verden", det er menneskets måte å tolke og utøve den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Jeg tror på evolusjonen og jeg tror at Gud står bak som skaperen av alt liv.

Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag. Ser ikke så veldig problemer med å kombinere en gudstro/skapertro og vitenskapen :-)

Nei, kanskje ikke hvis du ser på Gud som "energien" bak alt, og at han også skapte evolusjonen. Men noen tror fortsatt Gud satte oss på jorda sånn vi er i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion skaper mye godt også, leveregler som gjør mennesket fornøyd over sitt liv.

De fleste mennesker i verden er religiøse av en eller annen sort. Det går ikke an å tenke -hvis vi ikke hadde hatt religionene, så...-

Kanskje ville det vært kaos, fordi mennesker ikke hadde hatt sine enkle leveregler. De fleste religiøse er fredelige mennesker, og det kan jeg si fordi de fleste mennesker _er_ religiøse. På verdensbasis.

Det er ikke selve religionene som er skyld i "all elendigheten i verden", det er menneskets måte å tolke og utøve den på.

Det er ikke selve religionene som er skyld i "all elendigheten i verden", det er menneskets måte å tolke og utøve den på.

Joda, men menneskene har jo også skapt religionene da.. og siden det er feiltolkning av senere generasjoner som skaper elendigheten, vil jeg si religionene er skyld i det. Går da ann å ha lover og regler som ikke har med religion å gjøre.. norges lover feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Det er vel ikke helt det det er snakk om da... Men han står bak alt liv; selvsagt skjer det endringer!! Han brukte heller ikke 7 av våre dager på skapelsen.. i bibelen er det mange bilder. Og en dag kan bety maaange år.

Noen tolker fortsatt bibelen veldig bokstavelig. Og ikke minst tror de at bibelen er "sann" og ikke det den faktisk er.. skrevet og mye sikkert diktet av ulike mennesker, og oversatt hit og dit etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke signatur

Noen tolker fortsatt bibelen veldig bokstavelig. Og ikke minst tror de at bibelen er "sann" og ikke det den faktisk er.. skrevet og mye sikkert diktet av ulike mennesker, og oversatt hit og dit etterpå..

Man kan ikke ta alt bokstavlig.. Det står jammen mye rart i den også! (Jeg er kristen, og tar ikke alt bokstavlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur

Jeg tror på evolusjonen og jeg tror at Gud står bak som skaperen av alt liv.

Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag. Ser ikke så veldig problemer med å kombinere en gudstro/skapertro og vitenskapen :-)

Du forklarte det så greit! Jeg er enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Man kan ikke ta alt bokstavlig.. Det står jammen mye rart i den også! (Jeg er kristen, og tar ikke alt bokstavlig.)

Hvordan (og hvem) skal en bestemme hva en kan ta bokstavelig og ikke da? Det blir jo fri tolkning, og da er ikke bibelen som en bok å leve etter mye verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på evolusjonen og jeg tror at Gud står bak som skaperen av alt liv.

Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag. Ser ikke så veldig problemer med å kombinere en gudstro/skapertro og vitenskapen :-)

Det er en sterk tendens i vår tid til å new age seg fram til private livssyn og verdensbilder. Hvor har du 'teorien' din fra?Bibelen sier jo at Gud skapte verden på 7 dager og deriblant etpar fiks ferdige mennesker... for 6000 år siden eller hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ta alt bokstavlig.. Det står jammen mye rart i den også! (Jeg er kristen, og tar ikke alt bokstavlig.)

Hvordan velger du det du vil 'ta bokstavelig', med andre ord det jeg antar er det du 'tror' på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er sterkere enn vitenskap for svært mange mennesker i verden.

Det er ikke så rart, vel? Religion er medbestemmende for identitet, kultur og samfunn på en helt, helt annen måte enn hva ulike vitenskaper betyr for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tviler på det

Jeg tror på evolusjonen og jeg tror at Gud står bak som skaperen av alt liv.

Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag. Ser ikke så veldig problemer med å kombinere en gudstro/skapertro og vitenskapen :-)

"Jeg tror på en personlig Gud som har hatt en tanke med alt liv på jorda, og har brukt evolusjonen til å forme det livet vi har på jorda i dag."

Kan du utdype det litt? Er så vanskelig for meg å forstå det. Hva slags form har gud for deg, er han en energi, kraft, eller person liknende ting? Og hvorfor måtte han da bruke evolusjonen på å skape ting? Kunne han ikke laget alt perfekt med en gang?

Hvordan ble Gud til?

Hvordan kan han la alt det onde skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...